Lange afstands/ streekwandelingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

haffiefreak

Lange afstands/ streekwandelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-25 19:34

Wie heeft of is er bezig met een lange afstandswandeling of streek wandeling?

Ik wil nog graag het westerborkpad lopen, dus iemand nog tips enz...
Het gaat mij dan niet om zo veel mogelijk etappes op 1 dag te lopen, maar 1 of 2 en dan zo veel mogelijk bekijken/luisteren.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 19:56

Wat leuk, een topic over LAW's en streekpaden!

Momenteel loop ik met een vriendin het Groene Hartpad. Moeten wel echt de agenda's op elkaar afstemmen en gaan en beetje door de etappes heen, omdat zij maximaal rond de 15km kan lopen.

Verder al afgerond:
- het Krijtlandpad
- de Dutch Mountain Trail
- het Pieterpad
- Rondje Limburg

Als mijn vakantie in september in Frankrijk niet doorgaat, dan ga ik waarschijnlijk het Elfstedenpad lopen, lekker met mijn tentje op mijn rug <3

Het Westerborkpad staat nog op mijn lijstje. Mede door de achterliggende gedachte en inderdaad wat er dan onderweg ook te zien is en extra achtergrondinformatie op bepaalde plaatsen.

Verder is mijn verlanglijstje met LAW's en streekpaden echt eindeloos :')

lieke2

Re: Lange afstands/ streekwandelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 19:59

Even een stipje, loop nu samen met mijn zus het Kloosterpad. Een vaste dag in de maand afgesproken en lopen dan doorgaans twee 'blaadjes' uit het routeboekje, zal tussen de 12 en 15 km per keer zijn. We zijn bijna op de helft.

Ik ga nog op zoek naar een LAW of streekpad om alleen te lopen, maar ik kan niet zo goed kiezen geloof ik :+

Deemiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:04

Wat leuk!
Ik ga eind mei samen met mijn vriend de Dutch Mountain Trail lopen, word de eerste keer. Ik ben wel al bekend met fietsvakanties (hij niet) maar ben heel benieuwd hoe een wandelvakantie gaat bevallen! Ik loop zelf wel al heel veel, maar we zijn nu wel wat extra aan het trainen ervoor.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:27

Ik heb Het Langste Natuurpad gelopen van Delfzijl naar Goirle (450+ km), maar daar jaren over gedaan. We liepen af en toe een weekend, en er kwamen een pandemie en andere levensveranderende dingen tussendoor dus toen hadden we een paar jaar pauze. Ik vond dat ze soms wel erg ingewikkeld hadden gedaan om 'onverhard' te kunnen lopen, maar over het algemeen was het best een mooie route. https://www.rootsmagazine.nl/wandelen/n ... -nederland

Nu zijn we bezig met het Stellingenpad. Dat is in 2023 verkozen tot wandelroute van het jaar. https://stellingenpad.nivon.nl/ 236km in 15 etappes, die we weer in af en toe een wandeling doen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:47

Wij (ik loop met mijn vader) hebben het Pieterpad afgerond en zijn momenteel met meerdere paden tegelijk bezig. Bij het Westerborkpad zijn we tot 't Harde gekomen; we lopen volgende keer door tot Zwolle en maken 'm dan in de zomervakantie af. Dan boeken we een week een huisje en hoeven we minder heen en weer te reizen.
Zo zijn we bij het Trekvogelpad nu bij Vorden en lopen we met Pasen naar Enschede (einde). Vandaag zijn we gestart met het Romeins Limespad, in de herfst hebben we een etappe van het Brabants Vennepad gelopen en er ligt nog meer op het stapeltje.
Zelf ben ik het Drenthepad aan het lopen; daar kom ik elke twee maanden een weekend en probeer dan steeds een etappe mee te pakken (of twee).
Dutch Mountaintrail lijkt me ook nog leuk! Het Langste Natuurpad kende ik niet, maar klinkt ook goed.

