Bamboe in de tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veneri

Bamboe in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 12:33

Wij gaan dit voorjaar onze tuin opknappen.
Bestrating opnieuw leggen, wat lage bodembedekkers ernaast, en willen ook bamboe in de tuin langs de schutting tegen inkijk.
Maar welke bamboe? We zouden er het liefst zelf een bak voor metselen, ipv losse bakken aanschaffen (die zijn behoorlijk duur voor de lengte die wij willen) maar is een zelf gemetselde bak sterk genoeg om het wortelen van bamboe tegen te houden? Of toch beter dichte bakken aanschaffen?
We willen langs een stuk van 5meter lengte bamboe hebben. Zou je dat redden met een paar losse bakken (groeit de bovenkant mooi dicht) of is een grote bak over de volle lengte toch beter?

prompter

Re: Bamboe in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:40

Hier bamboe in de tuin gehad afkomstig van de buren. Hadden het keurig in bakken staan, maar bamboe had daar maling aan, en nam zowat het hele blok over. Er schijnt een niet-woekerende soort te bestaan, neem die alsjeblieft of je komt er nooit meer vanaf :D

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:42

Oef denk daar goed over na. Bij ons in de buurt dacht iemand ook leuk bamboe langs de schutting te plaatsen in gemetselde bakken. De gemeente is inmiddels al tien jaar bezig om die zooi uit het park vandaan te weren omdat het ontsnapt is.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 12:44

Ik weet idd dat er niet woekerende bamboe bestaat, dat gaat het uiteraard ook worden. Zou fijn zijn als t ongeveer 3 meter hoog kan worden.
Hoeveel bamboe zou nodig zijn op een terras van 4meter lang?
Zouden 3 a 4 kleine bakken met per bak 1 bamboe erin voldoende zijn,zodat het bovenin dichtgroeid, of moet je echt over de gehele 4m lengte bamboe plaatsen om het mooi dicht te krijgen?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 12:45

Tazzey schreef:
Oef denk daar goed over na. Bij ons in de buurt dacht iemand ook leuk bamboe langs de schutting te plaatsen in gemetselde bakken. De gemeente is inmiddels al tien jaar bezig om die zooi uit het park vandaan te weren omdat het ontsnapt is.

Was dat een niet-woekerende soort? Ik denk dat daar toch een groot verschil in (zou moeten) zitten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:46

Als je bv zwarte of rode bamboe hebt. Fijne polvormende planten (wel wat kwetsbaarder voor kou ) dan hangt het af hoe groot je ze koopt. Per 100/150 cm een pol heb je dan wel nodig.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 14:46

Ik heb een niet woekerende, wel in pot hoor,maar groeit niet zo snel als de andere wél woekerende.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 13:23

Wij hebben een niet-woekerende bamboe in gemetselde bak, maar OOK met nog een plastic bak/rand daarin. Dit zie je bijna niet, maar hij zit er wel.
Onze bamboe zit nog steeds alleen in deze bak en zo ver ik weet niet ook bij de buren :D .

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 14:35

Josien_ schreef:
Wij hebben een niet-woekerende bamboe in gemetselde bak, maar OOK met nog een plastic bak/rand daarin. Dit zie je bijna niet, maar hij zit er wel.
Onze bamboe zit nog steeds alleen in deze bak en zo ver ik weet niet ook bij de buren :D .

Dat klinkt positief. Heeft de gemetselde bak ook een bodem? Of zo op de grond of bestrating?
Ben benieuwd naar een foto. Hoeveel bamboe heb je staan op hoeverl meter?

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 14:39

Wij hebben ook al 12+ jaar een niet woekerend soort in de border. Onder de border zit anti wortel doek. De plant wordt wel ieder jaar breder dus we hebben 2 jaar terug voor het eerst de border helemaal leeg gehaald en de wortel terug gestoken omdat we er bijna niets meer bij konden plaatsen (1 bonk wortel) en aangevuld met schone grond. Nu ieder jaar bij proberen te houden door de jonge scheuten weg te steken en verder regelmatig even de toppen eruit knippen als ik het te breed of hoog vind worden.
Deze foto’s zijn van afgelopen week (staat in 2 borders en beide zijn daar net bijgesnoeid). Het hele jaar door groen vind ik wel een mooie plus.
Afbeelding
Afbeelding