Advies nodig over blokhutje, oplappen of herbouw?met pol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Slopen of opknappen

Slopen
15 (50%)
Opknappen
14 (46%)
Iets anders
1 (3%)

Totaal aantal stemmen: 30

karuna
Drukke kabouter

Advies nodig over blokhutje, oplappen of herbouw?met pol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 12:08

Ik zit met een stevig dilemma waar ik niet goed weet wat te doen. :? Nieuwe geisoleerde beton vloer erin en de rest opknappen, andere deuren erin en het plafond aanpakken. Het buitenhout is nu nog goed maar voor hoelang?

Of een ander helaas peperduur tuinhuisje plaatsen nadat dit gesloopt is. En dan beginnen met een mooie geisoleerde betonvloer en de dakplaten die er nu opzitten.

Dit blokhutje is een jaar of 7 geleden "geplaatst" door de vorige bewoner op een ietwat Biereco manier, oude fotos laten zien dat er eerst ook geen lak of beits op heeft gezeten zelfs. Nu wel maar dusdanige kwaliteit dat het helemaal geschuurd moet worden en overnieuw afbeitsen.

Een deur was vastgezet en inmiddels krom getrokken daardoor omdat ze vol in de zon staan., verkeerd kunststof plaat als raampje gebruikt. Dat is vergeeld en bros. Ook de andere deur is verkeerd geplaatst en deze deuren zijn echt op. Krom, kapot enz. Die moeten hoe dan ook vervangen worden. Op zich zijn die niet zo duur.

Maar het dakmateriaal was niet afdoende, ging gruwelijk lekken waardoor er veel vochtschade is aan de helaas vastgeplakte 8)7 isolatie platen en er schimmel begon te ontstaan. Het dak is droog en vorig jaar voorzien van nieuwe dure dakplaten. Dat is dus ook goed nu al krijg je de binnenplaten met aantasting er niet meer vanaf. Dat zou gipsplaat worden en afdekken.

Maar nu de vloer, een aannemer staat op het punt hier een goede degelijke vloer te gaan maken omdat de houten vloerplanken die er inzaten kennelijk al jaren scheefzakken, loslaten en er gewoon beroerd slecht uitzagen. Ook onbehandeld hout.

Nu heb ik ter voorbereiding vanmorgen de vloerplanken verwijderd en heb toen ook bijna staan huilen van ellende wat ik aantrof. De blokhut is nog beroerder geplaatst dan ik al dacht. |(

De vloerlatten liggen gewoon in de grond, onbehandeld :oo 8)7 met daarop de onbehandelde vloerplanken, hier en daar is een afgezaagde vloerplank gebruikt om de boel op te hogen zonder succes.

Maar ik kom er nu ook achter dat de wanden van de blokhut soort van ingegraven zijn, twee kleine stukjes betonblok een per kant. De rest zit dus in de grond. :roll: _-:( Het waarom ontgaat me volledig.

Maar nu dus mijn dillema. Hout in de grond is meestal een slechte combinatie. En ik heb geen idee of dit op te krikken is, ondergraven en dan beton rondom eronder. Deze onaangename verrassing overleg ik vanavond met de aannemer of dat een mogelijkheid is en welke kosten daarmee verbonden zijn. De vloer is al niet heel goedkoop, dan zullen er flinke extra kosten bijkomen. Is dat het nog waard gezien de overige dingen die er loos zijn?

Of uithuilen, slopen, vloer en herbouw van deze of een nieuwe kopen, alleen mijn budget is niet heel ruim en een blokhut van deze maat die ik minimaal nodig (4 bij 3 m) heb is duizenden euros in aanschaf. Plus de vloer ook nog dan erbij. Ik mag herbouwen in deze maat gelukkig?

Dit trof ik dus aan |(
Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Re: Advies nodig over blokhutje, oplappen of herbouw?met pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:20

Als het hout aan de buitenkant nog goed is en het dak ook zou ik een bevriende aannemer vragen of het schuurtje in zijn totaal iets opgetild kan worden om een betonnen rand er onder te plaatsen zodat het hout geen kontakt meer maakt met de ondergrond.
Hierna kun je een nieuwe betonnen vloer gaan/laten storten en de rest van de mankementen aanpakken.
Dingen als deuren en ramen kun je ook goedkoop bij 2e hands sloopbedrijven kopen of een rondje Marktplaats doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:24

Dus in elk geval moeten de houten wanden uit de grond, terug tot op veilig hout en fundering er onder, eventueel met stukje stenen muur om weer op funtionele hoogte te komen. Vloer zou later kunnen ?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 12:26

Dat zou dus wel een optie zijn? Nooit geweten dat dat kan. De aannemer komt vanavond voor overleg langs. Hij heeft de woonkamervloer ook aangepakt, dat was van heel lang lang geleden al hetzelfde vloerbalken op grond met hout erop. Dat was verteerd schimmel en poeder. Brrrr

Buitenhout is verder goddank nog goed maar dringend aan een beitslaag toe. Dak is dus vorig jaar aangepakt. Alleen die vieze aangetaste :r isolatieplaat wil er niet af.

