Hoe is het om te wonen op het platteland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Hoe is het om te wonen op het platteland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 13:26

Wij zijn op zoek naar meer rust, ruimte, stilte en natuur. Nu zien we vanalles voorbij komen waarvan we ons afvragen hoe het zou zijn om er te wonen. Nu zijn er ongetwijfeld Bokkers die ervaring hebben.

Dus hoe is het om te wonen naast en waarmee rekening te houden als je woont naast:

Een melkveehouderij
Een zorgboerderij
Landbouw buiten
Kassen

Aanvullen mag :D kan wellicht ook handig zijn voor anderen.

Ik snap dat er een kans is dat er meer tractoren voorbij rijden en dat er soms geuroverlast kan zijn bij bemesten van land, maar wat is verder jullie ervaring?

Nu in de winter als we bij huizen gingen kijken gebeurde er op het land niks, maar dat is in het voorjaar, de zomer en de herfst mogelijk wel heel anders.

De keren dat ik bij een boerderij met koeien was, waren de koeien rustig aan het grazen of rustig op stal, ook eigenlijk geen geloei, maar goed ik ben er nooit dagen achter elkaar geweest bijvoorbeeld.

Voor wie ervaring heeft met de stad en het platteland, hoe ervaar jij de verschillen?
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 01-04-25 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurievc

Re: Hoe is het om te wonen op het platteland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:30

Ik woon op het platteland. Heb zelf een paardenstal, zit tussen de koeien-, varkens- en paardenstallen. En heel eerlijk, ik heb nergens last van. Geen geurhinder, buiten als ze bemesten. Geen geluidshinder, ...
Er rijden hier vaker tractors dan auto's rond, maar dat vind ik absoluut niet onder overlast vallen.

Hiervoor 20j in een grote gemeente gewoond, maar ik woon veel liever in de rust van het platteland. :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:32

In bepaalde regioś van brabant vind ik de stankoverlast van varkenshouderijen wel echt storend. Maar dat is persoonlijk.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:32

Ik denk dat het er aan ligt waar je precies woont. Als je echt in het buitengebied woont heb je waarschijnlijk ook zelf een grotere tuin of ligt je huis verder van de weg af, wat invloed kan hebben op eventuele overlast.
Wij wonen in een dorp waar ook een fruitbedrijf zit en hebben dus geen last van bemesten, maar bijvoorbeeld wel van veel vrachtwagens die door het niet al te grote straatje rijden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:33

Dit is niet te vergelijken met andere, wat de een rustgevend en prettig vind, vind een ander storend en stinken.

Als ze hier de weilanden beginnen te bewerken dan zit je een hele poos in de geur van mest, onze ramen zijn permanent smerig van het stof en zand en tijdens het uitlaten van de honden moet ik iedere 500 meter plaats maken voor een tractor of iets vergelijkbaars.

Ik vind het heerlijk. <3 Zou niet anders willen, 's avonds is het echt stil en donker en als ik 's morgens ga wandelen dan hoor ik de vogels, zie ik reeën, wilde zwijnen, fazanten, konijnen of hazen en noem maar op.

Ik zou niet zonder kunnen! Maar er zijn genoeg toeristen in deze seizoenen die zoch beklagen bij de receptie over de stank, het geluid van de machines, mensen die hun hond uitlaten in de ochtend of de loeiende koeien verderop...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 13:33

Laurievc schreef:
Ik woon op het platteland. Heb zelf een paardenstal, zit tussen de koeien-, varkens- en paardenstallen. En heel eerlijk, ik heb nergens last van. Geen geurhinder, buiten als ze bemesten. Geen geluidshinder, ...
Er rijden hier vaker tractors dan auto's rond, maar dat vind ik absoluut niet onder overlast vallen.

Hiervoor 20j in een grote gemeente gewoond, maar ik woon veel liever in de rust van het platteland. :)

Leuk en interessant om te lezen, hoe ver zitten deze bedrijven van jullie af? Dat kan natuurlijk nog wel een groot verschil maken

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:36

Ik ben grootgegroeid (nou ja ouder geworden) op het platteland. Hetdorp was omringd door koeienboeren. Mensen met varkens weiland en wat akkerbouw. Mestgeur, voedselgeur, dierengeluiden, tractoren, vieze straten dat alles was bijna standaard, alles zat wel wat verder weg.

