Tips gezocht voor ondoorzichtige tuinstruik!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Tips gezocht voor ondoorzichtige tuinstruik!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 12:20

Helaas is mijn mooie dichte 20jaar oude rododendron afgelopen winter afgestorven ;(

Dus nu zoek ik een nieuwe struik maar heb geen idee wat! Dus worden tips gewaardeerd!

- zon vanaf 15/16 uur
- mn in de winter kan het er goed nat zijn. Want groningse klei. Wel verbeterd dus geen echt pottenbakkersmateriaal maar toch.
- ik zat graag beschut achter de rododendron in mijn bikini te zonnen. Graag gaat de nwe plant ook die visuele beschutting bieden.
- formaat mag flink, 1,5 tot 2 meter breed en hoog is prima.
- bloei of lekker fruit vind ik heel leuk! Bessenstruiken heb ik meer dan genoeg van (doe het hier enorm goed maar ben niet zo' bessen-eter)
- komt naast een grote appelboom te staan.

Alvast mijn grote dank!!

Supertje

Re: Tips gezocht voor ondoorzichtige tuinstruik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 15:46

Als je het redelijk snel weer een beetje dicht wilt hebben zou ik voor een snelle groeier gaan, veel daarvan worden wel aanzienlijk hoger dan 1,5 a 2 meter, maar er zijn er die goed tegen snoei kunnen.
Ik zit hier ook op vrij natte klei (wel in zuid-Holland, rivierklei), en heb mijn hele tuin zo ingericht dat hij vrijwel geheel inkijk-vrij is, voor al door grote dichte struiken. Als ik kijk wat het hier goed doet:

Witte kornoelje, verreweg de snelste groeier qua dichtheid, hoogte en breedte in mijn tuin. Geen opvallende bloei, wel heel mooi bont blad en in de winter ook erg mooi als het blad eraf is met felrode takken. Veel struiken gaan eerst alleen de hoogte in, deze gaat alle kanten op hard. Hier een meter of 3 hoog en breed maar prima te snoeien. Kun je zelfs bijna tot de grond snoeien en loopt weer uit.

Boerenjasmijn. Bloeit heel mooi en ruikt heerlijk (beetje naar sinaasappels). Ook een snelle groeier maar wat meer rechtop de eerste jaren. Ook heel goed te snoeien maar kan best hoog worden.

Liguster (ligustrum vulgaire). Ik heb er een paar staan als solitaire struiken ipv zoals je ze normaal ziet als strak gesnoeide heg, hele mooie struiken zijn het. Bloeien wit maar niet heel opvallend.

Vlierbes. Groeit overal, en groeit hard. Ik heb de zwarte variant, met hele donkere takken en bladeren en roze bloemen. Prachtige struik maar wel eentje die zich redelijk makkelijk uitzaait. Hele makkelijke struik die het zelfs in totale schaduw nog doet. Ook heel goed te snoeien.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 15:50

Snelle en dichte groei, neem dan laurier. Je kunt hem in een vorm snoeien. Hij groet echt hard en is ondoorzichtig als je hem een beetje bijhoudt met snoei. Winter en zomer groen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 15:58

Portugese laurier!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:25

Bij ons doen de Japonica's het erg goed. Winterhard en mooie voorjaarsbloem erin.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:36

Portugese laurier

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:42

Eventueel van gaas en palen een stukje maken en klimop erop? Groeit echt hard en mooi groenblijvend.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 17:32

Laurier, viburnum (sneeuwbal), liguster bijvoorbeeld

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 13:03

Choisya, vuurdoorn, glansmispel, portugese laurier, sering, parelstruik, ribes

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 13:26

Glansmispel (red Robin)?