ik wil graag jullie mening hebben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fid

ik wil graag jullie mening hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 10:53

situatie:
ik heb sinds dik 2 jaar een deelkast bij ons voor de deur staan. hier kunnen mensen spullen ,eten, drinken en drogisterij spullen in zetten en mensen die het wat minder hebben kunnen hier spullen uit halen. de kast gaat om 8 uur open en om 21 uur op slot.
Nu hebben 4 jongeren van vrijdag op zaterdagnacht de kast open gebroken en alle spullen eruit gejat. ze lopen doelbewust naar de kast en breken deze met geweld open vervolgens gaan ze buiten het zicht van de camera staan te lachen en praten voor 7 minuten om vervolgens de kast leeg te trekken.
een pot pastasaus hebben ze hier tegenover in de wei gegooid waar net gemaaid was om te hooien. gelukkig heeft de buurman de pot gezien en was deze nog heel. de gevolgen waren niet te overzien als dat hooi anders aan de koeien was gevoerd.
ik heb een bericht op facebook gezet zodat de "daders" zich konden melden. 3 van de vier hebben dit ook gedaan. ze wouden het graag oplossen. ik heb gezegd jullie hebben iets van het dorp afgepakt dus verzin maar iets om het dorp tegemoet te komen. nu kwamen ze met het voorstel om zaterdag een paar tuinen van ouderen mensen op te knappen.
ik ben eerlijk dat ik nog hoog in mijn emotie zit maar ik vind dit wat mager. wat vinden jullie ervan?
het gaat om 2 jongens van 16 en eentje van 17. de 4de is nog niet geweest.

Foaly

Re: ik wil graag jullie mening hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:34

Waarom vind je het mager?

Ze hebben zich gemeld, weten dat ze flink fout zaten en doen het waarschijnlijk niet weer. Daarnaast komen ze nog met een manier om het goed te maken, wat je ze zelf hebt gevraagd. Wat wil je dan nog meer precies van ze?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:06

Ik vind het al heel goed dat ze zich gemeld hebben en een mooi gebaar om een paar tuinen netjes te maken.

Maar snap je wel, hier vlakbij staat er ook eentje, die is paar keer geplunderd en alles op de grond kapot gegooid

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:11

Omdat dit topic beter past op Leven zonder paard [LZP] verplaats ik hem daarheen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:17

Fid schreef:
ik heb een bericht op facebook gezet zodat de "daders" zich konden melden. 3 van de vier hebben dit ook gedaan. ze wouden het graag oplossen. ik heb gezegd jullie hebben iets van het dorp afgepakt dus verzin maar iets om het dorp tegemoet te komen. nu kwamen ze met het voorstel om zaterdag een paar tuinen van ouderen mensen op te knappen.
ik ben eerlijk dat ik nog hoog in mijn emotie zit maar ik vind dit wat mager. wat vinden jullie ervan?

Voorop gesteld dat ze een beetje netjes werken, een middag een tuin opknappen met 3 man = 12 uur arbeid à 50 euro per uur (en dat is laag ingeschat). Dat is dus 600 euro 'waarde'.
Dat lijkt me echt uitermate redelijk tov de kosten van een kast plus inhoud.

Ik vind het een net voorstel waar een paar mensen best blij van zullen worden. Tuinonderhoud is voor oudere mensen een opgave én een kostenpost.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:19

Nou dat ze zich gemeld hebben en oplossingen aandragen zou ik echt niet mager noemen.
Proberen uit je emotie te komen en in verbinding blijven, dan heb je meest kans dat ze er ook nog echt iets van leren

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:20

Ik vind het een prima oplossing.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:30

Ik vind het ook een prima voorstel. Ze hebben zich gemeld. Ze hebben nagedacht over wat je vroeg en een voorstel gedaan. Waarbij ze dus ook daadwerkelijk een blik in de buurt hebben geworpen kennelijk en gekeken wat nodig kon zijn.

Wat zou volgens jou een goed voorstel zijn?
Is uberhaupt iets goed genoeg? Want je bent boos..logisch. Maar ze hadden zich ook niet kunnen melden.

Het enige wat je evt nog zou kunnen stellen is dat ook nummer 4 zich dient te melden.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:32

Ibbel schreef:
Fid schreef:

Voorop gesteld dat ze een beetje netjes werken, een middag een tuin opknappen met 3 man = 12 uur arbeid à 50 euro per uur (en dat is laag ingeschat). Dat is dus 600 euro 'waarde'.
Dat lijkt me echt uitermate redelijk tov de kosten van een kast plus inhoud.

Ik vind het een net voorstel waar een paar mensen best blij van zullen worden. Tuinonderhoud is voor oudere mensen een opgave én een kostenpost.

Hier in de omgeving werken nog legio (volwassen) ZZP'ers voor €40,- dus met die leeftijd zou ik het iets lager inschatten maar inderdaad het aanbod an sich is prima én ze hebben zich gemeld, wat je van #4 niet kunt zeggen.

Denk dat je inderdaad hoog in je emotie zit maar dat dit tegelijkertijd al heel wat is. Een dorp verderop zijn herrieschoppers heel de buurt aan het terroriseren en daar komt de politie niet verder dan een grote mond van de ouders :7 dus ik heb misschien momenteel ook niet het juiste perspectief.

Lijkt me heel zuur wel. Toch een stukje vertrouwen in de mensheid wat geraakt wordt. :knuffel:

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:33

Heel vervelend maar qua respons vind ik het ook prima. Zelf melden en hun tijd nuttig besteden op een goede manier zou niet weten wat je meer verwacht? Ja jammer van die ene maar hopelijk hebben de ouders van die persoon hem aangesproken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:39

Ik vind het ook wel netjes. Zou ook niet ineens weten wat voor klusjes ze nog meer kunnen doen op die leeftijd.