In frankrijk zit een melkvee stal aan de andere kant van de weg. Tractoren soms weinig soms meer afhankelijk van het seizoen. Ik hoor koeien loeien soms ook in de nacht. Mestgeur bij uitrijden en als de strostal wordt uitgemest en alleen bij bepaalde windrichting maar verder valt het heel erg mee. Maar ja ik ben dus geen stadsmens

Wat betreft akkerbouw of zo ik denk dat landbouwgif mischien wel een serieus onderzoek vergt. Als je windaf woont bij percelen die vaak van gif worden voorzien denk ik dat je wat minder gezond woont. Varkens en kippen en geiten geven meer fijnstof geur en risicos

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:37

moonsparkle schreef:
Laurievc schreef:

Leuk en interessant om te lezen, hoe ver zitten deze bedrijven van jullie af? Dat kan natuurlijk nog wel een groot verschil maken

Ik zit +- 400m van de varkens af, +-150m beide kanten koeien en +-500 meter andere kant op van de paarden. Mijn overbuurman zit met zijn vrachtwagens in de agri sector dus ook dat verkeer hebben we hier af en toe.
Denk dat het vooral erom draait dat je goede buren hebt zodat je elkaar niet om het minste in de haren vliegt. Hier tolereert iedereen echt heel veel van elkaar en dat maakt ook dat je gewoon goede contacten hebt.

Er zit op +-300m van mij nog een hondenpension en daar hoor ik van de buren af en toe wel geklaag over omdat die honden quasi een hele dag zitten te blaffen bij elke beweging.

Edit: misschien ook ngo handig te vermelden dat het een moderne varkensstal betreft met een goed systeem tegen geurhinder. Enkel als je gaat buitenrijden te paard ruik je het als je dicht genoeg komt.
Laatst bijgewerkt door Laurievc op 01-04-25 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:37

Als je echt je rust zoekt, zou ik misschien meer richting bos/natuurgebied kijken? En echt op afstand van je buren? Wij zitten in het buitengebied en er is hier juist meer geluid dan in de bebouwde kom. Wel ander geluid. Daar hadden we een luid pratende buurvrouw en hier hebben we vooral veel grasmaaiers, snoeigeluid, etc. Als er gewerkt wordt op het land is er geluid van tractoren/machines, maar dat is minder frequent. De schapen maken nauwelijks geluid, maar het kan ook zijn dat ik het gewoon gewend ben en niet meer hoor.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:38

Denk ook aan een hondenpension,ook vaak in het buitengebied.Wil je echt niet naast wonen.

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:39

Ik woon ook op het platteland, en ook ik heb nergens 'last' van. Je moet je echter wel bedenken dat als er een boerenbedrijf naast je zit, dat die niet van 9 tot 5 werken.
Als het gras gemaaid of de oogt gereden moet worden en er is slecht weer voorspeld, kunnen ze dat bijvoorbeeld ook nog om 10 uur savonds gaan doen, of op een zondag.
Als er geoogst wordt ligt de weg vol met modder/klei etc. en dat wordt echt pas aan het eind een soort van schoongemaakt, ook gebruiken boeren vaak bestrijdingsmiddelen (is sommige sectoren meer dan in andere) en hoewel mijn ervaring is dat ze dat zo zorgvuldig mogelijk doen, is er altijd risico dat er iets overwaait, of dat er bij bemesten geuroverlast is bijvoorbeeld.
voor een boer is het grond waarmee ze geld moeten verdienen en die kijken vaak toch wel wat anders naar natuur als dat wij dat doen. daar moet je echt respect voor kunnen opbrengen, vind je dat lastig, zou ik zeggen begin er niet aan!

