Tuin aankleding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Tuin aankleding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 08:52

Omdat de klimop in onze tuin niet wil groeien ben ik op zoek naar wat anders.
Er staat al een gaashekwerk waar obvious de klimop in moest groeien. Naast klimop ook allerlei andere klimmers geprobeerd maar niks slaat aan. Her en der verloren plukken klimop maar na 7 jaar is het nog steeds niks.
Er moet dus maar wat anders in.

Ik overweeg rietmatten maar zag dat er ook een bamboe variant is, wilg en heide matten.
Ik zoek een duurzame variant.

Iemand ervaringen met een variant en hoe lang het mooi blijft. Het gaat om een stuk van 40 meter. Staat in de zon en regen.

Ir111

Re: Tuin aankleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 08:57

Kun je niks met je bodem doen zodat de klimop wel groeit? Klimop wil niet te nat en niet te zuur staan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 09:02

Een meter verderop zit een sloot. In de winter staat die nog niet vol. Wel drassig. Verder zitten we op veengrond. Altijd wat zurig al groeit de klimophier waar het niet nodig is. Maar datbhek wil maar niet dichtgroeien. Iets aan de grond doen heeft niet zo veel zin. Het meeste zal wegspoelen de sloot in denk ik. En eerlijk gezegd heb ik daar ook niet zoveel zin in.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 09:42

Bruidssluier is een snelle groeier en bloeit ook nog leuk.
Voor het eerst dat ik hoor dat klimop het niet wil doen, hier is ie niet uit te roeien en gaat zelf tot 5 mtr hoog de bomen in.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 09:44

Sproei je genoeg? Bij m’n ouders deed de klimop ook weinig tot ze een druppelslang aanlegden. :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 10:19

Ik zoek echt geen andere planten maar ervaring met de levensduur van de verschillende matten.
Hoe goed bedoeld ook.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:34

kun je er geen bloembakken voor zetten en daarin de klimop of hedera of wingerd in zetten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:47

Wilg is de meest duurzame variant van het rijtje dat je opgeeft. Riet vergaat snel, heide ook. Bamboe zit er tussenin, maar als je duurzaam ook interpreteert als "moet niet de halve wereld overgevlogen zijn", zou ik die ook links laten liggen. Tenzij je heel zeker weet dat ze van lokaal gekweekte bamboe zijn.

Als je verse wilg kunt bemachtigen kun je zelf vlechten én heb je kans dat de takken wortelen en heb je een groene schutting. Of een combi maken van gekochte matten tussen verse wilgestaken, zodat de palen van je hek groene wilgen zijn.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 11:50

Wilgen genoeg maar ik wil zeker niet gaan vlechten op dat stuk. Daarnaast vind ik 25 volwassen bomen al teveel werk. Vandaar de voorkeur voor matten die ik er makkelijk tegenaan kan vastmaken.

Bamboe die de wereld is over gevlogen is een goed punt om rekening mee te houden. Nog niet aan gedacht. Is dat met riet anders?

Naast duurzaam geproduceerd zou ik het ook vooral graag duurzaam hebben als een levensduur van toch minimaal een aantal jaar

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:56

Hier rietmatten gehad maar heb alles er vorig seizoen afgetrokken. Het heeft maar een paar jaar gezeten, had er zelf ook nooit voor gekozen maar was al door de vorige eigenaren bevestigd tegen de inkijk. Het werd gewoon al heel snel lelijk. Mos, schimmel, broos, stukken afgebroken etc. Mijn ervaring met riet is dus dat het niet heel sterk is in weersinvloeden of mooi blijft maar misschien dat het langer meegaat als je het goed en vaak onderhoud. Maar als het je vooral gaat om goedkoop, snel/makkelijk bevestigen en het hoeft maar een paar jaar mee te gaan dan is riet denk ik al snel prima.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 12:08

In het geval van bamboe ook even aan denken dat er veel wespen bij komen. Dat had ik toentertijd...

Zelf heb ik gewoon volwassen hedera gekocht, planten van 1.80m. Beetje schone grond er in gedaan (echt wel vervuild door de asbest van de buurman) et voila...

