Wat trek je aan als poli assistent ziekenhuis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Judith_H

Wat trek je aan als poli assistent ziekenhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 21:39

De titel zegt het al;
Ik begin volgende maand aan mijn nieuwe baan. Ik weet alleen niet goed wat ik aan moet.

Ik heb genoeg kleding, die geschikt is, dus dat is het probleem niet.

Maar als ik een uniform aan moet (wat prima is voor mij), wat mag er dan wel/niet? Wel of niet nagellak? Wel of niet sieraden? Of oorbellen?

Ik denk nu dat er altijd witte schoenen bij aan moeten? Welk merk is dan het walhalla zonder meteen op van die echt medische schoenen als Sanita of Hoka uit te komen?

Als dat wel moet, prima, maar tot die tijd wil ik wel ook gewoon een andere optie hebben.
Ik heb zelf gewoon vans, die eventueel gewoon kunnen (zitten lekker), maar zijn niet wit en van stof. Ook heb ik wel sport gympen, hiervoor geldt hetzelfde, niet wit en van stof.
ook heb ik nog dr martens, ook erg fijn, maar ook hiervoor geld; niet wit.

Ik neem aan nu dat ik mij daar ga omkleden? Weet iemand of je het uniform mee mag nemen naar huis of trek je het echt daar aan? Wat is dan handig, wat witte shirts voor onder het uniform? of kunnen daar gewone truien onder?

Zie hier; een echte newbie.

senna21

Re: Wat trek je aan als poli assistent ziekenhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 21:46

Kortste klap: vraag het je toekomstige werkgever. Ik denk dat ze deze vraag alleen maar op prijs stellen... een nieuwe collega die zich wil voorbereiden.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 21:47

De instelling waar je gaat werken heeft waarschijnlijk een kleding voorschrift.
In het ziekenhuis waar ik werk is de eerste dag of de eerste twee dagen voor introductie om het hele ziekenhuis te leren kennen, en daar wordt ook uitgelegd wat de andere spelregels zijn over kleding, sieraden, schoenen, parkeren, etcetera.
Heb jij zo'n introductie dag?
Of heb je nog een gesprek met HR? Daar zou je al deze dingen kunnen vragen, het verschilt namelijk best wel per instelling en per type poli...

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 21:48

senna21 schreef:
Kortste klap: vraag het je toekomstige werkgever. Ik denk dat ze deze vraag alleen maar op prijs stellen... een nieuwe collega die zich wil voorbereiden.

uiteraard aan gedacht, maar vind het ergens ook wel een beetje dommig overkomen ofzo...
Plus; het is een vrij drukke werkomgeving, kom ik aan met zo'n banale vraag...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 21:50

Dit is echt geen banale vraag hoor.
Als ze geen tijd hebben voor een nieuwe collega die voorbereid op het werk wel verschijnen dan hebben ze hun prioriteiten verkeerd.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 21:52

De poliassistentes in mijn ziekenhuis lopen op medische klompen of allerlei verschillende soorten gympen. We hebben geen kleurcode ofzo. Verder is een t-shirt of hemdje prima, de kleur maakt niet uit. Wel even opletten met de kleur ondergoed, soms schijnt een wit pak door. Ik vind dat persoonlijk niet erg voor een t-shirt.

Edit: maar wat Nickeltje zegt, het kan nog wel eens verschillen per ziekenhuis
Laatst bijgewerkt door Miriam91 op 09-04-25 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 21:53

Nickeltje schreef:
De instelling waar je gaat werken heeft waarschijnlijk een kleding voorschrift.
In het ziekenhuis waar ik werk is de eerste dag of de eerste twee dagen voor introductie om het hele ziekenhuis te leren kennen, en daar wordt ook uitgelegd wat de andere spelregels zijn over kleding, sieraden, schoenen, parkeren, etcetera.
Heb jij zo'n introductie dag?
Of heb je nog een gesprek met HR? Daar zou je al deze dingen kunnen vragen, het verschilt namelijk best wel per instelling en per type poli...

Ik heb wel iets gehoord over zo'n introductiedag, maar nog geen uitnodiging oid van gezien. Dan zou het heel goed kunnen dat ze dat dan allemaal gaan vertellen. Heb wel een app die elke paar dagen een nieuwe hoofdstuk " unlocked" ter voorbereiding, wellicht staat daar ook nog wel wat tussen.

Wou het alleen niet allemaal op het allerlaatste moment aan laten komen als ik nog spullen moet aanschaffen, maar goed dan heb ik nog even geduld...

