Vliegen overlast, waar komen ze vandaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Friemel

Vliegen overlast, waar komen ze vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 22:37

Hoi!

Ik ben een beetje ten einde raad en hoop dat iemand hier tips heeft!

Ik heb een studio van 35m2 ongeveer en heb een aantal maanden ineens random vliegen overlast gehad. Dit vond ik toen heel erg raar want ik ben extreem schoon, ik sta elke week met de stoomreiniger de muren schoon te maken schoon zeg maar :+ er staat dus ook nooit eten op het aanrecht of ligt iets te rotten. Vorige week begon het weer met een vlieg, gelijk weer een vliegen strip opgehangen, daar zaten er 3 aan en er vloog er toen nog 1 rond. De volgende ochtend ineens weer 4 :+ ik dacht ze vandaag weer allemaal te hebben en ineens zijn het er weer 5... Ik ben echt ten einde raad. Het gekke is... Ze zitten niet in de keuken.. maar random op de muren..

Op de gang is sinds vorig jaar al een schimmel issue met houtrot en bijhorende zwammen die uit de muur groeien, de verhuurder is hiermee aan het vechten bij de VVE al maanden omdat dit ook schadelijk is voor de gezondheid.

Nu ging ik vandaag voor paaslunch de deur uit en zag ik op de gang er 3 op het raam zitten, ik heb een hele grote kier onder de deur, groter dan mijn buren dus ik heb nu de deur afgesloten met een handdoek voor de kier.

Echter zegt Google niets over dat dit vliegen kan veroorzaken.

Heeft iemand nog een idee waar ze vandaan komen en vooral hoe kom ik snel van ze af, vaak is het er nog maar 1, ik draai me om en het zijn er weer 5..

- alle deuren en ramen hebben een hor
- geen rottend voedsel
- prullenbak dagelijks leeg (maar daar vliegen ze niet)
- vaatwasser en keuken elke dag schoon (vliegen ze niet)

- het valt me op dat ze het meest in de badkamer rond hangen maar ook daar kon ik niets vinden. Wel heb ik een ventilatie rooster? Kan daar iets mee zijn?

Ik hoor graag of iemand tips heeft!

Cchanny

Re: Vliegen overlast, waar komen ze vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 22:43

Wij hadden ook vaak last van die dikke zwarte vliegen. Die warmen zich op aan de buitenmuur en kwamen toch binnen... Nu zijn we er achter gekomen dat ze via de ventilatie roosters binnen konden komen. Nu we daar fijner gaas tussen hebben gedaan, hebben we niks meer binnen gehad.

Hopelijk is dit bij jou ook het geval. Wij grapte wel eens dat we een lijk in de muren hadden. Vanwege de vele dikke vliegen.. :=

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 22:51

Hier overwinteren ze onder de dakpannen en deze periode van het jaar zoeken ze hun weg naar buiten en sommigen kruipen dan naar binnen door spouwen en kieren ipv naar buiten.

Zijn idd van die dikke zwarte.
Over enkele weken zijn die allemaal wakker en is het probleem over.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 23:02

Bij mij kwamen ze via voordeur binnen, maar woning is drempeloos.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 23:08

Even een tochtstrip onder je voordeur doen en een stukje horrengaas om of in je afzuiging.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 23:14

Ik heb toevallig nog wat gaas over :j goeie! Ik zal morgen even de ventilatie met gaas bedekken en een dikke tochtstrip halen(ik heb ook geen drempel) ik ga ook even op gaten jacht bij de muur maar neem aan dat ik dan ook wel tocht zou voelen toch? Wel fijn dat ik niet de enige ben, ik werd echt gek en snapte er niets van :')

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 00:36

Al je buren leven nog? :7

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 01:08

daantjuhhh schreef:
Al je buren leven nog? :7

Dit was ook waar ik als eerste aan dacht :')

TS, heb je een kruipruimte? Misschien ligt er ergens een rat oid?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 02:27

Klinkt een beetje als clustervliegen, maar die vliegen niet zo hard.

Heb verder weinig tips voor je, ik heb ze opgezogen of buiten gezet, afhankelijk van wat het makkelijkste ging.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 03:00

Zitten ze niet in de spouwmuur? Dat probleem hebben wij op het werk. Deze begeven wel snel het loodje nadat ze uit de spouw het kantoor in komen. Vaak als je in de ochtend kwam lag de hele vensterbank vol.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 07:42

Ik vind het zowiezo heel vervelend voor je maar een oprechte vraag, je ziet 5 vliegen al als vliegenplaag?

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 08:03

Alja schreef:
Ik vind het zowiezo heel vervelend voor je maar een oprechte vraag, je ziet 5 vliegen al als vliegenplaag?

als het de afgelopen 3 dagen 9 a 11 zijn geweest ja? op 30/35m2? Zeker. Het is ook niet zo dat ik een deur kan dicht gooien ofzo om het te stoppen :') Oprechte vraag maar was dit zo'n noodzakelijke vraag dat je het niet kon houden? :)

@Radiostilte, dat zou wel kunnen, het zijn hele slome vliegen, maken ook niet heel veel "bzzzz" herrie :')
Ze vliegen vaak na dag 2 al super sloom en dan kan ik ze met pantoffel pakken zolang ze niet boven op de muur zitten. Ze zijn ook niet bizar groot, vrij klein eigenlijk. Lijken geen interesse te hebben in de keuken/koelkast of iets.

