Drone in de achtertuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Naomi_Jortje

Drone in de achtertuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 08:22

Om 7.45 ging hier de deurbel. Ik was net weer in slaap gevallen nadat ik onze baby had gevoed, dus dat was een beetje jammer. Gelukkig hebben we een videodeurbel, dus ik keek op m'n telefoon wie er voor de deur stond. Een jochie van een jaar of 12 'ligt mijn drone in jullie achtertuin?'. Ik reageerde met 'uhm geen idee'. Reactie was 'Ja kun je dat niet even gaan kijken dan'. 'Nee dat kan ik nu niet, als ik 'm straks vind leg ik 'm wel voor neer', dat was duidelijk niet het gewenste antwoord :+
Nu weet ik ook niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. Onze dochter is pas 10 weken oud dus ik weet ook niet wat tegenwoordig normaal is qua 'speelgoed' en buitenspelen etc. Maar ik had vroeger van mijn ouders echt niet om 7.45 bij mensen aan mogen bellen die ik niet ken.
En daarnaast: het is nu heerlijk weer, ik geef borstvoeding en doe dat ook in onze achtertuin. Nu ik weet dat een buurjongen hier met een drone over de achtertuinen vliegt, heb ik toch het idee dat ik meer op moet letten ofzo? Niet echt een prettig idee zo'n inbreuk op je privacy.

Ik zit nog vol in de hormonen natuurlijk en wat slaaptekort met zo'n jonge baby, dus ik twijfel een beetje aan mezelf of ik hier nu onredelijk in sta of niet :o

MarlindeRooz

Re: Drone in de achtertuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 08:24

Het mag officieel vast niet. Maar ik zou het niet de energie en moeite vinden om er wat van te zeggen. Ik had hem gewoon gepakt en gegeven. :).

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 08:25

Nou ik vind 7.45 ook wel beetje vroeg om aan te bellen. Had ik ook niet gewaardeerd tenzij noodgeval. Mijn kinderen mogen op dat tijdstip niet naar buiten nog trouwens. Ook niet in vakantie.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 08:26

Ik vind je nog erg mild om eerlijk te zijn. Opbokken met die dingen boven mijn tuin.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 08:26

Ja we hadden hier ook een drone in de buurt rondvliegen. Dat geeft je inderdaad geen veilig gevoel. Ging ook om een drone van een buurjongen. Sinds we (via de buurtapp) weten wie het is, zijn hij en zn ouders (die het overigens wisten maar daar geen kwaad in zagen) erop aangesproken dat dit een inbreuk is op de privacy en hoor ik dat ding nu niet meer.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 08:31

Ik vind je reactie helemaal niet overdreven, de mijne zou zoiets zijn als "Nee hoor, ligt niet in mijn tuin" en in de kliko met dat ding. :=

Ik ben recent verhuisd en heb ze hier gelukkig nog niet gespot, maar boven mijn oude huis vlogen ze geregeld (toch zeker wel eens per week) en ik werd er behoorlijk 'paranoid' van. Afschuwelijk geluid en een naar gevoel dat er een camera ergens boven je vliegt en je niet zeker weet of je in beeld bent en waar die beelden heen gaan.
Je moet gewoon in je tuin borstvoeding kunnen geven / in bikini kunnen zonnen / whatever zonder dat zo'n ding boven je vliegt.

Lag hij nu ook in je tuin, of toch niet?
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 29-04-25 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 08:33

Je mag niet zomaar met drones in de bebouwde kom boven andermans tuin vliegen.
Weet niet precies de regelgeving maar mijn man heeft een drone-bewijs gehaald en mag legaal vliegen met z’n drone :+

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 08:35

Ik had er 1 iedere keer boven me vliegen als ik met de paarden bezig was, ik raakte daar mega saggerijnig van. Uit irritatie een keitje gepakt tegen het ding aan gegooid en geraakt. Nooit geen last meer van gehad. Ondingen vind ik het ,en zeker in je achter tuin een schending van je privacy. Wij hebben regelmatig ballen van de buurkinderen in de tuin,die jonger zijn als 12. Het enige wat ik heb gezegd is dat ze snel moeten aanbellen want als de honden die vinden zijn ze stuk.Maar die spelen zo vroeg nog niet buiten. Dus ik vind je niet onredelijk.
Laatst bijgewerkt door haha1995 op 29-04-25 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 08:36

Het tijdstip is niet echt handig en terecht ook dat je hem daarom ook afhoudt.

