Opvouwbare scootmobiel voor in huis.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Opvouwbare scootmobiel voor in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 19:57

Mijn vader van 91 loopt steeds moeilijker,nu al met een rollator.Hij is nog fief, maar zijn knieën werken niet mee.Dus hebben wij kinderen het idee om een opvouwbare scootmobiel te kopen voor in huis, maar werkt dat ook? Zijn er ook bokkers die hier ervaring mee hebben?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 20:01

Mmm het is niet het meest handige apparaat voor in huis. Draaicirkel is een issue en de transfers naar van en naar een bank/stoel/toilet zijn lastig daarmee. Een trippelstoel zou een optie zijn in een drempelloos huis, of een rolstoel en dan de benen gebruiken voor verplaatsing. Dan ben je wendbaarder. Het voordeel van een passende rolstoel is dat deze buitenshuis ook handig zijn.

Anders is, hoewel minder mogelijk om dingen te verplaatsen een looprekje. Dan heb je veel meer steun. Een rollator gaat er met mij vandoor. Looprekje of krukken geven dan meer stabiliteit.
Laatst bijgewerkt door karuna op 06-05-25 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 20:01

Bedoel je qua gebruik uitsluitend in huis?
In dat geval vraag ik me af een elektrische tippelstoel of elektrische rolstoel niet handiger is ivm de beschikbare ruimte + zitcomfort.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 20:08

Voor in huis,trippelstoel gaat niet omdat de pijn in zijn knieën zit, rolstoel met de hand vooruit duwen gaat ook niet goed omdat mijn vader aan 1 hand maar 2 vingers heeft. Ik denk toch maar eens kijken naar een elektrische rolstoel of trippelstoel als dat handiger is in huis.

Petpa

Re: Opvouwbare scootmobiel voor in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 20:14

Je noemt 2 fysieke problemen; zowel de knie- als de handfunctie en wellicht speelt er fysiek gezien nog meer.
Op basis hiervan is het wellicht verstandig een ergotherapeut in te schakelen, die kan op basis van de zorgvraag het juiste product adviseren + wellicht een WMO-aanvraag doen zodat je vader het hulpmiddel vergoed krijgt.
Ergotherapie zit voor 10 uur in de basisverzekering.

Britta31

Re: Opvouwbare scootmobiel voor in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 20:23

Nee,dat hoeft niet.Mijn vader heeft al alle onderzoeken en behandelingen gehad, maar het is de leeftijd,slijtage.Nu even kijken wat mogelijk is, een scootmobiel is dus niet handig.Verder is zijn huis al door ons aangepast.