Westerborkpad lopen wij wel meerdere etappes op één dag; luisteren doen we thuis, boekje lezen ook. Wel proberen we de bijzondere plaatsen die in het boekje staan aangemerkt niet zomaar voorbij te lopen, en willen we (als het slecht weer is) nog naar bijv. het Anne Frankhuis en Kamp Amersfoort.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 21:17

Oh leuk, ik volg even! Hoe navigeer je trouwens op zo'n wandeling? Ik zou graag een lange afstandswandeling maken maar dan zonder boekje/schriftelijke routebeschrijving. Bestaat zoiets ook met google maps ofzo?

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 21:19

N70 in Nijmegen 16 km

Klompenpad wolfheze start bij het station 16 km

Rode route bij schoorl 16 km

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 21:21

Dahlia85 schreef:
Oh leuk, ik volg even! Hoe navigeer je trouwens op zo'n wandeling? Ik zou graag een lange afstandswandeling maken maar dan zonder boekje/schriftelijke routebeschrijving. Bestaat zoiets ook met google maps ofzo?

De LAW's en streekpaden zijn 2 kanten op gemarkeerd, behalve het Westerborkpad. Ik vind het fijn om de route ook op mijn horloge te hebben, want zie ik dan een markering niet, dan heb ik de back up.
De DMT is slechts gedeeltelijk gemarkeerd en Rondje Limburg is niet gemarkeerd en gaat dus volledig aan de hand van GPX-bestanden op een horloge of op je telefoon.

In principe zijn de paden goed gemarkeerd, maar het is soms wel opletten. Zeker op plekken waar paden elkaar kruizen of samenkomen en later weer splitsen. Vaak staat er dan ook op de markering welk pad het betreft.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:04

Tijdens de coronaperiode ben ik met een vriendin begonnen aan het Waterliniepad. Vanaf Volendam, langs de stelling van Amsterdam, naar Utrecht en eindigend in Dordrecht. Tot nu toe liepen we altijd maar één dag en dan een kilometer of 15 à 20. Onderweg zoeken we meestal een café of restaurant om te lunchen. Heen en terug gaan we volledig met het OV.
Helaas ligt dat nu stil vanwege zwangerschap en bevalling van de betreffende vriendin.

In dezelfde periode ben ik met (oud-)collega's aan het Romeinseimespad begonnen, van Katwijk aan Zee naar Berg en Dal. We hoeven nog maar één etappe en twijfelen of we daarna ook het Duitse deel naar Xanten nog zullen lopen. Alles bij elkaar is dat nog een kilometer of 60, 65 dacht ik.

Verder ben ik zelf pasgeleden begonnen met het Marskramerpad. Ik wandel in omgekeerde richting, van Scheveningen naar Bad Bentheim. Voor die wandelingen neem ik mijn eigen lunch mee.

Voor alle routes download ik de GPX-bestanden van Wandelnet. Over het algemeen is de bewegwijzering goed te volgen, maar in dorpen en steden ben ik altijd blij dat ik de GPX nog bij de hand heb.

Overigens plan ik mijn etappes vaak wel zelf en houd ik die van Wandelnet lang niet altijd aan. Die starten of stoppen namelijk lang niet altijd bij een OV-punt. In de boekjes staan de bus- en treinstations wel goed aangegeven. Die gebruik ik vaak ook mijn etappe te plannen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:11

Dahlia85 schreef:

Voor Het Langste Natuurpad en het Stellingenpad zijn er inderdaad boekjes met de routebeschrijvingen en kaartjes, maar de routes staan ook in komoot. Veel routes hebben ook eigen bewegwijzering waarbij je gewoon paaltjes kan volgen, zoals het Drenthepad.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:19

Wat een leuk topic! Ik wil dit jaar heel graag het Pieterpad gaan lopen maar ik heb niet heel veel wandel ervaring. Hebben jullie ervaring met hoeveel kilometer wandelen ongetraind te doen is? Ik ga uiteraard eerst proberen hier in de buurt maar ik ben wel benieuwd of ik echt moet opbouwen of dat ik toch redelijk snel kan starten aan het pieterpad. Als je uitgaat van 4/4.5 kilometer per uur en een uurtje of 4 lopen per dag, klinkt 16 kilometer goed te doen maar misschien zit ik er heel erg naast.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:24

Love_myhorse schreef:
N70 in Nijmegen 16 km

Klompenpad wolfheze start bij het station 16 km

Rode route bij schoorl 16 km

De n70 is 14km.
Dit zijn niet echt lange afstandwandelingen natuurlijk. Afgezien dat ze wel mooi zijn.

