Fiat 500 0.9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TheNovelist

Fiat 500 0.9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 08:28

Helaas heeft mijn 24 jarige auto het begeven en ben ik op zoek naar een nieuwe :o
Ik zag dat er al 2 topics waren over de ervaring van een fiat 500, maar die waren al wat ouder en gaven niet specifiek antwoord op de vraag die ik heb.
Las dat veel bokkers goede ervaringen hebben met een Fiat 500, maar er staat niet altijd bij welke variant.
Ik heb een mooi aanbod gekregen voor een 0.9 Twin Air Turbo (2017 en weinig kilometers). In principe rij ik 3 a 4 keer per week 25 minuten (enkel) naar werk en ongeveer 1 a 2 keer per maand een langer stuk via snelweg naar mijn moeder.

Heeft er iemand ervaring met deze variant en hoe bevalt het? :D
Er is ook een 1.2 variant met 4 cilinders maar die zie ik hier in de buurt niet heel veel in mijn prijsklasse.

Suzanne F.

Re: Fiat 500 0.9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 08:33

Hier nu bezig aan mijn 3e Twin air en ik ben fan. De eerste lichting uit 2011 had soms wat problemen. Lampjes die vaag gingen branden. Maar daarna was dit over. Ik vind ze superfijn. Hen er nu eentje uit 2018 en ik denk dat dit de laatste is want ze worden niet meer gemaakt.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 09:20

Wij hebben een fiat 500
Prima stadsauto’tje.
Ook op dr snelweg is het prima, maar bij 120/130 merk je wel dat je hard rijd. Maar dat is bij ons 1 of 2 keer per jaar. Verder ben ik zelden op pad op wegen waar je 120/130 mag.
Ik tank 1 keer per 2 weken en rijdt 600/700 met een tank.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:48

Ik had de 1.2 versie uit 2009. Een heerlijke auto om te rijden, lekker vlot, ruim van binnen, goede wegligging en makkelijk parkeren.. Alleen had hij wel regelmatig wat problemen zoals een kapotte kabelboom en wat fouten in de software en uiteindelijk iets aan de automatische versnellingsbak dacht ik.
Mijn tante heeft de twin turbo. Net zo’n fijne auto om te rijden, ook lekker vlot, en zuinig. Wel heeft ook die al best wat onverwacht onderhoud nodig gehad.

Zelf had ik eigenlijk heel graag een Fiat 500e gehad na mijn eerste 500. Maar die lag toen helaas boven budget, dus op een ander merk overgestapt. Maar ik vond de Fiat nog steeds een heerlijke auto.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:43

Fiat 500 1.2 heb ik gehad, wel een oudere variant. Op zich een prima auto, maar ik vind een Toyota Aygo en VW Up echt heel veel fijner rijden en meer comfort en ruimte hebben. Die rijden ook zuiniger, maar waren qua bouwjaar ook nieuwer dan de Fiat 500 die ik had.

De automaat variant van de Fiat 500 geeft alleen veel problemen zei mijn garage. Zelf overigens geen problemen mee gehad, maar daardoor wilde ze de auto niet van mij inkopen aangezien ze dan garantie moesten geven na verkoop.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 12:07

Bedankt voor de reacties!
Dit is een schakel dus problemen met automaat zal ik niet hebben :)
De ene geeft aan dat ze best veel kwaaltjes hebben en de ander heeft nooit iets gehad haha, maar gok dat dat met de meeste auto's wel zo is.
Voordeel is dat er weinig km op staat (nog geen 50.000) dus nog redelijk nieuw.
Ik ga sowieso donderdag nog een langer stuk proefrijden dus kan dan nog even denken en voelen.
Echt veel harder dan 110 rij ik vaak niet dus dat scheelt :o

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 12:34

Ik heb een hele poos (en een hele hoop, ook snelweg, km's gemaakt) een twin air (0.9) gehad. Fantastisch wagentje maar had na 1 a 2 jaar gebruik al wel last van dat het wagentje behoorlijk wat olie ging verbruiken (en er gaat erg dure olie in). Volgens de garage viel het allemaal nog in de normale range en konden geen probleem vinden... Toen we de Fiat wilden inruilen voor een andere (grotere) auto was er één autoverkoper die zn vinger door de uitlaat had gehaald en ons wist te vertellen dat die olie verbruikte en dat dat voor veel 0.9 Fiat 500's een bekende kwaal is. Dus mijn advies zou zijn, probeer er achter te komen of de auto die je hebt gezien al olie verbruikt. Alleen mogelijk hebben ze de uitlaat voor je komst al netjes schoongemaakt, hoe je er dan achter komt weet ik eerlijk gezegd niet. Misschien een andere bokker die daar een advies in kan geven?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:02

Ik denk een prima keuze waarvoor jij hem nodig hebt. Leuke auto’s, en zeker als hij weinig op de teller heeft.

