Ik heb aanstaande vrijdag een bezichting bij een bouwperceel.
Momenteel heb ik een eigen koopwoning, maar ik zou graag wat vrijer willen zitten dus ik ben aan het rondkijken naar de mogelijkheden.
Nu liep ik dus tegen dit perceel aan, er zit een woonbestemming op. Vrijdag gaan we kijken en heb ik ook natuurlijk de gelegenheid om vragen te stellen.
Nu is dit echt totaal nieuw voor mij en weet ik dus niet zo goed waar ik moet beginnen. Waar moet je rekening mee houden bij de koop, maar ook verder in het proces?
c_alsemgeest
Geplaatst: 02-04-25 11:14
Ik zou vooral kijken of het al bouw rijp is, dus liggen de nuts en inet voorzieningen er al? Fundering, of mogelijkheden daartoe. Of moet dat allemaal nog geïnstalleerd en geregeld worden. En hoe mag het kadastraal ingedeeld worden, heb je beperkingen qua m2 voor bebouwing, of alleen de wettelijke grens meters.
moonsparkle
Geplaatst: 02-04-25 11:18
Ik zou ook kijken naar de plannen voor de omgeving, ik ken iemand die vrij uitzicht had en aan het eind van de straat koeien, dat werd uiteindelijk een winkelcentrum en dus ook veel doorgaand verkeer
lees al heel goed het bestemmingsplan door wat er wel en niet mag, kijk na of er een gebiedsplan of iets is.
Ibbel
Geplaatst: 02-04-25 11:36
Regel tijdig een aannemer. Neem een architect in de hand voor het ontwerp en de aanvraag omgevingsvergunning. Hou rekening met dat je een bouwdepot moet hebben - oplopende dubbele kosten dus gedurende een aantal maanden.
c_alsemgeest
Geplaatst: 02-04-25 11:37
butengeweun schreef:
lees al heel goed het bestemmingsplan door wat er wel en niet mag, kijk na of er een gebiedsplan of iets is.
Dit inderdaad ook, maar dat doe ik bij een bestaand huis eigenlijk ook altijd. Heb weleens huizen op het oog gehad met mooi vrij uitzicht en we zagen toen in het bestemmings/gebiedsplan dat er hoogbouw voor kwam te staan
Ik heb de opleverkeuring ook door VEH laten doen. En hoe gek het ook mag klinken: de aannemer was daar ook blij mee. Die weet namelijk dat er dan een expert komt.
Is het onderdeel van een project? Zit je vast aan een aannemer of heb je vrije keuze? Zijn er bijkomende eisen bij de bouw m.b.t. duurzaamheid? (Ik ken iemand die moest persé een sedumdak laten leggen). Hoe is de ligging van het perceel en wat is de meest gunstige oriëntatie van het dak voor zonnepanelen? Staan er hoge bomen of gebouwen in de buurt die de opbrengst van de panelen negatief kunnen beïnvloeden? Zoals hierboven al genoemd: moet er geheid worden? Dat brengt de bouwkosten (fors) omhoog. Wat is de historie van de kavel/het stuk grond? Is er al een verkennend bodemonderzoek gedaan? Is er al een sonderingsrapport?
En dan de volgende stap. Architect is niet nodig als je kiest voor een zgn. cataloguswoning. Dat kan behoorlijk schelen in de kosten. Bezoek meerdere aannemers zodat je een goed idee krijgt van wat je krijgt voor je geld. Bedenkt van tevoren goed wat je echt belangrijk vindt in je nieuwe huis. Hou goed in de gaten wat wel/niet onderdeel is van de bouw.
Denk bij je budget ook aan: - keuken - aanleg oprit/tuin - behang/muurverf - vloerbedekking/parket/laminaat/pvc (-badkamer/toilet als dat niet bij de bouw inbegrepen is en/of meerkosten voor tegels en sanitair naar je smaak)
c_alsemgeest noemt het eigenlijk al een beetje, maar vraag echt naar hoe en waar er precies gebouwd mag worden. Hiernaast was een kavel met 3 grote bomen en iemand had dat gekocht, maar toen bleek dat het huis alleen maar op één bepaalde plek (vlak tegen de bomen aan) mocht met de ingang naar één bepaalde kant en de oprit ook alleen op één vaste plaats. Die persoon heeft het weer verkocht, want dat was totaal niet wat hij in gedachten had. (Gelukkig hebben we daar nu fantastisch leuke buren die wél van tevoren op de hoogte waren over hoe en wat.)
en let op wat de makelaar zegt, hij kan wel zeggen je mag dit en dat maar altijd navragen bij de gemeente. Zo zijn hier al mensen flink de mist in gegaan dat ze dachten dat iets gebouwd mocht worden zonder bv vergunning maar toen ze het geplaats hadden mocht het niet.