Omscholing

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Horsie84

Omscholing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 05:55

Beste allemaal,

Ik ben nogal in dubio.
Op moment zoekende naar een nieuwe uitdaging.
Als herintreder de zorg in. Ik heb mijn spw4 in de zak en sta zeker open voor extra scholing. Of ga ik blijven door werken en starten met de verkorte volwassen opleiding paraveterinair. Dat is eigenlijk wel waar mijn hart altijd gelegen heeft.
Is hier genoeg werk in? Hoe staat de branche tegenover oudere mensen die van beroep willen veranderen?
De zorg is ook ontzettend mooi en groei. Vooral nu ik een locatie heb gevonden mens&dier&buiten.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en gedachten!
Zijn er hier meer mensen in/rond de 40 jaar die van beroep willen veranderen?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Omscholing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 06:11

Ik ben met 41 net klaar met omscholing.

In mijn vorige leven was ik rij-instructeur (brommer, motor, auto), ben in 2017 begonnen als ambulance chauffeur en in 2019 ben ik dat gaan combineren met een zelfstudie/werk en leer plek als doktersassistente. 5 hele leuke jaren gehad maar was niet wat mij gelukkig maakte Duitse toch weer de schoolbanken in waar nu een combi ambulance chauffeur en triagiste uit is komen rollen, dat is iets wat mij wel heel goed ligt en waar ik het gevoel heb op mijn plek te zitten.

Het was wel even bikkelen met thuis opleidingen en een gezin en een baan, dat zeker.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 09:15

Ik verplaats dit topic naar leven zonder paarden.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 09:21

Ik ben 36 en ben vorig jaar gestart met omscholen, nu bijna klaar. Eind 2024 heb ik mijn oude werk losgelaten en nu ben ik naast mijn studie bezig mijn bedrijf op te starten.

Van origine ben ik ergotherapeut, 15 jaar gedaan. Eerst in de eerstelijn, daarna intern. Nu ben ik aan het omscholen tot Voedingstherapeut voor honden en katten. Vroeger wilde ik altijd dierenarts worden, dat liep anders... nu mag ik toch beroepsmatig dieren helpen beter worden. <3

Geen moment spijt. Ik geniet weer van werken!

M.i. is het nooit te laat om iets heel anders te gaan doen. Nu moet het financieel ook kunnen natuurlijk... maar ik heb wel ervaren dat je eigenlijk te jong een beroepsrichting moet kiezen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 10:06

die ervaring heb ik ook Leo, vroegah wist ik het echt niet en ben richting Dier gegaan omdat ik het eigenlijk echt niet wist, heb dat ook een poos gedaan maar bedacht dat ik daar echt niet gelukkig ging worden (en het financiele plaatje praten we helemaal niet over).
Toen dus laten omscholen tot motor/auto en brommer instructeur, echt een fantastische tijd gehad maar zoals mijn partner het noemde: een cowboybaan. Geen CAO, lange dagen, vaak ook nog na een dag de avond doorwerken én het weekend. Niet of/of maar en/en, ook geen heel bijzonder salaris en weinig zekerheid, maar wel heel veel plezier in mijn werk.
En toen dus de gezondheidszorg, ik merk nu dat ik voor een grotere organisatie werk dat eea hier echt wel heel goed geregeld is qua vergoedingen en ik werk nu ook onregelmatig maar niet meer en/en maar als ik de avond werk ben ik de dag vrij en doordeweeks ook veel vrij overdag wat fijn is met een schoolgaand kind.

Maar echt: nooit te oud om te leren, volg je hart. Je leeft maar 1x.
Mijn omscholing naar de zorg heb ik gedaan na het (veel te jong) overlijden van mijn moeder en toen heb ik me ook voorgenomen om nooit meer iets te doen waar ik niet gelukkig van werd. Toen ik in mijn oude functie niet meer gelukkig was heb ik dan ook niet getwijfeld en ben verder gaan kijken terwijl ik vroeger gewoon was blijven zitten wsl.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 10:14

Los van of je moet omscholen (das altijd zinvol als je hart daar ligt en de arbeidsomstandigheden goed zijn) is de vraag of paraveterinair slim is. Ik zie zelden paraveterinairen boven de 30 en hoor altijd vooral gemopper. Over het salaris, de poedersuiker die ze moeten doen en het gebrek aan cao (en dat zal de reden zijn dat mensen snel overstappen naar wat anders).
Geen idee of dat een regionaal ding is hoor. Maar ik zou me zéér goed laten informeren voor ik dat beroep instapte.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 06:01

Mooie ervaringen allemaal en voor mij de motivatie om door te gaan.

