Hoe koop je een auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Hoe koop je een auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-25 22:16

Nou ja, het kopen is uiteindelijk vast niet zo moeilijk, maar meer, hoe gaat het proces (bij een tweedehands auto)? Ik besef me ineens dat ik geen idee heb hoe dat gaat. Nog nooit zelf gedaan maar ook eigenlijk nooit betrokken geweest bij andere aankopen.

Is dit iets wat je via je eigen garage doet? En kijken zij dan als een soort aankoopmakelaar ook bij andere bedrijven, of kan ik ze een linkje geven van een auto die me wel wat lijkt? Of kun je dit beter afhandelen met het bedrijf dat het aanbiedt? Er zit ook een inruil bij, verandert dat de zaken nog? En hoe gaat bijvoorbeeld een proefrit (hoe lang, waarheen, wat is redelijk)?

Jolliegirl

Re: Hoe koop je een auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 22:21

Toevallig vandaag bij de dealer een nieuwe auto gekocht.

Oude ingeruild, kreeg ik nog wat knaken voor.

Proefritje was een half uurtje .drie kwartier..lekker rustig aan doen zeiden ze.
Gewoon onderhandelen..vragen of ze ook aan inruil doen..
Niet bij de eerste prijs akkoord gaan...

Dus lekker op zoek gaan naar garages die jou betrouwbaar lijken en gaan informeren.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 22:21

Toevallig afgelopen week een nieuwe 2e hands auto gekocht.

Zelf gekeken op internet en contact gelegd met de verkopende partij. In dit geval een garage. Afspraken gemaakt voor proefrit.

Met de proefrit 20 minuten gereden. Luisteren naar motorgeluid, hoe trekt ie op, hoe remt ie? Trekt ie scheef, schokt ie enz enz.

Na de proefrit bepalen of je hem wilt en vragen wat je nig wilt weten. Eventueel vragen naar garantie e.d.

Eventueel aangeven dat je een inruil hebt. Eerst bespreken en onderhandelen wat je daar voor terug krijgt, en dan onderhandelen wat je dan bijbetaald voor de nieuwe auto.

Maar het is dus niet zo dat jouw garage voor je gaat zoeken. Echter kan dat wel hoor, maar wij doen het altijd zelf, wil mezelf niet beperken door het aanbod van 1 garage.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 22:29

Toevallig vandaag een “nieuwe” tweedehandse auto opgehaald. Ik zoek betrouwbare dealers, kijk wat ze hebben staan op de site en ga heen voor een proefrit. Mocht uur wegblijven en daarbij test ik voornamelijk: hobbels, flink de toeren even inrijden en of alles goed functioneert. Ohja, ik neem altijd iemand mee met veel verstand! Na m’n proefrit onderhandeld, ging niks van de prijs af maar wel nieuwe wieldoppen, 4 nieuwe banden eronder, garantie, apk + onderhoud gehad…. Wel hogere prijsklasse, kan mij met m’n eerste autootje herinneren in lagere prijsklasse dat het lastiger was een betrouwbaar wagentje te vinden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 22:52

Je bedenkt een beetje wat je wilt; groot, klein, welk merk, hoog, laag etc. Dan kijk je op internet waar zo’n auto te koop staat. Je gaat naar een (betrouwbare) garage, maakt een proefrit. Onderhandeld wat en dan kan je een tijdje later na betaling je auto ophalen :j

Het is niet superingewikkeld vind ik, als je niet zo veeleisend bent.

Voor een auto in de hoge prijsklasse kan je ook goed in Duitsland terecht. Dan heb je meer keus en zijn de prijzen gunstiger. Dan moet je hem wel invoeren via het RDW.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 23:07

Zeggen dat je er nog even over na wil denken, maakt ook de kans dat de auto weg is maar ik heb twee keer gehad dat de verkoper belde omdat er toch nog wel wat van de prijs af kon :') bij een had ik bij de auto zelf met de proefrit gewoon niet zo'n klik(kan dat? Blijkbaar wel) daarbij werd ik zelfs nog twee keer gebeld maar de twijfel bleef dus toch niet gedaan.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 06:44

Bij veel garages kan je ook via hun kopen. Dan loopt de garantie ook via je eigen garage, wel zo prettig als je een fijne vaste garage hebt en geen verstand van auto’s.
Zal ook iets meer kosten dan dat je hem zelf rechtstreeks koopt uiteraard, maar je weet wel beter waar je aan toe bent

