Huis verkopen wat doen en niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty26

Huis verkopen wat doen en niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 19:08

Beste bokkers

M'n man en ik willen graag jullie mening over t volgende..

Wij willen ons huis opknappen aangezien het een iets wat veroudert huis is, en dan graag verhuizen aangezien ik hier niet op m'n plek zit.

M'n man wilt de hele douche vervangen/vernieuwen... ik denk dat dit onnodig is omdat het maar net de nieuwe eigenaar aan moet staan..

We hebben plannen om beneden de oude plavuizen eruit te halen en laminaat erin te leggen ( want hier kom je in binnen en zit je de hele dag) en de wc beneden is vernieuwd. De trap word opnieuw bekleed, en boven ligt laminaat. Verder zijn we nog wel aan het kijken of we de keuken willen vervangen of willen wrappen...

Waar kijken jullie naar als je een huis wilt kopen? Welke punten moeten we wel vervangen/vernieuwen en wat niet??

Polly
Moderator Algemeen

Re: Huis verkopen wat doen en niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 19:11

Toevallig was alles nog heel prima toen we dit kochten dus we konden er zo in, keuken niet helemaal naar onze smaak maar wel acceptabel.
Van mij hoeft er geen nieuwe keuken en badkamer in een huis als je gaat kopen, zonde als het je smaak niet is

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 19:12

Ik zou het niet half half doen, of je verkoopt de woning zoals ie is (met evt wat aanpassingen tegen minimale kosten zodat je er makkelijker door heen kunt kijken) óf je knapt de woning zo op dat ie turn key in de verkoop gaat. Dat laatste lijkt me alleen haalbaar als je alles zelf kunt doen en daar de tijd voor wilt nemen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 19:17

Nee niet verbouwen. Zo te koop zetten. Echt niet doen. Je haalt je investering er niet uit. Je hebt er werk aan en zorg en gaat vaak meer geld inzitten dan je gedacht had.

Tenzij je een echt heeeeel oud huis hebt en je hem wilt flippen. Maar dan praat je over hele grote investeringen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 19:19

Ik zou eens aan een makelaar vragen wat de meerwaarde van het huis gaat zijn met de verbouwing en kijken of je een inschatting kunt maken van de kosten die dat met zich mee brengt.
Dan kun je zien of het de moeite waard is je tijd en ongemak meegerekend, want je loopt de kans dat je nieuwe vloer etc er door de kopers net zo hard weer wordt uitgehaald omdat het hun smaak niet is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 19:21

Ik zou helemaal niet gaan verbouwen en in de verbouwstress gaan zitten als je er niet graag woont.
Vaak is het toch de smaak en de wensen van de volgende bewoner niet.
Gewoon zo te koop zetten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 19:24

DubbelFun schreef:
Ik zou eens aan een makelaar vragen wat de meerwaarde van het huis gaat zijn met de verbouwing en kijken of je een inschatting kunt maken van de kosten die dat met zich mee brengt.
Dan kun je zien of het de moeite waard is je tijd en ongemak meegerekend, want je loopt de kans dat je nieuwe vloer etc er door de kopers net zo hard weer wordt uitgehaald omdat het hun smaak niet is.

Dit. De makelaar weet heel goed waar mensen naar kijken.

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:09

Niet verbouwen is het motto hier in de buurt. Elk huis dat wordt verkocht wordt gestript en weer opgebouwd. Ongeacht hoe de binnenkant eruit zag. Kennelijk veel mensen met te veel geld als je ziet waar de huizen alleen al voor weggaan.......

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:10

Niks verbouwen, gewoon zo verkopen.
De investering zal het niet waard zijn.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:14

Ik zou ook niet verkopen. Wij zitten in een huizen zoektocht. Wij kijken alleen of bv een keuken nog bruikbaar is maar nieuw maar ons niet uit. En een gedateerd huis kan iemand juist zelf helemaal eigen maken en wat jij zou doen is misschien net niet wat anderen willen. Je kan je tijd en geld beter in iets anders steken dan in iets waarvan de kans groot is dat mensen het toch direct veranderen

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:14

Inderdaad niets aan doen. Mensen gaan toch wel dingen aanpassen naar hun eigen smaak. De huizenprijzen blijven stijgen, las ik van de week, dus je hoeft niet bang te zijn dat je moet toeleggen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:19

Ik zou als koper vooral kijken naar de basis: de indeling, de ruimte, het groot onderhoud, structurele issues. De rest is vervangbaar. Als je moet concurreren tegen meerdere woningen in hetzelfde segment, dan is nieuw waar je zo in kunt trekken aantrekkelijker voor de meeste kopers (als het er tenminste goed uit ziet.) Maar in de huidige markt heb je al een paar sterke punten als het 1. een woning is, die 2. te koop komt, en 3. ergens in de verste verte mogelijk betaalbaar zou kunnen zijn.

Men vindt dan zelf wel uit wat ze met de keuken of badkamer willen. Echte gebreken moet je wel oplossen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:25

Als ik kijk wat er bij ons huis aan 'minpunten' is gekomen, dan zijn dat allemaal dingen die niet naar mensen hun smaak zijn.

Ik zou dus zeker niks verbouwen voor ik m'n huis te koop zou zetten. Kans is vrij groot dat mensen alsnog naar hun eigen smaak gaan verbouwen

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:26

Het helpt wel als de basis goed is. D.w.z. dat het huis goed onderhouden is. Kozijnen goed in de verf, dak en fundering
goed, geen lekkages of rotte plekken, elektriciteit in orde etc.
Laatst bijgewerkt door Niqui op 10-06-25 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:27

Juist keuken badkamer en vloer is persoonlijke smaak. De kans is groot dat een koper alles er net zo hard weer uithaalt. Zonde van jullie tijd en geld.

