Wij zijn aan het kijken voor een energiecontract, en ik snap er oprecht helemaal niks meer van
Wij hebben ontzettend veel zonnepanelen dus leveren een stuk meer terug dan we verbruiken. Ik ging via zo'n energievergelijkingswebsite kijken wat de beste energiemaatschappij zou zijn (overstappen.nl) en daar kwam een vast contract via Essent of Energie direct uit. Volgens overstappen.nl is de terugleververgoeding €0,15 per KWH bij Essent. Maar, als we via Essent's eigen website berekenen, dan is de terugleververgoeding veel lager (€0,005 per KWH). Het prijsverschil is dus ook erg groot, via de vergelijkings site is het zo'n €80 per maand voor elektra + gas, terwijl het via de eigen website van essent €181 per maand is bij een vast contract. Essent adviseert dan ook een dynamisch contract. Ik snap echt niet hoe het verschil zo groot kan zijn. Heeft iemand anders hier ervaringen mee? Doe ik iets verkeerd als het invul?Sommige andere vergelijkingswebsites adviseren ook dynamische contracten, maar ik las ook weer dat dit niet handig is voor ons, omdat we vooral veel stroom produceren tijdens de uren dat stroom heel goedkoop is. Ook gebruiken wij niet tijdens die uren veel stroom, maar juist in de avond.

En inderdaad, anders kun je heel snel overstappen.