Ervaringen oplosbaar schoonmaakmiddel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EedihcrO

Ervaringen oplosbaar schoonmaakmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 09:45

Ik zou graag ook mijn schoonmaakmiddel willen verduurzamen. Tegenwoordig heb je van diverse merken losse tabs of poeders waar je dan een schoonmaakmiddel mee kan maken. Je kunt er dan losse flessen bij kopen van glas of gerecycled plastic.
Mijn oog is gevallen op de producten van Everdrop, maar je hebt ook cosmeau en happy soaps etc.
Zijn hier mensen die hun ervaringen willen delen? Waarom wel of niet en welk merk kies je dan?

Druif_01

Re: Ervaringen oplosbaar schoonmaakmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 09:50

Ik heb laatst de Everdrop anti kalk voor het eerst geprobeerd, ik had er niet bepaald hoge verwachtingen van, maar het werkt echt bijzonder goed! Ik ben fan dus.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 10:04

Niet helemaal het antwoord op je vraag, maar ZO schoon heeft een lijn milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen die je aanlengt met water. Wel vloeibaar dus, maar een concentraat waarbij je heel veel verpakkingsmateriaal bespaart. Werkt goed en is per liter eindproduct voordeliger dan veel standaard middelen.

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 10:26

LadyFiesta schreef:
Niet helemaal het antwoord op je vraag, maar ZO schoon heeft een lijn milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen die je aanlengt met water. Wel vloeibaar dus, maar een concentraat waarbij je heel veel verpakkingsmateriaal bespaart. Werkt goed en is per liter eindproduct voordeliger dan veel standaard middelen.

Das een prima antwoord hoor. Het hoeft geen poeder te zijn, maar dat is wat ik veelal gevonden heb. Ik ga er eens naar kijken.
Het voordeel van Everdrop is dat de navullingen gewoon bij de appie liggen. De meeste moet je wel online bestellen. Maar of ze net zo natuurvriendelijk zijn weet ik dus niet goed.

De reactie van Druif is wel al heel positief zag ik :)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 11:08

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 12:08

Ik heb sinds kort de sanitair reiniger van FRM, verdun je in een sprayfles.
Werkt hier heel goed tegen kalk op de douchedeur en kranen, ruikt niet chemisch, gemakkelijk en zuinig in gebruik.

Groot minpunt, ze claimen biologisch afbreekbaar en werkt door dmv probiotica, maar je kunt nergens online de ingredientenlijst vinden.
Dat zie je pas na aankoop op het etiket staan :(
Op de fles staat o.a. 2-Methyl-2H-isothiazol-3-one hydrochloride en 5-Chloro-2-methyl-4-isothiazolin-3-one, lijkt me niet een zo onschuldig ingredient als wat de producent je wil laten geloven en ook niet zo mileuvriendelijk als dat ze claimen.

Cosmeau bijv. is zeker ook niet zo mileuvriendelijk als dat ze de consument wil laten geloven.

Vaak word er vanalles geclaimd wat dan bij nader inzien als je dieper in de materie duikt niet zo onschuldig is. Draait natuurlijk allemaal om marketing...
Voor tegels en vloeren blijft daarom mijn schoonmaak-product van keuze de stoomreiniger, waar enkel water in gaat :D

Edit: voor wie daar interesse in heeft, op de site van puurenfit.nl staan ook natuurlijke reinigingsmiddelen zonder chemie. Ook als navul tabs e.d.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 12:59

Wat trouwens echt milieuvriendelijk is, is een stoomreiniger! Die hebben we ook voor de badkamer, maar voor de kalk is die niet altijd afdoende, dus vandaar dat ik ook apart anti kalk middel gebruik.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 15:50

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 13:30

Sansevieria schreef:
Werkt hier heel goed tegen kalk op de douchedeur en kranen, ruikt niet chemisch, gemakkelijk en zuinig in gebruik.

