Help! Mijn balkon wordt bezet door een wesp!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Help! Mijn balkon wordt bezet door een wesp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 20:42

Vanmiddag eindelijk eens mn balkon zomer klaar gemaakt. Je kent het, de vloer vegen, meubels afstoffen....schapenkleedje uitschudden...

Dat was het moment dat ik er achter kwam dat het Mevrouw Wesp een goed plan had geleken een nest te starten in mn opgevouwen schapenkleedje. Ik paniek, zij paniek, en toen wesp even van huis was gauw het nest verwijderd. Het was maar een kleintje, met 3 larven (RIP).

Mevrouw Wesp kwam terug, en ging op zoek naar haar nest dat er niet meer was. Ik dacht dat dit mischien een uurtje zou duren, maar na film kijken op Netflix, koken, opruimen, facebook, doelloos scrollen op youtube...heeft Mevrouw Wesp nog steeds mijn balkon tot bezet gebied verklaart. Ik ben inmiddels beetje bang dat ze een plek aan het zoeken is voor Nest 2.0...helemaal prima, maar liever niet op mijn balkon!

Iemand tips? Koper en azijn zijn inmiddels uitgetest, is ze immuun voor... Nog een nacht geduld hebben voor rouwverwerking? Grover geschut nodig?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:46

Je moet even een nep nestje maken.
Dan denkt zij van nee er zit al eentje en dan gaat ze wel weg.
Kijk even op Google waar je dat kunt kopen of hoe je het zelf kunt maken?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:56

Heb je kunnen zien wat voor type wesp het was?

Mijn ervaring met hoornaars en de gewone limonadewespen is dat de koningin vrolijk weer een nieuw nest gaat bouwen rond dezelfde plek en dat ze niet ‘begrijpen’ dat dat dus geen goed idee is. Tenzij je de koningin dus een kopje kleiner maakt of de locatie echt kan blokkeren. Op internet lees je wisselende ervaringen over nepnesten maar ik heb sindsdien ik ze heb opgehangen in mijn schuur geen koninginnen of nestpogingen meer gezien. Toeval of niet, maar die paar tientjes was het wel waard :j

Wat je ook kan proberen als je het een naar idee vind om de koningin dood te slaan oid is even contact zoeken met de Wespenstichting, misschien hebben die nog een goed alternatief advies.

Amber_anne

Re: Help! Mijn balkon wordt bezet door een wesp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 20:59

Zou je haar niet kunnen vangen en ver weg los kunnen laten? Of werkt dat niet zo

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 21:01

Het is een grote, geel met zwart :') Ik Nope hem naar binnen, als ze in de buurt komt. Pakweg 50 meter verderop staat een rij grote eikenbomen waar ze prima haar gang zou kunnen gaan, dus ik wacht nog even met kopje kleiner maken. Morgen langs de intratuin voor zo'n nepnest...

Het schapenvacht ligt nu binnen, dus een extra zacht babywiegje is geen optie meer voor haar.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:03

Laurora hier op Bokt heeft volgens mij een wespen-herlocatie-cursus gevolgd, misschien heeft zij tips :)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:04

PB Laurora eens, zij heeft veel kennis van wespen.

Blijkbaar kunnen ze wespen vangen en ergens plaatsen waar ze inderdaad wel nuttig zijn.

[LZP] Wat voor nest is dit (geweest)?

Zie ook bovenstaand topic.

Edit: spuit11 :Y)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:06

Ik had allang de vliegenspray gepakt... :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:10

Ik had hem of haar doodgemept.
Heb eens een wespennest bij m'n vader in de tuin geheel gevangen in een vuilniszak en daarna ondergedompeld in de regenton. Gevangen met duikpak en duikhandschoenen aan en duikbril op. En natuurlijk een neopreen cap. Dus daarom kon ik het nest veilig zelf vangen.
Maar 1 wesp ben ik niet zo bang voor. Heb ook eens een stuk of 20 op zolder gehad, die heb ik ook stuk voor stuk doodgemept. En omdat het einde van de zomer was, was het ook daarna einde nest waar dat ook maar gezeten heeft. Ook daar geen bedrijf voor gebeld dus.
Bij 50 of meer wordt het wel een ander verhaal.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:12

Ik had haar ook gewoon dood gemept. Vreselijke beesten die wespen...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:14

Zelf verhuizen is geen optie?

Sorry aan mij heb je echt niks, ik vind veel leuk maar wespen vind ik echt eng.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 21:20

Als ik die wesp moet vangen, wordt het nogal een hysterisch gebeuren...ik ga daarna ook geen pissige wesp loslaten... :')

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:23

Polly schreef:

Dit :')
Doodeng die beesten.

Als je toch een poging tot vangen onderneemt... Vergeet het dan niet te filmen. :D

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 21:41

Polly schreef:

Sorry aan mij heb je echt niks, ik vind veel leuk maar wespen vind ik echt eng.

:+ Nee, sociale huurwoning....net paar jaar terug verhuisd, dus ik sta weer onderaan de lijst. Heb de wesp al wel verteld dat er buren in dit complex zijn die niets met hun balkon doen, zo fijn rustig voor haar! Helaas was ze er mee eens dat mijn balkon het mooist ingericht is :+

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:44

Ik vind je ontzettend humaan, maar ik zou toch echt een stevige vliegenmepper pakken.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:47

En heel je balkon leeg halen? Dan is er ook geen plek meer om iets te bouwen. Even de meubels naar binnen en de planten. Kan me niet voorstellen dat ze dan nog per se wil blijven :-)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 21:52

Kans is dan aanwezig dat ze het plafond in kruipt...wordt ik ook niet blij van.

