Met trailer door rood stoplicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zoef123

Met trailer door rood stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 13:21

Hé Bokkers,

Ik had recent een vervelende situatie.

Ik reed met 2 paards trailer geladen met 1 groot paard over een 2 baans 70km weg met stoplichten. Ik redt ongeveer 60km en voor mij reed een klein rode auto. De stoplichten stonden op groen en daar is een groene door rij flow. Ik had voldoende afstand met mijn voorganger. Het 3de stoplicht dat we passeren springt net voor dat de rode auto er door rijdt op oranje waardoor de auto eerst hard gas geeft en dan in eens heel hard remt. Ik kon met trailer geen kant meer op. Hard remmen zou ook niet genoeg afstand op de kleine rode auto voor me hebben. En een nood stop zou niet prettig zijn voor mijn paard. De auto voor mij stond echt vanuit het niets helemaal stil. Net iets over de streep. In een reflect scande ik dat er niks aankwam en niks stond en een draai aan het stuur gegeven en naar de 2de baan gegaan. Ik heb een camera in de trailer en zag dat dit net goed ging met mijn paard dit was al een aardige zwaai. Toen moest ik dus beslissen wat doet ik scannen en als het vrij is gas en doorrijden of als nog op een nood stop. Ik zag dat de weg vrij was en ben door gereden. Nu voelt dit als een hele lastige situatie. Ik heb niet bewust door rood gereden. Als de auto voor me gewoon doorgereden was was ik ook door oranje gereden. Zonder trailer had ik het gehaald om te stoppen maar met trailer was het onmogelijk om zo hard te moeten remmen. Heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt of een soort gelijke situatie? Ik wil nu bezwaar aantekenen. Ik begrijp dat je niet door rood mag rijden en dat is ook zeker niet mijn intentie geweest. Ik was me er van bewust als ik normaal zou remmen ik als nog na het veranderen van weg deel niet voor de streep meer stil zou staan. Het voelt heel zuur omdat als de auto gewoon door was gegaan met wat hij deed er niks aan de hand was geweest. Maar na de noodstop van hem kon ik eigenlijk vrij weinig meer om met trailer en paard nog op tijd te stoppen…

germie

Re: Met trailer door rood stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:23

Helaas, je hoort je altijd zo aan te passen dat je kunt remmen. Dus je had te weinig afstand op de voorganger. Zo simpel is het. Bezwaar aantekenen kan, maar hou er rekening mee dat je gewoon moet betalen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:25

Vervelende situatie! Ook een keer gehad en er voor gekozen door rood te rijden. Sindsdien benader ik groene stoplichten met een tempo dat ik altijd nog kan stoppen en geef pas op het laatste moment weer gas bij als het groen blijft. Het blijft soms lastig met trailer.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 13:27

germie schreef:
Helaas, je hoort je altijd zo aan te passen dat je kunt remmen. Dus je had te weinig afstand op de voorganger. Zo simpel is het. Bezwaar aantekenen kan, maar hou er rekening mee dat je gewoon moet betalen.

Mee eens. Alleen je gaat er ook niet vanuit dat iemand in eens een nood stop gaat maken. Ik had zelf ook nog normaal kunnen remmen als hij niet voor me had gereden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:28

zoef123 schreef:
germie schreef:

Mee eens. Alleen je gaat er ook niet vanuit dat iemand in eens een nood stop gaat maken. Ik had zelf ook nog normaal kunnen remmen als hij niet voor me had gereden.

Dan zal er gezegd worden dat je te weinig afstand had wegens de trailer. En ook als je dus de auto geraakt had was jij schuldig geweest, want jij bent achterop gereden. Zo zit het in Nederland in elkaar. Of je het er nu mee eens bent of niet.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 13:29

amyz schreef:
Vervelende situatie! Ook een keer gehad en er voor gekozen door rood te rijden. Sindsdien benader ik groene stoplichten met een tempo dat ik altijd nog kan stoppen en geef pas op het laatste moment weer gas bij als het groen blijft. Het blijft soms lastig met trailer.

Ja inderdaad. Ik rijdt ook echt rustig en voorzichtig. Het was nu zeg maar het laatste moment. En de auto voor me was eerst van plan harder te rijden en toch in eens heel hard te remmen. Het zijn allemaal fracties van seconden ik had besloten met hem mee te gaan dat had ook makkelijk gekund als hij niet in eens heel hard was gaan remmen. Misschien moet ik inderdaad nog meer net als jou gaan rijden.
Laatst bijgewerkt door zoef123 op 08-04-25 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 13:31

germie schreef:

Dan zal er gezegd worden dat je te weinig afstand had wegens de trailer. En ook als je dus de auto geraakt had was jij schuldig geweest, want jij bent achterop gereden. Zo zit het in Nederland in elkaar. Of je het er nu mee eens bent of niet.[/quote]