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:42

Ik woon tussen 3 koeienboeren in en naast de geur wanneer ze de mest over het land rijden (altijd wanneer ik net de was buiten heb gehangen) hebben wij in de zomer flink meer last van vliegen.
Verder ervaren we eigenlijk geen overlast, en voor de overlast die we ervaren wil ik absoluut niet verhuizen :D

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:43

Wij zijn wel ons uitzicht kwijt door het hoge mais aan 3 kanten,maar dat hoort er ook bij en om 7.00 rechtop in bed door de maishakselaar.En mest rijden hoort erbij,ramen dicht en geen was buiten hangen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:47

Woon in buitengebied en achter ons een weide. Daar staan in de zomer steeds aantal weken jonge koeien op. Heel gezellig, alleen hebben we dan wel meer last van vliegen binnen (er zit alleen slootje tussen ons terras en de koeien, we kunnen ze gewoon aaien dus erg dichtbij) maar ach met horren prima te doen. Verder liggen hier wat koeienhouderijen en eren paardenpensionstal dichtbij. Geen enkele last. Het bemesten vd wei, ja dat ruik je effe. Maar hoort erbij vind ik.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:48

Ik zit tussen 2 kalverboeren in, je hoort de kalveren een 14 dagen roepen als ze net gebracht zijn, daarna wordt het rustiger, het transport gebeurt veelal s nachts, dat hoor je ook. Schoonspuiten van de stallen duurt best wel een aantal dagen. 1 van de buren neemt het niet zo nauw met de hygiëne, knoeit veel met voeren waardoor er veel ratten zijn. De andere is een stuk minder maar heeft ze waarschijnlijk ook door de andere buur. Bemesten van het land ligt maar net wat ze er voor gebruiken, mest welke geïnjecteerd wordt ruik je vaak maar die dag en daarna is het weg, kippenmest ben ik niet blij mee, vreselijk zure lucht. Buren naast ons gooien werkelijk van alles op het land, rottende aardappels enzovoort, die lucht blijft weken lang hangen. 1 boerderij naast ons was eerst in ruste, ruim 10 jaar, nu sinds een jaar draait die weer, net als de andere buren valt het ons op dat we sindsdien ook weer meer vliegen hebben. Daardoor eten we met mooi weer niet vaak buiten, binnen valt het mee maar wel een kwestie van overal een goede hor plaatsen.
In het seizoen van hooien/kuilgras is het de laatste jaren wel voor gekomen dat er ook 's nachts werd door gegaan omdat het weer dan in de loop van de dag om kon slaan.
Wij wonen wel aan een vrij drukke N weg, gelukkig staat ons huis er ver vanaf waardoor je er geen last van hebt.
Mijn voorkeur zou wel zijn om als ik het overnieuw kon doen de actieve boerderijen verder weg te hebben dan nu. Maar het kan mij niet stil genoeg zijn dus dat speelt zeker mee. Vrienden van ons wonen als laatste huis aan een doodlopende weg, het een na laatste huis , dus het huis voor hun, zit 1.5 km terug. Als je bij hun bent ervaar je echt stilte, geen verkeer, fluitende vogels. Heerlijk vind ik dat. Een kippenboer of varkensboer zou ik absoluut niet naast willen wonen. Stank, stof e.d.
Ook zou ik wederom goed uit laten zoeken of er nog uitbreidingen mogelijk zijn bij de boerderijen in directe omgeving. Een uitbreiding is voor de boer vaak wel fijn maar als directe buur hoeft dat niet zo uit te pakken.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 01-04-25 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:50

Wij hebben ook weinig last van tractoren, die hoor je bijna niet als ze op het land bezig zijn. Ook geen last van geuroverlast. Koeien en varkens zitten niet in de buurt, dus daar kan ik niet over mee praten.

Maar daarentegen zijn de grasmaaiers, bosmaaiers, elektrische heggenscharen, kettingzagen, kantjesknippers etc wel veel meer aanwezig. :')

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:52

Wij zijn op m’n 18e naar het buitengebied verhuisd vanaf een rijtjeshuis in een groot dorp.