Ik loop tegen het feit aan dat er wel mensen gezocht worden maar dan word er aangeven geen tijd en ruimtete zijn in het team om iemand goed op te leiden/ in te werken. Ik heb al wel een zorg diploma,spw4, maar er word veelal gevallen over ervaring. Daarbij ben ik daarin ook gewoon eerlijk. Want mezelf beter voor doen dan dat het is, is voor alle partijen niet ok.
Met een goede inwerktijd en het halen van certificaten van bekwaamheid voor bepaalde handelingen, weet ik zeker dat ik er zo in rol. Alleen moet ik de kans wel krijgen.
Aan mijn motivatie en juist ook (intern) opleiding/cursus willen volgen ligt het niet.

Paraveterinair opleiding gaf aan dat er juist vraag zou zijn naar paravets. Ik heb geen idee. De vacatures die ik zie zijn voor mij te ver weg.
Eerst rond informeren of ik ergens terecht kan en dan nadenken of ik het daadwerkelijk ga doen.
Loon en cao zijn inderdaad wel een puntje. Al dacht ik dat hier wel veranderingen in zijn geweest. Hoger loon en wel een cao. Maar aan de andere kant vind ik het veel belangrijker iets te doen waar je elke dag blij van word.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 07:28

Ik ben 32 en heb net mijn diploma eerste monteur in de elektrotechniek binnen. Exact 10 jaar na het behalen van mijn HBO verpleegkunde diploma :')

Iedereen vindt het alleen maar leuk als je op latere leeftijd bewust voor het beroep kiest.
Je bent dan gemotiveerd, kunt beter levelen met ervaren mensen in het vak dan iemand die nog piepjong is en komt met een bult ervaringen uit andere werkgebieden die je nieuwe collega’s niet hebben.

Als iets anders je leuk lijkt, ga er dan lekker voor. Je kunt altijd weer terug naar je oude vakgebied.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 07:43

Na 25 jaar in de culturele sector, heb ik me omgeschoold tot verpleegkundige (in twee stappen, verkort VIG en verkort verpleegkunde). Ik was ergens in de 40, je bent echt nooit te oud om iets anders te gaan doen. Ik koos voor werkend leren, dus ik had een baan en kon de huur betalen terwijl ik opgeleid werd. Gebrek aan ervaring is nergens een probleem geweest, ze staan overal te springen om mensen.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-25 22:51

Even een up-date.
Ik ben gestart in de gehandicaptenzorg!
De kans gekregen om ondersteuner in opleiding te mogen volgen. Heel erg tof!
Wat ik mis is wel een stuk scholing/cursus. Ik word intern opgeleid en er zijn wel elearnings maar dat is nooit hetzelfde als sparren met een docent en mede studenten. Met het team het leidinggevende is het toch anders. Tot nu toe heb ik ervaren dat zij erg in hun eigen "bubbel" zitten en niet open minded zijn als dat ik ben.
Misschien trek ik een voorbarige conclusie, maar zo voelt het op dit moment.
Volgend jaar wil ik toch echt wel een opleiding erbij gaan volgen.
Voor mezelf up daten maar ook vanwege de manager die een opmerking gaf "je opleiding bestaat niet meer en is niets waard". Des te meer reden daar iets aan te doen.

Mijn hersens aan het werk en mijn zintuigen moeten weer aangeslingerd. Te lang "geslapen". Zo slecht om lange tijd niet geprikkeld te worden in ontwikkeling. Voelde mij met de dag dommer worden.
Nu is het tijd scherp, alert te zijn en onthouden.

Tot nu toe is het ontzettend leuk. Al is het soms lastig om mezelf af te remmen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 23:12

Wat fijn dat je een sector hebt gevonden waar je tot je recht komt.
Je kunt eens bij een Roc in de buurt om advies vragen welke (bij)scholingsmogelijkheden er zijn om je diploma op te waarderen of andere scholing te volgen. Soms helpt het wanneer je zelf komt met een plan.
Ontzettend jammer (en nog veel dommer!) dat je manager je geen mogelijkheden biedt. Je kunt ook nog vragen bij de hr van je bedrijf.
Er zijn ook subsidies voor het bijscholen van personeel.
Succes!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 23:29

Och ik kwam met 24 van de opleiding af (2016), begon mn eigen bedrijf. Ik 2021 gestart met een totaal andere opleiding (2024 klaar), in de tussentijd nog opleiding tot hoefbekapper en bodycaster en sociaal juridisch dienstverlener. Nu weer in opleiding tot valkenier. En ondertussen ben ik actief in mn bedrijf. Ik denk dat dit altijd mijn ding blijft, opleidingen doen.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 05:43

Na 15 jaar verpleging heb ik het wat gehad met de zorg. De sfeer en de wisselende uren waardoor ik mijn kind amper zie, geen fut en tijd meer voor mijn paard..
Ik zou graag iets anders doen en mij eventueel omscholen, maar wat? -O-
Ik heb geen idee en heb in het verleden al 2 keer bij een loopbaancoach geweest maar zonder resultaat

