Erfgrens vraag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ZwarteHeks

Erfgrens vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 08:55

Hi iedereen, snelle vraag hier.

Ik heb recent de sleutels gekregen van mijn nieuwbouw woning, en nu zijn we druk aan het klussen. Nou kreeg ik van de week een bericht van mijn nieuwe buurvrouw dat onze gezamenlijke schutting op 23 april wordt geplaatst. Ze stuurde daarbij ook meteen foto's van haar nieuwe veranda. Die leek op de foto's heel erg dicht op de grens te zitten van onze tuin.

Nou was ik er gisteren, helaas geen buurvrouw in zicht, maar de veranda zit dus deels vast aan "onze" kant van de muur, 2cm over de grens heen. De steunpaal van de veranda zit zowat op de grens (scheelt maar 3cm), hierdoor zijn we bang dat de schutting niet meer op de grens geplaatst kan worden, maar een aantal cm onze tuin in moet worden geplaatst.

Nu is dit allemaal heel erg nieuw voor mij, en weet ik even niet zo goed wat ik hiermee moet? Mijn man heeft een berekening gemaakt dat als de schutting 5cm richting onze tuin moet i.p.v. op de grenslijn, dat we 900 euro aan tuin verliezen :=

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat moeten we hiermee? Of zijn we hier teveel op de details aan het letten?

Aight

Re: Erfgrens vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 09:02

En in gesprek gaan? Dat de schutting op de grens geplaatst moet worden en of dat met de veranda nog wel gaat?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 09:08

De gemeente bellen en vragen wat de regels zijn.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 09:10

Kan de veranda niet worden gebruikt als afscheiding, dus de veranda aan de zijkant dicht maken, of is hij dat al?

De uitbouw van onze buren staat ook over de erfgrens, maar die is bij de bouw geplaatst en daar teken je voor, dat staat in de koopakte.
Als de veranda door de buren zelf / na de oplevering door een derde is geplaatst moet die wel aan hun kant van de erfgrens staan, lijkt me.
Het beste kun je het inderdaad even met de buren bespreken.

Wel erg vervelend dat je net de sleutels hebt en nu een beetje in de stress schiet hierdoor :(:)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 09:11

De buurvrouw bellen en vragen hoe ze dit voor zich ziet is de kortste klap lijkt me. En niet akkoord gaan met plannen die niet goed zijn is een optie

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 09:11

Gekke vraag misschien maar hoe kun je 900 euro aan tuin verliezen?

Mijn advies zou ook zijn; ga het gesprek aan, je wilt nog lang naast elkaar wonen. Geef aan dat je de palen hebt gezien en je je afvraagt of de schutting nog op de erfgrens past.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 09:13

SplashIsLief schreef:
de m² prijs dat ze betaald hebben?

Mijn advies zou ook zijn; ga het gesprek aan, je wilt nog lang naast elkaar wonen. Geef aan dat je de palen hebt gezien en je je afvraagt of de schutting nog op de erfgrens past.

Even navragen bij de gemeente.
Erfgrenzen worden uitgemeten maar wel met een marge van 10% dacht ik. (Heeft iets te maken met vroeger, ik geloof Napoleon, die grenzen uitzette maar tegen de eigenaars meer m² opgaf dan werkelijk om zo meer belastingen te kunnen innen. Als je dan alles volgens de grenzen gaat uitmeten heb je eigenlijk minder m² dan dat het zou moeten zijn zeg maar.)
Afhankelijk over hoeveel m² je verliest, maar voor een paar cm de buurvrouw haar veranda laten afbreken is mss wel een beetje erover. Ik zou dus eerst even info vragen bij de gemeente en een landmeter (laat je grens bepalen zodat je zeker bent over wat je praat). En ga dan eerst eens in gesprek met de buurvrouw. Mss is het een optie om de omheining wat schuin naar achter te zetten zodat je vooraan wat m² verliest en die achteraan bijwint?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 09:19

SplashIsLief schreef:

Ik denk per vierkante meter berekend! :D
Ik zou ook het gesprek rustig aangaan. Je wilt nog langer met plezier naast elkaar wonen en dan is een goede verstandhouding belangrijk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 09:20

SplashIsLief schreef:

Hoeveelheid vierkante meters zijn belangrijk voor evt verkoop in de toekomst.
Mss bedoelen ze dat met 900 verliezen!?

