Tips gezocht: cadeau voor mensen in Zweden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chantalla

Tips gezocht: cadeau voor mensen in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-25 17:54

Hallo :wave:

Binnenkort gaan wij op vakantie, waarbij we vrienden gaan opzoeken die vorig jaar geëmigreerd zijn. We mogen bij hun kamperen en willen dus niet met lege handen aankomen. Nu ben ik op zoek naar tips en inspiratie wat we mee kunnen nemen. Misschien een soort Hollands pakket met stroopwafels, drop en dergelijke, maar wie weet is dat daar prima te verkrijgen.

Toen ze weggingen, hebben we ze het spel Ticket to Ride Nordic Countries gegeven. Dat is ze goed bevallen, de kinderen waren hier ook erg blij mee.

Zijn er bokkers in Zweden die Nederlandse producten/dingen die in Zweden niet te krijgen zijn erg missen? Of andere bokkers die tips hebben wat we mee kunnen nemen? We hebben een koelbox, maar liever iets wat daarbuiten ook houdbaar is.

Ik ben benieuwd!

Ibbel

Re: Tips gezocht: cadeau voor mensen in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 18:21

Jaren terug eens bij kennissen in Zweden op bezoek geweest en toen een paar dozen wijn meegenomen. Wijn is daar veel duurder (hogere accijns op de alcohol) en dat viel dus heel erg in de smaak.

Moeten het wel wijnliefhebbers zijn natuurlijk :D

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 18:56

Wat ik hier in Zweden het meeste mis is satésaus.
En echte metworst.
En als ik het mocht eten; hagelslag, en dan die fairtrade van de Jumbo met een hoog cacao gehalte.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 19:23

Voor mijn oom in zweden nemen we altijd goede kaas mee, hagelslag, Brinta, dropjes en stroopwafels :)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 20:24

Kaas en stroopwafels idd zijn daar slecht te krijgen :) mijn Zweedse collega’s nemen dat iig altijd mee terug.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 20:25

Kaas schijnt erg te worden gewaardeerd ja!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 20:29

Naar mijn familie in Denemarken namen mijn ouders: hagelslag, stroopwafels, drop, vanillevla en kaas mee.

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 10:38

Bedankt voor de tips! Dus toch wel stroopwafels en drop. Met de genoemde tips gaan we een leuk pakket samen stellen :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 10:54

Drop is juist erg scandinavisch, dus daarvan heb je genoeg in de winkels! Zelfs zoutere dan die ze in Nederland verkopen.

Kaas is dan weer erg matig in Zweden, dus ik zou zeker goede kaas meenemen! Dat heb ik afgelopen jaar ook gedaan toen ik Zwitserse vrienden die in Oslo wonen opzocht. Misschien ook juist leuk om een bordspel te geven met verwijzing naar Nederland? Monopoly met de Nederlandse straten (het kaartenspel ervan, deal, is erg leuk) bijvoorbeeld?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 11:04

Ik moest gelijk aan het spel Twister denken :D en het spel Keezen/Ganzenborden? Zijn volgens mij ook Nederlandse spellen

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 11:05

Ik kwam het spel Mölkky tegen, die wilde ik bij het pakket stoppen. Niet Zweeds, wel Fins. Wel leuk voor het hele gezin denk ik.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 11:13

Drop is inderdaad wel heel erg Zweeds; dropijs, dropchocolade, dropchips. _O-
Kaas hebben ze ook wel, maar het is ontzettend smaakloos... alsof het verdunt is.
Dus Gouda Jong belegen valt vast in de smaak.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 11:54

En een kaasschaaf.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 12:01

Ik zou het even vragen aan ze. Als ze vaker bezoek krijgen uit Nederland, zullen ze wel denken goh weer iemand met hagelslag en stroopwafels :')
Toen ik in het buitenland zat (niet in Zweden) miste ik bepaalde sauzen zoals Hela Curry en vooral hartige snacks. In mijn beleving zijn hartige snacks ook vrij Hollands want overal zie je alleen maar koekjes met chocolade.

Gewoon vragen waar ze behoefte aan hebben toch?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 12:04

Mijn ervaring in Zweden in iedergeval tot hoogte Arlanda is juist dat kaas heel goed en veel te koop is in de gemiddelde supermarkt. Enige is dat oude kaas niet gekleurd wordt. Dat is typisch Nederlands.

Chocolademelk en fristi.
Kwa wijn verschilt het erg per merk of het duurder of goedkoper is ten opzichte van Nederland. Als je met de boot thv Puttgarden gaat, dan ligt er daar een omgebouwde veerboot waar je goedkoop en bijzondere dranken kan halen. Sowieso is die boot wel een ervaring.

Stroopkoeken en stroopwafels doen het ook altijd goed of speculaas. De Nederlandse speculaas heeft meer smaak.

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 12:09

Bedankt weer.

Ik heb een paar weken geleden gevraagd of er nog iets was wat ze wilden. Daar heb ik weinig antwoord op gehad. En gezien onze manier van communicatie en de situatie wil ik niet nog een keer vragen. Dan bedenk ik zelf wel wat leuks :)

Ze zitten net iets hoger dan Jönköping. Daar is de kaas dus prima Nicje?