Opzoek naar goede luchtbevochtiger

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Opzoek naar goede luchtbevochtiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 16:06

Zoals de titel al luid.
Wij worden in de ochtend geregeld wakker met zeer droge ogen,pijnlijke keel en soms zelfs hoofdpijn. Ik heb het idee dat de kamer te droog is. Iemand ervaring met een luchtbevochtiger en welke? Er zijn er zoveel

Op t werk heb ik zo’n hele grote dyson staan maar ik zit daar niet op kantoor dus ik weet eigenlijk ook niet wat de ervaring er mee is. Wat ik wel weet is dat hij erg duur is 800€. Voor mij een beetje te gek

Essie73
Moderator Algemeen

Re: Opzoek naar goede luchtbevochtiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 17:37

Omdat dit topic op Leven zonder paarden hoort verplaats ik hem daarheen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 17:55

Ik zou het even meten voor je gaat bevochtigen :)
Het is nu overal supervochtig en de meesten verwarmen niet meer dus het zou best gek zijn als jullie droge lucht hebben.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 17:57

Wij hebben lang gezocht en zijn zeer tevreden met onze Clean Air Optima. Muisstil, groot reservoir, fijne opties.

Edit: moest even zoeken maar wij hebben de CA-605T.
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 29-05-25 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 18:10

Hieperdi schreef:
Zoals de titel al luid.
Wij worden in de ochtend geregeld wakker met zeer droge ogen,pijnlijke keel en soms zelfs hoofdpijn. Ik heb het idee dat de kamer te droog is. Iemand ervaring met een luchtbevochtiger en welke? Er zijn er zoveel

Op t werk heb ik zo’n hele grote dyson staan maar ik zit daar niet op kantoor dus ik weet eigenlijk ook niet wat de ervaring er mee is. Wat ik wel weet is dat hij erg duur is 800€. Voor mij een beetje te gek

Wanneer is het begonnen?
Nu met de regen? Heb je geen schimmel onder de vloer of in je muren?

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 18:49

Wij hebben al jarenlang een uitstekende luchtbevochtiger. De RV controleren wij extra met een losse RV meter. Belangrijk is hoe wil je bevochtigen. Je hebt bevochtigers waarbij het water, uit voorraadvat, op een trilplaatje komt en de ontstane druppels worden door de lucht ventilator in de ruimte geblazen. Je ziet dus boven het apparaat een opstijgende vocht druppels. Voordeel: betaalbare apparaten en nadeel mogelijk ga je kalk vinden op bijvoorbeeld een vloer. Eventueel gedeeltelijk gedestilleerd water erin. Alternatief wat wij hebben is de CA 807 van Clean Air Optima en deze werkt als volgt: in het water draaid een speciale rol met schijven en tandjes. Deze rol neemt het water mee en een ventilator blaast daar lucht overheen. Dit noemt men droog verdampen. Voordeel: geen pluim, geen kalk neerslag. Nadeel: duur. Ons type is de CA 807. Je moet de apparaten altijd met zeer ruim capaciteit nemen. Advies: neem bij Clean Air Optima een refurbished met 25% korting. Of vraag aan mij over een half jaar mijn 807 te koop. Er komt een nieuw type zodat ik van 2 naar 1 apparaat kan ivm lucht reiniging. Wat je ook kiest, omdat kraanwater kalk bevat zal elk apparaat per jaar meerdere uren onderhoud aan te bevelen zijn.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 18:58

Wij hebben deze van Philips:

https://www.coolblue.nl/product/955686/ ... 10-03.html

Een vriend van ons heeft daar toen eens wat onderzoek naar gedaan en kwam op deze uit. Die gaf juist aan dat de apparaten waar zichtbare damp uit komt minder goed voor je gezondheid zouden zijn. Maar de details mbt waarom ben ik even kwijt. Ben zelf heel tevreden over deze, ook omdat we een vrij grote woonkamer/keuken hebben van zo'n 50m2. Zo'n ding moet wel de ruimte waar ie voor bedoeld is aankunnen.