Aranel schreef:
Ik vind je ontzettend humaan, maar ik zou toch echt een stevige vliegenmepper pakken.

Ik ben veel te bang dat ik mis sla, en zij dan wraak komt nemen... _O-
Morgen dat nepnest halen en uitproberen. Jullie horen of dat overtuigend werkt!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 22:20

Ken je ook niemand die hem wilt vangen? Loslaten hoeft ook niet zo erg te zijn, vangen in een potje en dan deksel los er op, potje omduwen met je voet en snel de auto deur dicht :+

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 22:25

Nepnest kan je simpel maken van een papieren zak. Maar een val knutselen van een plastic fles met wat ranja zou mijn voorkeur hebben.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 22:43

Ik ben allergische voor bijen en wespen steken, maar had haar allang van kant gemaakt.

Oke ik geef toe, ben daar ook geen held in en zou gerust ook echt wel lachwekkend zijn om te zien.
Zorg er wel altijd voor sat ze eerst ergens zitten. Vliegenmepper in de aanslag. Vaak sla ik zo hars dat het gelijk en fossiel is en mogelijk de mopper wat stukjes mist.
Als dat beest maar dood is

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 23:16

ik werd ontboden? :+

het nest wat je hebt gevonden is een embryonest, de wesp de koningin. in dit stadium is de koningin nagenoeg niet agressief, ze heeft immers amper iets te verdedigen.
slechts een klein percentage van de embryonale nesten groeit uit tot een daadwerkelijk groot nest (we weten niet precies hoeveel, maar onze eigen bevindingen zijn 10 tot 20 procent) met alle ongemakken van dien. een wesp gaat een nestlocatie eerst "uitproberen". nu het nest kapot is, gaat ze nog een tijdje zoeken, dit kan een paar dagen zijn, maar de kans dat ze alsnog een nest bij je gaat bouwen is echt extreem klein.
nepnesten ophangen werkt niet. wespen zijn niet territoriaal.
een wespenval met limonade ook niet. de werksters gaan pas aan het eind van het jaar op zoek naar zoetigheid, wanneer ze dit niet meer krijgen van de larven. bovendien lok je ze daarmee juist naar je toe.
in theorie kun je de wesp wegvangen en minstens 3km verderop uitzetten, maar dit is niet per se nodig, ze zal snel genoeg merken dat haar nest weg is en gewoon een andere plek zoeken.
het is wel handig om het schapenkleedje even weg te halen mocht je dat nog niet gedaan hebben, aangezien de geur van haar nest daar nog aan zit.

voor mensen die de wespen graag dood zien, ik wil jullie vriendelijk verzoeken om bij welk overlast dan ook contact op te nemen met mij of De Wespenstichting voor advies. (advies van De Wespenstichting is altijd gratis, mogelijk krijg je mijn vriend te spreken, die doet o.a. de helpdesk *\o/*) overlast is in 99 van de 100 gevallen weg te nemen door maatregelen zonder de wesp(en) te hoeven doden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 23:26

Interessante uitleg Laurora!

Mag ik mss een vraag stellen? (TS ik hoop dat je dit niet erg vindt in jouw topic.)
Ik lees dat wespen niet territoriaal zijn. Toch hebben we elke zomer opnieuw last van wespen in de zaak van mijn man. Vorig jaar hebben we zelfs professionele hulp moeten inschakelen. Waarom komen er elk jaar dan opnieuw wespen op die plek?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 23:27

Ik heb geen nuttige bijdrage, maar wilde even zeggen, dat ik dit topic wel interessant vind.

Fijn, zo'n uitgebreide post van een kenner , Laurora _/-\o_ :j . Erg interessant en weer wat geleerd.

Ts: hoop , dat je de wesp gauw mag zien vertrekken

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 23:50

@lukasje
met territoriaal bedoel ik meer dat als er een nest hangt, een koningin niet gaat denken "oh, bezet, ik ga maar ergens anders heen"
ze bouwen hun nesten best vaak naast elkaar als het kan, en soms zelfs óp oude nesten. de nesten concurreren onderling verder niet.
wat betreft de zaak van je man, blijkbaar is het een hele gunstige plek kwa aanvliegroute, rust en temperatuur. het is zonder de locatie te zien gissen waar het precies aan ligt, maar er zijn best (zelf) maatregelen te nemen om te voorkomen dat ze zich er weer vestigen. (je mag uiteraard altijd een pbtje sturen, mocht je hier meer over willen weten. doormiddel van foto's en vragen is er soms best te achterhalen wat die plek zo aantrekkelijk maakt)
we doen overigens ook verplaatsingen naar een van onze eigen locaties, we hebben wespenconsulenten door heel Nederland zitten (en hopelijk binnen enkele jaren ook in België) dus er is meestal wel iemand in de buurt.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 00:37

Hoe maak je bijvoorbeeld een balkon van onaantrekkelijk voor ze?

Ik ben zelf panisch voor wespen, bijen en hoornaars etc. Maar ieder jaar komen er veel wespen langs op mijn kale balkon (want ik durf er niet te komen) en in het vroege voorjaar zitten er ook regelmatig koninginnen bij het balkon of de galerij. Gelukkig nog geen poging tot nest bouw gezien maar ik zie ze wel te vaak helaas

En waarom mijn lege balkon ipv die van de buren waar ook gegeten word of spullen staan geen idee.