Maar wat betreft de drone zelf; ligt er imo echt aan hoe vaak het gebeurt... Ik bedoel, in hoeverre is het anders dat iemand vanaf zijn of haar balkon/2e/3e verdieping bij jou de tuin in kijkt? Kunnen ze net zo goed doen en dan zien ze toch echt wel hetzelfde lijkt me... Of ben ik hier nu de enige in? :+

Is het irritant qua geluid etc? Ja zeker. Het mag ook gewoon niet binnen de bebouwde kom.

Maar we moeten nu niet doen alsof je zonder zo'n drone niet de mogelijkheid hebt om te kijken.
Laatst bijgewerkt door Muurp op 29-04-25 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 08:37

Mijn vriend is net gaan kijken en hij ligt niet in onze tuin. Hij kan wel op de bodem van de vijver liggen maar het is nou ook weer niet zo'n lekker weer dat ik daar in ga zoeken :=

Bedankt voor jullie reacties! Toch fijn om te horen dat ik niet als enige zo erin sta.

@MarlindeRooz ik heb via de deurbel met de jongen gesproken. Als het een noodgeval was geweest, was ik natuurlijk uit bed gesprongen en aangekleed maar dat vond ik nu de moeite niet.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 08:45

Lang niet elke drone heeft een camera, maar ik begrijp jouw zorgen. Buiten dat maakt zo’n ding een takke-herrie, gelukkig spot ik ze zelden boven onze tuin. Als hij bij mij zo vroeg had aangebeld, had ik hetzelfde gereageerd hoor. Ik wil best voor je kijken, maar pas zodra het mij uitkomt. Hopelijk is de drone onvindbaar en keert de rust weer terug.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 08:46

Naomi_Jortje schreef:
Mijn vriend is net gaan kijken en hij ligt niet in onze tuin. Hij kan wel op de bodem van de vijver liggen maar het is nou ook weer niet zo'n lekker weer dat ik daar in ga zoeken :=

Bedankt voor jullie reacties! Toch fijn om te horen dat ik niet als enige zo erin sta.

@MarlindeRooz ik heb via de deurbel met de jongen gesproken. Als het een noodgeval was geweest, was ik natuurlijk uit bed gesprongen en aangekleed maar dat vond ik nu de moeite niet.

Als je niet thuis had geweest had die jongen ook moeten wachten ...
Ik zou hiervoor ook niet direct opgestaan hebben hoor.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 08:52

Niet iedere drone heeft een camera maar ik zou er ook niet mee opgezet zijn als die met grote regelmaat boven mijn tuin vliegt. Vervelend geluid hebben die dingen en voor je het weet zit er wel eentje tussen met camera.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:03

Hier ook weleens een drone boven de woonwijk. Vind ik ook niet leuk als ik in mijn bikini in de tuin lig.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:05

Suzanne F. schreef:
Hier ook weleens een drone boven de woonwijk. Vind ik ook niet leuk als ik in mijn bikini in de tuin lig.

Al je buren zien je toch ook? :+

Ik snap dat het vervelend is maar het is niet alsof je in de gemiddelde woonwijk privacy hebt in je tuin. :+

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:06

MarlindeRooz schreef:
Suzanne F. schreef:

Al je buren zien je toch ook? :+

Ik snap dat het vervelend is maar het is niet alsof je in de gemiddelde woonwijk privacy hebt in je tuin. :+

Fijn, een medestander _O-

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 09:09

Muurp schreef:
Het tijdstip is niet echt handig en terecht ook dat je hem daarom ook afhoudt.

Maar wat betreft de drone zelf; ligt er imo echt aan hoe vaak het gebeurt... Ik bedoel, in hoeverre is het anders dat iemand vanaf zijn of haar balkon/2e/3e verdieping bij jou de tuin in kijkt? Kunnen ze net zo goed doen en dan zien ze toch echt wel hetzelfde lijkt me... Of ben ik hier nu de enige in? :+

Is het irritant qua geluid etc? Ja zeker. Het mag ook gewoon niet binnen de bebouwde kom.

Maar we moeten nu niet doen alsof je zonder zo'n drone niet de mogelijkheid hebt om te kijken.