Je kan ook gewoon een auto met Bovag garantie kopen, zit je ook vrij safe. Alleen als er iets met die auto is, moet je wel steeds terug naar die garage. Als die aan de andere kant van het land zit, is dat erg onhandig.
Mijn laatste aanschaf moest 6x terug. Dat was al erg irritant, terwijl die garage op 15 min afstand zat.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 07:02

Ik ben al heel lang klant bij dezelfde garage. Ik heb al mijn auto's in die tijd bij hen gekocht. Voor vaste klanten zoeken ze zelfs landelijk wanneer je je wensen neer legt. Zo ben ik sinds drie weken de blije eigenaar van een bijna nieuwe Golf 8. Op deze manier weet ik zeker dat ik een goede auto koop.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 07:35

moonsparkle schreef:
Zeggen dat je er nog even over na wil denken, maakt ook de kans dat de auto weg is maar ik heb twee keer gehad dat de verkoper belde omdat er toch nog wel wat van de prijs af kon :') bij een had ik bij de auto zelf met de proefrit gewoon niet zo'n klik(kan dat? Blijkbaar wel) daarbij werd ik zelfs nog twee keer gebeld maar de twijfel bleef dus toch niet gedaan.

Ja zeker kan dat. Of nou ja ik herken het bij mijzelf. Soms rijd een auto gewoon niet lekker en kan je niet benoemen waarom. En sommige auto's is het instappen en wegrijden. Ik heb dat bij mij laatste auto gehad, 2 auto's achter elkaar proef gereden (verschillende garages) zelfde merk en type en bouwjaar en zelfs kleur, maar de eerste reed helemaal niet fijn en de 2e juist wel.

@ts ik heb alleen maar 2e hands gekocht en gereden. In de lagere prijsklasse ging dat vaak bij garages die niet 1 specifiek merk hadden maar gewoon allerlei occasions hadden staan. In de wat hogere prijsklasse ben ik bij een garage uitgekomen die maar 2 merken verkocht en dan zowel nieuw als 2e hands.

Ik heb 1x zelf mijn oude auto particulier verkocht, maar vond dat veel te veel gedoe. Dus daarna altijd mijn oude auto ingeruild bij de garage waar ik dan mijn nieuwe (2e handse dus) kocht.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 07:38

Maak eerst een keuze nieuw/tweedehands.
Wat is je doel? Wat voor auto heb je nodig.
Wat vind je belangrijk, luxe, basic, comfort, erc.
Bij tweedehands: hoeveel km. Op te teller, leeftijd, etc.

En dan kan je kiezen om dat uit te besteden bij een garage of zelf op zoek te gaan.
Sommige garages al ik over, teveel zooi staan bijv. Lagere segment is altijd zorgen voor eigen kennis.

Proefrit: daar zijn allerlei manieren voor maar check of alles werkt, remmen moet fijn en soepel gaan, geen getril. Airco en verwarming moeten het goed doen, hij mag niet trillen in het stuur, zelf in een rechte lijn blijven slangenbeet stuur zou loslaten, lampen moeten werken. Er moet een apk opzitten die kog ruime tijd geldig is. Onderhoudsboekjes checken, veel bij eigen garages of hele land door. Je kan checken hoeveel eigenaren een autobedrijf gehad.

Let op schade of herstel ervan.

Maar als leek, neem iemand mee met wat verstand of als je al bij een garage komt kan je hem ook een zoekopdracht gevend dan bespreek je wensen en budget.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 08:21

Bij tweedehands zijn er een aantal extra dingen die we checken en best vaak zijn tegen gekomen dat ze niet oké zijn of niet vermeld.
Vraag met het vin nummer een schade rapport op, kost een paar euro, maar we hebben best wat auto's gevonden die echt flink in elkaar hebben gezeten terwijl dat nergens vermeld staat en voor een leek niet te zien is.

Ook qua import, en aantal eigenaren.
Voor bepaalde speciale of supercars kom je niet altijd onder import uit maar die hebben meestal wel de hele historie ook beschikbaar.
Maar als een auto dus veel eigenaren heeft gehad of import is kijken we altijd extra naar de andere zaken zoals verklaarbare KM, schade, onderhoud oid.

Eigenlijk vind ik een gecertificeerde occasion bij een merkdealer kopen vaak net wat fijner. Omdat er dan veelal meer garantie op zit en ze zelf zich aan net wat meer duidelijkheid en regels moeten houden.
Maar ook daar zijn we pas nog een dure tweede hands tegen gekomen die flinke schade bleek te hebben gehad, dus ook dat is geen 100% garantie.

