Fijne en comfortabele kleine rugzak gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

thequeensmum

Fijne en comfortabele kleine rugzak gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 21:40

Iemand een goede tip? Voor vakantie en langere wandelingen ben ik op zoek naar een fijne rugzak. Hoeft niet heel veel in, jasje of vest, één of twee flesjes water, hondensnoepjes, telefoon, evt een broodje. Had ergens een klein rugzakje gescoord, maar de ( te dunne ) banden sneden zo naar in mijn schouders.

Had mijn oog op deze twee laten vallen:
https://www.bol.com/nl/nl/p/eastpak-orb ... oductImage

https://www.bol.com/nl/nl/p/travelite-r ... oductImage

Zijn er blokkers die één van beide hebben of wellicht een andere goede? Zou het graag onder de 50 euro houden.

Vraag me ook wel af of de 17 liter niet wat aan de grote kant is.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 21:56

Ik heb deze in een andere kleur:
https://www.bol.com/nl/nl/p/vanenkhuize ... oductImage

Heel fijn tasje. Wat jij erin wilt stoppen moet wel lukken denk ik, tenzij het een erg dik vest is.
Hij is heel goed waterdicht, de buitenkant wordt wel goed nat, maar hij lekt niet door.
De banden lijken zo op de foto misschien niet zo fijn, maar het is een soort van gewatteerde autogordel. Zelf vind ik hem erg comfortabel dragen, i.t.t. de kleine Fjallraven die ik ook heb. Die snijdt en hij is ook niet waterdicht :+
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 21-04-25 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 21:56

Ik heb een fijne 10L van Camelbak. :j

Maar 10L is wel klein voor wat jij er allemaal in wilt doen. 17L is zo gek niet denk ik.
Heb ook nog een 20L en 25L en daar kan je net wat meer mee.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 21:57

Kijk naar een rugtas welke ook enigszins ventileert op de rug.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 22:04

Konstantine schreef:
Ik heb deze in een andere kleur:
https://www.bol.com/nl/nl/p/vanenkhuize ... oductImage

Heel fijn tasje. Wat jij erin wilt stoppen moet wel lukken denk ik, tenzij het een erg dik vest is.
Hij is heel goed waterdicht, de buitenkant wordt wel goed nat, maar hij lekt niet door.
De banden lijken zo op de foto misschien niet zo fijn, maar het is een soort van gewatteerde autogordel. Zelf vind ik hem erg comfortabel dragen, i.t.t. de kleine Fjallraven die ik ook heb. Die snijdt en hij is ook niet waterdicht :+

Deze gaat op mijn lijstje

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 22:07

verootjoo schreef:

Maar 10L is wel klein voor wat jij er allemaal in wilt doen. 17L is zo gek niet denk ik.

Op de foto’s vind ik 10 liter best mooi formaat, 17 liter oogt zo groot. Wellicht is dat per merk ook verschillend

verootjoo

Re: Fijne en comfortabele kleine rugzak gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 22:10

10L is 10L, een ander merk maakt daar niet ineens een grotere liter van.

Voor wandelen is het fijn als je rugzak lekker aansluit op je rug. Als je in zo’n kleine 10L veel gaat proppen gaat ie uit vorm of drukt er wat in je rug.
Wat ik wel heel fijn vindt is zo’n waterzak in je rugtas. Dat draagt lekkerder dan flessen en je hoeft je tas niet af te doen om te drinken.
En dan kan je in de 10 liter ook wel een vestje en die dingetjes die je noemt kwijt.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 22:13

Toch is de ene 10 de andere niet, verootjoo.
Ik heb naast het roltop tasje wat volgens bol 9 liter is ook een heel simpel 10 liter tasje van Decathlon liggen en daar gaat met de beste wil van de wereld geen jas in als er ook al 2 flesjes water en een brillenkoker in zitten :P
17 liter is ook wel groot volgens mij. De "grote" Fjallraven is 18 liter en daarmee ben ik vorig jaar een weekend naar het buitenland geweest. Kijn toilettas en kleren voor 3 dagen en nachten zaten erin en er was zelfs plek voor een paar schoenen. :D

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 22:13

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 22:16

Rugzak met band om bij je buik vast te maken zodat gewicht wat beter verdeeld is.
Ik zou dat nooit bij bol kopen
Altijd bij fysieke winkel

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 22:30

Hoe ver wil je er mee lopen? Ik zou een rugzak kiezen die op de borst ook vast klikt. Zodat de druk rondom je oksels wat weggenomen word. Na een aantal uur onafgebroken dragen gaan de banden van een normaal model rugzak ook snijden in het gebied rondom je oksels. Dat lijkt eerst niet zo, en je kan er prima een paar uur/dagdeel mee lopen, maar als je hele dagen het ding wil dragen en veel wandelen, gaat het zeer doen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 22:36

Storm schreef:
Ik heb deze van Quechua.
Kunnen 2 flesjes aan de buitenkant, en aan de voorkant kun je hem dichtklippen zodat de (gevoerde) banden niet van je schouders zakken. Ook lusjes voor je duimen. Ik gebruik deze erg vaak.

https://www.decathlon.nl/p/wandelrugzak ... lstofgrijs

Same. Wij hebben m in twee maten. Ideaal. Vooral die clip aan de voorkant haalt de druk van je schouders af.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 22:50

Ik gebruik wel graag zo'n simpel gymtasje. Kunnen zelfs in de was.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 23:06

verootjoo schreef:
.
Wat ik wel heel fijn vindt is zo’n waterzak in je rugtas. Dat draagt lekkerder dan flessen en je hoeft je tas niet af te doen om te drinken.
En dan kan je in de 10 liter ook wel een vestje en die dingetjes die je noemt kwijt.