Maar het mooiste dat ze zich gemeld hebben en spijt hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:39

Wat een "lol" is dat toch. Dingen stukmaken en stelen.

Gelukkig hebben 3 zich gemeld. Dan is de vierde persoon een lafbek.

Maar naast tuinen doen kun je misschien voorstellen dat ze de boel weer aanvullen met wat ze meegenomen hebben. En wie weet de komende tijd aanvullen. Dan zijn er een paar ouderen blij met een nette tuin en is het kastje weer vol genoeg

Hebben ze ook gezegd waarom ze dit hebben gedaan? En tips voor jullie om dit te voorkomen. Kennelijk zijn ze getriggerd door iets om het te slopen. Wie weet kunnen jullie daar weer van leren.

Het zou mooi zijn als je ze kunt motiveren blijvend steun te bieden

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:44

Ik vind al HEEL WAT dat ze zich gemeld hebben EN zelf met een voorstel komen. Ik werk op school in deze leeftijdscategorie en kan je zeggen, ik vind dit zeker niet mager!

Dan had je zelf met een voorstel moeten komen, je kan van puber jongens niet verwachten dat ze gedachten kunnen lezen.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 13-05-25 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Fid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 12:45

super dank je wel voor jullie mening.
ik zit idd nog erg hoog in mijn boosheid. wel gezegd dat ik het zeker op prijs stel dat ze het lef hebben gehad om aan de deur te komen om sorry te zeggen.

op de vraag waarom hebben jullie dit gedaan was het antwoord tsja we verveelde ons en we hadden alcohol op. misschien is het ook door dit antwoord dat mijn woede nog hoog zit.

de laatste reactie vind ik wel een goeie dat ze het deelkastje ook vervangen en vullen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:46

Ik vind het ook geen rare sanctie eigenlijk! Wel heel netjes dat ze het uberhaupt voorstellen.

maar de vraag is dan, wat had jij zelf verwacht? Want ergens ben je teleurgesteld over de sanctie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:50

Ik vind het een mooi voorstel. Spijt betuigen, verantwoordelijkheid nemen en het goed willen maken door de gemeenschap te helpen.

Fid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 12:51

Ladybird schreef:
Ik vind het ook geen rare sanctie eigenlijk! Wel heel netjes dat ze het uberhaupt voorstellen.

maar de vraag is dan, wat had jij zelf verwacht? Want ergens ben je teleurgesteld over de sanctie.

ik denk 2 zaterdagen of zo. ik heb er geen kijk op daarom de vraag hier ook.
maar gezien jullie meningen tot nu toe zit ik fout, nou ja fout, ik denk teveel vanuit mijn boosheid denk ik.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:52

Goed dat ze zich gemeld hebben. Wat @Karuna zegt, het kastje opnieuw aanvullen lijkt me een gepaste "straf". Wat dat tuinwerk betreft, ik ben nogal voorzichtig en zou deze jongeren niet bij mij laten werken totdat ik het vertrouwen in hen terug zou hebben en dat kan bij mij lang duren. Vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard. Althans, dat is bij mij zo.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:52

Ik vind dit zeer bijzonder dat 3 puberjongens zich melden én aanbieden voor in de tuin helpen. Ik denk dat je je boosheid moet laten zakken en dat dit al ver boven hetgeen wat je kon verwachten is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:53

Schoffelen gras maaien en onkruid trekken desnoods met wat toezicht kan weinig kwaad

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:54

Ik snap je boosheid. Maar ik denk dat het al veel waard is dat ze zich melden, zien dat het fout gedrag is geweest en ze er iets tegenover willen zetten voor een goed doel.

Hopelijk hebben ze er van geleerd.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:55

Ook niet te hard zijn voor jezelf :(:) Er is hierin geen goed of fout. Jou gevoel doet er ook zeker toe. Ik zou denk ik nu eerst het even laten zinken. Proberen je boosheid wat te laten zakken en dan nog eens bij je zelf kijken wat je nu echt vind.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:08

Je zit niet fout hoor. Maar vanuit emotie boos teleurgesteld etc kom je meestal niet verder. T zijn pubers etc. Maar ze zijn oké anders waren ze niet opgedoken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:12

Vervelend dat dit gebeurd is. Je zou als "straf" verwachten dat ze de schade herstellen. Dat ze er dus voor zorgen dat er weer een netjes uitziend, goed functionerend, goed gevuld kastje hangt. Dat lijkt mij logischer dan wat in tuintjes rommelen. Wel lief als ze dat daadwerkelijk een zaterdagje willen doen bij mensen die dat echt kunnen gebruiken :j

Je zou inderdaad hopen dat ze nr. 4 er ook bij halen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:14

Fid schreef:
super dank je wel voor jullie mening.
ik zit idd nog erg hoog in mijn boosheid. wel gezegd dat ik het zeker op prijs stel dat ze het lef hebben gehad om aan de deur te komen om sorry te zeggen.

op de vraag waarom hebben jullie dit gedaan was het antwoord tsja we verveelde ons en we hadden alcohol op. misschien is het ook door dit antwoord dat mijn woede nog hoog zit.

de laatste reactie vind ik wel een goeie dat ze het deelkastje ook vervangen en vullen.

Ze moeten sowieso het deelkastje vervangen en vullen. Hiermee beseffen ze veel meer wat ze kapot hebben gemaakt.
Het idee van tuinen doen, zou ik niet op ingaan. Kan makkelijk afgeraffeld worden. Houd het bij het kastje, een nieuw kastje maken en naar behoren vullen.

Wel,goed dat ze zich gemeld hebben, dat is wel belangrijk.