Omgevingsvergunning, hoe werkt dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Omgevingsvergunning, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-25 09:53

Ik ben aan het kijken naar een ander huis, het liefst een huis met een garage of schuur. Dit zit er niet altijd bij maar er is dan in principe wel de ruimte voor qua perceel, maar hoe kom ik er nou achter of je dat wel of niet mag plaatsen?
Ik kwam op omgevingsloket, daar krijg je een lange vragenlijst die ik dan een beetje op de gok heb ingevuld, maar vervolgens krijg je een actieplan waarin staat neem contact op met de gemeente oid en zie ik nou nog steeds niet of het misschien wel of niet zou mogen, wellicht doe ik iets verkeerds? Want als je op een gemeentewebsite vraagt naar vergunningen dan staat er het omgevingsloket om te checken wat er nodig is

Brimi_Disa

Re: Omgevingsvergunning, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 09:59

Vraag het aan de gemeente, het omgevingsloket helpt je met wat nodig is om een aanvraag in te dienen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 10:07

Omgevingsloket heeft een vergunningcheck, maar dat is wellicht die lange vragenlijst die je hebt ingevuld? Want heel duidelijk is het niet op die site :=

Ik vind zelf dat het hier wel duidelijk uitgelegd wordt voor bijgebouwen.
https://iplo.nl/thema/bouw/bouwen-vergu ... ij-bouwen/

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-25 10:11

MizzMontana schreef:
Omgevingsloket heeft een vergunningcheck, maar dat is wellicht die lange vragenlijst die je hebt ingevuld? Want heel duidelijk is het niet op die site :=

Ik vind zelf dat het hier wel duidelijk uitgelegd wordt voor bijgebouwen.
https://iplo.nl/thema/bouw/bouwen-vergu ... ij-bouwen/

Ik snap niet echt waar de vergunning dan wordt gecheckt, ik kom niet op het mag wel of niet :') gezien de verkoop soms ook heel snel gaat was het heel handig geweest als ik het zelf ergens kan checken.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 10:11

Ik zag jouw topic en ik vind het een goede vraag! Vandaag ben ik even te druk en heb ik de laptop niet bij de hand, maar ik kan je morgen of overmorgen wel even op weg helpen.

Dus bij dezen staat jouw topic in mijn lijst en je houdt een (uitgebreide) reactie van mij tegoed. :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 10:12

Er zijn altijd twee soorten "bouwen".

Wat je zonder vergunning mag bouwen hangt af van het aantal vierkante meters dat je woonhuis groot is.
Tot 100 m2 is dat 50%, tussen de 100 en 300 m2 is het 50 m2 + 20% van het oppervlak boven de 100 m2 en boven de 300m2 is het 90 m2 + 10% van het oppervlak boven de 100 m2. Dit is voor iedere gemeente hetzelfde.

Per gemeente verschilt de hoeveelheid bijgebouwen in totaal.

In gemeente A kan dat 200 m2 zijn, en in gemeente B 400 m2. De vergunningsvrije hoeveelheid zit daar bij in.

Dus als er ergens al 200 m2 vergunde schuur staat en dat is het maximum, mag je er geen enkele vierkante meter vergunningsvrij bij bouwen.

Staat er ergens al 100 m2 vergund gebouwd, mag je er totaal 400 m2 bouwen volgens het bestemmingsplan, en is het huis 100 m2, dan mag er er vergunningsvrij nog 50 m2 bij zetten (want huis is 100 m2) en zal je de rest (250 m2 die je max zou mogen) mét vergunning moeten bouwen, ook al is de grootte en vorm dusdanig dat je het ook zonder vergunning zou mogen plaatsen als je nog vergunningsvrije ruimte zou hebben.

Het is niet simpel. Maar even vragen bij een gemeente kan altijd. Je hebt sowieso (vrijwel) altijd vergunningsvrije ruimte (er zijn wat uitzonderingen zoals beschermd dorpsgezicht, monument, natuurgebied, maar bij verreweg de meeste woningen heb je ruimte)
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 30-03-25 10:18, in het totaal 2 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-25 10:14

Soms heb je ook percelen waarbij een huis in de achterste hoek van een perceel staat, maar daarbij denk ik dan is alles dan voortuin ondanks dat er een enorm stuk voor het huis ligt?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 10:18

Voor de rooilijn mag je niet bouwen idd.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 10:24

Ibbel schreef:
Er zijn altijd twee soorten "bouwen".

