Mijn vriend en ik zijn plannen aan het maken om te emigreren naar Noorwegen. We hebben het al over emigreren sinds we elkaar kennen (zo'n 6 jaar) en het begint nu allemaal wat concreter te worden. Qua werkgelegenheid zou het helemaal goed moeten komen (voldoende werkgelegenheid binnen ons vakgebied en we hebben al verschillende lijntjes uit staan/sollicitatie brieven gestuurd) en ook een woning vinden zou goed te doen moeten zijn. We kijken in de (enigszins weide) omgeving van Trondheim en willen binnenkort die kant op om de omgeving te verkennen en bij potentiële werkgevers langs te gaan, we zijn nu 2x in Noorwegen geweest maar nog niet in dat gebied.
Super spannend allemaal en er moet nog erg veel uitgezocht worden voordat het daadwerkelijk zo ver is. 1 van die dingen is dat ik heel graag mijn paard mee wil nemen. Nu bedacht ik mij dat er hier op Bokt misschien wel mensen zijn die in Noorwegen wonen die wellicht wat vragen willen/kunnen beantwoorden

Mijn voornaamste vragen op dit moment :
- Heb je je eigen paard(en) meegenomen en hoe ging dit in zijn werk? Heb je ze zelf meegenomen of heb je een bedrijf met ingeschakeld?
- Er zal in mijn situatie een paard bij moeten komen, is het makkelijk om in Noorwegen paarden te vinden? Of is het makkelijker/voordeliger om in Nederland of Duitsland te zoeken en te importeren?
- is (als eventueel tijdelijke oplossing) pensionstalling een ding in Noorwegen?
- Hoe zit het met dierenartsen/zadelpassers/tandartsen/osteopaten/hoefsmeden etc?
- Wat zijn gemiddeld zo'n beetje de hooiprijzen en is het makkelijk om een leverancier te vinden? En is bijvoorbeeld krachtvoer makkelijk verkrijgbaar?
- Zijn er andere dingen waar je tegenaan loopt of die je tegen zijn gevallen?
Veel dingen heb ik al geprobeerd op te zoeken maar niet alles is online te vinden. Ook ben ik de taal nog aan het leren dus dat zoekt ook niet altijd even makkelijk.
Mocht iemand dit lezen die in Noorwegen woont of iemand die kennissen/familie in Noorwegen heeft met paarden hoor ik het heel graag