Hoe hebben jullie dit aangepakt?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 06:22

Farjen schreef:
Na 15 jaar verpleging heb ik het wat gehad met de zorg. De sfeer en de wisselende uren waardoor ik mijn kind amper zie, geen fut en tijd meer voor mijn paard..
Ik zou graag iets anders doen en mij eventueel omscholen, maar wat? -O-
Ik heb geen idee en heb in het verleden al 2 keer bij een loopbaancoach geweest maar zonder resultaat

Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Er zijn op zich ook best heel wat banen in de verpleegkunde met vaste uren :)

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 08:09

Ik denk dat het altijd goed is je passie te volgen. Op dit moment is er m.i. voldoende werk, als ik mijn stiefdochter moet geloven die paraveterinair is. Vergis je niet, het is hard werken onder veel druk en salaris is niet geweldig. Maar ik denk dat je altijd gelukkiger wordt als je in het werk, waar toch veel uren in gaat zetten, vanuit je passie doet.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 20:58

Ja paraveterinair heb ik ook over nagedacht. En ook in de omgeving gevraagt voor werken/leren,dit bleek lastig.

Voor nu blijf ik eerst hier. Kijken wat er gebeurt als ik mijn instelling verander.
Mijn terughoudendheid en onveilige gevoel opzij zet. En de leiding pak. Op een goede manier natuurlijk.
Het is lastig als je niet gehoord serieus genomen word door mensen waarmee je moet samenwerken en ook met en van elkaar kunt leren.
Dat zij ruim 20 jaar in de zorg werken wil niet betekenen dat zij het bij het rechte eind hebben. Open staan voor een andere invalshoek vind ik persoonlijk juist belangrijk.
Het lacherig over de zelfreflectie zegt mij ook genoeg.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 21:02

Horsie84 schreef:
Ja paraveterinair heb ik ook over nagedacht. En ook in de omgeving gevraagt voor werken/leren,dit bleek lastig.

Voor nu blijf ik eerst hier. Kijken wat er gebeurt als ik mijn instelling verander.
Mijn terughoudendheid en onveilige gevoel opzij zet. En de leiding pak. Op een goede manier natuurlijk.
Het is lastig als je niet gehoord serieus genomen word door mensen waarmee je moet samenwerken en ook met en van elkaar kunt leren.
Dat zij ruim 20 jaar in de zorg werken wil niet betekenen dat zij het bij het rechte eind hebben. Open staan voor een andere invalshoek vind ik persoonlijk juist belangrijk.
Het lacherig over de zelfreflectie zegt mij ook genoeg.

Dit klinkt als - "zoek een andere baan."
Er zijn ook fijne teams en organisaties. Welke regio werk je?

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 21:25

Heel eerlijk vind ik de uitspraak van de manager eigenlijk niet kunnen. Dat de opleiding nu niet meer bestaat en niets meer waard is wil niet zeggen dat je in die 4 jaar studie niets hebt geleerd wat je nu nog kunt toepassen. Ik zie nog genoeg vacatures voorbij komen waarin SPW4 gevraagd wordt.

Ik hoop dat je je snel meer op je gemak gaat voelen op deze werkplek. Anders is op zoek gaan naar een andere werkplek het overwegen waard. Want zoals Senna al schreef er zijn ook fijne teams/:organisaties waar je je wellicht meer op je plek voelt.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 06:47

Horsie84 schreef:
Even een up-date.
Ik ben gestart in de gehandicaptenzorg!
De kans gekregen om ondersteuner in opleiding te mogen volgen. Heel erg tof!
Wat ik mis is wel een stuk scholing/cursus. Ik word intern opgeleid en er zijn wel elearnings maar dat is nooit hetzelfde als sparren met een docent en mede studenten. Met het team het leidinggevende is het toch anders. Tot nu toe heb ik ervaren dat zij erg in hun eigen "bubbel" zitten en niet open minded zijn als dat ik ben.
Misschien trek ik een voorbarige conclusie, maar zo voelt het op dit moment.
Volgend jaar wil ik toch echt wel een opleiding erbij gaan volgen.
Voor mezelf up daten maar ook vanwege de manager die een opmerking gaf "je opleiding bestaat niet meer en is niets waard". Des te meer reden daar iets aan te doen.

Mijn hersens aan het werk en mijn zintuigen moeten weer aangeslingerd. Te lang "geslapen". Zo slecht om lange tijd niet geprikkeld te worden in ontwikkeling. Voelde mij met de dag dommer worden.
Nu is het tijd scherp, alert te zijn en onthouden.

Tot nu toe is het ontzettend leuk. Al is het soms lastig om mezelf af te remmen.

Waarom ben je onderstener in opleiding, terwijl je gewoon het juiste diploma hebt voor het werken als begeleider?