Groot minpunt, ze claimen biologisch afbreekbaar en werkt door dmv probiotica, maar je kunt nergens online de ingredientenlijst vinden.
Op de fles staat o.a. 2-Methyl-2H-isothiazol-3-one hydrochloride en 5-Chloro-2-methyl-4-isothiazolin-3-one, lijkt me niet een zo onschuldig ingredient als wat de producent je wil laten geloven en ook niet zo mileuvriendelijk als dat ze claimen.

Dit is een zeer veel gebruikt conserveringsmiddel.
Het is biologisch afbreekbaar.
Bij lage concentraties is het niet geclassificeerd.
Bij hogere concentraties is het geclassificeerd als aquatisch.

Op de website van ECHA kan je stoffen opzoeken en de toegekende classificatie.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 07:24

Ik gebruik ook everdrop ook vanwege makkelijk te verkrijgen.
Ik vind t vreselijk om troep het milieu in te sturen. Maar kalk aanslag is soms zo lastig te verwijderen of te voorkomen

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 07:53

Druif_01 schreef:
Wat trouwens echt milieuvriendelijk is, is een stoomreiniger! Die hebben we ook voor de badkamer, maar voor de kalk is die niet altijd afdoende, dus vandaar dat ik ook apart anti kalk middel gebruik.

Inderdaad de stoomreiniger. Hoe heb ik ooit zonder gekund. Ik gebruik echt nog maar heel weinig schoonmaakmiddel.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 08:02

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-25 08:32

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties. En het nieuw aangeraden topic. Die zal ik ook eens doorlezen.

Ik heb idd ook een stoomreiniger, maar voor kalk is extra hulp soms wel fijn. We hebben vrij hard water hier helaas.

@boedjang, ben jij ook tevreden over de Everdrop?

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 14:26

Ik gebruik azijn als anti kalk (en om een heleboel andere dingen schoon te maken). Ben er vorig jaar een hele smerige douche (die was echt al een jaar niet meer schoongemaakt) mee te lijf gegaan. En echt, het was net een goede reclame. Inspuiten, overheen vegen, brandschoon.
Zwarte schimmelvoegen laat ik inweken in azijn en die komen er ook keurig wit uit.

Mijn beste, meest duurzame tip!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 14:30

EedihcrO schreef:
Iedereen heel erg bedankt voor de reacties. En het nieuw aangeraden topic. Die zal ik ook eens doorlezen.

Ik heb idd ook een stoomreiniger, maar voor kalk is extra hulp soms wel fijn. We hebben vrij hard water hier helaas.

@boedjang, ben jij ook tevreden over de Everdrop?

Met een waterontharder heb je helemaal geen last meer van kalk. En je hoeft veel minder zeep te gebruiken. Is natuurlijk wel een dure investering. Ik ben er nog elke dag blij mee.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 15:40

Ik gebruik al jaren Zo schoon, alles. Fijne producten, niet te heftige geur en de spray’s en pompjes die je steeds hervuld doen het nog steeds. Favo hier de handzeep, keukenspray en afwasspray.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 15:45

Sansevieria schreef:

Cosmeau bijv. is zeker ook niet zo mileuvriendelijk als dat ze de consument wil laten geloven.

Vaak word er vanalles geclaimd wat dan bij nader inzien als je dieper in de materie duikt niet zo onschuldig is. Draait natuurlijk allemaal om marketing...
Voor tegels en vloeren blijft daarom mijn schoonmaak-product van keuze de stoomreiniger, waar enkel water in gaat :D

Edit: voor wie daar interesse in heeft, op de site van puurenfit.nl staan ook natuurlijke reinigingsmiddelen zonder chemie. Ook als navul tabs e.d.

