Als vrouw alleen wandelen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Als vrouw alleen wandelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:36

Hoi dames,

Sinds een tijdje heb ik mijn roeping gevonden in wandelen, eerst vond ik er niks aan maar nu ik uitsluitend mooie routes in de natuur loop begin ik er echt van te houden.

Alleen ik loop tegen 1 ding aan wat mij best wel aan het denken zet. Soms loop ik een route en moet ik afslaan door een smal klein bospad, dit zijn uiteraard de mooiste paden. Maar dan loop ik er in en denk ik: is dit nou wel zo verstandig om hier als vrouw in mijn eentje te lopen?

Vandaag samen met iemand een hele mooie route gelopen en toen vroeg ik aan de gene waar ik mee liep: zou jij dit rondje ook in je eentje durven te lopen? Dit werd dus een heel gesprek over dingen die zij wel eens heeft meegemaakt en dingen die ik dan wel eens heb mee gemaakt.

Maar toen ik thuis in de tuin zat bedacht ik mij dat dit wellicht geen verstandig rondje was om alleen te lopen. Nu moet ik zeggen dat het met dit mooie weer best bedrijvig was op de route wat natuurlijk een veilig gevoel geeft, maar als je de hele route niemand tegen komt en dan net 1 vaag figuur tegen het lijf loopt kan je dus geen kant op.

Hoe denken jullie als wandelaars hier over? Moet je hier wat mee, 'bewapen' jij je zelf als je gaat wandelen, of denk je juist joh er gebeurd mij toch niks. Of neem je juist alleen routes waarvan je zeker weet dat je veel huizen of verkeer tegen komt?

gerlindie

Re: Als vrouw alleen wandelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:38

Ik loop heel vaak alleen.
Wel altijd telefoon mee, maar daar houdt het mee op.
Voel mij ook nooit onveilig

De keren dat ik mij onveilig heb gevoeld, was altijd in de stad, niet in de natuur.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:39

Ik vind het ook heerlijk alleen te gaan lopen en heb het ook wek eens aan gedacht. Nu heb ik altijd minimaal twee honden bij me dus dat stelt me wel weer gerust.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:46

Ik wandel ook heel vaak alleen in het bos. Heerlijk. Er kan altijd wat gebeuren. Maar ik probeer daar zo min mogelijk bij stil te staan. Gewoon lekker genieten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:46

Ik loop heel vaak alleen, zowel wandelen, als hardlopen. Het enige wat ik altijd bij me heb is mijn telefoon, maar dat is meer voor als ik ergens op een afgelegen plek door mijn enkel zou gaan ofzo.
Ik ken best een aantal vrouwen die dat niet durft, maar in alle eerlijkheid: ik ben heel blij dat ik me daar niet door laat beperken.
Het alleen op pad zijn is voor mij echt een onderdeel van het genieten van zowel wandelen als hardlopen (en paardrijden ook trouwens!).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:48

Ik heb hier nog nooit over nagedacht. Ik wandel overal in mijn eentje.
Ben de laatste tijd wel eens bang geweest om een wolf tegen te komen maar dat is nog niet gebeurd.

Vanwaar deze vraag? Wat is je angst?

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:49

Tegenwoordig heb ik meestal een hond bij mij, maar eerder liep ik ook wel alleen in het bos. Ik heb er ook wel over nagedacht hoe slim dat was. Ik had wel altijd een telefoon bij mij. Heel eerlijk denk ik dat iemand die wat kwaad in de zin heeft niet zo snel in een verlaten bos gaat wachten op toevallig een voorbijganger. Helaas is mijn ervaring ook al wel geweest dat het ook kan op een mooie zomerse dag op een toeristisch fietspad langs een drukke weg waar iedereen rustig zijn of haar kind alleen zou laten fietsen. Gelukkig goed afgelopen, maar des te meer heeft het mij juist doen beseffen dat gevaar overal kan zijn. Ik laat mij er dus niet door beperken. Ik ga ook rustig alleen met de mtb het bos in.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:50

Ik wandel (en fiets) heel graag alleen in de natuur en hoe rustiger/meer afgelegen hoe beter.

Ik maak mij veel meer zorgen in hele drukke omgevingen. De kans dat een kwaadwillende idioot iets van mij wil is naar mijn idee vele malen groter in het Vondelpark, dan op een verlaten bospad op de Veluwe. Dus nee, ik heb juist het tegenovergestelde gevoel.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:52

Die gedachte heb ik enkel in door de mensen bewoonde gebieden alsook er ‘s avonds doorheen moet.