Vaak is het gewoon prima gerepareerd en ga je er nooit last van krijgen, maar je loopt er wel tegen aan als je de auto eventueel later zou willen inruilen, auto bedrijven kunnen dit gewoon in zien en voor een schade auto geven ze gewoon minder terug.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 08:33

Schadeverleden is idd heel belangrijk om dmv een schaderapport op te vragen.

Ik reed mijn auto in status totaal verlies.
Auto van 4 jaar oud, eerste eigenaar, lage kilometerstand, dealer onderhouden.

Ik moest de onderhoudsboekjes aanleveren bij het schadebedrijf waarna de verzekeraar mij schadeloos stelde.
Auto stond 3 maanden later te koop bij een merkdealer met de tekst "Top auto van eerste eigenaar".
In de tussentijd zal de auto "opgelapt" zijn.
Ik weet hoe groot de schade was en zou voor geen goud nog in die auto durven rijden.

Iemand heeft dus een "schade auto" gekocht ipv de top auto.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 09:18

In januari een nieuwe auto gekocht. De vorige via een zoekopdracht bij een Vakgarage gevonden. Ging trouwens ook echt prima. Wensen doorgegeven en binnen een paar weken stond betreffende auto voor me klaar. Heb er uiteindelijk 10 jaar zonder problemen mee gereden.

Deze toevallig via m'n vader omdat hij op dat moment bij een garage zat om zelf een (nieuwe) auto uit te zoeken. Ik heb toen een link van een auto die ik had gezien aan de andere kant van het land doorgestuurd en de verkoper van de garage wist wel iemand die daar in de buurt woonde. Die is voor me gaan kijken en heeft m goed gekeurd op wat schoonheidsdingen na. Daarna is ie op transport naar Friesland gegaan, heeft de garage van m'n vader m weer netjes gekregen, apk en beurt er over en nu is ie van mij :')

Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 09:41

Ik bedenk ineens dat ik nooit een proefrit heb gemaakt in de auto's die ik heb gekocht :D . Ik gaf mijn wensen door, hij stond er een paar weken later en ik nam hem mee :') .

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 09:46

prompter schreef:
Ik bedenk ineens dat ik nooit een proefrit heb gemaakt in de auto's die ik heb gekocht :D . Ik gaf mijn wensen door, hij stond er een paar weken later en ik nam hem mee :') .

Haha ik ook niet, in beide auto's niet :')

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 10:10

Ik heb pas mijn eerste tweedehands auto gekocht, daarvoor altijd nieuw gekocht of zakelijke lease gehad. Maar de auto die ik wilde viel nieuw ver buiten budget en tweedehands er binnen.

Nu is het een auto waar weinig mis mee kan, want elektrisch, maar waar ik op heb gelet: staat van de banden. Zaten winterbanden onder - moesten 2 nieuwe op na een half jaar dus op onderhandeld. Scheurtje in de ruit: eigen risico carglass eraf onderhandeld. En bij proefrijden alles gevoeld en gedaan. Alles open gehad, rekensom op de accu losgelaten.

Handelaar (dit was een handelaar) gegooglet. En de auto nu meer dan een jaar met plezier in bezit. Hele geschiedenis is bekend, auto kwam van leaseplan bij de handelaar terecht door overschot aan elektrische autos die uit de lease kwamen. En ik had zelf jaren autos via leaseplan dus ik kende het :D

Oh en mijn tip - neem iemand mee die kan onderhandelen als je dat zelf niet kan. Ik straal enthousiasme uit en kan niet onderhandelen. Mijn man wel dus die heeft dat gedaan voor me
:')

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 10:52

Wat wij zelf altijd doen is via kentekencheck opzoeken hoeveel mankementen de auto had bij de apk keuringen.
Gaat het dan om banale dingen als een kentekenlampje of dingen die vele malen duurder kunnen uitpakken? Dat is voor ons de eerste schifting in de beslissing om wel of niet te gaan kijken.

Verder vanaf een bepaalde prijsklasse altijd een schaderapport (tegen betaling) opvragen, auto waar geen NAP bij zit blijven we vanaf, dat zijn import auto's waar je de echte kilometerstand niet van kunt achterhalen.

Liefst met Bovag garantie bij een dealer kopen, al naar gelang wat je budget is.
En dan nog, iemand met verstand van auto's meenemen.
Mijn broer is automonteur geweest, die weet precies waar hij op moet letten, en waar een auto vaak rot is (wat een leek meestal niet ziet).

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 13:00

Sansevieria schreef:
Mijn broer is automonteur geweest, die weet precies waar hij op moet letten, en waar een auto vaak rot is (wat een leek meestal niet ziet).

