Fodmap recepten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Picopico

Fodmap recepten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:44

Mijn moeder volgt sinds een tijdje het fodmap dieet. Tot nu toe ziet het er niet veel belovend uit. 4 van de 6 categorieën blijken niet goed te bevallen, 1 moet nogmaals getest worden. Sorbitol geeft geen problemen tot nu toe als enige. Nou heeft ze wel capsules besteld waardoor ze toch wat van de 'verkeerde' dingen kan eten, maar deze zijn nogal aan de prijs en daardoor niet voor dagelijks gebruik.

Met moederdag komt ze hierheen en ik zou haar graag eens wat anders serveren dan alweer avg :') Ik ben geen keukenprinses en heb een kleine keuken, weinig pannen en geen goede oven. Ik ben dus op zoek naar lekkere en makkelijke recepten en bijvoorkeur geen avg. Iemand tips? :D

Winged

Re: Fodmap recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:07

Welke opties heb je wel in de keuken?

Gezonde wrap met gegrilde groenten?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:44

Welke categorieen moeten uitgesloten worden?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:52

Welke fodmaps mag ze niet? Of wil je helemaal fodmap vrij koken?
Wil je het sowieso goed doen: download dan de Monash app. Hier staat alles in met welke trigger en hoeveel je van iets mag hebben. Kost een paar euro.

Karlijns kitchen heeft veel recepten online staan. Volg die dan goed want het gaat bij heel veel producten om de hoeveelheid die gegeten wordt en niet perse om het product zelf.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:07

Toen ik tijdelijk ook het fodmap dieet volgde had ik heel veel aan de recepten van Karlijn's Kitchen. Wellicht kan je daar ook wat vinden.

Er zitten heerlijke recepten in, gebruik er een aantal nu nog steeds :)

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 19:50

troi schreef:
Welke categorieen moeten uitgesloten worden?

Lactose, fructose, fructanen en galactanen (die laatste in mindere mate) zijn sowieso een probleem. Mannitol moet nogmaals getest worden. Sorbitol is geen probleem. Het zijn er dus best wat helaas.

Winged schreef:
Welke opties heb je wel in de keuken?

Gezonde wrap met gegrilde groenten?

Tarwe kan niet en veel groenten ook niet, o.a. paprika, tomaat, ui, kool, knoflook, courgette en peulvruchten (muv sperziebonen).

Ik heb een grote hapjespan, een middenmaat koekenpan, twee middenmaat kookpannen en een mini pannetje. De oven wordt niet zo heet, dus alles duurt ongeveer 1,5x zo lang. Ik heb geen staafmixer of blender.

Karlijn's Kitchen ga ik opzoeken :)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:33

Oef zoveel waar ze op reageert :(:)

Dan zou ik via Karlijns kitchen wat zoeken, dat is sowieso veilig.
AH heeft veel glutenvrij en ook veel lactose vrij of vegan (met vegan op letten want bijna alles is sojabonen en dat mag niet. Soja eiwit wel.)

Als ik snel in de app kijk mag ze (in grotere hoeveelheden) aubergine, rode bieten, groene boontjes, wortel en andijvie.
Kun je een wok maken? Dan heb je van veel groente weinig nodig en mag je veel meer.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:16

Ik heb ook Fodmap arm gegeten.
De spelt pasta van de AH is erg lekker, mocht je spaghetti willen maken.
Verder zijn rijst gerechten een optie, bijvoorbeeld iets van Beef teryaki. Ik neem dan taugé als groente en een lente uitje. Maar het is soms wel zoeken hoor.
Ik kan gelukkig steeds meer verdragen, maar peulvruchten blijven lastig, dus vleesvervangers zijn geen optie, dat is voor mij direct ellende.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:23

Is dit hetzelfde als het eliminatie-dieet?
Ontzettend veel recepten zijn te maken met glutenvrije, melkvrije, sojavrije etc. vervangers.
En je proeft regelmatig écht geen verschil met het originele recept.

Als je een paar recepten kunt noemen die je normaal gesproken zou willen maken voor je moeder, kunnen we misschien mee kijken hoe je deze aan haar aan kunt passen. :)