Maar ik zou idd ook wel even je vochtigheid meten want momenteel is het inderdaad niet heel droog. Alhoewel ik hier ook wel merk dat het, met een paar dagen zon (hebben veel ramen) de boel weer vrij snel "uitdroogt".

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 21:53

Hannanas schreef:
Hieperdi schreef:
Zoals de titel al luid.

Wanneer is het begonnen?
Nu met de regen? Heb je geen schimmel onder de vloer of in je muren?

Al heel lang. Nee zeker niet hebben afgelopen jaren veel verbouwd

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 22:04

Hier een Philips Nanocloud, die houdt in z'n eentje de benedenverdieping op 40-50% als de verwarming aanstaat en het zonnig en koud is buiten. Dan staat 'ie wel 24/7 aan, ik denk dat er dan 8-10L water per dag doorheen gaat. Dit is al een oud beestje dus ik verwacht dat de huidige generatie het nog een stuk beter doet. Een slaapkamer op 50% (relatieve) luchtvochtigheid houden moet echt elke luchtbevochter lukken. Maar wat hierboven iemand al zei, meet het eerst even! Want afgelopen week is het hier letterlijk binnen een paar uur van 40 naar 60+ procent gegaan met die enorme luchtvochtigheid buiten. Dus als je nu nog steeds last heb dan is de luchtvochtigheid mogelijk niet het probleem.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 22:15

Yessy schreef:
Hier een Philips Nanocloud, die houdt in z'n eentje de benedenverdieping op 40-50% als de verwarming aanstaat en het zonnig en koud is buiten. Dan staat 'ie wel 24/7 aan, ik denk dat er dan 8-10L water per dag doorheen gaat. Dit is al een oud beestje dus ik verwacht dat de huidige generatie het nog een stuk beter doet. Een slaapkamer op 50% (relatieve) luchtvochtigheid houden moet echt elke luchtbevochter lukken. Maar wat hierboven iemand al zei, meet het eerst even! Want afgelopen week is het hier letterlijk binnen een paar uur van 40 naar 60+ procent gegaan met die enorme luchtvochtigheid buiten. Dus als je nu nog steeds last heb dan is de luchtvochtigheid mogelijk niet het probleem.

Dat zou ik dan inderdaad moeten doen. Wij hebben alle twee heel vaak dezelfde klachten in de ochtend na het slapen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 22:23

Heb je wel een raam open ‘s nachts?
Dit zijn ook typisch klachten van te weinig ventilatie. En als je nu een raam open zet, is de luchtvochtigheid in notime weer op peil, aangezien het buiten nu 80% is al een paar dagen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 22:28

Heb je een co2 meter hangen? Was onlangs ook iemand met dit soort klachten op bokt waarbij bleek dat er co2 in de slaapkamer kwam

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 22:33

Liselot schreef:
Heb je een co2 meter hangen? Was onlangs ook iemand met dit soort klachten op bokt waarbij bleek dat er co2 in de slaapkamer kwam

CO bedoel je denk ik? Is idd ook een goede om te checken.
iig niet zomaar vocht bijgooien.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 08:18

Ja vergeet altijd of het de mono of de di is, maar die inderdaad!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 10:10

Buiten is nu een ontzettend hoge luchtvochtigheid. Als je ook maar een beetje ventileert zal de luchtvochtigheid in je huis nu waarschijnlijk niet heel droog zijn.

Ik raad je aan eerst eens echt te meten (en de ventileren in de slaapkamer) voordat je een luchtbevochtiger overweegt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 18:06

verootjoo schreef:
Ik zou het even meten voor je gaat bevochtigen :)
Het is nu overal supervochtig en de meesten verwarmen niet meer dus het zou best gek zijn als jullie droge lucht hebben.

Dit ja!
Nooit zomaar bevochtigers of ontvochtigers inschakelen zonder te meten. Je kan meer kwaad dan goed doen namelijk