Ideeën kleine badkamer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lenexa

Ideeën kleine badkamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 15:37

Ik heb sinds eind vorig jaar een nieuw appartement gekocht, bijna alles is volledig verbouwd naar wens.
Ik zit alleen nog met een badkamer waar ik iets mee wil. Hij is klein, 1,80 x 1,00 ongeveer. Dus letterlijk een douchecabine en een wastafel meubel. Met de deur dicht kan je eigenlijk niet fatsoenlijk afdrogen en omkleden.

Ik dacht om de naastliggende gang erbij de betrekken en zo de badkamer 2x zo groot te maken. Omdat de gang dan geblokkeerd wordt moet er of een andere deur naar m'n slaapkamer komen of ik maak 2 deuren in de badkamer zodat je er gewoon door heen kunt lopen.
M'n vader zegt andere deur naar de slaapkamer, maar die plek waar de deur dan moet is eigenlijk ook niet fantastisch. Ik denk dat ik dus liever 2 deuren in de badkamer zou hebben.

Wat zouden jullie doen? Hieronder de plattegrond, ik heb ingetekend wat ik precies bedoel.

Afbeelding

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 15:43

Heb je ook foto’s?

Wil je dan gewone deuren of schuifdeuren? (indien mogelijk).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 15:45

Het blauwe rechtsboven is de keuken?? De donkere oranje linksboven de woonkamer?? En de lichtere oranje linksonder de slaapkamer ??

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 15:47

Mijn badkamer is 160 x 160. Ik heb een douchecabine, wastafel en handdoeken-/spulletjesrek. Meer heb je ook niet nodig toch?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 15:55

Ik vraag me ook af welk van de twee oranje ruimtes de slaapkamer is.
De hele indeling lijkt me eigenlijk vrij ongunstig, maar dat kan komen doordat er info mist. Heb je een volledige plattegrond? Misschien is er nog een out-of-the-box oplossing.

daantjuhhh

Re: Ideeën kleine badkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 16:01

Kennissen van mij hebben de wc erbij betrokken.
Je zou denken dat je er geen oppervlakte bij krijgt. Maar het lijkt optisch veel ruimer.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 16:03

Kan je niet het washok erbij trekken? Een stuk van de gang bij de badkamer klinkt leuk, maar lijkt me ontzettend onpraktisch voor de looplijnen.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 16:03

Haha ja ik had expres maar een deel van de plattegrond omdat ik flink verbouwd heb.
Hieronder de hele plattegrond. Blauw is keuken, oranje slaapkamer linksboven is een eetkamer geworden. Muur tussen keuken en eetkamer is doorgebroken, muur tussen woonkamer en eetkamer is ook doorgebroken. De deur in de gang naar de keuken is weg. Van de woonkamer naar de gang is geen deur maar een doorloop.

Afbeelding

Iemand opperde schuifdeuren, dat past niet helaas. Krijg ze dan denk ik nergens heen geschoven.

@goof, 1,80 x 1,80 is toch al een stuk groter dan 1,80 x 1,00.. ik denk met 80 cm groter dat je veel lekkerder uitkomt!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 16:03

daantjuhhh schreef:
Je zou denken dat je er geen oppervlakte bij krijgt. Maar het lijkt optisch veel ruimer.

Wc omdraaien, dan daaronder wastafel en onderin douche, zou ook nog wel kunnen misschien?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 16:06

De doorloop dicht, boven de haard een nieuwe deur/doorloop. En dan kan je een groot vierkant/rechthoek maken van de badkamer.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 16:07

Sting schreef:
daantjuhhh schreef:

Wc omdraaien, dan daaronder wastafel en onderin douche, zou ook nog wel kunnen misschien?

Ja precies.

Moet je altijd wel je badkamer netjes houden voor als je gasten hebt.
Dat is het enige nadeel.
Kan ook een voordeel zijn natuurlijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 16:11

Als je toch al heel verbouwd hebt dan zie ik nog wel 1 rigoreuze mogelijkheid: de badkamer en toilet wisselen. Je hebt dan de ingang van de toilet vanaf de gang (toch fijner dan vanuit de kamer of keuker), en dan de badkamer over de volle breedte tegen de muur naar de keuken.

amco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 16:12

Afbeelding

Is het geen idee om het zo te doen? En dus de wc in je badkamer te plaatsen? Misschien dat het niet mogelijk is om de deur naar de woonkamer te veranderen, dat weet ik dus wel niet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 16:12

Shadow0 schreef:
Als je toch al heel verbouwd hebt dan zie ik nog wel 1 rigoreuze mogelijkheid: de badkamer en toilet wisselen. Je hebt dan de ingang van de toilet vanaf de gang (toch fijner dan vanuit de kamer of keuker), en dan de badkamer over de volle breedte tegen de muur naar de keuken.

Ja daar heb je ook een goed punt

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 16:26

@sting, wc omdraaien zie ik de winst niet zo van? Dan krijg ik toch alleen nog maar een langere ruimte? Dat is veel verbouwen voor een beetje extra ruimte in de lengte. De muren van de woonkamer zijn allen van steen. De lange muur tussen de woonkamer en gang is een draagmuur en dus niet zomaar een deur in te plaatsen. De optie is om vanaf de hal, bij de voordeur, en deur te maken naar de slaapkamer. Maar een extra deur in de slaapkamer beperkt ook heel erg wat je daar nog kwijt kan. Ik heb een grote inloopkast in de kelder, maar er kan ook een kast/ bureau in de slaapkamer. Daarvan niet meer met een extra deur.

