Boek kwijt bibliotheek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magicmist

Boek kwijt bibliotheek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-25 03:59

Een vriendin vertelde van de week dat ze een boek kwijt is van de bieb.
Deze had ze naar eigen zeggen ingeleverd, maar twijfelt nu daar aan.
Ze kreeg een herinnering, en is zoekende.

Tegenwoordig hoef je geen boete meer te betalen, maar betaal je uiteindelijk de kosten van het boek.
Nu maakt ze zich wel zorgen, want dit boek is niet meer te koop en als je het tegenkomt vragen mensen behoorlijk wat geld ervoor.
We vroegen ons dus af wat de bibliotheek dan kwa kosten zal berekenen.
Ik neem aan de aanschafkosten van het boek. Dus de vraagprijs van nu en niet de prijs toen het boek te koop was.
Wie weet dit?

Boras

Re: Boek kwijt bibliotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 05:59

Alleen de betreffende Bieb natuurlijk.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 06:20

Volgens mij rekenen ze ook afschrijving mee. Ik ben ooit eens een bieb boek van de kinderen kwijt geweest. Daarvan dacht ik ook dat we m ingeleverd hadden. Dit zo gemeld bij de bieb. Geloof dat ik toen geen boete kreeg. Uiteindelijk het boek gevonden en wilde t terug brengen. Mocht m houden want ze hadden m uit t systeem gehaald....

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 06:57

Hier de nieuwprijs van het boek moeten betalen toen ze het aankochten.

Was nog niet zo’n oud boek.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 07:04

Hier ook eens een boek kwijt geweest. Was niet goed gegaan met uit scannen. Had hem toen wel gewoon ingeleverd en was netjes terug in de kast gezet daar gelukkig. Dus misschien toch daar even kijken of ie er ligt of niet.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 07:39

M_arjolein schreef:
Hier ook eens een boek kwijt geweest. Was niet goed gegaan met uit scannen. Had hem toen wel gewoon ingeleverd en was netjes terug in de kast gezet daar gelukkig. Dus misschien toch daar even kijken of ie er ligt of niet.

Dat heb ik jaren geleden ook gehad, een keer dat ik 'mijn' boek terugvond in de kast en een keer dat ik een boek wilde lenen wat niet lukte omdat het mogelijk na de vorige lener niet goed gescand was. Dus even gaan kijken kan de moeite waard zijn.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 07:54

Boras schreef:

Dit. Gewoon even contact opnemen met de bieb in kwestie. Kan inderdaad zijn dat het boek daar gewoon in de kast staat, en anders zijn zij de enige die kunnen vertellen wat de kosten zullen zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 08:50

Welk boek is het?

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-25 08:51

Foaly schreef:
Boras schreef:

Dit. Gewoon even contact opnemen met de bieb in kwestie. Kan inderdaad zijn dat het boek daar gewoon in de kast staat, en anders zijn zij de enige die kunnen vertellen wat de kosten zullen zijn.

Ze had contact gehad met de bieb, maar die konden er zo 123 niets over zeggen.
Ze wacht het af.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 09:43

Zet even de titel op bokt, misschien kunnen we een exemplaar op de kop tikken bij b.v. een kringloop

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 09:50

Ik zou eerst even in de bieb kijken of hij daar alsnog niet in de kast staat.
Ik heb een tijdje terug samen met mn kind 5 boeken ingeleverd. Moest je in zo'n bak/brievenbus gooien die ze scant. Ik heb het hele stapeltje erin gemikt en toen zag ik het briefje pas dat ze 1 voor 1 moesten... Heb 2x piep gehoord.

Er vanuit gegaan dat het goed was en paar weken later brief dat er 2 boeken zouden missen. Inleveren of betalen. En was een flink bedrag want ze rekende de nieuwprijs omdat ze een nieuwe aan moesten schaffen.
Uitgelegd dat ik echt 200% zeker weten ze in had geleverd en wat er gebeurd was. Kon niet volgens hun, ze hadden bieb 2x nagekeken enz.

