Snijplank oplossing

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Snijplank oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 18:50

We kwamen tot de conclusie dat we vast niet de enige zijn die dit dilemma hebben (gehad)

Snijplanken

Wij hebben een aantal plastic snijplanken en vriend begint zich zorgen te maken om microplastics.
Nou hebben we in het verleden ook wel eens een houten gehad, maar wij zijn niet zo goed (lees: slecht) met consequent afwassen.
Niet zo'n succes dus, zeker omdat we het liefst alles in de vaatwassen willen kunnen doen.

Een andere optie is glas, maarja das wel breekbaar en slecht voor je messen, dus daar heb ik dan weer niet zo veel zin in.

Hoe gaan bokkers hier mee om?
Toch maar houten of plastic snijplanken en dan om de zoveel tijd vervangen?
of toch glas en dan maar vaker de messen slijpen?

Is er een materiaal waar wij misschien niet mee bekend zijn wat wel goed werkt??

Goof

Re: Snijplank oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 18:54

Ik lees even mee.
Ik vind glas zelf echt geen optie vanwege het nare geluid dat je messen dan op de plank maken, vreselijk _-:(
Ik gebruik het liefst plastic snijplanken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 18:55

Ik gebruik weer alleen een goede houten snijplank. Afspoelen, goed laten drogen en zo nu en dan grondig afwassen is prima.
Alleen voor vlees lijkt mij dat niet geschikt. Daarvoor zou ik wel een glazen versie nemen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 18:57

Ik gebruik idd hout (of bamboe) voor normaal en glas voor vlees/vis. Heb plastic als backup.

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 18:58

Wij hebben de houten snijplank van een kookwinkel in Breda, zie linkje
https://dekookwinkel.com/snijplank/
Deze zijn echt super….kost wat maar dan heb je ook wat. Wij hebben zelfs 2 maten.
Alleen maar afspoelen met heet water en met de theedoek droog maken.
Ze worden hier handmatig gemaakt van een bepaald soort hout wat geen snij sporen geeft en er trekt niets in. Zelfs vlees kun je hier prima op snijden.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 18:59

Ik heb een houten. Ik was hem niet zo vaak af eigenlijk (echt niet elke keer na gebruik), maar snij er ook niks raars op. Ik heb hem al 1,5 jaar en ik heb hem al een paar keer in de olie gezet (gewoon olijfolie). Dan splijt ie ook niet.
Vlees gebruik ik gewoon een bord voor, want zo vaak snij ik dat niet

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 19:00

Ik snijd op borden,

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 19:10

Ik heb hier ook gewoon hout. Wordt hier gewoon afgespoeld en in de vaatwasser gedaan en dat ding gaat al jaren mee. Ik begrijp niet helemaal wat je ermee doet dat het zo vies wordt dat je een probleem krijgt. Daarbij is plastic niet wassen wordt net zo goed onhygienisch, zeker als ze wat beschadigen. Dan komen er haakjes en ruwe randjes waar spul achter kan blijven zitten, en daar heb je met hout juist geen last van.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 19:17

Ik heb zowel marmer, als hout en kunststof. En bij heel stinkende dingen als ui gebruik ik een bord. En vervang regelmatig ook

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 19:22

Ik heb twee ronde houten (acacia?) snijplanken, al ruim 25 jaar. Ze zijn nog steeds prima. Voor brood gebruik een bamboeplank die veel groter is. Maar die houten planken zijn echt geweldig. zo schoon bij flink borstelen.

Ik had vroeger plastic snijplanken die in de afwasmachine gingen. Ik weet nu dat ze eigenlijk niet echt schoon worden, ook al lijken ze schoon. Daarnaast werd ik niet blij van alle plastic dat ik toch kennelijk afsneed, gezien de groeven in die planken.
Hout schijnt antibacterieel te werken. Je moet natuurlijk wel je gezonde verstand gebruiken, maar dat geldt voor alle snijplanken (geen rauw vlees of vis op een snijplank waar je dan groente oid op snijdt).

Snijplanken afwassen is echt een werkje van niks,

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 20:38

Ik heb glas, en nog nooit eentje gebroken. Gaat makkelijk mee in de vaatwasser. Je merkt het inderdaad wel aan de messen, die slijten er wel van.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 20:53

Paar weken terug ook mijn oude plastic dingen weggegooid. Kon echt niet meer.