Het trekvogelpad schijnt ook heel mooi te zijn.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:28

Ik kom graag wat inspiratie opdoen, waarbij ik het liefst met auto+fiets ergens naartoe (wil) gaan om zo dagetappes te lopen. En tzt wellicht ook een keer een weekend kamperen en vandaar uit twee dagen wandelen, dat lijkt me erg lekker om te doen. Ik ga jullie LAW eens bekijken :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:50

Leuk!

Wij hebben vorig jaar het Krijtlandpad gelopen in twee weekenden.

Dit jaar gaan we het Twentepad doen :)

We hebben ook een start gemaakt met het Trekvogelpad.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:54

Wij lopen maximaal ongeveer 25 kilometer per dag. Dan hebbeh we naast het wandelen ook nog voldoende tijd om ergens op te steken, wat uitgebreider te kijken bij bezienswaardigheden, foto's te maken etc.

Slapen doen we bij B&B's en hotels zodat we geen kampeerspullen mee hoeven te nemen.
Scheelt weer in gewicht en is bij slecht weer ook fijner.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 15:52

Ik heb momenteel niets op de planning staan, maar wil er wel een paar gaan lopen. Krijtlandpad en Dutch Mountain trail staan op de nominatie.

Oh, ik ben trouwens wel ergens mee bezig, de Eislek trail in Luxemburg. Ik heb Kautenbach/Clervaux gelopen en moet het stuk Clervaux/La Roche-en-Ardenne nog lopen, maar ik weet niet of dat nog gaat gebeuren. Heb dat met mijn moeder gelopen, maar die neem ik eigen niet graag meer mee die kant op.
In het verlengde daarvan heb je ook nog de Lee trail. Die heb ik al ooit gelopen vanuit onze uitvalsbasis in Kautenbach, maar die wil ik nog een keer gaan lopen met rugzak en tent. Als ik iemand zover kan krijgen mee te gaan.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 15:56

Imre schreef:
Ik heb Het Langste Natuurpad gelopen van Delfzijl naar Goirle (450+ km), maar daar jaren over gedaan. We liepen af en toe een weekend, en er kwamen een pandemie en andere levensveranderende dingen tussendoor dus toen hadden we een paar jaar pauze. Ik vond dat ze soms wel erg ingewikkeld hadden gedaan om 'onverhard' te kunnen lopen, maar over het algemeen was het best een mooie route. https://www.rootsmagazine.nl/wandelen/n ... -nederland

Nu zijn we bezig met het Stellingenpad. Dat is in 2023 verkozen tot wandelroute van het jaar. https://stellingenpad.nivon.nl/ 236km in 15 etappes, die we weer in af en toe een wandeling doen.

Wauw, wat leuk al die enthousiaste reacties *\o/*
Stellingenad wil ik ook nog doen. Die loopt vlakbij waar ik woon dus dat is ideaal.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 22:09

Ik ben bij het kamperen van een beetje luxe, caravan neerzetten en gaan :+ maar dat is meer voor de weekenden.
ik heb ooit eens rondwandelingen van een dag gezien van delen van de DMT maar kan ze zo niet vinden op internet? Ga dit weekend naar limburg en een stukje hiervan lopen zou leuk zijn :j

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 20:08

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:00

Wat leuk!

Zelf heb ik het trekvogelpad gelopen met een vriendin. Het gelukkigerwijspad. Het kustpad. Utrechtpad (streekpad). En nu loop ik het pelgrimspad.

Daarnaast ook de east highlandway, de skye trail en de balkantrail gelopen en stukjes van diverse trails in Luxemburg. Dezelfde als Dorus zie ik.