Help een gipsplaten klusprobleem.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laetitia98

Help een gipsplaten klusprobleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 09:28

Hoi lieve klusbokkers onder ons. Hopelijk hebben jullie hier nog tips voor.

Ik ben sinds december eigenaar van een super leuk huisje die ik en mijn vader van top tot teen aan het verbouwen zijn. Mijn vader heeft een eigen timmerfabriek en is een ervaren klusser en ik mag mezelf ook wel aardig handig noemen al zeg ik het zelf :')

In het gehele huis hebben we nieuwe plafonds geplaatst van gipsplaten. AK ze zitten er netjes in daar is het probleem ook niet.

Alleen na aanzienlijk vaak dichtsmeren blijf je de naden nogsteeds zichtbaar en dat is zeer frustrerend aangezien plafon werk nou niet het leukste is. :Y)

Platen zijn dicht gezet met gaas band en dan twee lagen fil en finish pasta. Er tussen en erna geschuurd. Vervolgens heeft een vriend die in de bouw veel met gipsplaten werkt ze nog is dicht gesmeerd met knauf grof en knauf rotband finish.

Hierna heb ik geschuurd en voorgestreken en gesausd. Helaas zag ik toen nog dat de banen nog heel erg zichtbaar waren en op sommige plekken die nog niet helemaal dicht zat als ik de speck spatel er tegen aan hield. Dus heb ik 90% van het plafond weer gesmeerd met knauf.

Toen weer geschuurd en twee keer gesausd (wijzenol plafon monodek verf)
Maar tot mijn frustratie en teleurstelling blijf je die bananen enorm goed zien. Ook bij daglicht.

De planning was al om structuur verf aan te brengen op het plafon maar ik ben dus bang dat je dan alsnog die banen blijft zien.

Moet ik hem voor de zesde keer dicht smeren? Heeft iemand anders nog tips.

Die bouwvriend denkt dat het nog vocht is maar ergens lijkt me dat ook sterk want op de verpakking staat met twee dagen droog en tussen iedere smeer stap zat zeker twee weken. En het is afgelopen tijd droog en warm weer geweest. De ruimte is ook goed geventileerd.

Wat gaat hier mis. Nog een keer aansmeren lijkt me een hell Ofja het schuren maar dat is het me waard als het dan iets beter wordt :')

Afbeelding

Afbeelding

Op de foto’s zie je het dus helemaal niet zo goed. Maar in t echt is t veel meer aanwezig.

Mrs_Midnight

Re: Help een gipsplaten klusprobleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 10:01

Bij ons zei men dat je de naad altijd blijft zien, tenzij je er een of ander vliesbehangspul overheen plakt. Eerlijk, ik zie bij ons nagenoeg geen naden dus het heeft wel gewerkt. vlisofix ofzoiets geloof ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 10:06

Zou het kunnen dat de eerste lagen er te dik op zijn gezet en er niet genoeg in de breedte is geschuurd ??
Want als ik naar de laatste foto kijk lijkt de streep wel 15 cm breed.
Is er een speciale plafondschuurmachine gebruikt?

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 10:16

DubbelFun schreef:
Zou het kunnen dat de eerste lagen er te dik op zijn gezet en er niet genoeg in de breedte is geschuurd ??
Want als ik naar de laatste foto kijk lijkt de streep wel 15 cm breed.
Is er een speciale plafondschuurmachine gebruikt?

Ik denk juist dat de eerste lagen vrij dun waren aangezien je het gaasband er nog doorheen zag. Vandaar de tweede laag fil en finish pasta.

Er is inderdaad gebruik gemaakt van schuurmachine in voornamelijk circulaire bewegingen.

Als ik met m’n hand er overheen ga voel ik niet hobbels of bobbels ofzo.

Iets naad is niet erg dat lost de structuur verf wel enig sinds op maar dit is me wel iets te fanatiek aanwezig -O-

Nancy96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 10:38

heb je voorstrijk gebruikt voor het verven? is het kleur verschil of zie je hoogte verschil?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 10:44

Heb je plafond- of muurgipsplaat gebruikt voor het plafond? Kan het zijn dat de gipsplaten zwaar zijn voor de constructie of voor het aantal vastzetpunten? Als de platen niet perfect in één vlak vastzitten, of verzakken door hun gewicht, dan krijg je die naden nooit mooi afgewerkt.

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 10:50

Voorstrijk is gebruikt. Kan dus niet goed bepalen of t kleur of dikte verschil is. Als ik er recht onder sta zie ik geen kleur verschil. En als ik voel voel ik geen dikte verschil.