Ik zou gelijk spijkers met koppen slaan en niet akkoord als de schutting over de grens komt ts anders blijft je buuf over je heen walsen!
Mensen zijn honds brutaal.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 09:21

Even kadaster vragen , volgens mij zijn regels bij uitbouwen aan buurpanden ook weer anders.
Maar sowieso eerst even in gesprek met buren wat het plan is

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 09:24

wat raar dat ze de veranda zo op de grens zetten, ik zou ze ook even contacten dat het allemaal wel erg krap staat en hoe ze dat voor zich zien.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 09:24

Hoe lang is de erfgrens/schutting die er geplaatst wordt?

Want 5cm op 10 mtr tuin, kan je prima compenseren over de lengte. Dus als je aan jullie kant 5cm oversteekt aan de kant van het huis, zorg je dat hij bij de buuf 5 cm oversteekt aan de achterkant. Per saldo verliest er dan niemand tuin en kan de veranda zonder gedoe blijven staan.

Wat zijn de afspraken over de schutting, wie betaald, wie regelt enz? En is er al een gesprek met de buuf aangegaan?

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 09:30

Ik hoopte eigenlijk gewoon op een face 2 face gesprek met de buurvrouw, vind ik wat netter, maar heb haar al een paar keer geprobeerd te bellen, maar ze neemt niet op. Ik heb haar vanochtend maar een appje gestuurd met foto's erbij.

We hebben bij oplevering foto's gemaakt van de erfgrens lijn die de aannemer heeft gemaakt. De grens staat ook nog aangegeven met de metalen buizen die diep in de grond zitten aan beide kanten van de tuin.

We hebben voor nu een touw (aan beide kanten van de tuin) getrokken, precies boven de metalen buizen en nagemeten volgens de originele afmetingen van de aannemer.

Omdat onze schuur aan de achterkant van de tuin staat, kunnen we niks schuin plaatsen, dat zou wel erg vreemd eruit zien :=

Ik heb hier dus totaal geen ervaring mee, vandaar mijn vraag op bokt. Mijn ouders en vrienden zeggen dat ze gewoon haar veranda moet verplaatsen als de schutting niet niet op de grens geplaatst kan worden, vooral omdat ze niets heeft gevraagd of gezegd achteraf.

Sommigen geven ook aan dat het nu misschien geen probleem is, maar mocht zij verhuizen, en anderen komen erin te wonen en halen de veranda eruit, wat als zij schade maken aan onze kant van de muur, waar de veranda nu aan vast gemaakt zit?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 09:33

ik zou ook zeggen dat de veranda verplaatst moet worden (kan dat?) echt bizar dat mensen dat zo plaatsen op het erf van de buren.
Wat willen ze precies met de schutting? Betalen zij die of verwachten ze van jou de helft? En komt die schutting dan op de erfgrens als jullie beide betalen of op hun erg als zij het betalen of nog een andere variant??

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 09:41

Polly schreef:
ik zou ook zeggen dat de veranda verplaatst moet worden (kan dat?) echt bizar dat mensen dat zo plaatsen op het erf van de buren.
Wat willen ze precies met de schutting? Betalen zij die of verwachten ze van jou de helft? En komt die schutting dan op de erfgrens als jullie beide betalen of op hun erg als zij het betalen of nog een andere variant??

Wij betalen beiden mee aan de schutting. Het is dus een gedeelde schutting, en we hadden samen met de schuttingbouw besproken dat de op de erfgrens geplaatst zou worden, tot aan de schuur. Anders zou het achter onze schuur nog doorlopen en dat zou heel vreemd eruit zien. Zij heeft hiermee dus al 250 cm (lengte) x 4 cm (breedte) tuin erbij gekregen van ons.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 09:41

Misschien heb je hier wat aan : https://woningjurist.nl/burenrecht-overkapping/

Gemeente is in deze gen partij. je kunt ze dus wel bellen, maar denk niet dat ze je kunnen helpen.

Een site waarop je de perceelsgrenzen, bebouwing met luchtfoto en andere kaarten kunt bekijken is https://www.PDOK.nl
Dit is een viewer met landelijke data. waarop je verschillende kaarten aan en uit kunt zetten.

