Zonnepanelen met energiecontract?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mingming

Zonnepanelen met energiecontract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-25 15:35

Aangezien bokt altijd overal een antwoord op heeft :Y)

Wij zijn aan het kijken voor een energiecontract, en ik snap er oprecht helemaal niks meer van :') Wij hebben ontzettend veel zonnepanelen dus leveren een stuk meer terug dan we verbruiken. Ik ging via zo'n energievergelijkingswebsite kijken wat de beste energiemaatschappij zou zijn (overstappen.nl) en daar kwam een vast contract via Essent of Energie direct uit. Volgens overstappen.nl is de terugleververgoeding €0,15 per KWH bij Essent. Maar, als we via Essent's eigen website berekenen, dan is de terugleververgoeding veel lager (€0,005 per KWH). Het prijsverschil is dus ook erg groot, via de vergelijkings site is het zo'n €80 per maand voor elektra + gas, terwijl het via de eigen website van essent €181 per maand is bij een vast contract. Essent adviseert dan ook een dynamisch contract. Ik snap echt niet hoe het verschil zo groot kan zijn. Heeft iemand anders hier ervaringen mee? Doe ik iets verkeerd als het invul?

Sommige andere vergelijkingswebsites adviseren ook dynamische contracten, maar ik las ook weer dat dit niet handig is voor ons, omdat we vooral veel stroom produceren tijdens de uren dat stroom heel goedkoop is. Ook gebruiken wij niet tijdens die uren veel stroom, maar juist in de avond.

8nnemiek

Re: Zonnepanelen met energiecontract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 15:59

Zouden die vergelijkings websites misschien niet de terugleverboete erin berekenen?
Jij kan dan prima €0,15 per kWh terug krijgen, maar als je vervolgens €0,145 per kWh aan boete moet betalen dan houd je inderdaad niks meer over, en volgens mij werkt dat inmiddels bij elk vast en variabel contract zo.

Dynamisch werkt anders inderdaad, daar heb je geen gedoe met terugleverboetes.
Het is inderdaad minder gunstig als je ‘s avonds al je grote verbruikers aan zet.. maar misschien kun je een deel zoals de wasmachine/vaatwasser/droger toch sturen naar de weekenden of doordeweeks overdag?
Maar ook al leveren jouw zonnepanelen overdag veel stroom terug naar het net, dan krijg je er nog steeds bijna altijd minimaal €0,14/kWh voor terug, en vaak nog meer, omdat we nog steeds kunnen salderen.
Als je de cijfers bekijkt, bijvoorbeeld op de Tibber website, dat denk ik dat er echt maar weinig huishoudens goedkoper uit zijn met vast/variabel, juist door de terugleverboetes.

Wij zitten ook dynamisch, met zonnepanelen, en ik ben er erg blij mee, ook al kunnen we niet altijd overdag stroom gebruiken.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-25 16:10

Ah, het was me nog niet duidelijk dat je bij dynamisch dus geen terugleverboetes had. Het is ook zo veel informatie overal. Dankjewel, dan ga ik daar toch nog eens verder naar kijken!

We kunnen inderdaad wel de wasmachine dan in de weekenden gaan draaien, nu doen we dat vaak 's avonds na werk. En ik moet eens kijken of we de vaatwasser inderdaad kunnen instellen naar een bepaalde tijd.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 17:00

Wij hebben een serieus aantal zonnepanelen en zitten ook dynamisch, in ons geval bij Zonneplan.
Het is gunstiger, behalve dan als de stroomprijs negatief gaat. Maar goed, dat is meestal op zondag en dan zet ik een kookwas aan, of de oven, of ik besluit alle afvoerputjes in huis een voor een door te spoelen met gekookt water... :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 17:19

Dank voor de reminder; heb mijn dagelijkse boiler opwarm-ronde naar 13:15 verschoven ipv om 23:00. Scheelt weer!