Maar is het geen optie om er gewone hekken in te zetten? En dan indien gewenst er een bak aan te hangen?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 12:18

Wat bedoel je met hekken en bakken? Van die complete volgroeide kant en klaar hekken? Dat is een te grote kostenpost. Het gaat over een stuk van zo’n 40 meter. De stukken klimop die wel zijn aangeslagen zijn na meerdere jaren nog steeds niet je van het. De kans dat eea. Dood gaat schat ik groot in. Zonde om dan veel geld uit te geven aan planten. Ook aanwas met nieuwe grond is allemaal geprobeerd. Klimop, clematis, klimmende hortensia, jasmijn, kiwi.
Er is bemest, er is goede tuinaarde gebruikt.
We hebben nu een fijne plek gecreëerd om
Buiten in de zon te zitten na jaren en nu ben Inmiddels wel klaar met 40 meter doorkijk naar de buren. Gokken dat allerlei planten nu wel aan gaan slaan wil ik niet. Leuke potten met bloemen en planten hebben we al staan.
Vandaar de voorkeur voor matten. Het beetje klimop wat er wel groeit kan prima door blijven groeien en er omheen of doorheen groeien als groene stukken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 12:21

belle_boef schreef:
Bamboe die de wereld is over gevlogen is een goed punt om rekening mee te houden. Nog niet aan gedacht. Is dat met riet anders?

Naast duurzaam geproduceerd zou ik het ook vooral graag duurzaam hebben als een levensduur van toch minimaal een aantal jaar

Rietmatten uit NL zijn vermoedelijk makkelijker te verkrijgen. In NL wordt riet 'geteeld' voor daken, dus ik neem even aan dat er NL-geproduceerde rietmatten zijn. Maar zowel rietmatten als heidematten gaan maar een paar jaar mee.

Wilgenmatten gaan normaalgesproken wel een jaar of 10 mee. Ook als ze geen wortelschieten (wat ze ook niet doen als ze niet de grond in gestoken worden uiteraard)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 12:22

Nee, ik bedoel gewone schuttingen. Niet kant en klaar met hedera.
Dat mattenspul blijft nooit lang goed, ik heb het twee keer gehaald, de eerste keer bamboe, was in no time kapot. De tweede keer heide, was ook helemaal af toen ik het er af haalde. Kost voor 40 meter ook elke twee jaar een hoop geld...

Als je de hekken dan wilt aankleden hang je hier en daar een bak op of je zet er suzannes tegenaan. Of wat je maar leuk vindt :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 13:16

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 13:18

Omdat dit topic beter op LZP past ga ik het daarheen verplaatsen.

ED --> LZP

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 13:19

Je kan ook nog kijken naar windschermen. Misschien handig om te delen wat voor budget je ongeveer hebt en hoe hoog het moet zijn? Ik zag al dat de lengte zo’n 40 meter is.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 13:45

Het is 2 meter hoog ongeveer. Windscherm is ook een optie al vind ik dat niet zo mooi.

Ik wil er niet heel veel aan uitgeven, er zijn andere dingen die hoger op het prioriteiten lijstje staan qua opknappen. Vandaar de matten optie als relatief goedkoop en ook best prima om tegenaan te kijken. Daarnaast zijn ze makkelijk en snel te monteren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 14:45

Dan moet je misschien een rekensommetje maken...

Heide matten á 15 euro de meter = 600 euro welke over 3 jaar echt wel door en door af zijn... =200 euro per jaar
Of schutten á 35 euro de meter = 1400 euro welke over 10 jaar nog goed zijn... = minder dan 140 euro per jaar

En dan bepalen of je dan tijdelijk een relatief hogere uitgave wilt doen om in de tussentijd te kunnen sparen. Vergeet niet, lekker zitten deze zomer (en in ieder geval de volgende!) is ook heel wat waard!!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 02:12

Riet vergaat snel en wordt dan ook lelijk. Ik zou ook naar wilg kijken, evt in combi met wat zelf planten/vlechten. :j

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 06:58

belle_boef schreef:
Ik zoek echt geen andere planten maar ervaring met de levensduur van de verschillende matten.
Hoe goed bedoeld ook.

Heidematten gaan niet lang mee. We hadden ze ter overbrugging tot de klimop het hek zou volmaken. Binnen twee jaar vielen de gaten erin. Gelukkig doet de klimop het bij ons wel goed.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 07:05

Matten kijk je al vrij snel weer doorheen.

Wij hebben dubbel schaduwdoek, dat werkt wel goed. Dat kun je ook gewoon tegen het gaas doen dat je nu al hebt staan.

Mooi is misschien anders maar je kunt er tzt altijd nog wat matten voor zetten ofzo.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 08:39