M_Vainqueur schreef:Ik heb een hele poos (en een hele hoop, ook snelweg, km's gemaakt) een twin air (0.9) gehad. Fantastisch wagentje maar had na 1 a 2 jaar gebruik al wel last van dat het wagentje behoorlijk wat olie ging verbruiken (en er gaat erg dure olie in). Volgens de garage viel het allemaal nog in de normale range en konden geen probleem vinden... Toen we de Fiat wilden inruilen voor een andere (grotere) auto was er één autoverkoper die zn vinger door de uitlaat had gehaald en ons wist te vertellen dat die olie verbruikte en dat dat voor veel 0.9 Fiat 500's een bekende kwaal is. Dus mijn advies zou zijn, probeer er achter te komen of de auto die je hebt gezien al olie verbruikt. Alleen mogelijk hebben ze de uitlaat voor je komst al netjes schoongemaakt, hoe je er dan achter komt weet ik eerlijk gezegd niet. Misschien een andere bokker die daar een advies in kan geven?
De volgende keer toch beter de gebruiksaanwijzing lezen hoe je met turbo's om gaat.
Olieverbruik checken is niet zo lastig als het uit het blok komt. Ga kijken, voel dat de motor koud is, starten, kijken of ie blauwe rook geeft. Dat doet namelijk maar heel even, het beetje olie wat op dat moment eventueel in de cilinders zit.
Ander punt is dat het zeer waarschijnlijk uit een kapotte turbo komt, vandaar bovenstaande opmerking.
Turbo kun je enigszins checken door 'm rustig warm te rijden, dan even flink z'n staart trappen (richting 4 a 5000 toeren en dan gas eraf. Slechte turbo's kun je dan horen fluiten, al is geen fluitconcert nog steeds geen garantie, helaas.
En voor iedereen die nu denkt: hoe moet het dan wel?
Dat is vrij simpel, aan het einde van de rit de motor een minuut (of iets meer) stationair laten draaien en dan pas uit zetten.