Die heb ik vorig jaar ook gekocht, maar vind het echt niet fijn. Er blijft een plastic smaakje aan zitten en goed schoonmaken is lastig. Ook zijn de eerste slokken warm ondanks dat ik een isolatieslang om de slang heb gekocht.
Ik woon wel in de bergen dus misschien heb je er in NL geen last van.

Ik vind een +/- 20 liter wel nodig als je een paar spulletjes mee wilt nemen. Ik wandel 2x per week 3 a 4 uur (soms langer) in de bergen. Ik heb dan kleine dingen als zonnebrandcrème, zonnebril, een zakmes (ook ivm bestek), eten en veel drinken mee (s zomers zeker 1,5 liter, verdeeld over 2 flessen). Een klein ehbo tasje zit standaard in mijn tas (aangevuld met blaren pleisters) en ook een regenjack ivm wind of regen.
Aan mijn tas zelf hangen dan nog mijn wandelstokken, een zonnehoed en nog een muilkorf voor de hond als ik met de gondel ergens heen ga.

Online op o.a Temu maar vast ook lokaler kun je voor je tas evt andere dingen bijbestellen mocht je een geschikte tas hebben gevonden die niet alles heeft wat je wilt
Bv zo'n borstclip om je schouderbanden niet te laten afzakken, inderdaad erg fijn. Of een clip voor je hoed, een extra elastiek waarin je bv een jas aan je tas kunt clippen , of... zeg het maar.

Je kunt in elk geval beter ruimte over hebben dan ruimte tekort, ga voor een tas met iets meer inhoud die lekker zit.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 23:36

Omdat dit topic op Leven zonder paarden hoort verplaats ik hem daarheen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 07:57

thequeensmum schreef:
verootjoo schreef:

Op de foto’s vind ik 10 liter best mooi formaat, 17 liter oogt zo groot. Wellicht is dat per merk ook verschillend

Ik heb een hele fijne van Osprey die 10L is, maar die je groter kan maken tot volgens mij iets van 17 liter. Maar dan ben je wel meer dan 50 euro kwijt. Die ik heb is al meer dan 10 jaar oud, maar ze zullen vast vergelijkbare modellen hebben. Ademt wel goed, en kan net als bij een grote rugzak de banden aan elkaar geklikt worden, zodat je armen vrijer kunnen zwaaien. Dat vind ik met wandelen zo fijn!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 07:59

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 08:00

Sem_ schreef:
Ik zou ook bij Decathlon kijken, bijvoorbeeld deze van 10L: https://www.decathlon.nl/p/wandelrugzak ... 34&c=Zwart

Deze heb ik laatste gekocht voor als ik snel iets simpels en kleins mee wil nemen. Niet geschikt voor een lange wandeling. De bandjes zijn super dun en flimsy. Hele tasje stelt weinig voor.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 08:06

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 08:14

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 08:17

verootjoo schreef:
10L is 10L, een ander merk maakt daar niet ineens een grotere liter van.

Voor wandelen is het fijn als je rugzak lekker aansluit op je rug. Als je in zo’n kleine 10L veel gaat proppen gaat ie uit vorm of drukt er wat in je rug.

Ik bedoelde te zeggen, de ene rugtas komt groter over dan de andere ondanks dat de inhoud hetzelfde is.

Bedankt voor de tips allemaal, hier kan ik zeker wat mee. Het gaat echt om kortere wandelingen, max 3-4 uur incl pauze.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 08:24

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 08:30

Ik zou ook proberen te kijken in een fysieke winkel. Ik ben bijvoorbeeld heel smal en veel rugzakken zijn te breed voor mijn rug. Dan kan ik mijn armen niet meer goed bewegen. Plus dat je dan beter de schouderbanden kan voelen.

Zelf gebruik ik zoiets:
https://www.anwb.nl/webwinkel/p/78672/h ... 25&cat=124

ANWB heeft goeie spullen, maar niet te duur meestal. Decathlon halen we ook veel, maar de rugzakken vond ik dus allemaal niet fijn.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 08:37

EedihcrO schreef:
Ik zou ook proberen te kijken in een fysieke winkel. Ik ben bijvoorbeeld heel smal en veel rugzakken zijn te breed voor mijn rug. Dan kan ik mijn armen niet meer goed bewegen. Plus dat je dan beter de schouderbanden kan voelen.

Zelf gebruik ik zoiets:
https://www.anwb.nl/webwinkel/p/78672/h ... 25&cat=124

ANWB heeft goeie spullen, maar niet te duur meestal. Decathlon halen we ook veel, maar de rugzakken vond ik dus allemaal niet fijn.

ANWB had ik nog helemaal niet aan gedacht. Ook wel een goede om eens te passen. Zit hier ook in de buurt.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 09:59

Voor wandelingen van 3-4 uur zou ik absoluut kiezen voor een rugzak met ventilatie rugpand. Die zijn wel en stukje duurder dan €50, maar daar ga je zoveel plezier van hebben!

En 10L is echt klein, voor een dagrugzak is rond de 20L een veel fijner formaat.

Bijvoorbeeld deze van de Decathlon: https://www.decathlon.nl/p/rugzak-voor- ... R-p-310057