Dacia sandero/ lpg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lizenlotte

Dacia sandero/ lpg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 21:23

Hoi,
Zijn er hier mensen met ervaring met de dacia sandero?
Ik denk er over om een sandero stepway op lpg te kopen dus ervaringen met de lpg motoren van renault/dacia in andere modellen zijn ook welkom :)

prompter

Re: Dacia sandero/ lpg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 21:38

Alleen als leenauto, op benzine. Ik vond het geen aanrader, hele goedkope materialen gebruikt voor het interieur en de deuren zijn zo dun, als je daar een aanrijding mee krijgt zit de tegenpartij zelfs met een zacht tikje bij je binnen.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 21:39

Meerdere Dacia’s gereden, vond het allemaal niks :o bij allemaal bijvoorbeeld met remmen het idee dat ik door de bodem moest trappen om de auto te laten reageren. Zeker de oudere Dacias scoren ook belabberd in de NCAP testen: https://www.euroncap.com/en/ratings-rew ... ment=false

Daarentegen ook Renault gereden (Megane) en dat is echt zoveel beter.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 22:07

Hier een best tevreden Dacia-rijder (maar hé, ik heb ook een Lada Niva gereden en daar ben ik 5 jaar lang heel blij mee geweest ;-)). Eerst 2 jaar een Sandero Stepway, die is helaas total loss gereden door een dikke Porsche Cayenne, geen harde tik, maar chassis was wel scheef. Is ook geen eerlijke strijd natuurlijk... -O-

Nu al bijna 3 jaar een Duster.

Beiden op LPG, wat bij normale temperaturen prima bevalt en zo lang je niets hoeft te trekken. Als het kouder is, rij ik op benzine tot de motor op temperatuur is. Anders is optrekken vrij rampzalig. En met een trailer (kan niet bij de Sandero overigens) wil je ook niet op LPG rijden, behalve steady en zonder tegenwind op de snelweg ;-)

Als je niet veel meer van een auto verwacht, dan dat die je van A naar B brengt en net als ik eigenlijk een duurdere auto niet waard bent (modderschoenen, een baal hooi in de achterbak), dan is het een prima aanschaf!

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 23:18

Ik heb vrij recent een Hyundai tucson op lpg gekocht, nu 3 weken in bezit en bevalt toch nog toe prima! Vooral het afrekenen bij de pomp is fantastisch.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 07:28

Horsechicka is de lpg vanaf fabriek op de Hyundai gebouwd of is die er later op gebouwd?

Mandymonica om jou moest ik lachen want ik ben idd wel het type wat geen moer geeft om auto's, hij moet gewoon rijden en als het even kan niet te veel kosten. Mijn vriend zei al als jij die peerdestal van jou (mijn huidige mitsubishi spacestar) wil inruilen/verkopen mag je hem wel eerst goed schoonmaken.. :+
Voor de mitsubishi had ik een skoda fabia en daarvoor een vw lupo, ik kom dus niet van Mercedes of Audi af zeg maar.
Ik gebruik mijn auto om mijn zoon weg te brengen, naar stal en familie te rijden en voor de boodschappen, verder niet en zoek nu een goedkope auto met wat hogere instap ivm rugproblemen.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 10:35

Voor zover ik weet is deze er later in gebouwd.
Het is wel een goedgekeurde g3 installatie, waardoor het ook op het kenteken geregistreerd is en je wegenbelasting voordeel hebt.

De auto loopt er prima op.
Voorheen had ik een mini cooper, maar met alle paardenspullen ( ik scheer heel veel ) die ik meesleep , een rhodesian ridgeback, en de mogelijkheid om een trailer te kunnen trekken hiervoor gekozen.
Als ik m’n dochter nu ophaal van school is er ook ruimte om een vriendinnetje mee te kunnen nemen zeg maar haha.
In plaats van dat ik alle koffers op elkaar moet stapelen en de kids in een wirwar van spullen/haar/hooi/stro zitten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 10:42

Een vriend van mij heeft de meest luxe versie van de Sandero gekocht, nieuw. Met benzinemotor. Dat is een aardig luxe auto hoor, en hij is er erg tevreden mee. Misschien zijn er toch veel voordelen over de Dacia omdat die in het begin zeker erg karig en simpel waren.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 12:27

Vooroordelen over de dacia zijn er zeker nog, mij is ook al gezegd dat die dingen in roemenie worden gemaakt, dus wat moet je met zo'n oostblokauto? Terwijl dacia al een jaar of 20 in Frankrijk word gemaakt door Renault en op Renault onderstellen word gebouwd. Ik las dat de sandero de meestverkochte auto in Europa was in 2024, zo vreselijk slecht zal hij dan ook niet zijn denk ik?