Huisje is hoog genoeg, ik ben maar een kruimel kwa hoogte. Veel hoger hoeft dus niet. Het lijkt erop dat hij bewust heeft ingegraven of zo? Waarom geen idee. Ik kan geen enkele reden bedenken waarom je dat zou willen doen :n
Laatst bijgewerkt door karuna op 15-05-25 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:27

Ik heb wel eens begrepen dat hout in grond niet direct een probleem hoeft te zijn, zolang er geen lucht/zuurstof bij komt gaat het niet rotten.
Als de wanden en het dak goed zijn, zou ik er voor nu een nieuwe vloer in plaatsen en het daarbij laten.
Maar goed, dat hangt ook af van wat je ermee wil op de langere termijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 12:30

Ik sliep erin tot de vloer begon te klooien en het dak. Voorheen werd het verhuurd aan te duur betalende gasten :roll:

Dus schimmelvrij, droog en bij voorkeur geisoleerd is wel fijn. Het plan was/is plafond en muren isoleren. Goede betonvloer met kurklaminaat erop, en andere deuren. Desnoods schuifdeur aan de binnenkant met rail.

De komende jaren geen budget om de trap naar boven te veranderen en boven aan te pakken. En het slaapt best daar in de tuin. Goede verwarming, mobiele airco had ik al geplaatst. :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:35

Dus je wilt er eigenlijk een woonruimte van maken?
Dat is wel iets anders dan 'ik heb een blokhutje in de tuin'.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 12:39

Het is een blokhutje in de tuin :P maar wel in gebruik eerder als slaapplek tot dak en vloer begonnen te klooien -O- dak aangepakt en toen begon de vloer en is het leeggetrokken in afwachting van

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:49

Goof schreef:
Ik heb wel eens begrepen dat hout in grond niet direct een probleem hoeft te zijn, zolang er geen lucht/zuurstof bij komt gaat het niet rotten..
Dat gaat idd op voor delen die dieper in de grond zitten, maar alles op de overgang van buitenlucht en aarde gaat op den duur rotten, de ene houtsoort iets sneller dan de ander :)

@karuna : hele huizen kunnen opgekrikt worden om een verzakken te verhelpen, dus als de ondergrond stevig genoeg is moet een schuurtje gaan probleem zijn :)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:54

Ik zag bij een blokhutje als gebruiksdoel de tuinmeubels en de fietsen opslaan voor me. Dat vind ik volledig anders dan een slaapruimte/b&b-ruimte. Dan zou ik het voorzichtig afbreken zodat alle materialen herbruikbaar zijn en opnieuw opbouwen op de juiste manier óf een aannemer vragen het op te tillen en de vloer in orde maken.

Maar 'die isolatielaag wil er niet af' gaat er bij mij niet. Dat lukt heus wel, alleen wrs niet zonder restschade. Maar als die aangetast is door vocht en eventuele schimmel: eruit met die zooi.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:08

DubbelFun schreef:
Goof schreef:
Ik heb wel eens begrepen dat hout in grond niet direct een probleem hoeft te zijn, zolang er geen lucht/zuurstof bij komt gaat het niet rotten..
Dat gaat idd op voor delen die dieper in de grond zitten, maar alles op de overgang van buitenlucht en aarde gaat op den duur rotten, de ene houtsoort iets sneller dan de ander :)

Precies, daarom ook weidepalen die net in de grond afknappen waar de graswortels zich er tussen friemelen/aan vast grijpen. Stuk er onder en boven 0 last, maar net die 10-15 cm gaat kapot.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:42

Ik denk dat opknappen qua manuren een dure grap wordt eigenlijk. Wat je bespaard aan materiaal ben je daarmee alweer kwijt. En de hoeveelheid gedoe zou voor mij meetellen. Slopen!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 16:08

troi schreef:
Ik denk dat opknappen qua manuren een dure grap wordt eigenlijk. Wat je bespaard aan materiaal ben je daarmee alweer kwijt. En de hoeveelheid gedoe zou voor mij meetellen. Slopen!

