Hoi! Wij willen graag een huis kopen en zouden graag aanbouwen. Nu mag het woonhuis niet meer dan 1000 kuub in totaal gaan zijn.
Wie weet hoe we er achter komen hoeveel m3 het huis nu is? Voordat we een heel plan uitwerken / kosten gaan maken en uiteindelijk klopt de m3 niet.
Waar moeten we zijn? Huispedia geeft wel van mijn huidige huis de m3 aan, maar die heb ik aangekocht in 2020. Dit huis is uit 1980 en toen voor het laatst ingemeten. ik kan nergens gegevens vinden behalve m2.
Totaal m3 dat een huis inneemt zal meer zijn dan wat als bruikbare m2 gerekend wordt. Iets met hal is geen bruikbare ruimte maar wel onderdeel totaal oppervlak, ruimtes met schuine plafonds bv ook, want onder de 1.5m is geen "bruikbare" ruimte al past er misschien uitstekend een bed. Ten minste als ik uit ga van hoe bv punten berekend worden voor huurprijs, en ik vermoed dat dat soort formules vergelijkbaar zijn voor een koophuis op dit punt ivm zelfde gebruik etc. Ik vemoed dat qua m3 voor je vergunning en gemeente je te maken zal hebben met de voetafdruk dus buitenmaat huis en dan of inderdaad hoogte totaal of iets van 2.5m per verdieping. voor m3 berekening.
De makelaar kan hiermee helpen. En ook bij een bouwtechnische keuring zullen ze dit mee nemen. Lijkt me wel belangrijk dat je dit correct weet (of laat uitzoeken).