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 13:01

Mijn vader heeft er 1 op lpg en ik leen die regelmatig.
Prima wagen voor het geld.
Mijn vader rijdt er al drie jaar mee en heeft geen problemen gehad.
Het enige is dat ik vind dat ie wat luid is. Dus niet super geïsoleerd..maar verder prima auto.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 19:28

Lizenlotte schreef:
Horsechicka is de lpg vanaf fabriek op de Hyundai gebouwd of is die er later op gebouwd?

Mandymonica om jou moest ik lachen want ik ben idd wel het type wat geen moer geeft om auto's, hij moet gewoon rijden en als het even kan niet te veel kosten. Mijn vriend zei al als jij die peerdestal van jou (mijn huidige mitsubishi spacestar) wil inruilen/verkopen mag je hem wel eerst goed schoonmaken.. :+
Voor de mitsubishi had ik een skoda fabia en daarvoor een vw lupo, ik kom dus niet van Mercedes of Audi af zeg maar.
Ik gebruik mijn auto om mijn zoon weg te brengen, naar stal en familie te rijden en voor de boodschappen, verder niet en zoek nu een goedkope auto met wat hogere instap ivm rugproblemen.

:') Die opmerking ken ik :+

Klinkt als een prima aanschaf voor jou dan! Ga je voor nieuw of 2dehands? En de Stepway-uitvoeringen zijn nog best leuk aangekleed en hebben stoer voorkomen. Mijn man was altijd weer verbaasd hoeveel auto de Sandero eigenlijk was (altijd makkelijk om met mijn auto naar de stort te rijden bijvoorbeeld := en dan thuiskomen en zeggen "eigenlijk is het toch best een grote auto" O:) )

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 20:53

Ik heb mijn Sandero inmiddels ruim een jaar en ben er erg tevreden mee :) .
Ik heb niet het allergoedkoopste model maar 1 stapje daarboven en dan heb je echt een prima auto met voldoende snufjes vind ik. Het allergoedkoopste model is wel behoorlijk uitgekleed.
Ik rijd ook met de caravan erachter en dat gaat helemaal prima, ook op gas!
En bij het tanken is het helemaal leuk :D

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 20:56

Hier ook een tevreden Sandero eigenaar, tot 2 december omdat mijn oudste m in de prak reed. Overigens was het een semi-frontale botsing en was de schade voor de tegenpartij (ook fysiek) aanzienlijk groter.
Was nu even geen budget voor een andere Dacia (deze was vrij nieuw, maar was ook 2e auto naast de 4x4) dus nu wat oudere Mazda 2 voor prikkie opgekocht.

Overigens struikel je hier in Frankrijk over de Dacia's, de Fransen zijn er gek op.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 21:15

Dat is altijd leuk mandymonica als iemand met een vooroordeel positief verrast is door je auto :D
Ik ga voor een jong gebruikte, puur om de reden dat ze hier in duitsland helaas de nieuwen alleen in zwart, wit en grijs hebben en ik wil perse een kleurtje.. (dat is iets tussen mijn oren sinds ik 2 jaar geleden van achteren ben aangereden terwijl ik stilstond in een zwarte auto.)

Wat naar dat jullie oudste ook een aanrijding heeft gehad poosje, hopelijk niks aan overgehouden? Het is zonde van de dacia natuurlijk maar dat is maar blik, dat je kind ok is is veel belangrijker.

Ik had al een hele mooie gezien van 2022, in de luxe variant in rood met 6 versnellingen en 48000 op de Teller. zoiets zal het dus wel worden. Leuke prijs ook; nog geen 13000 euro :+