Malaria medicijnen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Malaria medicijnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 22:53

Ik ben als de dood voor braken en hallucinaties als bijwerkingen.

Maar ja, als je op reis wilt naar Zanzibar en Tanzania binnenland dan is het wel verstandig om malaria tabletten te nemen.

Hoe zijn jullie ervaringen?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 22:58

Ik heb voor al m'n Afrika-reizen malaria pillen genomen.
En dan idd de lariam, bekend om z'n bijwerkingen.

Nooit enige bijwerking gehad.

Er zijn nu ook andere medicijnen met wat minder bijwerkingen.

Malaria zelf kan trouwens ook flinke hallucinaties geven, zelfs jaren later.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 23:04

Het is voor mij al een flinke poos geleden (11 jaar ongeveer) maar ook ik heb geen bijwerkingen gehad :) . Ik was toen 2,5 week op Safari in Kenia. Mijn man had er ook geen last van.

daantjuhhh

Re: Malaria medicijnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 23:07

Oh dat is fijn om te horen. Op internet lees je allemaal verschrikkelijke verhalen.
Maar ja mensen die een goede ervaring hebben delen het ook niet.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 23:11

daantjuhhh schreef:
Ik ben als de dood voor braken en hallucinaties als bijwerkingen.

Maar ja, als je op reis wilt naar Zanzibar en Tanzania binnenland dan is het wel verstandig om malaria tabletten te nemen.

Hoe zijn jullie ervaringen?

Ik ben hier in februari naar toe geweest. Een geweldige reis en totaal geen last van de malaria pillen gehad.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 23:13

Ik heb drie maanden Lariam gebruikt toen ik in Ghana woonde. Ik ben wel gestart met testen in NL en dat ging goed en ben er in Ghana mee door gegaan.
Zelf nam ik de medicatie eens per week in de ochtend. Een vriendin nam ze in de avond en zij had heel levendige en onrustige dromen de eerste nacht na de wekelijkse inname. Het ging beter toen ze de medicatie in de ochtend nam.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 23:21

Ik kreeg er de eerste dagen heftige dromen, 1 hallucinatie (werd wakker en zag een vrouw naast mijn bed) en de eerste 2 weken stevige migraine. Had echt geen idee dat het door die pillen kwam, dokter had er niks over gezegd. Ik dacht dat ik bezoek kreeg van Ghanese spirits waar mijn Ghanese vriendinnen in Nederland me voor hadden gewaarschuwd, en dat ik een zonnesteek had :') was er overigens niet bang van. Maar helaas kan ik je niet geruststellen dus.

Ik weet niet hoe het in Zanzibar en Tanzania is, maar in Ghana heb je in een handomdraai betaalbare medicatie als je malaria vermoedt. Malaria kan zeker gevaarlijk zijn maar is heel goed te behandelen, je moet er alleen snel bij zijn. Maar leuk is het absoluut niet, dus zonde van je reis als je plat ligt. Alleen al daarom beter gewoon slikken (Al moet ik zeggen dat die migraine ook wel delen van de reis hebben verpest). Ik had wel de pillen die je dagelijks moet slikken, misschien zijn die pillen die minder vaak hoeven beter?

In Ghana zelf slikt overigens niemand het, dat is geen doen. Ze lijken er ook niet zo angstig voor, maar hoor wel van velen die het hebben gehad dat het echt geen pretje is.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 23:28

Ik heb een half jaar malarone geslikt toen ik in Tanzania werkte. Ik had wat levendiger dromen, maar niet heftig en daar had ik geen last van. Ook verder geen problemen mee gehad. Als ik rondvroeg in mijn omgeving waren er echt amper mensen die last hadden van nare bijwerkingen. In het algemeen werd malarone wel beter verdragen dan lariam. Denk dat je als je zoekt op internet naar ervaringen sowieso een erg vertekend beeld krijgt. Gave reis heb je in het vooruitzicht! Ik zou gewoon de medicatie nemen (naast goed smeren, muggenwerende kleding dragen en slapen onder een klamboe) en verder niet teveel bij stilstaan. :)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 23:31

In Zuid-Afrika is in de winterperiode (mei-september ongeveer) het risico op malaria heel laag, en de GGD vindt het dan niet zo nodig om ze te slikken. Ik weet niet of dat ook zo is voor Tanzania en Zanzibar, maar misschien de moeite waard om even te checken?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 23:40