Als je in je recht staat. moet je je nog de vraag stellen of je voor 900euro ruzie wil hebben met je buren.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 09:48

Wat vreemd dat ze niet even hebben overlegd. Het lijkt mij dat jullie sowieso al in gesprek waren over het type schutting. Dan hadden ze die veranda ook wel even kunnen benoemen en overleggen of het zo goed komt te staan.

Inderdaad even contact zoeken en navragen hoe en wat.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 09:52

ZwarteHeks schreef:
Nou was ik er gisteren, helaas geen buurvrouw in zicht, maar de veranda zit dus deels vast aan "onze" kant van de muur, 2cm over de grens heen. De steunpaal van de veranda zit zowat op de grens (scheelt maar 3cm), hierdoor zijn we bang dat de schutting niet meer op de grens geplaatst kan worden, maar een aantal cm onze tuin in moet worden geplaatst.

Dit zou ik sowieso niet willen.
Hun veranda, dus die maken ze ook maar lekker vast aan hun huis.
Want wat als jullie tzt ook een veranda of uitbouw willen? Ben je dan beperkt door de veranda die de buren er nu al snel even neer hebben gezet?

Ik zou er niet mee akkoord gaan en de buren (ook schriftelijk) laten weten dat ze de veranda aan hun eigen huis moeten bevestigen. En alle aangebrachte schade aan jouw/jullie huis op hun kosten moeten laten herstellen.

Zijn ze nou helemaal gek geworden om jouw mooie nieuwbouwwoning te beschadigen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 10:12

Die muur, is dat jullie muur of een gezamenlijke muur? Zo te horen staat die helemaal op jullie grond en is het jullie muur. Dan mag ze er niets aan vast maken. Mijn ouders hebben daar een rechtzaak over gehad, als het geen gedeelde muur is mogen de buren er geen schroef in zetten.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 10:23

Neonlight schreef:
Die muur, is dat jullie muur of een gezamenlijke muur? Zo te horen staat die helemaal op jullie grond en is het jullie muur. Dan mag ze er niets aan vast maken. Mijn ouders hebben daar een rechtzaak over gehad, als het geen gedeelde muur is mogen de buren er geen schroef in zetten.

Precies dit. En als ze over de erfgrens wil bouwen of bevestigen dan zal dat toch in overleg moeten. Een vriendelijke brief in de brievenbus stoppen, dat je even wilt overleggen ivm wie wat waar en hoe m.b.t. de erfgrens.
Ze mogen aan een mandelige muur wel bevestigen tot op de helft van de steen; dus aan hun kant, maar niet erover.
Het laatste stukje schutting iets uit het lood zetten kan wel hoor, 3 cm is natuurlijk niet zoveel, wij hebben ook uit praktisch oogpunt buren wel een stukje tuin gegeven zodat de schutting in de hoek netjes op een paal uitkwam. Dat zie je niet. Maar ik zou deze buren wel in de gaten houden mbt dit soort flauwekul. Het is wel heel makkelijk... en een volgende keer zijn ze weer zo makkelijk.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 10:34

Ze klinken wel als een "geef ze een vinger..." buren ja, omdat je makkelijk was met die schuur misschien?
Natuurlijk lezen wij alleen jouw kant en opvatting, wie weet was het een oprechte vergissing met de veranda, maar ik zou inderdaad wel direct duidelijke afspraken willen maken om een kader te stellen voor de toekomst.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 10:40

De veranda was denk ik geen optie vanuit de bouw?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 10:40

Maar als je zelf een omheining moet zetten dan moet je wel op jouw deel blijven met X cm van de erfgrens af?
Als de gedeelde schutting nu al een probleem is, kun je natuurlijk opteren om niet meer mee te doen in de gedeelde schutting en je eigen te plaatsen, op jullie land dan.
Dan verlies je uiteindelijk meer cm's (en geld), maar je buurvrouw moet dan ook op haar gedeelte blijven.
De veranda zou ik wel inkijken of deze wettelijk is...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 11:05

Plaatsen ze die veranda zelf of laten ze het doen door een bedrijf? In het laatste geval zou die toch de regels moeten weten?

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 11:59

Ik zou dit navragen bij je rechtsbijstand/advocaat, voordat je akkoord met plaatsing van een veranda op een deel van jouw grond. Geef ze een vinger en dan nemen ze straks nog meer. Als ze zo brutaal zijn, kun je beter met gepaste munt terugreageren.