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 18:04

Ik heb net weer een nieuw contract moeten afsluiten. Wat een gedoe..
Even afgerond verbruik normaal 600kWh dal 400 kWh
Opleveren 2222kWh

Ik kwam uit bij eentje die werken met schalen voor de teruglevering.. Ik kom boven de 2000 uit dus ik ga in Juni/juli een paar dagen de zonnepanelen uitzetten overdag. Dit scheelt in de terugleverboete genoeg om daar even naar te kijken.

Dynamisch is zover ik begreep leuk als je overdag veel kan verbruiken (van je eigen stroom) en in de avond niet.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 18:24

Als de zonnepanelen meer produceren dan wat je verbruikt is het heel simpel. Model contract het goedkoopst in verleden en komende half jaar. Bij een model contract is terug lever vergoeding nog steeds verboden. Reden, inhoud contract is opgesteld door ACM en geldig voor alle energie leveranciers. Als je dan de energie leveranciers gaat vergelijken dan maakt de prijs van een KWh niets uit ivm saldering. Wat wel van belang is de vaste kosten. Doorslaggevend voor de keuze is meestal de vergoeding die je krijgt voor de KWh die je na saldering krijgt. Dat ligt op dit moment en voor de komende 7 maanden bij onze energie leverancier op 3 cent per KWh. Ivm. de saldering per jaar heb ik niet vergeleken, niet interessant, omdat de afrekening van saldering bij ons over 7 maanden is. Afhankelijk van de stroom die opgewekt wordt was tot 2025 stroom rekening bij ons, na verrekening vastrecht, betaling aan ons 1000 euro per jaar en op dit moment nul euro per jaar verwacht. Ons nieuwe voorschot bedrag is zojuist voor de komende 7 maanden vastgesteld op 29 euro per maand omdat wij ook gas gebruiken.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 19:17

De € 0,15 bij Essent is per 1 juli.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 21:51

vierspan schreef:
De € 0,15 bij Essent is per 1 juli.

Onzin. Je moet o.a. de boete verrekenen. Bij 3% van hun klanten betalen meer dan 15 cent per KWh, na saldering, over het overschot en dan krijg je 15 cent. Zie website van Essent.
Bij een vast contract, zie TS, is voor hun de vergoeding, bij hun terug levering na saldering, een halve cent per KWh. Bij een modelcontract is voor het komende half jaar de teruglever vergoeding netto. Daar gaan nooit teruglever kosten vanaf. Onze teruglever vergoeding is 3 cent per KWh bij model contract en voor ons uitstekend.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:29

Hier hetzelfde. Keuze gemaakt voor dynamisch en tot nu toe erg tevreden. Wij werken wel thuis en kunnen daardoor op de gunstige tijden alles draaien. Dat is doordeweeks meestal van 12 tot 4 en in het weekend van 10 tot 5. Houdt er wel rekening mee dat je er dus rekening mee moet willen houden. Anders kan het juist duurder uitpakken dan vast.

Ik vind het wel een mooi spelletje en dus een kleine moeite voor een mooie besparing.

Wij zitten bij de ANWB trouwens met een vast maandbedrag en gewoon jaarafrekening. Je kunt ook echt per maand afrekenen bij sommige aanbieders.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 23:03

Gnome schreef:
Hier hetzelfde. Keuze gemaakt voor dynamisch en tot nu toe erg tevreden. Wij werken wel thuis en kunnen daardoor op de gunstige tijden alles draaien. Dat is doordeweeks meestal van 12 tot 4 en in het weekend van 10 tot 5. Houdt er wel rekening mee dat je er dus rekening mee moet willen houden. Anders kan het juist duurder uitpakken dan vast.

Ik vind het wel een mooi spelletje en dus een kleine moeite voor een mooie besparing.

Wij zitten bij de ANWB trouwens met een vast maandbedrag en gewoon jaarafrekening. Je kunt ook echt per maand afrekenen bij sommige aanbieders.

