Gehaktmolen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

thequeensmum

Gehaktmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 13:01

Omdat mijn man via zijn werk vrij goedkoop aan een goede kwaliteit rundvlees kan komen had ik het idee opgevat om zelf gehakt te gaan draaien.
Zijn er bokkers die dit ook doen? Zijn er bepaalde dingen waar je rekening mee moet houden en welke machine is hiervoor geschikt? Aanbod bij bol bijv is al heel groot, maar ik heb werkelijk geen idee. Alle tips zijn heel erg welkom

tamary

Re: Gehaktmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 13:05

Ja, maar konijn en handmolentje. Goede werkplek helpt, genoeg motorvermogen bij electrisch en veelal goed koud/licht bevroren vlees is makkelijker malen. En gebruik bijgeleverde stamper oid, niet je vingers, zeker bij electrische machine, om vlees maaldeel in te krijgen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 13:07

Ik heb niet zo'n molen.
Maar als ik op zoek zou zijn, dan zou gemak mbt demonteren en reinigen bij mij bovenaan staan.
Bonuspunten voor geschikt voor de vaatwasser.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 17:57

Roodvos schreef:
Ik heb niet zo'n molen.
Maar als ik op zoek zou zijn, dan zou gemak mbt demonteren en reinigen bij mij bovenaan staan.
Bonuspunten voor geschikt voor de vaatwasser.

Precies, daarom hoop ik ook op tips van bokkers die zo’n ding hebben

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 23:08

Omdat dit topic beter op Leven zonder paarden past verplaats ik hem daarheen.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 12:21

tamary schreef:
Ja, maar konijn en handmolentje. Goede werkplek helpt, genoeg motorvermogen bij electrisch en veelal goed koud/licht bevroren vlees is makkelijker malen. En gebruik bijgeleverde stamper oid, niet je vingers, zeker bij electrische machine, om vlees maaldeel in te krijgen.

Ik heb heel lang zitten piekeren wat je nou bedoelt met dat konijn, maar kom er niet op.

Verder hoop ik nog steeds op meer tips

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 13:24

Konijnenvlees (eigen fok), dus zelf slachten, uitbenen, in stukken snijden en draaien maar. Hart en lever gaat er bij in, nieren liever niet, niervet blijft nogal plakken in de gehaktmolen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 13:30

Ik heb een gehaktmolen gekocht die op mijn kitchen-aid machine past. En daar ook meteen een worstvul-snuit bij.
Vooral in de zomer maak ik vaak van runderlappen en dat soort sudder-vlees, gehakt.
En eventueel meteen met zouten en kruiden in een worst-velletje. Heerlijk!!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 13:41

Nickeltje schreef:
Ik heb een gehaktmolen gekocht die op mijn kitchen-aid machine past. En daar ook meteen een worstvul-snuit bij.
Vooral in de zomer maak ik vaak van runderlappen en dat soort sudder-vlees, gehakt.
En eventueel meteen met zouten en kruiden in een worst-velletje. Heerlijk!!

Ik heb deze ook, kreeg hem er toen bij en niet verwacht te gaan gebruiken. Maar dat doe ik toch wel :P
Kitchenaid is krachtig, makkelijk in en uit elkaar te halen en ook makkelijk schoon te maken, veel kan gewoon in de vaatwasser.
Het apparaat is duur, maar gebruik hem nu al een jaar of 10 en ben er nog steeds heel erg blij mee. Gebruik hem voor alles wat hij kan op gebied van koken, mixen etc.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 14:10

Hier een Bosch Mum5 keukenmachine, met gehaktmolen opzet stuk. Ook hier had ik eerst niet verwacht deze te gebruiken, maar stiekem pak ik hem er best nog weleens bij. Zo maal ik zelf kip voor grillworst etc. Ik vind het ideaal dat ik niet een losse molen heb staan, maar alles in 1, scheelt weer ruimte. Ook deze is makkelijk uit elkaar te halen en schoon te maken. Enige nadeel vind ik dat ik het bakje bovenop waar je je vlees in legt er fragiel uit vind zien, maar tot op heden is hij nog nooit afgebroken dus wellicht is dat alleen maar optisch.
Wel moet ik erbij zeggen dat ik de zwaarste variant heb van de mum5, er zijn verschillende op de markt.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 15:59

tamary schreef:
Konijnenvlees (eigen fok), dus zelf slachten, uitbenen, in stukken snijden en draaien maar. Hart en lever gaat er bij in, nieren liever niet, niervet blijft nogal plakken in de gehaktmolen.

Oh je bedoelde letterlijk konijnenvlees! Ik dacht aan een overijverige spellingschecker :D

Dat laat ik even aan mij voorbij gaan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 16:05

Nog iemand die de gehaktmolen bij de KitchenAid mixer heeft en er heel tevreden over is.

Wij hebben ook de worstvuller.

Gehakt malen we heel vaak zelf, bijna altijd wanneer we gehakt eten. Zelf worst maken doen we minder vaak maar is wel ook heel lekker.

Wij maken zowel rundergehakt als kipgehakt zelf.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 16:42

Wat voor rundvlees gebruiken jullie? Mager of toch wel met wat vet erdoor?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 17:26

Wij hebben van onze leverancier meestal 80/20, een enkele keer 70/30.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 17:32

Hier nog iemand met een Kitchen Aid en een vleesmolen en de accessoires om worst te maken. En ik ben er erg blij mee!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 18:57

thequeensmum schreef:
Wat voor rundvlees gebruiken jullie? Mager of toch wel met wat vet erdoor?

Liefst met een vetje er door. Als het voor worst of gehaktballen is, dan zijn die lekkerder met een beetje vet.
Voor door een pasta of zo vind ik het niet zo erg als het mager / droog gehakt is

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 19:09

Hier ook de KitchenAid met gehaktmolen.
Heel tevreden en sowieso erg blij met het apparaat!