Spraak naar tekst Nederlands op pc, apps?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Spraak naar tekst Nederlands op pc, apps?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 10:12

Hey :D
Ik zit te stoeien met spraak naar tekst zodat ik mijn pc met stem kan bedienen, het doel is met name om stukken tekst te kunnen inspreken voor o.a. Bokt en in tekstverwerkers zodat ik lappen tekst niet hoef te typen.
Op Android lukt dit prima, maar achter de pc ben ik gezegend met Windows 10, en deze heeft Nederlandse spraak niet in het pakket zitten (of ik heb het niet kunnen vinden).

Heeft iemand hier ervaring mee en tips voor een windows app/programma waarmee ik wel Nederlands kan inspreken en dat hij het ook herkend en vertaalt naar tekst op het scherm?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:19

Ik weet uit haar volgtopic dat JoSav zulke software gebruikt en er best tevreden over is, alleen niet welke en op welk besturingssysteem. Misschien kun je haar een berichtje doen :)
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 16-05-25 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:57

Mijn ervaring is (maar dat is inmiddels bijna 5 jaar geleden) dat Whatsapp het nog het best deed: dus dan sprak ik het in via Whatsapp op de telefoon, appte de tekst naar mijzelf. En vanuit de webversie van Whatsapp kopieerde ik het dan in de mail, of waar ik het nodig had.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:42

Je vindt deze functie in Word onder dicteren en transcriberen.

Je zal de tekst nog wel een keer moeten doorlezen en corrigeren. Maar als je bijvoorbeeld zegt “punt” dan snapt Word dat ook. Komma, aanhalingstekens of haakje openen ( en haakje sluiten ) zijn echter een ander verhaal. Ook staan er soms rare interpretaties tussen, en namen kent Word uiteraard niet.

Het verschil tussen de twee:
• dicteren is alleen wat jij zegt
• transcriberen kan je gebruiken bij bijv. een vergadering, waarbij elke spreker afzonderlijk gescheiden wordt.

Je vindt de optie in het lint bij het menu Start.
Als je de optie niet hebt, kan je die zelf toevoegen aan het lint. Hoe dat moet staat hier:
Citaat:
https://answers.microsoft.com/nl-nl/msoffice/forum/all/transcriberen-knop-ontbreekt-bij-mijn-collega/75fb695b-0ef3-4cf4-8454-30397620a2f8
Door Bestand -> Opties te openen, zoekt u het menu Dicteren, klikt u op Start, selecteert u de nieuwe toetsengroep eronder, selecteert u het menu Dicteren en klikt u vervolgens op Toevoegen.

De transcriptie moet beschikbaar zijn in de vervolgkeuzebalk van het dicteermenu.

Hoe dit te doen?
Je klikt op het pijltje naast icoontje “Dicteren” en kiest wat je wil:
-Dicteren
-Transcriberen

Dicteren
Je krijgt dan een tweede menu/knoppenbalk, klik op het microfoontje links:
Zolang de microfoon blauw oplicht kan je inspreken en zal Word daar een tekst van maken:
Afsluiten door weer op het microfoontje te klikken en als je helemaal klaar bent het kruisje.

Transcriberen
Vraag eerst alle deelnemers om toestemming!
Je krijgt een volledige balk rechts in je scherm, klik op “Opname starten”