En laat ik voor die ingrediënten goed allergisch zijn dus was balen toenik dat zag. Daarbij vind ik die frm spul niet goed werken, ik weet niet wat ik verkeerd doe maar mijn badkamer wordt er niet schoon van (of kalkvrij)

Cosmetica geprobeerd maar na verkoop van tijd vind ik de was minder fris of schoon wassen. Ik heb nu gewoon weer lenor poeder (grote kartonnen doos uit Duitsland).

Ik vind het moeilijk, veel van dat oplosbaar spul bestaat even of is even te koop en tegen dat je moet aanvullen allang niet meer verkrijgbaar. Meerdere keren gehad nu

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 16:01

Ingrediënten sanitair spray van zo schoon:
Water
Water voegen we toe om de ingrediënten te mengen.

Coco-glucoside
Coco-glucosiden worden gemaakt uit gedroogd vruchtvlees van kokosnoten. Ze zijn biologisch goed afbreekbaar en reinigen je huid op een milde manier.

Lactic Acid (Melkzuur)
Organische melkzuur komt uit de suikerbiet en heeft een ontkalkende werking.

Coco-betaïne
Een stof uit kokosnoot en suikerbiet die de irritatie verlaagt en voor schuim zorgt.

Parfum (limoneen)
Citrusschil-extract uit etherische olie: een natuurlijke geurstof die onderdeel is van het parfum.

Parfum (linalool)
Etherische olie uit rozenhout: een natuurlijke geurstof die onderdeel is van het parfum.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 16:43

Ik heb ook geen echte goede ervaringen met FRM, ik vind de vloerreiniger wel fijn maar die andere 2 voor in de sprayfles juist wel super chemisch ruiken en ik word er ook echt heel misselijk van. Vroeg me af of het wel gezond is. Wel echt zonde omdat het zo'n duur pakket is dus ik maak het een beetje met tegenzin op. Volgens mij werkt het wel. Maar al die extreem lovende reacties op Facebook herken ik me niet in.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 20:46

Ik ben vooralsnog tevreden met everdrop

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 21:28

Ik herken mij ook niet in de lovende verhalen van FRM. Vloer blijft een nare waas houden en het kalk krijg ik niet weg met hun producten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 21:46

Urona447 schreef:
Ik herken mij ook niet in de lovende verhalen van FRM. Vloer blijft een nare waas houden en het kalk krijg ik niet weg met hun producten.

Die waas heb ik ook altijd, ik ga dat bedrijf gewoon even bellen denk ik, waarom alle reviews wauw roepen en ik er niks aan vind :')

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 22:53

Ja ik wilde op Facebook reageren toen er weer een geweldig lovende reactie van iemand kwam maar dat hebben ze helaas uitgeschakeld. Ook op messenger reageerde ze niet en toen was ik er wel klaar mee. Ben benieuwd wat ze zeggen!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 06:44

De ontvetter van FRM vind ik wel goed, zeker voor onze hoogglanskeuken, die ziet er na gebruik heel goed uit.
De sanitairreiniger vind ik best goed, maar als gezegd, voor de vloeren gebruik ik in principe enkel de stoomreiniger, werkt nog het allerbeste, en vooral ook zeker veilig bij huisdieren.

Wat ik jammer vind dat ze zo ondoorzichtig zijn, je kunt op hun site echt nergens de ingrediënten lijst vinden, op FB bij kritisch navragen krijgen mensen geen antwoord.
Je ziet pas wat erin zit als je het product thuis hebt en nee goedkoop is het bepaald niet.

Maar dat geld niet alleen voor FRM, dat is vaak zo bij producten aangewezen als "natuurlijk".
In grotere hoeveelheden is dat spul echt niet zo gezond voor ons oppervlakte water.

Dat iets vaak ergens in gebruikt word wil voor mij niet automatisch zeggen dat het onschadelijk is, denk bijvoorbeeld maar aan DSM die een lozingsvergunning krijgt omdat de hoeveelheden microplastic die ze "mee lozen binnen de norm van wettelijk toegestaan zit" ;)