Wat je zonder vergunning mag bouwen hangt af van het aantal vierkante meters dat je woonhuis groot is.
Tot 100 m2 is dat 50%, tussen de 100 en 300 m2 is het 50 m2 + 20% van het oppervlak boven de 100 m2 en boven de 300m2 is het 90 m2 + 10% van het oppervlak boven de 100 m2. Dit is voor iedere gemeente hetzelfde.

Per gemeente verschilt de hoeveelheid bijgebouwen in totaal.

In gemeente A kan dat 200 m2 zijn, en in gemeente B 400 m2. De vergunningsvrije hoeveelheid zit daar bij in.

Dus als er ergens al 200 m2 vergunde schuur staat en dat is het maximum, mag je er geen enkele vierkante meter vergunningsvrij bij bouwen.

Staat er ergens al 100 m2 vergund gebouwd, mag je er totaal 400 m2 bouwen volgens het bestemmingsplan, en is het huis 100 m2, dan mag er er vergunningsvrij nog 50 m2 bij zetten (want huis is 100 m2) en zal je de rest (250 m2 die je max zou mogen) mét vergunning moeten bouwen, ook al is de grootte en vorm dusdanig dat je het ook zonder vergunning zou mogen plaatsen als je nog vergunningsvrije ruimte zou hebben.

Het is niet simpel. Maar even vragen bij een gemeente kan altijd. Je hebt sowieso (vrijwel) altijd vergunningsvrije ruimte (er zijn wat uitzonderingen zoals beschermd dorpsgezicht, monument, natuurgebied, maar bij verreweg de meeste woningen heb je ruimte)

Ibbel je bedoelt hier denk ik het aantal m2 dat je achtererfgebied is?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 10:37

Wat je vergunningsvrij mag bouwen hangt af van het oppervlak van je huis. Niet je erf, niet je bouwblok, maar de woning an sich.
Uiteraard mag je alleen bouwen op je bouwblok en achter de rooilijn. Zowel vergunningsvrij als met vergunning.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 10:57

Ibbel schreef:
Wat je vergunningsvrij mag bouwen hangt af van het oppervlak van je huis. Niet je erf, niet je bouwblok, maar de woning an sich.
Uiteraard mag je alleen bouwen op je bouwblok en achter de rooilijn. Zowel vergunningsvrij als met vergunning.

Ehm, dat klopt niet helemaal. Of je oorspronkelijke woonhuis nou 50 of of 150 m2 is, het aantal m2 vergunningvrije bijgebouwen blijft hetzelfde, en is afhankelijk van het formaat van je achtererfgebied. Een groter huis zou zelfs kunnen betekenen dat je minder bij kan bouwen als je achtererfgebied daardoor kleiner is.

Artikel 22.27 van de bruidsschat stelt een aantal algemene regels voor het vergunningvrij bouwen, waarbij het omgevingsplan nog steeds van toepassing is. Het vergunningvrije bouwwerk moet geplaatst worden in het achterefgebied (22.27.a.2).

Afbeelding

Artikel 22.36 stelt de regels voor vergunningvrij bouwen van een bijgebouw waarbij je niet in het omgevingsplan hoeft te kijken, dit mag dus altijd toegepast worden, los van wat er in het onderliggende omgevingsplan staat.
Dit artikel verwijst er naar dat je moet voldoen aan 22.27.a, dus bouwen in je achtererfgebied.

Afbeelding

Artikel 22.36.a.3 verwijst dan weer naar de meters en percentages die jij ook noemt, maar niet in relatie tot het woonhuis, maar in relatie tot het bebouwingsgebied.

Afbeelding

Als je dan naar de definitie bebouwingsgebied kijkt dan is dat als volgt:

Afbeelding