Mijn buren kunnen mij niet zien zitten in de tuin, dus dat scheelt. Ik vind het ook geen probleem als m'n buren me wel zouden zien zitten, maar vind het wel een probleem als iemand me zou filmen met een drone als ik borstvoeding geef. Dat is gewoon geen prettig idee en daarbij weet ik op dat moment ook niet van wie die drone is, want diegene hangt natuurlijk niet zelf boven m'n achtertuin :')

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:17

Jullie hebben voor het gemiddelde huis in NL wel gelijk hoor, Muurp en Marlinde :j Soms zit ik op funda te tellen hoeveel huizen er op een tuin uitkijken en zijn het er meer dan 10 :+

Toch vind ik buren anders dan een rondvliegende drone, omdat je niet weet van wie die is, zoals Naomi ook zegt.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:24

Vorige woning ook last van een drone gehad. Die bleef dan ook echt boven je hangen een tijdje. Nooit geweten van wie die was.

En idd, buren kunnen je ook zien. Maar die maken als het goed is geen beelden. Bij een drone vraag ik me altijd af wat wordt er gefilmd? Door wie? En wat gebeurt er met de beelden? Straks worden die ergens rondgestuurd ofzo. Nee van mij hoeft het niet.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:29

Konstantine schreef:
Jullie hebben voor het gemiddelde huis in NL wel gelijk hoor, Muurp en Marlinde :j Soms zit ik op funda te tellen hoeveel huizen er op een tuin uitkijken en zijn het er meer dan 10 :+

Toch vind ik buren anders dan een rondvliegende drone, omdat je niet weet van wie die is, zoals Naomi ook zegt.

Snap ik ook, maar TS heeft de drone niet zelf gezien en weet niet of deze een camera heeft. Het is dat buurjongetje ernaar vroeg, anders had ze het niet geweten.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:40

Ik heb zelf een drone, maar ben ook zwanger en heb een dreumes rondlopen. Hier zou ik dus wel chagrijnig van worden. :o Al was het maar door de hormonen, maar ook vanwege het tijdstip (zeker nu je slaap heilig is) en het vervelende gevoel dat je bekeken kunt worden.

Nu heb ik zelf wel makkelijk praten. Ik kan prima op eigen terrein blijven met de drone, omdat we in het buitengebied wonen. In een woonwijk is dat lastig. En zelfs hier keek ik al eens heel raar op toen er bij de stallen ineens een drone voor mijn neus hing en bij ons bleef vliegen. Later bleek dat voor de verkoopvideo van het huis van de buren te zijn, maar in eerste instantie dacht ik echt dat iemand bij ons aan het 'loeren' was. :+

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 09:43

Muurp schreef:
Konstantine schreef:

Snap ik ook, maar TS heeft de drone niet zelf gezien en weet niet of deze een camera heeft. Het is dat buurjongetje ernaar vroeg, anders had ze het niet geweten.

Maar erachter komen dat de drone een camera heeft terwijl deze mij filmt als ik borstvoeding geef, vind ik ook niet echt een prettig idee. Ik geef op dit moment zo'n 4 uur borstvoeding in de tuin overdag, dus niet 5 minuutjes ofzo.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:51

Naomi_Jortje schreef:
Maar erachter komen dat de drone een camera heeft terwijl deze mij filmt als ik borstvoeding geef, vind ik ook niet echt een prettig idee. Ik geef op dit moment zo'n 4 uur borstvoeding in de tuin overdag, dus niet 5 minuutjes ofzo.

Je zou natuurlijk die buurjongen ook gewoon vriendelijk aan kunnen spreken dat je het niet prettig vindt als hij over jullie tuin heen vliegt. Ik begrijp het gevoel, maar denk dat deze jongen voor de deur wel de perfecte kans was om even aan te geven dat vliegen in een woonwijk niet zomaar kan. (of voor je man om aan te geven).
Hij is een jaar of 12 en heeft misschien nog niet helemaal nagedacht over de 'gevolgen'. En anders even vragen of je met zijn ouders mag praten.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 09:55

Dat zou ik inderdaad graag willen doen, maar ik heb geen idee waar ie woont :Y) En vanochtend was ik nog te slaperig en verbaasd om daarnaar te vragen helaas. Als ik 'm tegenkom op straat ga ik zeker het gesprek aan.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:58

Naomi_Jortje schreef:
Muurp schreef:

Maar dat wéét je niet, want je hebt de drone, ondanks dat je 4 uur buiten zit per dag, niet gehoord of gezien. Het is dat buurjongetje ernaar vroeg...

Ik snap echt wel dat het geen fijn idee is, maar het is imo nu ook gewoon geen issue, want je hebt de drone dus niet eens gehoord of gezien.

Wil natuurlijk niet zeggen dat je niet kan aangeven bij hem dat je liever niet wilt dat hij over jouw tuin heen vliegt, dat is natuurlijk je goed recht!