Platen zijn om de 15 cm vast geschroefd op aan de zijkanten en in het midden. Plafon is waterpas. Platen waren 12 mm dik volgensmij.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:18

12 mm zijn vooral voor muren, voor plafonds gebruik je vaak 9 mm, want die zijn lichter, maar als de constructie stevig genoeg is hoeft dat geen probleem te zijn.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:23

Mijn idee was ook dat niet niet alles evengoed droog is. Ik zou nog even geduld hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:23

12 mm geeft iig een betere geluidsisolatie :)

Het zou idd een kleurverschil kunnen zijn wat je alleen ziet als je er langs kijkt (dus niet er recht onder). Dan zou het 's avonds (zonder dag/zonlicht) ook minder zichtbaar moeten zijn.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:39

Wat gek zeg. Ik heb zelf dit jaar voor het eerst gipsplaten gestuct, en die naden zijn onzichtbaar. Ik heb het gedaan met knauf uniflott, eerst 1 keer met gaasband, dan schuren en nog een keer met uniflott. Na het schuren (met een brede schuurmachine die altijd over beide gipsplaten ging zodat het vlak werd) voorstrijk (witte, dat scheelt enorm in kleurverschil!) en 1 keer met latex schilderen maar je ziet het echt niet meer. Zelf de buurman die heel scpetisch was kon na gedegen onderzoek niet ontdekken waar ooit de naden of schroefgaten hebben gezeten. Maar ik kreeg de tip knauf uniflott van mijn vader, die heeft ook genoeg gestoeid met andere producten. Dat spul heeft hier dan wonderen verricht. En de witte voorstijk hielp heel erg met het kleurverschil waardoor ik maar 1 keer heb hoeven schilderen daarna.

Het is dus een fabel dat je naden altijd blijft zien, dat hoeft echt niet.

Het ziet er op de eerste foto wel strak uit op zich, dus ik zou zeggen dat de stuc in orde is. Welke voorstrijk heb je gebruikt? Want misschien zuigt de stuc de verf nog op waardoor je het blijft zien? Een vriendin van mij had ook een keer verkeerde voorstrijk, dat maakt of breekt het wel.

Mr_Mx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 11:59

Grainey schreef:
Maar ik kreeg de tip knauf uniflott van mijn vader, die heeft ook genoeg gestoeid met andere producten. Dat spul heeft hier dan wonderen verricht.

Hier ook!

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 12:38

Zelfde ervaring helaas. Door het strijklicht (zon of lamp) zie je de miniemste hoogteverschillen.
Onze stucadoor kreeg het wel goed (hele plafond gestuct). Zelf helaas vergelijkbaar resultaat met doe het zelven

loadihra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:23

Ik ben ook aan het klussen, toevallig ook al vanaf december en heb zelf stucplaten gebruikt en daarover heen knauff, heb geen strepen of iets zichtbaar, maar het zit er ook niet dik op bij mij.. misschien doordat er steeds laag over laag gaat het slecht droogt of de opbouw van de lagen niet egaal is?

Afbeelding

Nog niet geheel droog, maar voor het idee
Afbeelding

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 16:20

Voorstrijk is van albestine beetje melk wit achtig spul.

Ik denk dat ik er toch maar aan moet geloven en het over een paar weken nog maar een keer in smeren met uniflott

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 16:27

Met dikker spul een laag spuiten? Dan kun je het egaliseren.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 21:23

Die alablastine heb ik ook gebruikt dus dat was bij mij hetzelfde. Is wel goede voorstrijk volgens de recensies ook en heeft hier voor prima resultaten gezorgd.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 21:24

Succes verder, ik ben benieuwd wat het probleem oplost bij jou en ik duim voor je dat de unflott ook voor jou de sleutel is!

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 22:11

Wij hebben de afgelopen jaar ook zelf ons verhuis verbouwt.
De banen, ook na afvullen met gaasband en renoband, bleven ook enorm zichtbaar. Net zoals bij jullie op het planfond.
Eerst dacht ik nog, een goede laag verf erover, niemand die het ziet. Helaas, wel zichtbaar.

Wat wel hielp;
Na afsmeren van de naden, hele wand voorstrijken met stuc voorstrijk en dan met een dun laagje stucpasta besmeren. Wel arbeidsintensief, en zeker op een plafond, maar het resultaat is wel echt beter!

Wat ook nog kan helpen, een lamp ophangen die licht met schaduw op het plafond geeft. Maar dat is een beetje symptoombestrijding :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 09:21

Wij hebben gewoon alleen de gaatjes gedicht en de naden zichtbaar gelaten :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 17:31

Wij hebben speciale plafond strijk gebruikt. Heel erg zwaar en taai om aan te brengen (te zwaar voor mij om het goed te doen, mijn man druipte van het zweet :+ ) en je moet heel snel werken maar prachtig resultaat.
Met gewoon gips voor de muur denk ik niet dat het mooi wordt omdat het uitzakt (te lang nat blijft) en dan moet je meer schuren.

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 15:53

Afbeelding

Ik ben er blij mee (hier nog nat met structuur verf) maar uiteindelijk met uniflott weer dicht gesmeerd. Daarna geschuurd. En structuurverf er over.

Blij dat het toch nog redelijk strak en netjes is geworden *\o/*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 18:21

Dat is behoorlijk goed opgeknapt inderdaad +:)+

Hier tevreden met Agnes plafondplaten, stuk makkelijker, best netjes en je kijkt er toch nooit meer naar :=