Ervaring gezocht, olijfbomen in pot?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Ervaring gezocht, olijfbomen in pot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 23:25

Hoi, wij hebben vandaag 2 olijfboompjes (pakweg 1.20m) gekocht (met mini vruchtjes) en onze bedoeling was die in potten te houden.
In de tuin uiteraard, we hebben een plaats in de volle zon.

Nu hoor ik "nee, die moet je in de grond planten". Google zegt dat beide kan :')

Wie heeft er ervaring met olijfbomen in potten? De bomen hoeven geen giga bomen te worden, het zou natuurlijk wel zijn zijn als ze nog een stuk(je) zouden groeien.
Hoe groot moet ik dan denken qua bloempotten? We kunnen ze zelf maken, dus bombastisch kan/mag :')

ilsexxx

Re: Ervaring gezocht, olijfbomen in pot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 23:33

Wij hebben 2 in pot en 1 in de volle grond. Die in de volle grond doet het wel aanzienlijk beter hoor. De bomen hebben wij 3 jaar geleden gekocht als jonge boom. Ze hebben alle 3 eerst in pot gestaan, tot ongeveer het voorjaar. Toen hebben we dus eentje in de volle grond geplaatst. Die heeft echt meer en vol blad. Long story short, Google heeft gelijk. Beide kan. Ze hebben hier in de winter ook zonder bescherming oid buiten gestaan. Wel op een beschutte plek.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 23:42

ilsexxx schreef:
Wij hebben 2 in pot en 1 in de volle grond. Die in de volle grond doet het wel aanzienlijk beter hoor. De bomen hebben wij 3 jaar geleden gekocht als jonge boom. Ze hebben alle 3 eerst in pot gestaan, tot ongeveer het voorjaar. Toen hebben we dus eentje in de volle grond geplaatst. Die heeft echt meer en vol blad. Long story short, Google heeft gelijk. Beide kan. Ze hebben hier in de winter ook zonder bescherming oid buiten gestaan. Wel op een beschutte plek.

Hier dezelfde ervaring. Paar jaar geleden 2 olijfboompjes gekocht, 1 voor mijn ouders die in de volle grond staan en 1 voor mij in een pot.
Ik denk dat die van mij in 4 jaar tijd 6 blaadjes erbij heeft gekregen. Uiteindelijk heb ik hem maar binnen gezet en kreeg hij heel veel nieuwe! Ik dacht yesss! Maar helaas kreeg hij tot 3 keer aan toe wolluis en heb ik er afscheid van genomen.
Terwijl die van mijn ouders in de volle grond is uitgegroeid tot een volwassen boom.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 06:49

Volle grond als je niet elk jaar een grote pot wil en verpotten.. lekker ruimte geven.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 08:02

Wij hebben er al jaren 1. In een pot.

Al je de boom direct na aankoop al een heel ruime pot geeft, dan hoeft je niet ieder jaar te verpotten naruurlijk.

Onze boom doet het al die jaren goed. In de zin dat hij groeit en bloeit. Maar ik geloof direct dat in de volle grond de boom al veel meer tot wasdom was gekomen. Hoewel, met al die buurtkatten hier...

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 08:14

Wij hebben ook al enkele jaren een olijfboom in pot. Hij zit nog steeds in dezelfde bak als waar we hem in kochten := oeps.
Wel ieder jaar de juiste voeding en ondersteuning geven.

Goed doorlatende grond & drainage gaten zijn ook belangrijk.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-25 12:22

Ik denk dat we dan toch voor potten zullen gaan :)
Ik wil hier de rest van mijn leven blijven wonen; maar mijn vriend niet haha. Ik hou dus helaas rekening met ooit verhuizen.

Nog even in de huidige potten, want ik vertrek morgen op vakantie. Daarna herpotten, nog druk op zoek naar giga potten. Waarschijnlijk maken we ze zelf :)

Afbeelding

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 13:02

Wij hebben al een aantal jaar een olijfboom in een pot. Gaat prima!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 13:14

Hier ook al jaren diverse in potten, thuis en bij anderen. In de winter binnen zetten werkt beter dan de hele winter buiten. De plaats maakt ook verschil, net als wel of geen (juiste) voeding.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 14:26

Geen ervaring met specifiek olijfbomen, wel al jaren met diverse soorten citrus, laurier en vijgenboom.
Zorg voor een voldoende grote pot, geef voldoende voeding, dit soort planten zijn hongerig, buiten een plekje in de volle zon, eventueel beschermd tegen harde wind. Ik heb geen idee hoeveel vorst een olijf kan hebben, maar als ik kijk naar waar ze groeien, denk ik dat ze net als de citroenen en de bergamot tot pakweg -5 kunnen hebben, dan wel binnen zetten op een koele vorstvrije plek, niet teveel verwarmen. En als een olijf in de winter ook zijn blad behoudt binnen (zoals de citrussen doen), dan ook in de winter bemesten, maar pakweg 1x per maand.

En als je ze lang in een pot wilt houden, verdiep je dan ook eens in het punt van wortelsnoei. Dan kan je de plant langer in dezelfde pot laten, terwijl je om de paar jaar de wortelkluit uitdunt en de aarde ververst. Deze techniek gebruikten de Victorianen al op die grote landhuizen om hun bijzondere planten in potten te kunnen houden.

Edit: na jaren experimenteren ben ik nu uitgekomen bij de vloeibare meststoffen van Sunplant, een Belgisch bedrijf dat ze speciaal voor citrussen/vijgen/olijven/enz maakt. De mijne doen het allemaal top op die voor citrus, zelfs de Fuchsia's O:)