Welke bbq zoek ik?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flying_Angel

Welke bbq zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 20:37

Hoi allemaal,

Graag zou ik m’n vriend binnenkort een barbecue geven. Het is geen echte bbq-man, maar hij vindt het wel leuk. Wat zoek ik?
~ budget rond de max 300€
~ simpel en praktisch in gebruik
~ moet stabiel staan.

Ik heb werkelijk geen idee en zie door de bomen het bos niet meer.

Unwritten

Re: Welke bbq zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 20:39

Ik zou naar een mooie weber kijken. Niet direct een kamado maar met een weber kan hij zijn lol op! Evt eentje op gas, maar houtskool is leuker vind ik!

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 20:44

Wij zijn echt fan van onze Boretti tonello. Door het gietijzeren grill rek hoef je ook niets schoon te maken, alleen even met een staalborstel er over en aansteken maar. Temperatuur metertje is ook leuk om te gebruiken.

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 20:45

Boretti bbq! Ziet er leuk uit en we zijn er ook tevreden over. Zie dat hij op bol momenteel afgeprijsd staat naar 299 euro.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 22:33

Ik ben fan onze kleine kamado <3 Heerlijk ding is dat, super makkelijk te stoken en de temperatuur te regelen, en je kan er zo veel meer mee dan alleen barbecueën. Je kan er bv ook ovenschotels en brood/gebak in maken, stomen enz.

Wij hebben een mini model, die kostte maar 99 euro, maar voor 300 euro heb je een maatje groter met wat meer accessoires.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 22:43

Ik heb vorig jaar een kamado compact aan mijn vriend cadeau gegeven. Hij is er dol op! :D
Bij de Albert Heijn is er nu een aanbieding van dat merk:
https://voordeelshop.ah.nl/bbq/668/gril ... ct/253661/
Ze hebben ook grotere maten, maar dan kom je al wel op een andere prijs uit.
Er zit wel enorm verschil in kwaliteit in kamado’s, dus zou niet ergens de goedkoopste uitzoeken. Vrienden van ons hadden er al één en vonden we een top ding, dus toen als verrassing voor zijn verjaardag er 1 gekocht.
Je moet deze wel inbranden etc, maar is allemaal duidelijk omschreven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 06:08

De online AH voordeelshop heeft wel vreselijke service, de reviews zijn dramatisch :=
Ik heb de mijne daarom uiteindelijk bij Toppy besteld, dat ging perfect. Daar hebben ze ook datzelfde model, alleen als tafelmodel.
https://www.toppy.nl/product/21963/kama ... EbHRhJyUhS

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 07:50

Ik zou altijd een Weber aanraden.
Wij hebben 22 jaar geleden een Weber op houtskool gekocht, en deze is nog steeds goed.
We blijven verbaasd hoe lang hij mee gaat.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 07:51

Wat verwacht je dat er op klaargemaakt wordt? Sateetjes en worstjes? Of verwacht je echt ook grotere stukken vlees met lange gaartijd?
Voor jullie tweetjes of verwacht je dat er meestal meer mensen van gaan eten?

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 08:31

Mochten jullie vooral 'snelle' dingen willen barbecueën (dus geen grote stukken vlees) dan is een tafelbarbecue zoals deze misschien wel iets voor jullie. Wij hebben er sinds vorig jaar één en zijn er heel enthousiast over. En dat wil vooral bij mij wat zeggen, want ik ben helemaal geen bbq-liefhebber :+. Maar deze is lekker snel op temperatuur en wordt knetterheet. Hij is wel vooral geschikt voor kleinere groepjes, twee tot vier personen zou ik zeggen. Als je met meer mensen wilt barbecueën kun je beter een wat grotere kopen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 08:35

ik heb zelf een grote weber voor langere sessies, maar zweer al 15 jaar bij een Cobb voor lekker simpel.