Belangrijkste is hoe groot is de kans dat jullie vlot wat geschiktst vinden? Mijn volgorde zou zijn kopen en daarna verkopen, of verkopen met een heel lange wachttijd eraan vast. En niet verbouwen of flink klussen hooguit een bijwerkend verfje, lekkende kranen een losse dakpan en de tuin onkruid vrij en een beetje soort van onderhouden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:31

Ik zou ook één of meerdere makelaars raadplegen. Een paar simpele dingen kunnen een wereld van verschil maken. Wij hebben zo met enkel wat opfrissingswerken en een dosis geluk meer dan 100 000 euro winst gemaakt op onze toen quasi nog nieuwbouwwoning. Die was structureel wel in orde, maar wel slecht afgewerkt.

Bij de zoektocht naar een nieuwe woning was voor ons het belangrijkste dat structureel alles in orde en up to date was. Maar wij hadden dan ook onze les geleerd uit woning 1 en wilden echt nu quasi niets meer doen :') Woning twee was nieuwbouw en moest enkel geschilderd worden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:39

Hier is ons verteld niets op knappen. Gewoon duidelijk dat de badkamer gedateerd is en vernieuwd moet worden. Anders ga jij er 10 duizend in stoppen om hem blauw en nieuw te krijgen. Gaat de waarde van totale huis absoluut niet die 10 duizend omhoog en mogelijk is het eerste wat de nieuwe bewoner doet een roze badkamer zetten.

Hier is dak schuur lek de inbouw combi magnetron is de oven functie stuk en dus ook de badkamer aan vervanging toe. We geven dit duidelijk aan en succes kopers.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 21:25

Wij zijn nu aan het oriënteren op de woningmarkt en hopen op kort termijn een huis te kopen.

Wat wij lastig vinden is dat er zo bizar boven de vraagprijs wordt geboden en je vervolgens moet afwachten of je bod ook in lijn is met de taxatiewaarde. Dit maakt dat wij juist kijken naar een woning waar weinig aan gedaan hoeft te worden zodat we ons spaargeld in het bieden kunnen steken mocht dat nodig zijn.

Tuurlijk zijn keuken en badkamer smaak gebonden. Maar wij zijn op dit punt héél snel tevreden :')

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 21:25

Toch gaan juist de instapklare woningen als warme broodjes over de toonbank, waar kluswoningen langer te koop staan.
Ik zou idd informeren bij makelaars in de omgeving.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 21:29

Fitzroy schreef:
Toch gaan juist de instapklare woningen als warme broodjes over de toonbank, waar kluswoningen langer te koop staan.
Ik zou idd informeren bij makelaars in de omgeving.

Instapklaar ja, dat klopt. Maar ik begrijp uit TS haar verhaal dat ze niet geheel gaan verbouwen, maar een douche vervangen/vernieuwen en een vloertje vervangen.
Dan is je woning nog niet instapklaar.

Of je pakt het rigoureus helemaal aan, of je doet alleen wat puntjes om er net wat makkelijker doorheen te kijken op advies van de makelaar.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 21:29

De verbouwingskosten verdien je meestal niet terug bij de verkoop van het huis. Het huis moet je dan ook duurder te koop zetten, waardoor er minder liefhebbers voor zijn.
In een lagere prijsklasse, heb je meer gegadigden. Mensen kunnen dan zelf kiezen wat ze willen investeren.

Je zou natuurlijk vrijblijvend contact op kunnen nemen met een makelaar voor advies.

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 21:30

Ik zou het gewoon even opfrissen maar niet meer als nodig.
Toen wij ons huis verkochten konden enkele ruimtes wel een lik verf gebruiken en het plafond in de badkamer moest nog afgewerkt worden.
Volgens de makelaar was dat niet nodig maar we hebben het toch gedaan en de hele indruk was toch beter.
Zeker een keuken en badkamer worden vaak door nieuwe eigenaars veranderd dus als het verder netjes is zou ik het zo laten.
Ik heb voor het idee even fotos toegevoegd wat voor ons wel een verschil gaf. Een afgewerkt plafond en een likje verf.Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 21:31

Is ook afhankelijk of het wel of niet een starterswoning betreft.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 21:35

Je kan 2 makelaars uit de buurt vragen. Daar zijn ze voor.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 22:02

Als jullie zelf heeeeeel handig zijn, kan je hier een poging in wagen... Maar wat je noemt laten doen, is niet logisch... Steek het overwaarde geld lekker in een andere woning.

- Douche is vrij persoonlijk, een simpel toilet laten doen ben je al amper klaar met 15k
- Plavuizen vervangen voor laminaat? Onnodige uitgave, PVC is vele malen gangbaarder maar ook nog steeds persoonlijk...
- Trap bekleden, ook enorm persoonlijk
- Keuken wrappen is makkelijk zelf te doen, als je twee rechterhanden hebt (mensen denken nogal snel twee rechterhanden te hebben)

Kijk vooral wat je huis nu waard is, en wat een vervanging van de genoemde delen je extra gaat opleveren. Hoe af is je woning nu? En wat maakt een vervanging 'meer' af aan je woning?
Misschien krijg je bij je WOZ een opgave met de woningen waar die van jullie mee wordt vergeleken. Check of je ze nog op Funda of YT kan vinden zodat je weet waarom de woningen voor dat bedrag weg zijn gegaan.