Overdag vindt ik het heerlijk om alleen innde natuur te wandelen

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:55

Ik wandel zelf alleen, ik vind het heerlijk en zou dit ook niet met een ander persoon samen willen doen, omdat dit echt mijn oplaadmomenten zijn met stilte en natuur. Ik heb mezelf nog niet onveilig gevoeld, wel gehad dat ik dacht dat ik even wat extra moet opletten, maar dat is het dan ook. Nu moet ik wel zeggen dat mijn intuitie echt verschrikkelijk goed is en ik het eigenlijk altijd wel bij het juiste eind heb, dus ik luister echt ook naar wat mijn eigen gevoel zegt.

Overal zitten risico's en gevaren, en de kans is groter dat je in een stad in gevaar loopt dan buiten in de natuur.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:56

Ik wandel en fiets altijd alleen door het bos. Je ziet dan veel meer wild en het is heerlijk rustig.

Ik ben weleens door vreemde mensen aangesproken met de vraag of ik het niet eng vindt, maar ik denk dat je meer kans hebt om op straat lastig te worden gevallen als in het bos.
Ik voel me ontzettend veilig maar misschien is dat ook wel schijnveiligheid.

Ik heb wel altijd een tracker aan zodat mijn man me op afstand kan volgen :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:57

Ik ben 98% van mijn tijd alleen in de natuur en heb dat nooit als onprettig of onveilig ervaren. Ook niet in het donker. Ik denk dat je eerder de kans loopt om in een stad iemand tegen te komen met verkeerde bedoelingen, maar ook daar loop ik 's nachts over straat.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:58

Ik heb hier nog nooit over nagedacht. Ik wandel vaak alleen en neem hierbij vaak juist de rustige stille paadjes waar je weinig anderen tegenkomt. Het enige wat ik meeneem zijn mijn sleutels, telefoon en ov-kaart. Ik heb mij nog nooit onveilig gevoeld en kom ook nooit vage figuren tegen. Het enige waar ik soms bang voor ben zijn grote los lopende honden, daar hou ik niet van (en vandaar de rustige paden, want daar kom je die minder tegen). Voor de rest is het nog niet in mij opgekomen dat dit geen goed idee zou zijn. En ja, ik heb ook weleens de tijd verkeerd ingeschat waardoor ik in mijn eentje door een donker bos moest :')

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:05

Ik wandel ook meestal alleen ,wel met honden bij me.Ik heb nog maar 1 enge situatie mee gemaakt, ik had toen alleen een kleine york, en liep er mee in het bos/heide toen hij ineens begon te grommen en dat deed hij eigenlijk nooit, was van nature een vriendelijk hondje. Daar door keek ik om mij heen en zag een man op zijn buik tussen de bosschage liggen in het groen gekleed. Hij kroop een soort van achter ons aan, ik ben toen omgekeerd en richting de parking terug gelopen . Maar verder nooit geen last.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:06

Over vage figuren… ik ben in het bos wel eens een naakte man tegengekomen.
Dat was niet mijn ‘eigen’ bos, ik was er op vakantie. En koos daar ook de paadjes van de route af. Dat dacht die man ook te doen denk ik :=

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:10

2 keer een nare ervaring.
Eenmaal een man die zichzelf aan het bevredigen was en opmerkingen maakte.
Ben toen doorgelopen en heb hem genegeerd, scheelde dat er een hek tussen ons zat :+

En een paar jaar terug had iemand zelfmoord gepleegd, ik kwam daarlangs en heb hem gezien.

Daar heb ik een flinke tijd last van gehad, durfde niet het bos meer in.

Inmiddels heb ik daar geen last meer van, maar onveilig voel ik me niet. Enkel de dreiging van de wolf vind ik minder prettig.
Maar om mensen maak ik mij totaal niet druk.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:12

Ik ben even de naam kwijt, maar ik heb een spray gekocht die eenzelfde soort functie heeft als pepperspray maar het is niet dat, (pepperspray is illegaal geloof ik zelfs? Dit niet iig). Het gaat ontzettend foamen, wordt alleen maar meer als je erin wrijft en het heeft een superfelle kleur die 5 dagen blijft zitten. De besprayde kan dus niks meer zien, in de ogen wrijven maakt het erger en is ook nog eens goed zichtbaar voor de politie. Heb het nog niet uigeprobeerd maar ik voel me een stuk veiliger met dit op zak! En ik zet vaak mijn locatie aan naar vrienden als ik bijvoorbeeld 's avonds laat nog naar huis fiets alleen. Ik heb ook een airtag in mijn rugzak, mocht er iets gebeuren dan zou ik die proberen op te eten denk ik :') Maar ik ben ook wel redelijk paranoia aangelegd voor dit soort dingen moet ik zeggen. Liever 100 maatregelen te veel dan 1 te weinig!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:12

Ik durf ook niet, met de fiets wel, maar lopend niet (bossen).
Maar platteland wel, ik zwerf behoorlijk veel rond, veel bezig met de natuur en ongemerkt ben ik dan ook wel in heel lege onbebouwde gebieden bijv als de zon al bijna ondergaat.
Maar dat voelt toch anders dan een bos.