https://cobb.nl/

delist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 08:59

zoals al eerder aangegeven waar wil je hem voor gebruiken? Als verkoper van professionele bbq's, zie vaak dat mensen een green egg, kamado of iets dergelijks aanschaffen zonder te weten waar deze voor bedoeld is. Wordt meer als een mooi stuk tuinmeubilair gezien. Aangezien jezelf aangeeft dat je man geen echte bbq-man is zou ik een Weber met deksel aanschaffen. Hier kun prima burgers, worstje en dergelijke op bakken, maar d.m.v. de deksel is deze ook zeer geschikt voor slowcooking , en hier grotere stukken vlees op lage temperatuur garen. Nog 1 tip, ga voor een 57 cm en niet voor de 47 cm, mocht je met een klein gezelschap zijn, gebruik je 1 kant van de bbq, maar je hebt tevens genoeg capaciteit mocht je een keer met wat meer mensen zijn. (oh ja, en bbq-en doen we op houtskool of briketten, niet op gas :))
Laatst bijgewerkt door delist op 22-05-25 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 09:01

Wij hebben een Weber GO Amywhere voor met ons tweeën.
Die is in de meeste gevallen meer dan genoeg.
We hebben ook een grotere Weber voor als we een groot stuk vis of vlees willen bereiden, of wanneer we in een groter gezelschap zijn dan met ons tweeën.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 09:30

Ik lees mee. Mijn huidige bbq is aan het doorroesten dus ook naar een andere aan kijken.

In vergelijking met x jaar geleden lijkt de hoeveelheid 'ingewikkelde' bbq's zo groot!

Ik wil gewoon een bak kooltjes met daarboven een goed formaat rooster (voor 4p tot 6p kunnen grillen), poten (want niet op tafel hoeven zetten) en een deksel.

Ik vind al die snufjes vooral ingewikkeld..

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 10:58

troi schreef:
Ik lees mee. Mijn huidige bbq is aan het doorroesten dus ook naar een andere aan kijken.

In vergelijking met x jaar geleden lijkt de hoeveelheid 'ingewikkelde' bbq's zo groot!

Ik wil gewoon een bak kooltjes met daarboven een goed formaat rooster (voor 4p tot 6p kunnen grillen), poten (want niet op tafel hoeven zetten) en een deksel.

Wij hebben destijds ook een gewone grote weber gekocht en bevalt prima super ding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 11:09

troi schreef:

Ik had juist altijd ruzie met die simpele barbecues. Ik had vroeger zo’n metalen bol met deksel. Lastig aan te krijgen, en de temperatuur ging alle kanten op.
Nu we de kamado hebben is het opstarten echt een eitje. Kolen erin, aanmaakhoutjes aansteken, kleppen en deksel open, en dan wachten tot het vuur uit is en de deksel dicht met de klepjes open. En bij de juiste temperatuur doe je het onderste klepje een klein beetje dicht.
Het ding wordt veel minder warm van buiten, super zuinig met kolen, rookt ook minder dan ik gewend ben, en het eten gaart mooier en brand minder snel aan.
Super blij mee!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 11:21

Ik heb precies dezelfde ervaring als annemiek.

Ik had vanwege het aansteekdrama, de walmen stinkende rook en dat alles wat je er maar op legde altijd "zwart van buiten, salmonella van binnen" eindigde echt een hekel aan barbecue.
Met de kamado vind ik het echter wel heel leuk.

Alleen uit krijgen als hij lang op hoge temperatuur aan is geweest is soms een dingetje. Wij hebben een behoorlijk grote en als "het ei" zelf + alles erin 300 graden zijn koelt dat niet zomaar terug af. Als je hem dan te vroeg terug opent laait het vrolijk terug op en kun je zo verder bbq-en :+

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 11:22

Ik ben ook een groot Kamado fan, heb ook een grotere staan, met videos mezelf alles aangeleerd en het is nu hobby nummer 1 :)) verschillende houtskool geprobeerd etc. Ik wil nu graag een tweede erbij maar dat krijg ik er thuis nog niet door :')

Ben wel voor een grotere + duurdere gegaan ivm de garantievoorwaarden. Ik heb levenslang garantie op alle keramische onderdelen.