Paar dingen die mij toen ‘tegenvielen’. Maar ook heel afhankelijk van de locatie natuurlijk:
- in het donker niet (alleen) naar vrienden/uitgaan fietsen en zelfs ook niet met de scooter.
- sowieso is alles ‘ver’ fietsen, dus snel rijbewijs gehaald en veel met de auto doen.
- op mooie dagen véél toeristen (fietsers, wielrenners, wandelaars). Ook vrij irritant als je meerdere malen met de auto van huis wilt en de straten vrij smal zijn.

Trekkers hebben we nooit last van. De meeste buren houden wel rekening met elkaar in de smalle straten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:56

Wat de een overlast vind vind de ander prima.
Als ik lang een koeienboer fiets snuif ik een keer extra, ik vind die geur heeeerlijk!
Een ander vind dat stinken.

En ja wat is dichtbij?

Zit je op 20 meter van een stal of 100, dat maakt wel verschil.
Zowel in reuk, geluid als ook vliegen.

Hoeveel grond zit er om je eigen huis.
Bij een van onze buren zit aan een zijkant maar een strookje en dan een akker.
De ene keer aardappelen de andere keer mais enz.
Maar een keer met aardappelen uithalen begonnen ze om 2 uur in de nacht.
Wij konden slapen, zij niet.
Die klagen daar niet over, want ja zoiets is dan 1 keer per jaar. Maar even voor de beeldvorming.

Hoe dicht zitten ook niet boer zijnde buren, met hun bladblazer, bosmaaier, hoge drukspuit enz.
Wat in het dorp in een uurtje klaar is duurt met meer grond vrolijk een dag of meer.

Heb je kinderen?
Die laat ja vaak niet alleen fietsen. Zeker in de winter niet. Dan is het toch brengen en halen.
vriendjes vinden het ook vaak te ver fietsen want die zijn dat niet gewend.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:56

Ik kijk uit op grasfalt.
Dat klinkt heel luxe, maar ik erger me wel aan die aso die het nodig vindt om die weide 6-7x per jaar te moeten injecteren met grote containers en vrachtwagens vol met stront van elders. Kom bij mij niet aan dat iedere boer hart heeft voor biodiversiteit.

Nou ja, en die boer die hier dagelijks langs wil rijden met zijn tractor omdat zijn schaapjes onbeveiligd even verderop langs onze voor die tractor veel te smalle weg staan en daarmee dus mijn haag telkens kapot rijdt.... Maar anno 2025 moeten we kennelijk alles maar pikken van de agrarische sector dus ik hou me verder maar stil.

Wonen op het platteland heeft zijn voordelen, het heeft ook nadelen. Voor elk wissewasje de auto moeten pakken omdat ALLES altijd ver weg is, is zo'n nadeel.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 14:01

Wij wonen op het loonbedrijf van mijn vriend en de ruimte is echt heerlijk.
We hebben wel meer vliegen in huis, (heel veel) stof en soms rijden de mannen tot laat door en dan hoef ik ook niet met raam open te slapen want dan word ik wakker van de machines die onder ons slaapkamerraam door komen.
Om ons heen staan varkens, koeien, paarden enz. Je ruikt ze wel als de wind ''verkeerd'' staat, ik stoor me er niet aan (ik werk ook in de agrarische sector) maar kan me voorstellen dat iemand uit de stad het bij ons vind stinken.
Vooral afgelopen jaar toen er bij ons achter een berg met rotte aardappels lag, dat stinkt echt nog veel erger dan al die beesten bij elkaar :))

Dat van die vieze wegen wat hierboven gezegd wordt valt (bij ons dan) wel mee, zodra ze klaar zijn met een perceel wordt er zsm geveegd. Als er iemand een ongeluk maakt door de zooi die door de loonwerker op straat ligt, zijn ze nog niet zomaar klaar.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 14:02

DuoPenotti schreef:
Wat de een overlast vind vind de ander prima.
Als ik lang een koeienboer fiets snuif ik een keer extra, ik vind die geur heeeerlijk!
Een ander vind dat stinken.

En ja wat is dichtbij?

Zit je op 20 meter van een stal of 100, dat maakt wel verschil.
Zowel in reuk, geluid als ook vliegen.

