Gezocht nieuwe thermostaat, zie door de bomen het bos niet meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

solarpleure

Gezocht nieuwe thermostaat, zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-25 17:25

We zijn onze benedenverdieping aan het verbouwen *\o/*
En een van onze eisen was het verhangen van de huidige thermostaat. Er is echter een issue met de draad en hoe die door de muur loopt, dus de draad kan niet (meer) worden opgepikt zonder de muren te slopen. Omdat de CV op zolder staat en WiFi bereik daar zeer slecht is, wordt een draadloze thermostaat die direct met de CV communiceert afgeraden. Een WiFi versterker hebben we ook al eens geïnstalleerd, maar WiFi blijft een drama. Dus is geen goed alternatief.

De aangedragen oplossing: een sensor op de plek van de huidige thermostaat en dan een draadloze thermostaat die we ergens anders in het huis zetten/hangen.

We hebben al bzoldet leveranciers geshopt voor info, maar eigenlijk komt iedereen met het voorstel om een gateway aan de CV (op zolder) te koppelen - dan kun je ook weerafhankelijk stoken - en dan een draadloze beneden. Maar dan blijf ik met het WiFi probleem zitten. 'Ja dan zet je er een sensor tussen'. Graag! Maar wat/welke moet ik dan hebben, want ik begrijp hier niks van. En dan blijft het stil.

We weet iets van thermostaten, sensoren en gateways en zou wat advies kunnen geven?

We hebben een Remeha Avanta CV ketel.

manonutjuh

Re: Gezocht nieuwe thermostaat, zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 17:44

0 verstand ervan, dus wat je nodig hebt geen idee , maar wel heel tevreden over tado.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 17:46

Ik heb ook een Remeha ketel uit 2024 en een draadloze thermostaat van Remeha. Werkt prima. Er hangt een wifi ontvanger of zoiets naast de ketel.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 20:59

Met een power adapter kun je je WiFi netwerk vergroten.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 00:12

Zelf super tevreden met tado. Geen idee of die voldoet aan je draadloze eisen.

Overigens voor wat betreft die wifi kan ik je vooral een wifi mesh aanraden. Niet een versterker? Maar. Echt meerdere wifi mesh punten die samen een geheel vormen. Sinds wij een wifi mesh hebben ingericht is de wifi stabiel en sterk in het hele huis.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 06:11

manonutjuh schreef:
0 verstand ervan, dus wat je nodig hebt geen idee , maar wel heel tevreden over tado.

Wij ook. Puik systeem. Maar wel veel batterij gebruik.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 06:36

Onze WiFi is sterk verbeterd sinds we nieuw modem hebben. Verder de strijd opgegeven en draad naar boven getrokken vanuit modem zodat ik niet meer van WiFi afhankelijk ben. Werkt toch het beste

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 17:43

Waarom maar 1 wifi-versterker geprobeerd? Waarom niet twee of drie?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 19:37

Bij een WiFi versterker wordt een verzwakt signaal weer opnieuw uitgezonden, altijd verzwakt dus. Zet je er meerdere neer houd je geen betrouwbaar signaal over. Met een power adapter houd je volledig signaal.
Wij gebruiken dat op stal voor de camera's, de meterkast waar de modem in staat is een betonnen kooi en daarbuiten heb je al geen WiFi meer. Maar modem op via power adapter in stopcontact, de andere op stal in het stopcontact en volledig signaal. Stal is 100 meter verderop.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 19:52

Met een gateway aan je cv, en de bijbehorende draadloze thermostaat kom je een heel eind. Wij hebben alles van Honeywell, en bedienen de hele reutemeteut inclusief pelletkachel (ook met gateway) slimme thermostaatknoppen met de bijbehorende app, of met de thermostaatmodule die in de woonkamer staat.
Om overal in huis een goed wifi signaal te hebben staan er een stuk of wat satellieten (Orbi), ook eentje onder de carport zodat de camera's bij de stal erachter ook een goed signaal hebben.
Het begint eigenlijk met goede stabiele wifi.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 20:16

Neonlight schreef:
Bij een WiFi versterker wordt een verzwakt signaal weer opnieuw uitgezonden, altijd verzwakt dus. Zet je er meerdere neer houd je geen betrouwbaar signaal over.

Meerdere versterkers is ook niet wat je hebben moet. Een wifi mesh is iets anders dan een versterker.

Een wifi mesh werkt echt perfect als je maar zorgt dat de afstand tussen de punten maar niet te groot is. Wij bereiken met een wifi mesh met dikke muren en een groot huis een super stabiel én snel signaal overal. Mijn zus trekt boven op zolder een game van 100gb makkelijk in een minuut of 20 binnen. Helemaal over de wifi mesh. Alleen het base station is bekabeld.

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-25 07:45

Ik lees toch vooral draadloos (al dan niet met gateway) en dan proberen de WiFi aan de praat te krijgen. Online vind ik ook niks met zo'n sensor, dus wellicht is dit toch de way to go.

Ik ben met name geïnteresseerd in zo'n mesh of power adapter. Of @Lindsey is zo'n Orbi weer wat anders?
Ik heb dus zeer slechte ervaring met een WiFi extender, ding vloog er om de haverklap uit, moest dan helemaal reset worden. Deed alsof je internet had, maar dat was dan helemaal niet.

Neonlight schreef:
Met een power adapter kun je je WiFi netwerk vergroten.

Kun je me een beetje op weg helpen dmv een linkje? Als ik op power adapter zoek, krijg ik voornamelijk hits voor opladers :Y)

Ga ik me dit weekend eens verdiepen in mesh, orbi en power adapters *\o/*

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 08:22

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 13:09

Ik lees even mee want overweeg ivm de aankomende vloerverwarming en nu momenteel een geflipte Toon ook een nieuwe thermostaat maar de zoektocht houd me tegen.
Hier ook wifi die gewoon niet optimaal is ondanks de wifi boosters.

De poweradapterd hebben wij gehad maar was net zo ruk als wifi boosters dus ben wel benieuwd naar wat een mesh doet.