Ik gebruik hem overigens voor langzame gerechten (de low en slow), als rookoven voor warm en koud roken, als alternatief voor mijn oven (lasagne erop is waanzinnig) maar ook als gewone snelle BBQ _O-

Maar als je die ambitie niet hebt, dan is een gasBBQ ook geen probleem natuurlijk. Een kamado valt niet persé onder praktisch, je mag geen schoonmaakmiddel of chemische aanmaak gebruiken bijv.
Laatst bijgewerkt door Unwritten op 22-05-25 11:24, in het totaal 3 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 11:22

Wil je op houtskool, elektrisch of op gas?

Ik zou eerst kijken wat jullie graag willen, de voors en tegens tegen elkaar zetten en dan in die categorie gaan zoeken.

Houtskool - persoonlijk het lekkerste, maar wel meer gedoe en geur overlast voor buren.
Gas - makkelijk in gebruik, wel een keer in de zoveel tijd gasfles omruilen. Iets minder lekker. Wel minder geur en minder overlast buren.
Elektronisch - het makkelijkste in gebruik, wel minder bbq gevoel en iets minder van smaak. Minder geur en overlast buren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 11:24

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 11:26

Houtskool kan overlast geven, maar in principe kan je ook een schone verbranding krijgen (witte rook). Veel mensen laten echter sauzen, marinades etc op de kolen vallen (geen lekbakken eronder) en dan krijg je dus inderdaad stank. Of gebruiken chemische aanmaakblokjes / bewerkte houtskool of briketten.

Ik gebruik zelf altijd rookhoutjes als er weinig wind staat, dat geeft wel veel rook maar relatief kort. Met veel wind begin ik daar niet aan. Heb de buren nog neit horen klagen en ze weten dat ze dat gewoon moeten doen als ik alles van stal trek _O-

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 11:50

We hebben meerdere bbq's maar de kleine Weber (model Go Anywhere - houtskool) is favoriet. Het is maar een klein en compact ding. Prima voor 2 of 4 personen.
Zo'n keramische bbq is ook mooi, maar ze zijn loeizwaar. Het kleinste model weegt iets van 25 kg.
Prima voor in de tuin, maar niet handig om mee te nemen :))

De vraag is vooral: wat wil je er mee gaan doen? Voor hoeveel personen? Houtskool of iets anders? Vaste standplaats (gewicht maakt dan weinig uit) of mobiel?

Zo'n Cobb zoals Lielle heeft lijkt me ook wel wat!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 11:55

Wat wil je ?kooltjes gas of elektra?

Ik heb een flat, dus balkon en officieel mag ik niks.
Gas en houtskool is sowieso verboden van de VvE maar ik heb een elektrische weber met deksel.
Ideaal !!!!! id doe er alles op, zowel kort als lang..... temperatuur is instelbaar.
Makkelijk schoonhouden en een lekbak onderin , zit een gat in de BBQ en daaronder schuif je zo'n
alu-schaaltje voor de drab.

En elektra smaakt bijna net zo goed hoor als de kooltjes ( als blijft dat mijn favoriet)

Ik heb de weber Q1400

Iser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 13:14

De Ninja Woodfire outdoor gril. Wij hebben twee dure kamado’s gehad, maar mochten die niet gebruiken op het balkon van ons nieuwe appartement. De Ninja is elektrisch maar je kan wel hout pallets toevoegen om te roken. Mijn man is er heel blij mee en hij vindt het nog prettiger werken dan zijn big green egg. En de spareribs zijn net zo lekker!

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 17:31

Wauw wat veel reacties! Ik zal alle merken even goed bekijken, bedankt voor alle tips.

Het is inderdaad gewoon voor ons gezin of eventueel wat visite. En dan met name de standaarddingen als worstje, hamburger, stokjes etc.