Dynamisch is een prima keuze als je voor een belangrijk deel voldoet aan het volgende: 1.Geen of zeer gering zonnepanelen 2. Wel elektrische auto 3. Werken in de avond en niet thuis 4 Groot verbruikers overdag 5. Wel batterijen. TS schrijft veel zonnepanelen en zonder aanvullende info is keuze dynamisch een risico.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 05:15

Kun je die punten onderbouwen want dat lees ik verder nergens terug.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 05:38

Mijn ervaring is ook heel anders dan die van Nico.
Wij hebben veel zonnepanelen, mijn vriend werkt overdag en we kunnen de auto dan lang niet altijd laden, (nog) geen thuisaccu.. en toch echt heel veel goedkoper dan het variabele contract, en al helemaal goedkoper dan zo’n duur modelcontract.
Bij een dynamisch contract loopt het bedrijf geen of nauwelijks risico, dus ze hoeven dat risico ook niet door te berekenen aan de klant. Dat betekent lagere vaste kosten, en enkel een kleine onbalansvergoeding.
Het risico is wellicht iets groter, maar tot nu toe krijg ik over het hele jaar 2024 bv echt veel meer terug per kWh dan die 3ct bij dat modelcontract, niet te spreken over die 0,05ct bij vaste contracten..
Ik zit tussen de 4 en 5ct per kWh over de teruglevering zonder belasting. En als je het verbruik wat meer kan sturen dan zit je nog hoger.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:16

Hier ook totaal andere ervaring als Nico. Zonnepanelen, geen batterij of electrische auto en werk overdag. 2 apparaten zet ik regelmatig overdag aan. swinters verwarmen we met airco.
Dynamisch contract en geen terugleverboete.
Ben goedkoper uit als met gewoon vast contract.
Zit ook op een forum voor dynamisch en daar veel mensen met veel panelen enz die ook om deze reden dynamisch blijven. Dus totaal ander beeld dan wat Nico schept.
En je kan dynamisch altijd een tijdje uitproberen. Maand opzegtermijn

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 09:27

Bij Zonneplan kun je zelfs per dag opzeggen zover ik weet.

Ook wij hebben geen elektrische auto of thuisaccu. Wel is ons huis volledig gasloos, dus verwarmd (en eventueel gekoeld) met warmtepomp. Die staat natuurlijk permanent aan. Verder is al onze apparatuur jong en zuinig.
Ik probeer de vaatwasser en wasmachine wel in de zonnige uren te draaien.
Momenteel is het tot zo laat zonnig dat ik ook kan koken op de zonnestroom, dat scheelt aanzienlijk met een inductieplaat.

Dit is onze stand tot vandaag:

Afbeelding
Ondanks dat we in de duurdere uren stroom afnemen, tegen gemiddeld 27 cent per kwh, krijgen we alsnog geld terug, een teruggeleverd kwh levert gemiddeld 20 cent op :)

Dit is met energiebelasting erin trouwens. Zonder is het 15 cent voor afname, 7 cent voor teruglevering.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 10:11

Ook wij hebben gekozen voor een Dynamisch contract waarbij we meer terugleveren dan we verbruiken.
Wel werken wij beide veel thuis waardoor we gebruik kunnen maken van de daluren. En soms is de stroom in de - waardoor we toch nog een soort van betalen voor de onze zonnepanelen maar dat is echt verwaarloosbaar.
Het is er zeker niet beter op geworden in vergelijking met 4 jaar terug maar het is wel beter dan een vast contract met stevige terugleverboete...

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 12:47

Wij gaan ook over op Zonneplan per 1 juli.
Ik ben benieuwd wat dat gaat doen.
Tot nu toe zijn alle verhalen uit mijn omgeving en wat ik lees zeer goed.
Wel moet je je levensstijl beetje aanpassen.
Dus zoveel mogelijk in de goedkopere uren je electriciteit benutten.
Maar het kan een erg leuk spelletje zijn om zo goedkoop mogelijk uit te komen.
Soms krijg je zelfs not terug ipv betalen (als je het echt goed door hebt dat spelletje)

Ik ben benieuwd hoe wij dat gaan doen

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 18:12

Gnome schreef:
Kun je die punten onderbouwen want dat lees ik verder nergens terug.