Ja weet ik. Je kunt ook weer geen 40 of 20 km gaan rijden om zulke situaties te voorkomen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:32

zoef123 schreef:
germie schreef:

'Als hij niet voor mij had gereden' dus je had simpelweg een te hoge snelheid óf te weinig afstand. Enorm vervelend, maar jij hebt zelf ook gezien dat het stoplicht naar oranje ging. Oranje = afremmen waar het kan. Niet extra gasgeven om toch door te kunnen.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 13:35

Je verwacht niet dat een kleine auto uit harde snelheid een stop maakt hij reed een stuk sneller als dat ik reed. Ik weet dat m’n remweg langer is daar rijd je ook naar. Alleen in deze situatie gaat het anders dan dat het normaal gaat of wat je verwacht en dat zijn de situaties die met een trailer toch echt wel lastig zijn.

En wat je zegt oranje is afremmen als je bijna onder het stoplicht rijd gaat dat niet meer met een trailer…

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:40

Je zegt hiervoor dat je zelf hebt gekozen om met hem mee te rijden. Vervolgens geef je de andere bestuurder de schuld. Je bent zélf verantwoordelijk voor jouw rijgedrag.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:41

zoef123 schreef:
germie schreef:
Dan zal er gezegd worden dat je te weinig afstand had wegens de trailer. En ook als je dus de auto geraakt had was jij schuldig geweest, want jij bent achterop gereden. Zo zit het in Nederland in elkaar. Of je het er nu mee eens bent of niet.

Ja weet ik. Je kunt ook weer geen 40 of 20 km gaan rijden om zulke situaties te voorkomen.

Waarom niet? Ik rijd op 70 wegen waarvan ik weet dat er stoplichten zijn gewoon tussen de 40 en 50 km per uur om er zeker van te zijn dat ik A. tijdig kan stoppen en B. mijn paard niet omdondert in de trailer. Het is een maximumsnelheid, geen minimumsnelheid die aangehouden moet worden en veiligheid gaat boven alles m.i.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:43

Als er een kind de straat op rent maakt de auto voor je ook een noodstop en hoor jij er ook niet op te knallen. Met of zonder stoplicht. Dus te weinig afstand.
Nu kon je uitwijken. Maar was het drukker geweest had je toch een aanrijding gehad.
Dat is de redenatie die gemaakt word.

Dat het anders voelt geloof ik wel.
Wij hebben het eens gehad met regen. Auto voor ons gaat ook vol in de ankers bij oranje.
Mijn vriend remt maar voelt het direct schuiven. En rechtsaf was ook vrij dus stuurt hij daarheen. Ook door rood.
Gelukkig geen flitskast dus voor ons geen consequenties.
Maar wel ff hart in de keel.
En paard oké.

Wel eens door rood met trailer geladen met piepschuim. Maar zeiltje achter dicht.
Auto door oranje, trailer door rood.
Wel een bekeuring. Aangevochten ivm niet hard kunnen remmen door paard. En het antwoord is simpel. Zachter het verkeerslicht benaderen. Lengte voertuig was pech.

Dus ja tot ergernis van andere. Veel afstand en sukkelen betreft snelheid want je staat in je ongelijk.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 13:46

Ik ben vooral benieuwd of iemand ook wel is zo’n situatie heeft meegemaakt. En of er mensen zijn die bezwaar gemaakt hebben?
Dat je afstand moet houden en moet kunnen remmen is duidelijk. Dat is ook nooit een probleem.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:46

Een NOODstop is een noodstop. Die kan ten alle tijden nodig zijn. Wat ik me verder afvraag, heb je al een bon binnen dat je bezwaar wilt aantekenen? Ben verder bang dat je evengoed gewoon moet betalen. Zelf probeer ik met een trailer altijd anticiperend te rijden. Ik houdt niet zo van abrupte stops.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 13:49

Winged schreef:
Je zegt hiervoor dat je zelf hebt gekozen om met hem mee te rijden. Vervolgens geef je de andere bestuurder de schuld. Je bent zélf verantwoordelijk voor jouw rijgedrag.

Dat weet ik. Ik vind het vrij asociaal als je ziet dat er een trailer achter je rijd om dan als nog op het allerlaatste moment een nood stop te maken. En ja ik moet altijd kunnen stoppen maar sommige dingen verwacht je niet en m’n paard gun ik ook geen nood rem.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:51

Heel vervelend, lijkt me ook behoorlijk schrikken.

