Help, mijn overkapping is te geel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

davinci2412

Help, mijn overkapping is te geel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 20:51

Bokkers! Ik heb jullie hulp nodig.

Vorig jaar heb ik een overkapping in de tuin geplaatst. Helemaal blij mee, mooi mat zwart aan de buitenkant.

Maar de binnenkant moest ook gelakt worden, dus met blanke lak gelakt, omdat ik het mooi licht wilde houden. Maar helaas viel deze transparante lak veel te geel uit. Ik hoopte dat het na een jaar wel wat minder was, maar helaas.

Het plan is om het op te lossen zonder alles volledig af te schuren. Maar hoe?

Ik heb al geprobeerd om er blanke white wash overheen te zetten maar dat gaf heel weinig resultaat.

Dus.. wie oh wie kan mij helpen?

Even ter illustratie welke kleur het nu heeft:

Afbeelding

_Nelleke_

Re: Help, mijn overkapping is te geel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 21:22

Wat je erop hebt gesmeerd, is dat een lak/olie/beits/stain geweest? In geval van lak en beits moet je gaan schuren. In geval van een olie of stain moet je het gaan oplossen met een oplosmiddel. Ik hoop voor je dat het lak is want dat schuur je het gemakkelijkst weg.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 21:28

Je moet altijd schuren als je er een nieuwe laag op wilt doen.
Dus als je er zo white wash op smeert zal dat nooit pakken. Eerst schuren en ontvetten en dan een nieuwe laag.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 21:38

Het moest transparante beits zijn.

Ik heb natuurlijk wel licht opgeschuurd voordat ik er white wash op heb gedaan, maar ik hoop dus op iets waarmee ik het lichter kan maken met alleen licht opschuren en niet alles volledig glad schuren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 21:42

Dit soort hout vergeelt - het is dus niet de lak maar het hout zelf wat geler/donkerder wordt. Sterker, onder transparante beits zie je het vergelen van het hout beter dan onder iets met een tint.

Je houdt licht hout nooit in z'n originele kleur, niet met en niet zonder beits of lak. Tenzij je blijft schuren, en dan heb je uiteindelijk geen hout meer over.

Wil je een witte/creme/licht houtkleurige wand, dan moet je schuren en met dekkende witte verf/lak/beits/whatever aan de gang gaan.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 09:02

Lak en beits kunnen niet over elkaar. Door de verschillende uitzettingscoëfficiënten gaat dit snel scheuren en bladderen.

Als er nu beits op zit moet je er ook weer beits overheen doen.
Wil je verf/lak gebruiken dan moet je de beitslaag er eerst volledig af schuren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 10:01

Wil je er nu nog iets aan doen dan moet je alles er goed afschuren.
Vervolgens kun je het bleken waardoor het weer veel 'witter' wordt. Dit kan met oxaalzuur of een loogoplossing. Hierna zou ik er iets van whitewash olie opsmeren. Hiermee geef je het hout een witte onderlaag waardoor de vergeling samen met de loog/zuur voor het grootste deel tegengaat.
Verder is een olie makkelijker om bij te houden dan een lak/vernis.