Waar zelfgemaakte pasfoto laten printen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Waar zelfgemaakte pasfoto laten printen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 12:52

Binnenkort moet ik een nieuwe ID kaart, dus is het ook weer tijd voor een nieuwe pasfoto.

Als fotograaf kan ik prima mijn eigen pasfoto's maken, maar ik loop vast op één punt; namelijk het afdrukken met een resolutie van 400dpi, wat volgens de eisen verplicht is.

Elke fotodrukker, van Kruidvat en Hema tot Profotonet en andere goede online drukkers, stuk voor stuk leveren ze Fujifilm afdrukken met zo'n 300dpi ^)

Dus mijn eerste vraag; zijn er mensen die pasfoto's via een standaard fotodrukker hebben laten printen en met succes voor een ID/rijbewijs hebben gebruikt? Of controleren ze daar echt op? Je hebt voor mijn gevoel echt een vergrootglas nodig om het verschil te zien tussen 300 en 400dpi.

En is er iemand die een online drukker kent die wél met 400dpi of meer kan afdrukken?

Keldeo

Re: Waar zelfgemaakte pasfoto laten printen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:59

Kan je dat niet regelen met een plaatselijke pasfotograaf?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:00

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 13:20

Vroeger had ik zelf een simpele inkjet printer, en dat werd, afgedrukt op fotopapier, altijd geaccepteerd. Maar een paar maanden geleden heb ik die ingeruild voor een laserprinter, zul je net zien :+

Afdrukken bij een fotograaf die ook pasfoto's maakt is inderdaad een idee, maar de fotograaf hier in het dorp is zo'n norse kerel die zelfs de gewone pasfoto's al met veel tegenzin maakt :+

Maar ik heb net wel al ergens gelezen dat foto's van Hema bij iemand anders wel werden geaccepteerd, en een afdrukje bij de Kruidvat Kiosk kost geen drol, dus ik denk dat ik zoiets eerst eens ga proberen :D

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:45

Ik zou het gewoon proberen, volgens mij kijken ze met hun ogen dicht. Ik heb na 10 jaar mijn rijbewijs vervangen en gewoon de foto van de vorige keer hergebruikt :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:47

Konstantine schreef:
Ik zou het gewoon proberen, volgens mij kijken ze met hun ogen dicht. Ik heb na 10 jaar mijn rijbewijs vervangen en gewoon de foto van de vorige keer hergebruikt :+

Dan heb je wel geluk gehad, want bij mij werd er goed naar gekeken en er werd een speciaal rastertje overheen gelegd of de afmetingen wel klopte én ik moest mijn bril afdoen ter vergelijking :)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:52

Echt waar? Dat dat zo verschilt per gemeente zeg!
Dan heb ik het inderdaad getroffen. Die fotootjes zijn hartstikke duur en je moet er ook minimaal 6 kopen bij de plaatselijke fotozaak hier.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:53

€13,50 was ik 2 weken geleden kwijt, kreeg maar 3 foto's. :+
Een pasfoto mag maar een half jaar oud zijn kwam ik dus achter.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:00

Bellatrix schreef:
€13,50 was ik 2 weken geleden kwijt, kreeg maar 3 foto's. :+
Een pasfoto mag maar een half jaar oud zijn kwam ik dus achter.

Oprechte nieuwsgierigheid: hoe zagen ze dat hij ouder was?

Hier zijn we wel eens met ouder weggekomen, jaar of 5 geloof ik.
En eigenlijk nog erger: zoveel leek die al niet meer :Y). Is al wel enige tijd geleden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:03

Ze vroegen naar mijn rijbewijs omdat ik zei dat ik die pas verlengd had. Daar zat hij op en die foto is 1.5 jaar oud. Ik ben niet veranderd in die korte tijd maar het mocht toch echt niet.

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:09

Voor het id bewijs van zoontje afgedrukt bij kruidvat. Geen problemen mee gehad.. was dat eigenlijk de volgende keer weer van plan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:26

Ik heb wel eens ze zelf gemaakt door een camera op statief te zetten, zelf tegen witte muur en dan zelf printen met een inktjetprinter. Werd gewoon geaccepteerd. Laatste keer voor 8 euro in zo'n hokje gaan zitten op het gemeentehuis. Als het dan niet goed is mogen ze meteen weer 8 euro dokken voor nieuwe foto's.

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:34

Misschien de Primera? Hier maken deze ook pasfoto's

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:37

Ik heb ze voor een cliënt gewoon bij de Hema laten afdrukken. Niets gehoord over dat het niet goed was.
De fotografe die ze kwam maken had de Hema als tip, zij maakt alle pasfoto's voor de cliënten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:43

Laatst bijgewerkt door Brainless op 31-03-25 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:44

Bellatrix schreef:
Ze vroegen naar mijn rijbewijs omdat ik zei dat ik die pas verlengd had. Daar zat hij op en die foto is 1.5 jaar oud. Ik ben niet veranderd in die korte tijd maar het mocht toch echt niet.

Erg flauw wel .. anders hadden ze het nooit geweten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:48

Ze vroegen of de pasfoto nieuw was. Dus ik zeg dat hij nog niet zo oud was omdat ik ook mijn rijbewijs pas verlengd had en de foto's daarvoor had gemaakt. Ze wilde mijn rijbewijs zien om te kijken hoelang geleden dat was. 1.5 jaar en dat was te lang. 6 maanden max.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 20:15

Hier aan het wachten op een nieuwe ID en rijbewijs en ze zijn tegenwoordig echt streng geworden op pasfoto's. Mijn fotograaf heeft zelfs extra foto's geschoten om ze te laten voldoen aan de eisen.
In het gemeentehuis werd er ook uitgebreid naar gekeken of het voldoet aan alle eisen.
Op mijn pasfoto mapje werd overigens ook een stempel gezet zodat ik kon aantonen wanneer ze gemaakt waren.

Je kunt het inderdaad eerst eens proberen bij kruidvat/Hema. Ik denk dat ze meer kijken naar hoe er gefotografeerd is dan dat ze echt het verschil in kwaliteit zien.

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 20:20

Online kan je pasfoto’s ook gewoon zelf maken. 6 of 7 euro incl verzenden en je er 6 binnen. En goeie ook

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 20:25

Bij ons op het gemeentehuis is zo’n fotohokje.
Dan kun je ze terplekke maken

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 20:30

Ik zou het gewoon doen en als ze het niet goed vinden later nog een keer terugkomen en hopen dat je dan een ander hebt.