Hoeveel grond zit er om je eigen huis.
Bij een van onze buren zit aan een zijkant maar een strookje en dan een akker.
De ene keer aardappelen de andere keer mais enz.
Maar een keer met aardappelen uithalen begonnen ze om 2 uur in de nacht.
Wij konden slapen, zij niet.
Die klagen daar niet over, want ja zoiets is dan 1 keer per jaar. Maar even voor de beeldvorming.

Hoe dicht zitten ook niet boer zijnde buren, met hun bladblazer, bosmaaier, hoge drukspuit enz.
Wat in het dorp in een uurtje klaar is duurt met meer grond vrolijk een dag of meer.

Heb je kinderen?
Die laat ja vaak niet alleen fietsen. Zeker in de winter niet. Dan is het toch brengen en halen.
vriendjes vinden het ook vaak te ver fietsen want die zijn dat niet gewend.

Precies dit.

Overlast is persoonlijk en "naast" is ook relatief.
Ik zit redelijk dichtbij een melkveebedrijf en hoor echt vaak de voerhekken klepperen. Er direct naast zitten zou ik wel irritant vinden, nu zit ik net ver genoeg. Koeien loeien regelmatig 's avonds en 's nachts. Hoor ze wel, maar niet storend. Maar heb ze ook wel eens in de wei praktisch onder ons slaapkamerraam gehad en dan is het minder fijn. Ik heb er over het algemeen niet echt last van (hanen daarentegen vind ik wel bloedirritant).
Zitten hier ook 2 pluimveebedrijven en het gezoem van de ventilatoren hoor je ook behoorlijk.
Verder is het in het voorjaar vooral een komen en gaan van voertuigen/trekkers. Dat is ook iets om rekening mee te houden.
Laatst bijgewerkt door manzano op 01-04-25 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 14:03

Het is inderdaad zo verschillend per situatie. Ik ben opgegroeid buitenaf, met op zo’n 70 meter naast ons huis een melkveebedrijf met zorgboerderij (voor destijds kinderen met ontwikkelingsstoornissen). Die kinderen hoorde je echt heel goed schreeuwen :+ Verder op trekkers en wat vrachtwagens na weinig van te merken. Tegenover zat een grote kalverhouderij (stallen ook op zo’n 70 meter), die ventilatoren kon je wel horen als ze in de zomer op volle kracht moesten draaien. Maar dat zijn dan uitzonderingen, normaal draaien ze niet op 100%. Is ook geen giga lawaai, meer een constant gebrom als achtergrond geluid
Op zo’n 300 meter zit nog een varkenshouderij, als de wind ‘verkeerd’ staat, dan stinkt dat wel enorm, anders ruik je het niet.
Van de andere bedrijven op 300/400 meter afstand merk je alleen tijdens het hakselen/mest uitrijden wat van. Dan blijven ze maar heen en weer rijden lijkt het :+

Ik ben dus buitenaf opgeroeid (tot mijn 8ste hadden mijn ouders zelf varkens) en mn ouders wonen daar nog steeds. Altijd als ik daar slaap verwonder ik me over het geluid op bvb zondagochtend. Waar ik nu woon, in een kleine stad, hoor ik alleen de kerkklok zo ongeveer. Bij mn ouders zijn het o.a. hanen, pauwen, kalkoenen, parelhoenders, tochtige koeien :+ en vooral heel veel vogeltjes <3

Oh en al die fietsers, wandelaars, toertochters (vaak oldtimers). Dat vind ik wel super irritant. Maar geeft ook aan hoe mooi de omgeving eigenlijk is, je gaat namelijk niet door die straat als je de snelste route wilt doen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 14:07

Ik weet niet beter, hier veel akkerbouw, weinig vee-teelt.
Woon omringt door akkers, vorig jaar suikerbieten, komend jaar tarwe naast ons en gerst achter ons. Met zaaien en oogsten rijden ze met trekkers rond ons erf, bemesten ruik je als de wind verkeert staat 1 of 2 dagen en daarna niet meer. Graan oogsten geeft wat stof, maar dat is ook af en toe een dag.
De buren onder aan de andere kant van onze 2 onder 1 kap is de boeren-zoon van de boerderij die aan ons erf grenst, goede band, dus met bemesten, oogsten en bieten laden (gaat 24\7 door, dus midden in de nacht kan je ook treffen) krijgen we ff een appje als er overlast zou kunnen zijn.

