Babyslaapzakjes, ik zie door de TOG-waarde het bos niet meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Babyslaapzakjes, ik zie door de TOG-waarde het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-25 09:44

Binnenkort wil ik gaan overstappen van lakentjes en dekens op babyslaapzakjes. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Het is best een dure hobby als je van iedere TOG-waarde meerdere slaapzakjes moet hebben. Of kan dat ook anders?

https://www.zeeman.com/nl-nl/product/sl ... nformation Deze is bijvoorbeeld heel leuk, maar er staat 'geschikt voor warmere nachten'.

Ik snap dat hoe kouder de temperatuur, hoe hoger de TOG-waarde. Maar soms zie je weer tabellen waarbij je een lagere TOG-waarde kunt combineren met warmere kleding etc. Het is bij ons meestal 17-20 graden op de slaapkamer, in de zomer kan het warmer zijn.

Wat raden de vaders en moeders van bokt me aan? :D

Nathachou

Re: Babyslaapzakjes, ik zie door de TOG-waarde het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 09:51

Wij hebben voor onze dochter twee vierseizoenen slaapzakken van puckababy.
Het is even een investering als je ze nieuw koopt, al staan ze ook vaak op marktplaats. Maar je doet er lang mee (tot ongeveer een leeftijd van 2,5 jaar).
Wij zijn er blij mee :).
puckababy

Van Lodger en Hema heb je ook soortgelijke slaapzakken, daar heb ik geen ervaring mee

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 09:53

Wij hadden voor onze zoon (nu 3, gebruikt tot ie 2,5 was ongeveer) 4 seizoenenslaapzakjes van Meyco geloof ik. Daarnaast voor de echt warme nachten een hydrofielslaapzak. Inmiddels is ie van de slaapzakken af, maar gebruikt onze kleindochter (bijna 2) ze met veel plezier.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 09:57

Hier fan van Puckababy. Een paar slaapzakken nieuw en een aantal via Marktplaats/Vinted gekocht. Hij is met zijn 1,5 jaar al bijna te groot voor de slaapzak (4 seizoenen) die tot ongeveer 2,5 jaar gaat volgens Puckababy zelf :+ Ik twijfel nu om die van >2,5 jaar te kopen of iets goedkoper een slaapzak van Meyco. In de zomer is een slaapzak met 0,5 tog hier meer dan voldoende.

Ik weet niet hoe oud je kindje is maar de Puckababy 4 seasons (6 maanden - 2,5 jaar) kan ik zeker aanraden.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 10:05

Ik had diverse dunne en dikke slaapzakken. Nooit gekeken naar TOG waardes maar had ze ook allemaal tweedehands dus dan is het toch al weer iets anders. Deed het gewoon op gevoel. Ons vorige huis was extreem koud boven en daar hadden de kinderen dikke gewatteerde pyjama's en dan een dikke slaapzak en evt nog een wollen deken erover. Maar daar was het in de winter soms niet warmer dan 4 graden.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 10:06

Kijk vooral naar je kind!

Mijn dochter is 7 en mijn zoontje 3.5 jaar maar tot een jaar geleden had ik nog nooit van tog gehoord en ik heb niet het idee dat mijn kinderen het ooit koud hebben gehad….

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 10:19

Mijn kleine heeft ook altijd de 4 seizoenen puckababy gehad.
Af en toe zijn er best leuke kortingen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 10:24

Gewoon lekker gaan voor een wollen slaapzak. Een hele dunne zonder armen voor de zomer. En een dikke met armen voor de winter. Wol is niet zo zweterig / verstikkend, lekker warm en ademend.

En daaronder kan je dan gewoon afwisselen waar je kind in aankleed naarmate je meer of minder extra warmte wilt. Bij voorkeur ook wol, wol-zijde of katoen :)

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 10:28

Hier ook voor alle 3 Puckababy vier seizoenen gehad. Ook wel andere slaapzakken erbij gehad van hydrofiele stof, Hema slaapzakjes etc. Maar meestal kan ik uit de voeten met de Puckababy.

Een slaapzak van wol lijkt me helemaal fantastisch. :) We hebben wel wollen pyjama's.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 10:34

Nooit naar gekeken, ik had een dunne katoene voor hete nachten, hema slaapzakjes voor de meeste tijd en een dikke voor echt koude nachten.
Als je in een modern huis woont waar de temp constant is, dan is zo‘n dikke sowieso niet nodig, dat is veel te warm als het boven de 15 graden is.

Sommige hebben afritsarmpjes.
Ik deed de armen er nooit aan maar gewoon een langarm romper.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 12-04-25 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 10:36

Ik had gewoon 2 warme voor de winter en 2 dunnere voor de zomer en een superdunne voor bloedhitte.

Toen ik zelf onder winterdekbed lag kregen de kinderen ook een dikke slaapzak en slaap ik zelf onder zomer dan kregen ze een zomerzak.