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 21:54

Miriam91 schreef:
De poliassistentes in mijn ziekenhuis lopen op medische klompen of allerlei verschillende soorten gympen. We hebben geen kleurcode ofzo. Verder is een t-shirt of hemdje prima, de kleur maakt niet uit. Wel even opletten met de kleur ondergoed, soms schijnt een wit pak door. Ik vind dat persoonlijk niet erg voor een t-shirt.

Edit: maar wat Nickeltje zegt, het kan nog wel eens verschillen per ziekenhuis

Oh de tip van ondergoed is een goeie, daar had ik nog niet aan gedacht.

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 22:21

Als ik kijk naar de regels bij mijn werkplek (ziekenhuis, wel op verpleegafdeling).
Geen nagellak (ook niet de varianten daarop), geen hand-polssieraden, lange haren bij elkaar gebonden, geen(lange) mouwen wat onder je uniform uit komt, donker topje oid kan prima, schoenen moeten eigenlijk wasbaar zijn/ makkelijk schoon te maken zijn (ivm dingen over je voeten kunnen krijgen.)
Kleur onderbroek is wel een goeie als je een witte broek draagt, wij zijn over op blauwe broeken, zo onwijs fijn!

Denk dat dat het wel was
Maar ik weet zeker dat je er nog wel wat over te horen krijgt. Ieder ziekenhuis heeft een kleding voorschrift voor medewerkers :)

Veel plezier en succes met je nieuwe baan :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 22:28

Verschil per ziekenhuis.
Ik heb bij 2 ziekenhuizen gewerkt met een kledingautomaat. Dan krijg je jou kleding als je je personeelspas tegen de automaat houd. En zo lever je ook weer in.
Ander ziekenhuis hing het bij je personeelsnummer klaar in een kledingruimte.

Als beveiliger mocht ik een horloge om.
Verplegend personeel niet. Poli medewerkers weet ik niet.

Wij mochten geen sieraden om. Kleine oorknopjes wel.

Schoenen idd makkelijk te reinigen.
Wij als beveiliger zwart. Maar de rest zag ik met vanalles lopen.

Maar dit gaan ze je allemaal wijzen.
Want je weet anders echt niet waar de (kleed) ruimtes zijn.
Maar ook ga je kleding passen voor de juiste maat.

Komt goed.
Veel plezier met je nieuwe baan.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 22:41

In alle ziekenhuizen waar ik ben geweest, mag je geen uniform meenemen. Wel zijn er kleedruimtes in de buurt van de kledinguitgifte.

Nagellak, sierraden om handen en polsen, loshangend lang haar en lange oorbellen zijn doorgaans niet toegestaan.

Schoenen is volgens mij heel erg afhankelijk van de werkgever.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 22:45

Hangt echt heel erg af van het ziekenhuis en de poli waar je werkt. Wat voor taken gaat jouw functie omvatten? Heb je fysiek patiëntcontact of enkel achter de balie? Bij patiëntencontact zijn meestal de standaardregels: haren vast, geen nagellak/nepnagels, korte mouwen, geen lange oorbellen/ketting, geen ringen, geen armbanden/horloge. Qua kleding zou ik dan kleding van het ziekenhuis verwachten, die kan je bij de meeste ziekenhuizen ‘s ochtends ophalen uit een automaat, en aan het eind van de dienst weer inleveren. Qua schoenen is in mijn beleving alleen op IC/CCU/OK klompen echt verplicht. Goed schoon te houden gympen worden voor de rest in mijn ervaring geaccepteerd. Ik had altijd korte Adidas gympjes aan toen ik op een verpleegafdeling in het ziekenhuis werkte.

Bayja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 00:47

Ik werk ook op een poli en jaren daar als poli assistente gewerkt. Het zal inderdaad vast verschillen per ziekenhuis maar bij ons is het inderdaad, geen lange mouwen, geen nagellak/gel etc, haar vast, klompen of sneakers/gympen oid maar die mogen niet van stof zijn, kleur maakt bij ons niet uit. Geen ringen, horloges, armbanden of lange oorbellen. Geen vest bij patientencontact. Uniform haal je ‘s ochtends bij de kledinguitgifte en lever je ‘s avonds weer in. Een rondje buiten lopen prima maar je mag het terrein er niet mee af/ in de auto etc.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 09:46

Duidelijk!
Qua sieraden en nagellak heb ik een duidelijk beeld nu.

Ik wacht nog heel anders af of er nog een bericht komt over kleding passen enz..

Maar doe dan nu nog even niks. Heb ook nog wel tijd, maar wil wel als ik gympen moet kopen, ze even fysiek gaan passen ipv online bestellen.

Dankjewel tot nu toe!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 09:03

Meestal kun je ook geschikte schoenen kopen in een fysieke winkel in het ziekenhuis en die mag je dan waarschijnlijk ook declareren (indien verplicht die bepaalde schoen)