Aan de overkant van het kanaal, hemelsbreed op 400 meter ongeveer, zit een koeienboer. Je hoort wel eens wat koeien loeien, en dat is het.

Trekkers, ja, die rijden er, heb er geen last van. Verkeers-hufters met gewoon personen auto's zijn hinderlijker bij ons aan de weg.

Ver weg van alles, ik weet niet beter. Vroeger alles op de fiets, met 16 meteen op de brommer en met 18 meteen auto rijden.
Ouders zijn ook veel taxi geweest uiteraard, maar ook dat is goed te doen. Wij waren met een handje vol kinderen op een buurtje die ongeveer even oud waren, dus halen en brengen naar school werd onderling geregeld (en op school overblijven, niet tussen de middag naar huis).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 14:09

In woon ook in het buitengebied en waar het 'vroeger' echt boerengebied was is het nu een soort van veredelde dure buitenwijk geworden sinds de regeling 'huizenbouwen voor schuren' hier heeft plaatsgevonden.
Alle varkens-, kalver,- en kippenschuren die hier stonden zijn ondertussen allemaal vervangen door luxe vrijstaande huizen en het enige bedrijfsmatige is een pensionstal met 100
+ paarden (inkl. de paardenstront op het fietspad) en een tuincentrum die nog al eens aanleiding geeft tot kop/kont aanrijdingen.
Verder is de drukke 80 km weg ondertussen een nog net zo drukke 60 km weg geworden en dankzij de snelheidbelemmerende drempels krijgen we regelmatig een hardverzakking als er weer eens een bedrijfsbus met aanhanger oid vergeet snelheid te minderen voor een heuvel.

Verder ben je eigenlijk altijd aangewezen op de auto want de dichts bijzijnste supermarkt is 3 of 6 km hier vandaan.

Omdat het momenteel erg droog is kun je elke week de ramen wel zemen vanwege het zand (Veluwe) en de vliegen van al het hobby-vee (paarden, Hooglanders, geiten en schapen) zijn ook duidelijk aanwezig.

Maar je zit dichtbij het bos/hei en als je graag buitenrijd is dat wel een pré :)

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 14:12

Ik ben opgegroeid op het platteland maar echt een stadsmens. Sowieso heb ik in de buitenwijken van de stad eigenlijk minder last van geluidsoverlast gehad dan op het platteland, en ik woonde zelfs een half jaar naast het vliegveld van Kopenhagen. :') Nu moet ik wel zeggen dat die huizen een stuk beter geïsoleerd waren dan de boerderijen waar ik ben opgegroeid. :D

Mijn grootste irritatiepunt was toch wel de afstand. Niet even snel naar de supermarkt. Geen bushaltes of OV in de buurt. Alles op autoafstand. Ik voelde me tot ik een rijbewijs had echt onwijs geïsoleerd en afhankelijk van mensen met een rijbewijs, want ik had geen vrienden binnen fietsafstand. :+ Daar zul je ongetwijfeld minder last van hebben als je als volwassene op het platteland gaat wonen. :j

En tja. Ik weet niet. Ik kan totaal niet overweg met de stugge boerencultuur. Mijn moeder is een vlotte vrouw en 9/10 keer een fantastische vrouw, maar als ik haar soms hoor zeuren over 'stads volk' en hoe het 'daar' wel niet is, dan besef ik me weer hoe klein de wereld soms is. Ik kan daar echt totaal niet mee overweg. Daarentegen doet de buurt waar mijn ouders naar toe verhuisd zijn wel actief hun best om te zorgen dat nieuwe inwoners toch echt kunnen mengen, dus het ons kent ons gehalte is wel wat lager daar en het voelt als een iets minder voorwaardelijke soort van saamhorigheid.