Via sterkindekeuken nieuwe gekocht, super blij mee. Aanrader.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 20:56

Na heel lang gewoon een plastic snijplank gebruikt te hebben kreeg ik een tijdje terug van mijn moeder een houten voor mijn verjaardag. Ding is al kapot omdat ik dacht dat ie wel in de vaatwasser kon :') Nu hebben we 3 kleine snijplanken! :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 21:03

Epicurian is fijn spul voor snijplanken.

Wij hebben al zeker 10 jaar niet anders en willen ook niet anders meer.
Mag in de vaatwasser, snijdt fijn.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 22:00

Bo_Y schreef:
Ik snijd op borden,

Ik gewoon op het aanrecht

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 22:06

Hier houten snijplanken, en eentje van glas maar die wordt minder vaak gebruikt. Hout kun je prima met heet water afspoelen, en onze goede messen blijven zo ook goed.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 22:07

Alja schreef:
Bo_Y schreef:
Ik snijd op borden,

Ik gewoon op het aanrecht

Ik ook :')
Nadeel daarvan vind ik wel is dat het schoonmaakmiddel in contact komt met je eten. Snijplanken kun je jets meer naspoelen

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 22:34

Ik heb de houten snijplank van mijn vriend gemold omdat hem te heet (en lang) heb afgewassen. Heb dus een nieuwe gehaald..

Superfijn, mooi hout met daarin dus verschillende kleuren plastic bladen. Die kan je eruit halen en op de plank leggen. Echt ideaal en geen kruisbesmetting.

Afbeelding
https://www.bol.com/nl/nl/p/villux-snij ... 184072301/

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 22:53

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 07:15

Ik heb houten snijplanken. De oudste doet t al 50 jaar (is van oma geweest). Gewoon na gebruik afwassen en eens in de zoveel tijd in de olie. Als t echt te erg wordt met krassen, schuurpapiertje erover.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 07:34

Ik heb houten planken (eentje van rozenhout, die zat in een kerstpakket. De andere is van Ikea) en die heb ik al jaren. Na gebruik was ik ze af onder de kraan. Gewoon wat afwasmiddel op de plank, hete kraan open en schrobben maar met die kwast. Ik gebruik ze voor groenten (inclusief ui-achtigen) en kaas, zoals feta voor in een salade. Vlees, vis en kip eet ik weinig tot niet, en wat ik eet hoeft niet gesneden. Daar zou ik wel aparte planken voor gebruiken, of snijden op een bord.

Je ziet wel dat ze gebruikt zijn. Dat gaat dan om wat snijsporen. Van dingen als splijten of krom staan is geen sprake. Wanneer ik ze afwas was ik beide kanten zodat ze niet krom trekken. Ook laat ik ze ergens drogen waar beide kanten goed aan de lucht kunnen. Mijn vorige, ook houten, planken droogde ik op de radiator. Dat ging inderdaad sneller, maar ze gingen ook sneller kapot :')

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 07:39

Marocje schreef:
Ik heb de houten snijplank van mijn vriend gemold omdat hem te heet (en lang) heb afgewassen. Heb dus een nieuwe gehaald..

Superfijn, mooi hout met daarin dus verschillende kleuren plastic bladen. Die kan je eruit halen en op de plank leggen. Echt ideaal en geen kruisbesmetting.

[ Afbeelding ]
https://www.bol.com/nl/nl/p/villux-snij ... 184072301/

Dus heb je plastic snijplanken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 08:06

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:21

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:28

Ik lees even mee. Vind dit ook een dilemma. Ik heb een paar houten staan, maar vind het vreselijk en ze staan er nu vooral voor de sier in de keuken of om borrel plankjes van te maken. Ik ben ook heel erg anti hand afwas en word al gek als ik eraan denk dat ik dat dus echt voor alles telkens moet gebruiken elke dag en met de hand moeten afwassen. Zeker icm hout vind ik het echt vervelend… Mja idd, dat plastic wil ik eigenlijk ook niet nee haha. Dus ook al eens naar glas gekeken, maar nog steeds niet echt een beslissing gemaakt met wat ik nu echt wil.

Die wat nu vaker voorbij komen van Sterk in de keuken zien er wel heel goed uit moet ik zeggen. Die ga ik even opslaan.