Ik weet wel van mensen die bij een oranje licht altijd meteen een noodstop maakten, daar zijn minimaal twee aanrijdingen van gekomen, waarvan ik weet. Die twee keer is het namelijk een zaak geworden en hebben de remmende mensen gelijk gekregen. Onveilig? Ja. Maar volgens de wet hebben ze alsnog gelijk.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 13:51

Friesfanaat schreef:

Waarom niet? Ik rijd op 70 wegen waarvan ik weet dat er stoplichten zijn gewoon tussen de 40 en 50 km per uur om er zeker van te zijn dat ik A. tijdig kan stoppen en B. mijn paard niet omdondert in de trailer. Het is een maximumsnelheid, geen minimumsnelheid die aangehouden moet worden en veiligheid gaat boven alles m.i.[/quote]

Als je te langzaam rijdt kunt je wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. Je kunt daar ook een boete voor krijgen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:52

Ja als je dat doet voor een onzin reden.
Rustig rijden door lange remweg is echt wat anders.

Maar onze door rood werd ook niet anders gezien door de trailer. Waarom bij jou dan wel?
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 08-04-25 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 13:53

Mariett schreef:
Heel vervelend, lijkt me ook behoorlijk schrikken.

Ik weet wel van mensen die bij een oranje licht altijd meteen een noodstop maakten, daar zijn minimaal twee aanrijdingen van gekomen, waarvan ik weet. Die twee keer is het namelijk een zaak geworden en hebben de remmende mensen gelijk gekregen. Onveilig? Ja. Maar volgens de wet hebben ze alsnog gelijk.

Ja klopt echt niet prettig.

Ja ik weet ook dat ik volgens de wet een overtreding doe.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 13:53

DuoPenotti schreef:
Ja als je dat doet voor een onzin reden.
Rustig rijden door lange remweg is echt wat anders.

Ik reed ook zeker 20 km zachter als wat mag. Dus ja ik reed ook rustig.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:54

Heb je de boete al binnen?

Een rood licht flitser flitst niet meteen..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:54

De wetgever redeneert (terecht) zoals de meeste bokkers nu doen: je hoort ten alle tijden te kunnen stoppen.

Alleen in de praktijk is het wel even andere koek. Want als je oprecht zo langzaam rijdt dat je ten alle tijden nog kunt stoppen ben je ook een 'sitting duck' en gaan andere weggebruikers anticiperen op jouw trage rijden door voor je te schieten en andere irritante dingen te doen. Dus je balanceert voortdurend op een precair evenwicht van langzaam en snel genoeg rijden.
En dan kan het voorkomen dat je nét door rood rijdt.

Ik realiseer me dit al een heel lang en redeneer nu als volgt: die boete gaat er een keer komen met het aantal keer en km's die ik maak met de trailer. In mijn hoofd heb ik hem alvast betaald bij wijze van spreken. En ik reken er niet op dat bezwaar aantekenen gaat werken (al kun je het altijd proberen)

Tot op heden met 20 jaar trailer rijden nog niet gebeurt. Maar ik denk dat dat meer geluk dan wijsheid is. Maar ik rijd dus niet geknepen om die bekeuring te vermijden. Ik rij op de balans van verkeersveiligheid. En dat kán me een keer flink geld kosten. Dat is dan maar zo.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 08-04-25 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:55

Het stoplicht springt op rood net op het moment dat de rode auto erdoor rijdt. Vervolgens geeft de rode auto flink gas en maakt dan een noodstop.
Als ik dat zo lees zou de rode auto allang weg moeten zijn, en geen tijd meer hebben om nog voor het stoplicht te stoppen. Oftewel, het stoplicht sprong al eerder op oranje, de auto probeerde het nog te halen maar vond op het laatst dat hij dat niet meer maken kon.
Dat betekent dat jij, als je voldoende afstand hebt gehouden, niet meer door oranje had kunnen rijden. Want als je al afstand had, en de rode auto heeft gas gegeven zou hij nog verder van je vandaan zijn.
Ik denk dat je bezwaar sowieso niet goedgekeurd wordt, vanwege het afstand houden en het moeten stoppen voor oranje, maar ik denk dat je toch dichter op je voorganger en met meer snelheid reed als je zelf dacht. ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:55

Ik denk dat je in jou situatie goed gehandeld heb, veiligheid voor je paard voor alles maar ik ben ook bang dat je gewoon moet betalen maar de optie tot bezwaar maken is er altijd dus je kan het proberen.

Misschien als je ziet dat het al langere tijd groen is toch gaan afremmen omdat oranje en rood dan niet lang op zich zullen laten wachten.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 13:55

Funnygirl schreef:
Een NOODstop is een noodstop. Die kan ten alle tijden nodig zijn. Wat ik me verder afvraag, heb je al een bon binnen dat je bezwaar wilt aantekenen? Ben verder bang dat je evengoed gewoon moet betalen. Zelf probeer ik met een trailer altijd anticiperend te rijden. Ik houdt niet zo van abrupte stops.

Ja heb ik. Ben ik ook bang voor. Maar was toch benieuwd naar ervaringen van andere in soort gelijke situaties.

Nou inderdaad ik dus ook niet en tot nu toe ook nooit mee te maken gehad en rij vrij veel met de trailer. Als er geen paard in stond had ik ook een stop gemaakt maar je bent ook zuinig op je paard.