Dit ja. Ik heb helaas ervaring met een compleet huis, achteraf was slopen en nieuwbouw (veel!) goedkoper en sneller geweest. Gewoon een standaardmodel kiezen wat prefab wordt afgeleverd en op locatie in elkaar gezet.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 16:13

Ik zou ook voor sloop opteren.
Opknappen is in mijn ervaring vooral goedkoper als je dat zelf goed kunt en veel van het materiaal nog bruikbaar is. Als je moet uitbesteden scheelt het vaak zo weinig dat het de moeite niet is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 19:42

De aannemer wist ook niet of hij nu moest gaan huilen of lachen of allebei. 8)7 :x :? En een hoop gehoofd schud ook van man man welke ..... heeft dit zo gedaan. Voor het oog ok, zijn vrouw blij dat het lekker snel is gedaan maar het geeft veel meer werk.

Lang overleg, goed alles rondom bekeken en de muren en dak zijn ok bevonden. Het hout aan de onderkant is goddank nog niet aangetast.

Dus het plan is nu voorzichtig aan vier kanten opkrikken, mogelijk 10 cm of meer. Dan geulen graven onder de muren, bekisting en beton met wapening voor de muren, dan de boel na drogen weer laten zakken, en daarna de vloer storten, met aan de voorkant nog een extra stuk als een soort terras. Dat is nu halfslachtig half weggegraven voor de helft 8)7 en al vanaf dag 1 een ergernis. Dan is dat daarna ook weer netjes en bruikbaar, :j

En mocht er iets krak zeggen aan het huisje. Is het slopen nieuw kopen en dan vloer storten met terras en een nieuwr opbouwen.

Kwa offerte is het wel duurder helaas maar dat is vooral arbeidsloon, maar ipv een ochtendje betonstorten tussendoor klus is het nu wel een meerdaags klus geworden. -O- Het is niet anders. Daarna is het wel weer goed bruikbaar. In de tussentijd ga ik me storten om te zien of ik die platen kan eraf krijgen, ze zitten zien we nu tussen de dakbalken en dakhout gelijmd.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 20:29

Platen erop laten zitten als ie gekrikt moet worden.
Die houden de boel in het verband.
Zonder dak wordt het omhoog krikken veel instabieler met alle gevolgen van dien.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 21:10

Het dak blijft ook gewoon zitten :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:25

Ik zou ook pas aan die vieze platen beginnen als de boel stevig op vers beton staat.
Als de platen ergens tussen gezet zijn dan kan een multitool met vlakzaagje je vriend zijn. Die kan ik heel veel hoekjes komen :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 09:51

Het zijn alleen geen echte platen platen maar een soort vezelstof platen van 50 bij 100 van 1 cm dik. Geplakt onder het dakhout maar boven de dakbalken. Slap spul maar brrr ik zal eens zien of ik er een foto van kan maken. Anders gooi ik er andere isolatie onder en dan gipsplaten onder de dakbalken. Dan is het in ieder geval niet meer zichtbaar

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 11:57

Voordat je zou gaan slopen, zou je eigenlijk moeten weten wat voor terrein je hebt (agrecole of niet en zo ja welk nummer). Tevens is het een klandestiene schuur of niet. Als het gewoon mag gezien je terrein (wij zijn sinds de nieuwe wet beschermd buiten gebied en mogen heel weinig met de tuin als het om gebouwen gaat). Dan kun je kiezen voor opknappen of een nieuwe neerzetten. Idem als het al een tijdje staat (want na 10 jaar mag het gewoon) . Als het zo is dat het eigenlijk niet mag, dan oplappen en na 10 jaar mag het dus. Want als je het dan sloopt ben je ook voorgoed klaar als jij ook agrecole beschermd hebt. Dat kunnen ze je op de gemeente vertellen mocht je het niet weten. En dan kom je gewoon eens informeren wat je nu eigenlijk mag in je tuin en met je schuren en je huis.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 12:07

Zo te zien is het gestapelde bouw; kun je 'm niet uit elkaar halen, daarna de vloer storten en weer terug opbouwen?

Anders liefst in z'n geheel oppakken. Kan dat niet, zou ik een hoek opkrikken, betonnen poer eronder storten, dat één voor één op elke hoek doen en dan een vloer eronder storten.