Ik heb net alle ramen bekeken, en zie bij mijn voorraam bij het balkon wel iets zitten dat op een kier lijkt. Vandaag klus dag en ik ga even alle kieren afplakken, ventilatie afzetten met gaas en een tochtstrip halen voor mijn deur. En dan kijken of ik met een vliegenmepper de laatste vliegen kan scoren, zaten er vanochtend weer 3 nieuwe bij op mijn vliegenstrip maar er vliegen er ook nog 5, paar zijn er heel "snel" dus die lijken weer "nieuw"

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 08:10

Het probleem zit hem hierin denk ik dat je de vraag stelt op een paardeforum en de meeste mensen met paarden ( aan huis ) vijf vliegen niet als plaag ziet :o
Maar de vliegen kunnen wel degelijk uit je eigen huis komen. Ook als je zo schoon bent.
Als een vlieg eitjes legt / gelegd heeft in een sponning van je raam of kier tussen de plinten kun je al de sjaak zijn.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 08:11

Wij wonen buitenaf en hebben bij de zomerdag echt tientallen vliegen in huis.
We hebben sinds vorig jaar een apparaat in huis die een soort van pufje geeft.
Ik zal eens kijken als ik hem zo kan googlen.
Wij merkten echt heel veel verschil en m’n schoonzus die op de boerderij woont met honderden van die beesten ook!

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 08:23

En eventueel in het putje van je wasbak? Zoals fruitvliegen? Geen idee of vliegen daar ook hun eitjes leggen maar het zou wel eens de moeite zijn om daar wat kokend water in te gieten.
Ook al vliegen ze niet in de keuken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 09:03

Heb je een tijd terug niet eens een hele vieze geur geroken, want ik vermoed dat er ergens een dode muis oid gelegen heeft en dat de vliegenlarven daarvan nu aan het uitvliegen zijn.
Smerig, maar daar doe je nu niets meer aan behalve óf ze doodslaan óf de ramen open zetten.

Overigens heb ik ook paarden aan huis én de buren ook, maar ik vind vliegen (en ander gedierte ) in huis ook een no-go. Dus zó gek vind ik het niet van TS :)

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 09:06

Sentir schreef:
En eventueel in het putje van je wasbak? Zoals fruitvliegen? Geen idee of vliegen daar ook hun eitjes leggen maar het zou wel eens de moeite zijn om daar wat kokend water in te gieten.
Ook al vliegen ze niet in de keuken.

Zet ik ook op de lijst :j
Heb al een heel boodschappen lijstje gemaakt :')

Mirim snap ik :j maar daarom benoem ik bewust dat ik in een open Studio woon van 30 a 35m2, ik slaap dus ook in deze open ruimte en dit is dus ronduit goor. Had ik een heel woonhuis en zaten ze in de woonkamer dan hou je makkelijk deuren dicht, ik heb die optie niet, dus als je dan zo'n 5 a 6 vliegen hebt dan voelt dat ronduit ranzig.

Ik ben wel benieuwd naar dat apparaatje want dit is al de 2de keer dan het gebeurt, met fruitvliegjes is het makkelijk, je weet exact waar ze vandaan komen maar sta hier echt voor een raadsel :') ik heb wel wat kieren gevonden van buiten naar binnen en van de voordeur (gang appartement) naar mij toe, geen idee of ze daar tussen passen maar we gaan het gewoon vullen! Dit is ook het eerste jaar dat ik het heb, wat ik ook lees is dat cluster vliegen graag elke keer bij hetzelfde gebouw binnen komt, dus wellicht hebben ze een nieuw plekje gevonden sinds dit jaar :')

Ik ben benieuwd naar dat pufje, ik las nu dat ik bijvoorbeeld waar ik denk dat ze vandaan komen bakje azijn neer kan zetten alleen of ik daar nu heel gelukkig van word weet ik niet :))

@dubbelfun, nee, geen dode dieren of gekke luchtjes :j ook mijn buren nog gedag gezegd de afgelopen dagen :))

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 09:31

Ik ben even rondje huis gegaan met ontstopper, just in case, nu zag ik er weer 2 op de gang zitten bij de deur, iemand enig idee of dit iets te maken kan hebben met het houtrot? Ze lijken erg geïnteresseerd in de muren naar de gang van het appartement, klopt wel in de badkamer zitten ze daar namelijk ook, tegen de muur van de gang aan.

Tegenover mijn appartement bij de trap is het hout dus tot en groeien zwammen, als de vliegen daar vandaan komen dan declareer ik namelijk wat zooi bij de VvE :=

Afbeelding
Afbeelding

Dit is bij de voordeur, zaten er net 3 te chillen, andere 2 zaten in de badkamer maar ook op de muur naar buiten. Dit is er gaande op de gang tegenover mij maar er zit wel nog glas tussen, echter heb ik wel de grootste kier, gisteren gekeken en bij mij kan er bijna een mens onder anders dan bij mn buren :')

Afbeelding

Google geeft niets aan over schimmel/zwammen en vliegenoverlast