Om een inzicht te krijgen in de stroomprijzen, bij een dynamisch contract, kun je de app elektrisch laden gebruiken. Daarna een energie leverancier toevoegen. De app wordt meestal om 13.00 uur bijgewerkt. Je ziet dan in deze maand dat bij zonneschijn de energieprijzen lager zijn. Ook zie je dat in het weekend en feestdagen bij zonneschijn de stroom prijzen extra dalen. Uit de app blijkt ook dat in de avond de stroom prijzen hoger zijn. TS heeft een stroom overschot door de zonnepanelen.
Helaas zijn er verschillende dynamische contracten.
Voorbeeld zoals gebruikt door Vattenfall: je zonnepanelen gaan overdag als de zon schijnt het overschot terug leveren aan het net volgens het lage tarief. In de avond ga je stroom gebruiken tegen het hogere tarief (zie app). Daarom is op basis van de info TS een dynamisch contract duurder dan een modelcontract. Bij een modelcontract is de stroomprijs vrijwel onbelangrijk omdat de stroom prijzen overdag en avond gelijk zijn.
Er zijn altijd uitzonderingen te bedenken waarom een dynamisch contract interessant is. Op dit moment heb ik een eigen woning en geen enkel energie contract. Dat betaald dus iemand anders. In januari 2026 en in januari 2027 is mijn voornemen gedurende 1 maand een dynamisch contract zodat ik BTW vrij producten kan kopen zoals een hybride omvormer off grid en batterijen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 18:33

Maar je kunt toch zelf met dynamisch ook juist op goedkope momenten stroom verbruiken? Dus ik snap het nog steeds niet. Tenzij je alleen op de dure momenten stroom kunt gebruiken. Dan zou ik het niet doen inderdaad.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 18:34

Nico, je vergeet dat jouw theorie alleen opgaat als je onder de streep nagenoeg op 0 uitkomt. Als je minder teruglevert dan dat je verbruikt, dan moet je onder de streep stroom bijkopen. En het scheelt enorm of je die stroom bijkoopt aan 35 cent per kWh of aan 15 cent per kWh.
En daarnaast vergeet je te vermelden dat de vaste kosten bij modelcontracten doorgaans een stuk hoger liggen dan bij dynamisch. Bij Tibber betaal je bv maar 5,99 per maand.

Stroomgebruik in de avond hoeft echt niet hoog te zijn. Zelfs het koken op inductie 's avonds zie ik nauwelijks terug tegenover de wasmachine die gewoon overdag aan staat.
En al gebruik je 's avonds die 'dure' stroom.. dan betaal je momenteel nog steeds maar 20 á 25 cent.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 18:43

Mijn ervaring met dynamisch is dat het als je veel terug levert zeker uitkan. Ik heb bijvoorbeeld in mei 728 Kwh geproduceerd en 25 Kwh verbruikt. Met een terugleverboete zou ik al echt behoorlijk wat geld kwijt zijn, dat haal ik niet meer in ten opzichte van dynamisch.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-25 16:22

Bedankt voor al jullie reacties! Door jullie positieve ervaringen hebben we besloten om ook dynamisch af te sluiten en kijken hoe dat bevalt. Als dat niet bevalt dan kunnen we altijd nog omschakelen naar bijvoorbeeld Essent voor een vast contract, ik zag nu ook dat dat inderdaad per 1 juli 15 cent is zoals @vierspan poste.

Ik denk dat wij qua productie & gebruik ongeveer gelijk liggen met @Travel_me, ik geloof dat we per jaar zo'n 10.000 Kwh produceren en dat verbruiken wij met een tweepersoons huishouden echt bij lange na niet. Maar, dan kunnen we wel gaan proberen om de wasmachine en vaatwasser in te stellen zodat ze draaien als de energie negatief is.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 17:33

Wij hebben Frank energie en dat bevalt prima….dynamisch en bevalt goed.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 17:45

Hopelijk bevalt dynamisch voor jullie :j En inderdaad, anders kun je heel snel overstappen.
Als je toevallig bij Tibber het contract hebt afgesloten, vergeet dan niet om een kortingscode te vragen aan een andere Tibber klant, dan krijg je €50 tegoed in de winkel. Altijd mooi meegenomen.