Kun je 'm niet op krikken, zou ik uitgraven, poer storten en dat keer vier.
daarna zand weg halen, vloer storten en de boel afwerken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 12:18

Pien deze maat is maximaal toegestaan. Hoewel er geen melding voor is geweest destijds door de vorige eigenaar heb ik meteen aan het begin toestemming gevraagd voor eventuele vervanging en is het ook meteen legaal verklaard. En ik mag zonder meldpicht tot deze maat (afmetingen en hoogte) bouwen op deze plek. Dat is gelukkig in orde.

Ook wat betreft zonnepanelen en andere aanpassingen weet ik wat ik mag. Bv een luifel achter of een open serre van doorzichtig materiaal mag mits niet verder dan de schuur zijmuur. Maar zou ik de hoek willen opvullen met een echte aanbouw dan mag dat weer niet. Garage mag ik slopen en van een ander dak voorzien. Maar slopen en daarna herbouw mag niet. Schuurdeur mag vervangen worden door kozijn bijvoorbeeld. :j

Dit alles heb ik netjes schriftelijk bevestigt gekregen

Het is stapelbouw maar wel met een maar zoals alles wat de man gemaakt heeft, deels is het aan elkaar geschilderd, deels gespijkerd, deels geschroefd met zeker 3 verschillende soorten schroeven. En op andere plekken is weer kit gebruikt. 8)7 zoals echt alles "even" losmaken resulteert in tot nu toe moeten kapot zagen of slijpen omdat de materialen die hij gebruikt heeft niet meer losgaan of afbreken in het materiaal. Voordeur slot is er ook zoeen, simpel vervangen lukt niet. Schroef is doorgedraaid ivm beroerde kwaliteit. Sleutel kopieren kan niet ivm chinese wegwerp kwaliteit en uitboren lukt half. :P Ik heb er mee leren leven inmiddels.

Wat gaat gebeuren is idd de vier wanden krikken vanaf de hoeken en daarna bouwstempels. Fundering onder de muur na uitgraven, laten drogen en de boel laten zakken, daarna vloer erin. Alles komt dan ongeveer 15 cm maximaal hoger uit, dat is ook de maximale hoogte die mag.

Kost wel veel meer tijd, mocht het alsnog krak zeggen tijdens het krikken moet ik wel slopen. Vloer storten en dan een nieuwe erop zetten. Rekening houdend met maat hoogte en vorm
Laatst bijgewerkt door karuna op 18-05-25 12:22, in het totaal 2 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 12:21

karuna schreef:
Pien deze maat is maximaal toegestaan. Hoewel er geen melding voor is geweest destijds door de vorige eigenaar heb ik meteen aan het begin toestemming gevraagd voor eventuele vervanging en is het ook meteen legaal verklaard. En ik mag zonder meldpicht tot deze maat (afmetingen en hoogte) bouwen op deze plek. Dat is gelukkig in orde.

Het is stapelbouw maar wel met een maar zoals alles wat de man gemaakt heeft, deels is het aan elkaar geschilderd, deels gespijkerd, deels geschroefd met zeker 3 verschillende soorten schroeven. En op andere plekken is weer kit gebruikt. 8)7 zoals echt alles "even" losmaken resulteert in tot nu toe moeten kapot zagen of slijpen omdat de materialen die hij gebruikt heeft niet meer losgaan of afbreken in het materiaal. Voordeur slot is er ook zoeen, simpel vervangen lukt niet. Schroef is doorgedraaid ivm beroerde kwaliteit. Sleutel kopieren kan niet ivm chinese wegwerp kwaliteit en uitboren lukt half. :P Ik heb er mee leren leven inmiddels.

Wat gaat gebeuren is idd de vier krikken en daarna bouwstempels. Fundering onder de muur, laten drogen en de boel laten zakken, daarna vloer erin. Kost wel veel meer tijd, mocht het alsnog krak zeggen tijdens het krikken moet ik wel slopen. Vloer storten en dan een nieuwe erop zetten. Rekening houdend met maat hoogte en vorm

Als je het met beleid, dus stapje voor stapje, omhoog brengt, zal er niks gebeuren. Wel zorgen dat de aangrijppunten het gewicht kunnen dragen!
Eventueel een verstevigingsbalk gebruiken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 12:24

Gezien de zorgvuldigheid van de aannemer heb ik daar wel vertrouwen in, ze doen regelmatig hele verdiepingen verwijderen of stutten bij vervanging van muren en balken. Een voordeel mocht het mis gaat zijn ze ervoor verzekerd. Dat is een van de redenen dat ik dergelijke dingen laat doen en daar plaag ik ze vaak ook wel mee trouwens. :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 12:35

Fijn Karuna dat je dat al allemaal goed heb kunnen regelen. Goed bezig.