Ooit Lariam gekregen als contramedicatie, wat een klote middel.
Ik zal never nooit naar een land gaan waarvoor het verstandig is malaria medicatie te slikken.
Middel was nog erger dan de kwaal.
Vergelijkbaar als 2e dag oxycodon. Dat is ook een ramp.
Hallucinaties, misselijk, draaien.
Ik kan het risico op malaria niet nemen, dan maar niet naar zulke landen.

r0bijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 23:41

Toevallig zitten wij momenteel in Zuid-Afrika (Kruger gedeelte) en slikken elke dag malarone. Ik was ook een beetje huiverig na het lezen van de internet verhalen, maar geen 1 bijwerking tot nu toe. Schoonouders hebben vorig jaar dezelfde pillen gebruikt, ook zonder vervelende bijwerkingen. Stel de bijwerkingen zouden belemmeren tijdens de reis, zou ik direct stoppen en de pillen alleen nog innemen bij het vermoeden van malaria. Alleen dat is misschien makkelijk gezegd omdat ik geen angst voor overgeven etc heb. Voor de medicatie moet je sowieso langs de ggd voor een consult en misschien kan de verpleegkundige je dan wat meer geruststellen. Succes en alvast een fijne vakantie!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 23:47

Dank voor jullie reacties!

Ik wil liever geen lariam inderdaad, maar die nieuwere die mildere bijwerkingen hebben.

Ja ik ga sowieso overleggen wat verstandig is. Maar in het binnenland Tanzania wordt het wel echt aangeraden.

Vlindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 02:26

Toen ik 4 maanden in Uganda verbleef heb ik dagelijks Malarone geslikt. Mijn reisgenoten namen Lariam en zij hadden allemaal last van bijwerkingen. Zelf heb ik geen last van bijwerkingen gehad, nam het in de ochtend. Voor mij was Lariam geen optie, omdat eerste bloedlijn familie lid bekend was met schizofrenie. Dat werd om die reden door mijn arts destijds afgeraden om Lariam te gebruiken.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 04:17

Ik heb met malarone geen last gehad. Ik ben ook in binnenland Tanzania en Zanzibar geweest 3,5 maand. De vriend waar ik mee was heeft malaria gehad en was enorm ziek. Er zijn wel medicijnen beschikbaar. Fijne reis gewenst!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 07:26

Malerone is flink duurder dan Lariam, maar geeft minder bijwerkingen. Helaas heb ik wegens bijwerkingen de kuur met Malerone tot 2 keer toe niet af kunnen maken. Ben er dus in het land waar ik toen was al mee gestopt, want het was echt niet te doen (continu in de schijterij, niet meer slapen, buikpijn, en nee kwam niet van het eten). Lariam nooit geprobeerd wegens de bijwerkingen.
Als ik het weer nodig heb, dan haal ik weer Malerone, Lariam zou ik echt niet aan durven.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 07:55

Afgelopen September/ oktober naar het binnenland van Tanzania en Mafia Island geweest en Malarone geslikt. Enigste bijwerking (waar we pas na 3 weken achter kwamen) was diaree. Hoe voorzichtig we met z'n 5en ook waren, op een gegeven moment hadden we er alle 5 goed last van. Waarschijnlijk combinatie van: anders eten, lunch die niet in de koelkast bewaard was maar in warme auto én dus de Malarone, waarbij diaree een veel voorkomende bijwerking is.

Als je nog niet geboekt hebt, kan ik Mafia Island aanraden ipv Zanzibar.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 08:08

18 jaar geleden ben ik een rondreis door Kenia, Tanzania en Zanzibar gaan maken en heb toen 0 bijwerkingen gehad en mijn moeder ook niet.

Wel was het de mooiste reis van mijn leven !

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 08:22

10 - 15 jaar geleden heb ik slechte ervaringen gehad met Lariam.