@shadow, ik snap niet wat je bedoeld? Ik kom nu toch ook bij de wc vanaf de gang? En niet vanaf de woonkamer? Die deur die daar zat naar de keuken is nu een dichte muur geworden. Als ik de doorgang vanaf de woonkamer naar de gang dichtmaken, dan moet dus iedereen via m'n slaapkamer naar de wc die op bezoek is. Dat vind ik nog minder ideaal dan een kleine badkamer denk ik.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 16:40

Ik zou hem als amco doen, alleen dan zonder deur naar de woonkamer. Dan moet gewoon iemand die naar boven wil even via de slaapkamer of badkamer. Maar voor de rest zijn er dan geen beperkingen toch? Dus dan 2 deuren in de badkamer. Eentje naar de gang en eentje naar de keuken.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 16:49

Ik zou het ook zoals amco doen, maar dan het toilet naast het washok en de muur van de badkamer iets omhoog, zodat je een vierkante badkamer krijgt. Dan heb je gasten niet in je badkamer, dat zou mij erg storen persoonlijk :o

Edit: zo dus, paars badkamer en roze toilet

Afbeelding

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 16:57

Hmm ik wil eigenlijk geen deur maken in de woonkamer naar de gang. M'n keuken/eetkamer/woonkamer zijn helemaal af. Daar moet ik dan weer rigoureus in gaan slopen. En met een draagmuur moet er weer een balk in en vergunning aanvragen, daar heb ik eigenlijk ook niet zo'n trek meer in.
Ik ga het nog maar eens even laten bezinken.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 17:17

Met de kennis dat dat een draagmuur is denk ik dat jouw eigen idee het beste idee is, zeker als je geen dingen wilt gaan slopen die je net hebt gemaakt. Dat begrijp ik ook heel goed.
Soms is het ook gewoon niet anders hè, dan moet je het doen met de situatie zoals die is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 17:18

Hier mijn '2 centen' :D

Het toilet laten waar het nu is maar in de gang een deur bijplaatsen zodat visite vanuit de woonkamer naar het toilet kunnen zonder je badkamer in te hoeven.
Muurtje badkamer/gang verwijderen en evt een glazen schuifwand plaatsen die je óf voor de douche kunt plaatsen óf wegschuiven voor de wasbak.
De wasbak wordt een kwartslag gedraaid tegen de muur van het washok ??
Jij kunt nu vanaf je slaapkamer door een klein stukje hal direkt in je badkamer komen en via je badkamer ook de toilet in.
Je hebt nu een soort van inloopdouche van 2 mtr lang waardoor je geen afscheiding nodig hebt voor de wastafel, want die zal niet nat worden op die afstand (hooguit nat van het stoom afhankelijk van je afzuiging :) )

Afbeelding

Is de ingang van je huis bij de trap of bij het halletje aan de andere kant van je slaapkamer ??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 17:20

Oh en de deur in de woonkamer vlakbij je slaapkamer is hierdoor ook niet nodig :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 17:28

Verbeterde versie :)

Afbeelding

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 17:29

Dieuwke_ schreef:
Ik zou het ook zoals amco doen, maar dan het toilet naast het washok en de muur van de badkamer iets omhoog, zodat je een vierkante badkamer krijgt.

Ja, dat plaatje is hoe ik het ook bedoelde.

Edit:

Ik heb een tijdje naar de plattegrond gestaard en wat ik gemist had is dat de ingang linksonder in de hal zit, en je NIET via de trap binnenkomt. Dat staat op de plattegrond, maar was mij ontgaan. (Ik heb dat onbewust ingevuld als balkon ofzo?)

Ik snapte dus niet hoe je de gang kon blokkeren met een badkamer en dan toch de woonkamer binnen zou komen.

Maar nu ik dat beter snap kan ik me heel goed voorstellen dat je de badkamer breder maakt. Mijn vorige woning had een badkamer met twee deuren, en een familielid gaat ook door de badkamer naar de slaapkamer: helemaal prima en zeker als je alleen bent.

Ik ben wel benieuwd waar de trap dan heen leidt want die sluit je wel meer af. Dat zou ik bv niet doen als er meerdere mensen boven slapen. Maar als je alleen bent en het is slechts de kelderkast / vliering / studeerkamer of wat dan ook lijkt het me niet zo'n probleem.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 18-05-25 17:44, in het totaal 2 keer bewerkt

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 17:33

Dieuwke_ schreef:
Ik zou het ook zoals amco doen, maar dan het toilet naast het washok en de muur van de badkamer iets omhoog, zodat je een vierkante badkamer krijgt. Dan heb je gasten niet in je badkamer, dat zou mij erg storen persoonlijk :o

Edit: zo dus, paars badkamer en roze toilet

[ Afbeelding ]

Ik vind dit echt een super oplossing

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 18:50

Toilet en of wasruimte erbij voegen een optie?