Zonnepanelen en energiecontract

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noor

Zonnepanelen en energiecontract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:59

Goedemiddag,

Ik voel me behoorlijk dom, maar wie kan mij in Jip en Janneke taal uitleggen hoe het zit met salderen, terugleveren, terugleverboete etc? Wat is juist positief voor mij als afnemer van een energiecontract en wat niet?

Je begrijpt: ik heb nooit zonnepanelen gehad en nu wel…..

Hartelijk dank! ☺️

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:31

Hoeveel zonnepanelen heb je (en misschien weet je ook de jaaropbrengst?), en hoeveel stroomverbruik heb je per jaar?

Je hebt in principe twee soorten salderen; saldering via een vast/variabel contract, en saldering via een dynamisch contract.
Bij een vast/variabel contract wordt het jaarverbruik van je stroom verrekend met je teruggeleverde stroom over het hele jaar. Dus stel; jij verbruikt 5000kWh, 1000kWh verbruik je direct vanuit je zonnepanelen, en je levert 2500kWh terug, dan moet je alleen voor resterende 1500kWh betalen. De 2500Kwh kun je salderen en neem je op een andere dag weer af van het net.
Bij vast/variabel contract heb je altijd een terugleverboete op je teruggeleverde stroom, ook over het deel dat je saldeert. Dus je zou in bovenstaand voorbeeld over de 2500kWh die je teruglevert en later saldeert wel de boete moeten betalen.

Bij een dynamisch contract werk je met uurprijzen; dat zijn de marktprijzen + belastingen en een onbalansvergoeding. Die zijn de dag van tevoren bekend, dus zo kun je je verbruik sturen naar de goedkoopste momenten, om zo goedkoop de was te kunnen doen en de auto te laden bijvoorbeeld.
Saldering werkt anders bij dynamisch; je krijgt dan namelijk diezelfde uurprijs inclusief belastingen terug voor de stroom die je teruglevert (zo lang je niet meer teruglevert dan dat je zelf verbruikt over het hele jaar gezien).
Dat betekent dat je op zonnige weekenddagen in de zomer heel weinig voor je stroom terug krijgt, maar in de winter en doordeweeks meestal juist een stuk meer.
Je zal bij dynamisch meestal wat meer betalen voor stroom die je van het net afneemt, dan dat je terug krijgt voor teruggeleverde stroom. Maar je hebt nooit terugleverboetes, waardoor je onder de streep toch vaak goedkoper uit bent. Zeker als je je grote verbruikers aan kan zetten als de stroomprijs lager is.

Uiteindelijk is het per huishouden verschillend wat beter is, en er zijn ook zat mensen die de zekerheid van een vast contract fijner vinden ondanks dat het wat duurder uitvalt.

Marije_jiplover

Re: Zonnepanelen en energiecontract

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:37

Wij betalen nog steeds geen terugleververgoeding, met ons vaste contract, dus dat je altijd een terugleverboete betaalt, is niet waar.

Ook dat hangt van je stroomaanbieder af.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:39

Bij nieuwe vaste contracten betaal je volgens mij altijd een boete op het moment, bij elke aanbieder. Bij bestaande contracten kunnen ze inderdaad niet zomaar een boete erbij gaan rekenen.
De uitzondering zijn de modelcontracten, die zijn er wel nog zonder boete dacht ik, maar die prijzen zijn zo ongunstig dat het bijna nooit loont.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:41

Wij hebben net verlengd bij de huidige aanbieder en terugleververgoeding staat nog niet in ons nieuwe contract. Heb ik mijn man expliciet naar laten kijken voor hij ging verlengen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:51

Dat is fijn zeg!
Misschien heb je dan toevallig net dat modelcontract?
Als ik erop google vind ik ook alleen dynamische en modelcontracten zonder terugleverboetes: https://www.energievergelijk.nl/nieuws/ ... everkosten

Modelcontracten zijn vooral voordelig als je na een jaar ongeveer op 0 uitkomt. Verbruik je veel meer of veel minder dan dat je terug levert, dan is het vaak niet heel gunstig. Maar ik ken ook wel wat mensen die er juist blij mee zijn en het echt als sport zien om alle stroom aan het eind van het jaar precies op te maken haha :))

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:17

Ik snap je dilemma, is ook erg onduidelijk.

Ik zit bij vattenfall, met een modelcontract/variabel. Mijn panelen leveren 3200 kwh op, ik verbruik 1200 ongeveer. Misschien is het deze winter iets meer geweest ivm elektrische verwarmen.

Tevens heb ik nog een oude meter in huis die dus terug draait, daardoor heb ik afgelopen jaar geen terugleverkosten hoeven te betalen en kreeg ik zelfs 700 euro terug.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:29

Let er daarnaast ook op dat aanbieders kunnen werken met een staffeling waar bij een boete betaald die afhankelijk is van je terug geleverde vermogen.
Vattenvall heeft dit, wellicht andere aanbieders ook.