Vorig jaar naar Zuid Afrika geweest en ik was huiverig voor de medicatie. Maar we hadden een ander merk voorgeschreven gekregen deze keer (Malarone) en dat was echt een wereld van verschil. Totaal geen last gehad deze keer

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 08:46

Tip: slik het alvast een paar dagen in Nederland om te proberen en te kijken hoe je erop reageert. Wij zijn 6 jaar geleden naar Zuid-Afrika geweest en moesten ze innemen voor het deel in het Krugerpark. Mijn man werd echt doodziek van de pillen, terwijl ik nergens last van heb gehad. Uiteindelijk is hij gestopt na 3 dagen spugen en sprintjes naar de wc (brengt best wat spanning mee als je kilometers moet rijden :+). We kwamen bij een guesthouse van een vrouwtje die daar al 20 jaar woonde (geëmigreerd vanuit Engeland). Ze had al zoveel gasten gehad die doodziek het Kruger uitkwamen, door de medicatie en niet door een mug. Zij zei ook: de grootste reden dat het zoveel dodelijke slachtoffers geeft is omdat in Afrika zelf mensen vaak niet het geld of de middelen hebben om bij goede medische hulp te komen. Ze gaf als tip om eventueel in Afrika nog een test te laten doen. Mijn man heeft zich uiteindelijk op de laatste dag nog in Zuid-Afrika in een privé kliniek laten testen, maar testte zoals verwacht negatief.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 08:58

Ik ben lang geleden in Kenia geweest en slikte Lariam. Daar heb ik hele nare en ernstige bijwerkingen van gehad. Ik ben daar overgestapt op malarone en dat ging prima. Ik begrijp niet dat Lariam nog op de markt is.

6 jaar eerder had ik ook lariam gebruikt, maar toen had ik nergens last van. Dat zegt blijkbaar ook niet alles.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 09:33

Toen wij in 2023 naar Zanzibar gingen hebben we ook tabletten geslikt, wij hebben er alle 3 geen last van gehad. Welk middel het precies was moet ik even nakijken. In november gaan we naar Gambia en ook dan wordt malariamedicatie aangeraden zag ik, dus dan zullen we wel weer krijgen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:38

Ik heb tijdens de eerste keer ZA Malarone meegekregen van de GGD. Weet niet of het nu nog zo is, maar je moest een aantal dagen voordat je naar het "gevarengebied" ging beginnen met slikken en een aantal dagen erna ook nog. Zonder gedoe begonnen, maar na een paar dagen echt misselijk, diarree en lusteloos, dus ik ben met de pillen gestopt voordat ik naar het gebied ging.

De keren erna nieteens meer pillen meegenomen. Daar goed ingespoten met lokaal antimuggen-spul en bijna overal hangen klamboes. De helft van mijn familie woont er en ben op hun tips afgegaan. Zij zeiden ook dat het probleem meestal komt omdat er te laat actie wordt ondernomen, dus als ik me bij thuiskomst niet lekker had gevoeld, had ik direct naar een dokter moeten gaan met de mededeling dat ik in een malariagebied was geweest. Ik heb nergens last van gehad, dus zo ver is het hier nooit gekomen, maar het schijnt dat je dan een kuur krijgt en je er ook gewoon weer vanaf komt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 10:48

mvdende schreef:
Afgelopen September/ oktober naar het binnenland van Tanzania en Mafia Island geweest en Malarone geslikt. Enigste bijwerking (waar we pas na 3 weken achter kwamen) was diaree. Hoe voorzichtig we met z'n 5en ook waren, op een gegeven moment hadden we er alle 5 goed last van. Waarschijnlijk combinatie van: anders eten, lunch die niet in de koelkast bewaard was maar in warme auto én dus de Malarone, waarbij diaree een veel voorkomende bijwerking is.

Als je nog niet geboekt hebt, kan ik Mafia Island aanraden ipv Zanzibar.

Nee we hebben nog niet geboekt.

Mijn broer moet eerst nog overleggen met zijn arts of hij dit ook veilig kan.
Hij is hart/long patiënt.
Maar ik hou dat zeker in gedachten.

Iedereen heel erg bedankt voor het delen van de ervaringen. Ook een goede tip om het hier al even te testen hoe ik reageer.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:14

Geslikt beide keren dat ik in Gambia was, nooit last gehad, ging met een groep van 18 mensen en niemand had last gehad. Ik slikte het altijd met het avond eten

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:19

Ik wilde om die reden ook absoluut geen Lariam. Heb meerdere keren in mijn leven Malarone gehad en geen problemen of enige bijwerkingen, idem mijn broer.
Maar laatste keer is alweer bijna 20 jaar geleden.