Zelf gekeken en 1 boek met exacte nummer stond er gewoon. Nooit meer wat van de bieb gehoord.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 10:30

mce schreef:
Zet even de titel op bokt, misschien kunnen we een exemplaar op de kop tikken bij b.v. een kringloop

Zo werkt het niet bij een bibliotheek. Die hebben hun eigen inkoop- en invoersystemen, je kunt niet zomaar zelf een boek kopen, inleveren en zeggen dat ze er maar een stickertje op moeten plakken :=

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 10:33

volgens mij betaal je inderdaad de nieuwprijs. dus niet de marktprijs.
hier ook al weken aan het zoeken, dus denk ook dat het betalen wordt.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 10:44

Foaly schreef:
mce schreef:

Zo werkt het niet bij een bibliotheek. Die hebben hun eigen inkoop- en invoersystemen, je kunt niet zomaar zelf een boek kopen, inleveren en zeggen dat ze er maar een stickertje op moeten plakken :=

dacht even "duurzaam" *D

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 11:12

Foaly schreef:
mce schreef:

Dat klopt helemaal. Ooit eens een biebboek laten liggen op vakantie en thuis een nieuw exemplaar gekocht en naar hen gebracht. Dat wilden ze niet accepteren en moest een nieuw boek betalen. Beetje zuur, twee keer de prijs betaald voor een boek dat ik niet eens mooi vond.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 12:22

Als voormalig bibliothecaris kan ik zeggen dat bibliotheken in Nederland gebruikmaken van 3 catalogussystemen.
Afhankelijk van het systeem wordt de afschrijfprijs van een boek bepaald. Dus of je hebt geluk en je betaalt de nieuwprijs min alle afschrijvingstijd (x euro per jaar), dus als het een ouder boek is, blijft er niet veel over van de prijs.
Of het zijn vaste prijzen; 16 euro voor een jeugdboek en 20 euro voor een volwassenenboek.
Daarbij komen wel nog administratiekosten.

Koop onder geen beding zélf het boek, dat kan niet verwerkt worden in de systemen.
Bibliotheken kopen zelf hun boeken via bijvoorbeeld NBD Biblion.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 12:26

Ik raad je vriendin echt aan zelf in de schappen te gaan kijken. Te vaak al missers gehad met die geweldige scansystemen. Hoe vaak dat mijn kind geen strip wil meenemen, die niet goed is ingescand bij het terugbrengen...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 14:57

Zelf ooit ten onrechte beschuldigd van niet terugbrengen. En ik wist meteen waaraan het lag: een andere lezer had tegelijkertijd precies hetzelfde boek geleend, en blijkbaar niet teruggebracht en vervolgens een hickup in het systeem en ik kreeg de schuld... kwam er nog zonder boete vanaf, want de automatisering was nog niet zover dat de boeken echt een uniek nummer hadden in het systeem.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-25 15:38

Ze heeft alles afgezocht thuis. En gaat morgen nog kijken bij de bibliotheek of het er staat. Is een boek die ze niet ruim in de catalogus hebben staan. Wel een boek wat wel duidelijk opvalt. ( Dik en felle kleur).
Ze weet bijna wel zeker het ingeleverd te hebben, maar is nogal een warhoofd.

Het boek had een minimale inkoop waarde( geloof 25,-)..maar is nu wel wat duurder als je het wilt kopen( prijzen van 85-160,-).
Ze baalt dus als een stekker, zo geweldig vond ze het boek niet;)

Gaat om het boek ; ben ik d'r al. Jubileumboek efteling
Laatst bijgewerkt door magicmist op 02-06-25 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 15:40

Als het een ouder boek is wat niet vaak wordt uitgeleend kan het ook zijn dat ze het afschrijven.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-25 15:42

Puchje schreef:
Als voormalig bibliothecaris kan ik zeggen dat bibliotheken in Nederland gebruikmaken van 3 catalogussystemen.
Afhankelijk van het systeem wordt de afschrijfprijs van een boek bepaald. Dus of je hebt geluk en je betaalt de nieuwprijs min alle afschrijvingstijd (x euro per jaar), dus als het een ouder boek is, blijft er niet veel over van de prijs.
Of het zijn vaste prijzen; 16 euro voor een jeugdboek en 20 euro voor een volwassenenboek.
Daarbij komen wel nog administratiekosten.

Koop onder geen beding zélf het boek, dat kan niet verwerkt worden in de systemen.
Bibliotheken kopen zelf hun boeken via bijvoorbeeld NBD Biblion.

Ik geef dit door aan haar..
Dank je.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 17:20

En laat een ervaren bibliothecaris meekijken in de tracking van het boek in de catalogus. En, controleer ook, zoals hierboven gezegd, samen met een bibliothecaris de schappen van de bieb. Het zou zomaar kunnen dat een scancomputer/medewerker foutief gescand heeft. Dat komt vaker voor dan ons lief is.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 08:55

Hier vandaag ook net een mail.
Misschien een meer simpel kinderboek, maar ik krijg een rekening van 10,50