Je kan hier ook op googlen. Van alle gangbare auto's is wel terug te vinden waar de zwakke plekken zitten (even letten op juiste bouwjaar, dat verschilt nog weleens).

Wij kopen zelf altijd goedkope auto 's bij snelle handelaren en gooien er dan nog wat geld tegenaan om 'm helemaal goed te krijgen maar dan moet je wel iemand mee hebben met verstand van zaken anders is dat wel risicovol.

Mocht je iets in de lage prijsklasse willen kopen hou dan wat geld achter de hand voor een grote beurt na aanschaf. Apk is geen onderhoud ;)

Kies een auto met een logische verhouding tussen km-stand en leeftijd. Ex leaseauto's hebben een wat hogere km stand ten opzichte van leeftijd maar zijn wel goed onderhouden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 13:11

prompter schreef:

Ik maak altijd een proefrit. Ik heb al zoveel (goede) auto's laten staan, omdat ik ze gewoon niet lekker vond rijden.
En dat vind ik toch wel heel belangrijk!
Maar goed, ik ken ook iemand die nooit proefrijdt, want die persoon vindt het niet boeiend hoe een auto zit, rijdt en aanvoelt. Kan ook.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 13:51

Ik wil wel een proefrit - al weet ik nog niet hoe goed ik ben in het inschatten van een auto tijdens een proefrit. Ik zag ook ergens een bedrijf dat 14 dagen op proef biedt - maar ja, voor die service betaal je. (Dubbel volgens mij, want zowel de auto zelf als het servicepack zijn duurder.) En dan is het inderdaad niet handig dat het een bedrijf op ~40km is, daar ga ik niet meerdere keren heen voor onderhoud die ze erbij geven. Dat zou anders zijn bij een bedrijf hier in de buurt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 14:28

Ik heb in mijn leven al zo veel verschillende auto's gehad, bijna alle merken wel op Frans na. Vroeger altijd oude barrels, je was blij als ze volgende apk haalde. Nadat ik iets meer te besteden had bij VW uitgekomen, Vento, Bora en nu al een poos Golf. Die rijden allemaal prima, daar hoef ik geen proefrit in

Het is natuurlijk heel anders als je eenmalig bij een bedrijf komt, dan zou ik hem ook eerst willen proberen. Maar ik weet nu: waar mijn garage mee komt is altijd goed. En het blijft lastig, zelf een auto moeten kopen zonder support. Vroeger vaak zat gedaan, gelukkig weinig ellende, maar je weet niet altijd of de verkoper te vertrouwen is.

Meestal zijn de bedrijven die al lang bestaan, echte familie bedrijven, wel te vertrouwen, en de recensies erover lezen helpt ook.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 14:48

Proefrit is niet alleen om te kijken of je het een fijne auto vindt. Het is ook luisteren of er gekke geluiden zijn, of hij recht is (en blijft tijdens afremmen), of de versnelling lekker functioneert (en kun je redelijk probleemloos optrekken in de 3), of je remmen het goed doen en je niet door de handrem heen weg kunt rijden, of de motor heet loopt tijdens een stuk snelweg etc etc.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 21:21

Goeie punten Qimm, maar ik denk dat ik zelf niet genoeg ervaring heb om echt te beoordelen wat je daarin kunt verwachten. Ik heb sinds mijn rijbewijs ruim 15 jaar onafgebroken in 1 auto gereden (die nu 30 is) en maar heel sporadisch in andere. Dus ik heb niet zoveel referentiekader.

Dus de proefrit is toch meer voor mij denk ik.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 21:29

Ik werk bij een garage en sta er idd versteld van dat best veel mensen een auto kopen zonder proefrit. Ik zou toch echt eerst even rondje willen rijden hoor.

Google even van te voren op recensies van de garage, google even naar de zwakke punten van het merk, type en jaartal. Sommige auto’s hebben slechte modellen of slechte jaren, dat moet je niet hebben. Kijk goed hoe lang de distributieriem nog mee kan, dat zijn dure dingen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 21:34

Zeker een proefrit doen hoor!
Ik zocht in het lager segment dus een proefrit was ook om mankementen op te sporen. Maar ik heb enkel in oude bakkies gereden en toch heb ik er 3 afgewezen omdat die gewoon niet lekker reden. Ik wilde heel graag een Ford Fiesta maar vond die echt niet fijn rijden, vraag me niet waarom maar was direct een nee en een Opel Corsa vond ik zo saai rijden dat ik er echt niet dat bedrag aan uit wilde geven.
Nu een Citroen C3, achteraf toch niet de beste vrienden mee :+ maar met de proefrit eigenlijk direct verkocht.