Nooit van TOG waardes gehoord trouwens.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 10:37

Dochter heeft ook twee puckababy twee seizoenen, ideale dingen en op marktplaats of vinted volop te koop.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 10:55

Ik ben dus zo 1 die heel veel slaapzakken heeft :=

Ik heb de winterzakken (3.0) tog van prenatal met afritsbare mouwen. Die blijven echt super goed (gaan nu al ons 2e kindje mee) heb er daar 2 van. Gebruiken wij al deze hele winter. (Slaapkamer 17/18 graden icm romper spaghettibandjes en feetje pyjama)
Heb verschillende van Jollein ook 3.0 badstof idee die zijn toch aanzienlijk dunner dan die van prenatal.
De zomer slaapzakken van prenatal zijn nog best dik met afritsbare mouwen. (1,5 tog uit mijn hoofd?) Die gebruik ik een beetje voor de overgang. 20/21 graden slaapkamer. (Met romper spaghettibandjes + feetje pyjama)

En voor de echte plak nachten heb ik de hele fijne hydrofiele slaapzakken zonder mouw van jollein. Die bevallen top. Heb ernaast ook nog katoenen van hema die zijn ook prettig

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 11:20

Gewoon naar de kringloop, daar verkopen ze slaapzakken voor 2/3 euro.Zonde om nieuw te kopen ze zijn er snel weer uitgegroeit.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 11:22

Die van puckababy hebben drukknoopjes zodat je ze in 3 verschillende lengtes kan maken. Bovendien afritsbare mouwen en dan nog een dunne en dikke slaapzak die je aan elkaar kan maken maar ook apart kan gebruiken.
Tweedehands verkopen ze ook nog best goed.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 11:23

Ik gebruikte de slaapzakken van Puckababy, die hebben een duidelijke tabel. Ik heb ingeslagen op Valentijnsdag omdat er een mooie korting was en ze voor bijna hetzelfde geld weer verkocht op Vinted, jaren later.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 11:48

Ik ben voor wol gegaan. Ze slaapt er al de hele winter in en ook nu met de warmere nachten. In de winter een wollen romper en een (wollen) pyjama, nu gewoon romper met broekje.
Voor de echt warme dagen gebruik ik een hydrofiel slaapzak.

Mijn dochter is best een zeikerd qua temperatuur en gevoel :D Dit is heel lekker zacht en soepel.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 12:27

Ik gebruik de primaklima can Odenwälder.
Is ook waarschijnlijk alleen in duitsland te verkrijgen (of online ook in Nederland).
Maar de hebben nog een soort van luchtstrepen aan de voorkant van de slaapzak om teveel warmte snel kwijt te kunnen.
De slaapzak heeft een tog van 2.5.
Maar straks voor de echt warme dagen wil ik nog 1 bestellen met een tog waarde van 0.5
Maar ik wacht er nog even mee om te kijken hoe groot ze dan is

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 12:31

Ook hier puckababy 4 seizoenen. Geprobeerd met andere merken gewone slaapzakken maar van vele vond ik ook al snel de mouwen te strak.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 14:25

Niet zo druk maken over die TOG waarde. In mijn beleving kloppen die niet. Wij hebben gewoon 3 dikke (2,5 tot 3 TOG) en 3 dunne slaapzakken (0,5- 1,0 TOG) en verder kijken naar je kindje.

Ik bedoel onze zoon lag van de winter in een pyjama met 3 TOG slaapzak onder een deken met laken. Volgens de tabellen zou dat veel te warm zijn. _O-

Verder ben ik fan van de slaapzakken van Jollein en de Hema. En die kosten ook nog niet de hoofdprijs. En de mouwen haal ik er wel altijd af trouwens, omdat hij er toch een pyjama onder heeft.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 14:33

De mijne is toevallig net uit de puckababy gegroeid. Heb er 2 te koop mocht je interesse hebben. Nog hartstikke fijn.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 14:33

Slaapzakken van de HEMA en Prenatal zijn echt top en vaak in de aanbieding (via Vinted nog goedkoper). Wij hebben een bak vol verzameld inmiddels maar de basis is (afhankelijk van seizoen/warmte in slaapkamer) per maatserie 1 dunne en 1 dikke; beide bij voorkeur met afritsbare mouwen. Eventueel nog een dunne zonder mouwen erbij als reserve. Zo kun je variëren qua onderkleding afhankelijk ook van je binnen temperatuur.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 14:50

Je hebt ook de 4 seizoenen slaapzakken die zijn (look a like van puckababy) eigen merk van de prenatal! Die zijn erg fijn vonden wij zelf. En scheelt de helft van het geld en soms ook nog goede aanbieding

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 14:59

Ik heb altijd de slaapzakken van de Hema gebruikt. In de winter de dikke en als het wat warmer was de dunnere waar je ook de mouwen af kon ritsen. Ik vond die altijd heel fijn en de kinderen sliepen er goed in.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 15:02

Hier de dikkere van de hema (met verwijderbare mouwen (2,5tog)) en mouwloze van kruidvat (0,5tog)
2 per variant/maat. Red ik het met beide kinderen prima mee. Kruidvat is wel relatief wijd bij de hals (maar als je beetje handig bent zo ingenomen met wat naald&draad)