Als je nou elke dag kilometers snelweg rijdt zou ik een iets wegvastere auto willen hebben die steviger op de weg ligt, maar voor deze afstanden is dit echt dikke prima denk ik!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:06

Wij hebben er ook naar gekeken vorige maand maar toch een up cross gekozen.
Ik rij er best vaak in en ik vind het echt een grappig leuk autootje.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:28

M_Vainqueur schreef:
Ik heb een hele poos (en een hele hoop, ook snelweg, km's gemaakt) een twin air (0.9) gehad. Fantastisch wagentje maar had na 1 a 2 jaar gebruik al wel last van dat het wagentje behoorlijk wat olie ging verbruiken (en er gaat erg dure olie in). Volgens de garage viel het allemaal nog in de normale range en konden geen probleem vinden... Toen we de Fiat wilden inruilen voor een andere (grotere) auto was er één autoverkoper die zn vinger door de uitlaat had gehaald en ons wist te vertellen dat die olie verbruikte en dat dat voor veel 0.9 Fiat 500's een bekende kwaal is. Dus mijn advies zou zijn, probeer er achter te komen of de auto die je hebt gezien al olie verbruikt. Alleen mogelijk hebben ze de uitlaat voor je komst al netjes schoongemaakt, hoe je er dan achter komt weet ik eerlijk gezegd niet. Misschien een andere bokker die daar een advies in kan geven?

De volgende keer toch beter de gebruiksaanwijzing lezen hoe je met turbo's om gaat.

Olieverbruik checken is niet zo lastig als het uit het blok komt. Ga kijken, voel dat de motor koud is, starten, kijken of ie blauwe rook geeft. Dat doet namelijk maar heel even, het beetje olie wat op dat moment eventueel in de cilinders zit.

Ander punt is dat het zeer waarschijnlijk uit een kapotte turbo komt, vandaar bovenstaande opmerking.
Turbo kun je enigszins checken door 'm rustig warm te rijden, dan even flink z'n staart trappen (richting 4 a 5000 toeren en dan gas eraf. Slechte turbo's kun je dan horen fluiten, al is geen fluitconcert nog steeds geen garantie, helaas.

En voor iedereen die nu denkt: hoe moet het dan wel?
Dat is vrij simpel, aan het einde van de rit de motor een minuut (of iets meer) stationair laten draaien en dan pas uit zetten.

Emoreoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:50

Ik heb een Fiat 0.9 Turbo uit 2013. Heb deze ongeveer anderhalf jaar en rijd pas het laatste half jaar zonder problemen (afkloppen). Uiteindelijk was de helft denk ik puur dikke pech, niet perse gerelateerd aan het merk Fiat, kan bij elke auto gebeuren. Maar ik ben het eerste jaar ruim 2500 euro kwijt geweest om alles te verhelpen. Grootste probleem is wel de kapotte turbo geweest. Deze moest vervangen worden. Stond hierdoor helaas stil op de snelweg. De start stop functie werkt ook niet meer maar heb gekozen dit uit te laten zetten ipv te repareren. Hetzelfde geldt voor de Blue&Me. Accu ook al een keer een andere in laten zetten. Daarnaast nog wat andere dingen gehad zoals lekkage, barst in de ruit enzovoorts maar dat lag niet perse aan de auto. Lekkage bleek een verstopte 0,50 euromunt te zijn. Ik rijd er wel wat meer mee dan jij maar zou niet voor een Fiat gaan de volgende keer.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:02

Ik heb een Fiat 500 uit 2018. Prima auto en leuk uiterlijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 18:09

Kapotte turbo kun je hierboven lezen, accu is gewoon onderhoud en je zult niet de eerste zijn die de auto bewust met een slechte accu mee krijgt zodat je in no-time weer terug bent en als je dan nog wat andere dingen hebt, ben je snel aan die 2,5k.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 18:12

ikke schreef:
Kapotte turbo kun je hierboven lezen, accu is gewoon onderhoud en je zult niet de eerste zijn die de auto bewust met een slechte accu mee krijgt zodat je in no-time weer terug bent en als je dan nog wat andere dingen hebt, ben je snel aan die 2,5k.

Ik ben dat bedrag gelukkig nog nooit kwijt geweest aan een auto. Ik heb geen gekke dingen gehad aan mijn Fiatjes. Maar ik verkocht ze als ze rond de 100.000 gereden hadden.