Terwijl de ongemakkelijke t/m gevaarlijke situaties eigenlijk nu ik er zo eens over nadenk, met name in de drukkere gebieden en bebouwde omgeving gebeurden.
In bossen vooral nare ervaringen met enge loslopende honden die niet onder appél staan. (Zelfs wel in boom geklommen om ze te ontwijken, als kind hoor).

Qua dat bebouwde omgeving veiliger voelt: ook dat is relatief want mensen kijken wel (dus voelt als sociale controle en getuigen) maar er zijn er weinig die durven bij te springen. Je hebt in bewoonde omgeving wel veel meer escapes qua hoekje om lopen, een café inschieten, politie bellen en een straatnaam kunnen noemen (lokatie ‘ergens in het bos’ is dan echt wezenlijk anders, ook qua aanrijrijd).

Bij mij zit de angst dus in: wat nou als je ineens een ‘creep’ tegenkomt die de focus op je krijgt en raar gaat doen. Hoe lang duurt het dan voordat je uit die situatie kan wegkomen.
Met fiets of paard kan je nog weggaan maar lopend niet. Maargoed, angst is wel een thema in mijn leven en ik zal me daar naar verwachting nooit helemaal reël toe verhouden. Ik heb ook al vaak die vragen gehad zoals hierboven, waar ben je dan precies bang voor enzo. Maar de angst is er gewoon, daar komt het toch op neer. Onveilig gevoel.
Ik vraag me wel eens af of mannen dat persé niet hebben, of dat zij het ook wel hebben.

Zelf loop en fiets ik ook heel sterk volgens mijn intuïtie. Ik weet vooraf meestal niet waar ik langs ga of heen ga, alleen ongeveer.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:43

Ik wandel ook in de nachtelijke uren veel maar heb een herder met stevig karakter naast me lopen. Zonder hem naast mij zou ik diverse wandelingen nooit gemaakt hebben. Ik loop in de wintermaanden ook om 05.00 a 06.00 uur in de polders bijvoorbeeld. Hij wordt inmiddels ouder en milder en merk dat ik mijn wandelingen daarop al aan pas. Bij daglicht eigenlijk nooit een beperking gehad maar wel altijd grote hond(en) bij me. Vele jaren lang een roedel van 6 grote honden gehad. Mij liet iedereen wel lopen terwijl het stuk voor stuk goedzakken waren. Al heb ik wel situaties gehad waarbij mijn goedzakken toch ander gedrag vertoonden en daar ben ik altijd in mee gegaan en naar geluisterd.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:47

ik ben een man en als ik voor mijzelf spreek hebben mannen hier geen last van , eerder toen ik nog veel uit ging fietste ik gerust midden in de nacht in pikke donker en door bosgebied helemaal alleen naar huis .

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 03:27

Nog nooit last van gehad eigenlijk, maar ik wandel dan ook met mijn hond. Een pitbull teef, en hoewel ik weet dat ze geen vlieg kwaad doet denk ik dat een vreemde wel 2x nadenkt :+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 05:55

Nooit problemen mee gehad, ik denk dat je shady figuren vooral tegenkomt in stadse gebieden en niet in een bos. Ik kijk wel vaker om me heen tegenwoordig maar dat is door de wolf, niet voor andere mensen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:13

Ik wandel liever alleen in het bos dan door bepaalde wijken in steden. In het bos nog nooit wat naars meegemaakt in ieder geval.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:18

Ik wandel veel alleen, ook door bos en heide. Ik heb nog nooit wat naars of onprettigs meegemaakt. Wel deel ik altijd mijn locatie met mijn man. Maar dat is meer voor als ik bijvoorbeeld naar kom te vallen en er zo wat aan de hand is. Ook heb ik aan mijn wandelrugtas een fluitje binnen bereik (deze zit standaard aan de tas, wordt zo verkocht), nog nooit hoeven gebruiken, maar kan gaan kwaad.

Mijn ervaring is ook dat mensen in een natuurgebied sowieso al veel sneller geneigd zijn om een praatje te maken en ook om elkaar te helpen.
En mensen die kwaad willen, zoeken lijkt me liever plekken op met grotere kans om iemand tegen te komen in plaats van een rustig natuurgebied.

Eerder reed ik paard in een gebied waar ook een homo ontmoetingsplek is. Daar wel eens gekke dingen gezien. Maar die mannen liepen vooral altijd snel terug de bosjes in als ze zagen dat het een vrouw te paard was en geen andere man met dezelfde reden van aanwezigheid als zijzelf :+

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:23

In Nederland zeker wel, hier (US) vind ik het toch wat spannender qua mountain lions, beren etc. Niet vanwege andere mensen..