Dat de naam van een opleiding veranderd is wil nog niet zeggen dat je diploma opeens 'ongeldig' is?

Ze mogen blij zijn dat je weer terug bent in de zorg :D :D

Werk je bij een grote of kleine organisatie? Bij de grotere zijn vaak wel interne cursussen waar je je voor kunt inschrijven

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 07:58

Reden door manager:
Je hebt geen ervaring, opleiding die je gedaan hebt en spw bestaat niet meer.

Ik heb haar duidelijk gemaakt dat ik het daar niet mee eens ben.
En nee inderdaad geen ervaring met wonen. Alles is te leren.
Als je van kinderopvang naar gehandicaptenzorg gaat is het ook een ommezwaai. Toch?
En ik weet niet. Een bus met grote mannen met een beperking waarbij je de spanning voelt. En toch alles en iedereen heel naar plaats van bestemming krijgen als chauffeuse vind ik ook knap en een opgave.
Kinderen van 10 met grote mond die elkaar verbouwen in gareel houden terwijl je op de weg zit.
Weet je dat word allemaal niet mee genomen. En er word eigenlijk gezegt: je kunt niks.
Nou dank je wel.
Het is een grote organisatie. Met een eigen schoollocatie , elearnings die door manager moeten goed gekeurd, en ook gerichte cursussen op verschillende locaties.
Ik geef aan dat ik juist wil leren, aansluitend aan spw4 een opleiding wil doen, bijbehorende (opfris) cursussen maar dat word niet gehoord en niet naar gehandeld.
In de afgelopen maand heb ik dat een aantal keer aangegeven. Dit word weg geschoven. Doe maar rustig aan, komt allemaal wel etc etc. ...
Ondertussen ben ik ondergeschaald en daarom ondersteuner in opleiding. Als ik dit niet haal blijf ik assistent. Fnv gaf aan gezien diploma moet het eigenlijk schaal 35 zijn.

Nouja ik weet het niet.

Ik vraag, heb een goede verdeling tussen afwachtend en initiatief opstellen. Maar goed blijkbaar willen ze dat ik vraag met alles wat ze doen "wat doe je". En aannemen dat wat daar de werkwijze denkwijze is. Out of the box /verder kijken is lastig

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 09:25

Mn dochter heeft na heel wat omzwervingen - ook langs de opleiding paraveterinair - uiteindelijk een opleiding tot operatieassistente gedaan en is nu bijna klaar.
Als paraveterinair is er echt geen goedbetaalde baan te vinden. En je kunt ook verder niet groeien in die functie. Dat heeft ook gemaakt dat ze ermee is gestopt, want je wil toch wel een baan waarmee je in je levensonderhoud kunt voorzien en geen zakcentje.
Ik moet zeggen dat ze nu echt op haar plek zit; ze vindt het ook enorm leuk/interessant. Het is een interne opleiding, dus ze kreeg ook meteen al een salaris en als ze straks in januari klaar is ook meteen een goed betaalde baan.
Er is ook een groot tekort aan deze functies dus je bent verzekerd van werk.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 11:30

Dat is echt super knap! Een hele verantwoordelijke baan en andere wereld.
Moet je ook maar tegen kunnen, naast de chirurg staan. Ze heeft natuurlijk niet voor niets paraveterinair gedaan.
Hoe vond/vind ze de ommezwaai?

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 18:41

Horsie in welke regio werk je? Mag ook per pb als je dat fijner vindt.
Het klinkt nu een beetje alsof ze je zien als een goedkope kracht want je bent echt onder niveau ingeschaald. Stichting waar ik voor werk heeft spw4 functies in fgw 35 en 40. En er is mogelijkheid tot volgen van e- learning/ interne trainingen zonder alle fratsen die ze bij jou vragen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 20:31

Horsie84 schreef:
Dat is echt super knap! Een hele verantwoordelijke baan en andere wereld.
Moet je ook maar tegen kunnen, naast de chirurg staan. Ze heeft natuurlijk niet voor niets paraveterinair gedaan.
Hoe vond/vind ze de ommezwaai?

Ja geweldig. Ze heeft echt dr draai gevonden. Ze maakt dan ook heel wat mee. Zelfs een paar x een kloppend hart in dr hand gehad. :D
Assisteren is dan ook echt assisteren. Maar het is best ook echt een pittige opleiding als ik zie wat ze aan lesstof had. Dus voor iemand met adhd die nooit wist wat ze wilde worden is dit een hele goede match geworden.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-25 07:10

Babootje, je zal ontzettend trots op je dochter zijn! En al ken ik jullie niet, ook ik ben trots op haar. Prachtig om te lezen hoe iemand de weg gevonden heeft.
Geeft het haar rust? Nu ze haar plekje gevonden heeft?