Tips voor een groenblijvende bodembedekker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Tips voor een groenblijvende bodembedekker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 22:14

Ik heb een stukje nepgrasmat en wil deze gaan vervangen. Het is een stukje in de voortuin waar ik soms wel net met de kliko overheen rij. Dus fijn als het niet te kwetsbaar is.

Nu zocht ik dus naar(en misschien zijn het teveel eisen :') )

Een bodembedekker
Groenblijvend
Liefst met roze, paarse of witte bloemen
Een beetje stevig
Laagblijvend

Het stukje ligt deels altijd in de schaduw deels halfschaduw

Ik kwam eerst op waldsteinia welke ik een goede optie vond, maar toen bedacht ik me dat ik verder allemaal roze bloeiers heb dus dat het gele daar niet zo mooi bij past :P

In een stuk heb ik maagdenpalm, maar die vind ik eigenlijk niet zo heel mooi dicht bedekken.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 27-03-25 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Re: Tips voor een groenblijvende bodembedekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:16

Ik wou ook zeggen maagdenpalm.
Maar als die het niet zo goed doet zou ik campanula doen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:16

De grote (Vinca Mayor) maagdenpalm bedekt mooier vind ik dan de kleine (vinca minor).
Alchemilla mollis is misschien een goede optie met witachtig/groene bloemen. Campanula kan ook, vind ik zelf erg mooi, maar wel wat duurder om te plaatsen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:22

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:25

Ajuga reptans. In het Nederlands kruipend zenegroen. Bloeit met blauwe 'kaarsjes'. Er is een groengbladige, donker/paarsbruinbladige en bontbladige cultivar van. Doen het prima in de schaduw,

Als gezelschap kun je Lievevrouwebedstro gebruiken, Galium odoratum, bloeit wit.

Wat een hele fraaie bodembedekker is om er ook nog doorheen te gooien, is Nummularia, penningkruid. De geelbladige cultivar doet het goed in de schaduw, en de gele bloemen zie je niet tegen het gele blad. In het najaar wordt het blad paarsachtig, net als Ajuga.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:51

Kruiptijm?

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:04

Engels gras? Dat heeft roze bloemen. Campanula is niet wintergroen. Een phlox wel. Phlox heb je ook in meerdere kleuren en groeit redelijk snel dicht.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:14

Ik werk op een kwekerij met alleen maar bodembedekkers. Op de website kun je je eisen aangeven.
https://www.simply-green.eu/nl/assortiment

Ik ben zelf niet helemaal thuis in het assortiment, omdat ik vooral met Pachysandra's en deels Geraniums bezig ben.
Pachysandra's doen het goed in de schaduw en hebben een wit bloemetje.

Vinca's zijn ook mooi met onder andere verschillende kleuren/randjes blad en bloemen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 23:28

Many schreef:
Kruiptijm?

Ik ben wel benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben

Edit zie dat die het liefst zon/half schaduw hebben
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 27-03-25 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:29

Many schreef:
Kruiptijm?

Die heb ik gehad. Zou ik niet aanraden, kan echt niks hebben.

Maagdenpalm dacht ik ook aan.

Of gewoon die siergrassen met paarse bloemen erin, ben even de naam kwijt. Die doen het hier ook goed en daar kan je ook zonder probleem overheen lopen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 00:55

Isotoma. Groeit hier ook tussen het gras (stond ergens anders en is uitgezaaid, was niet de bedoeling :)) ) en je kunt daar prima over lopen, wordt ook gebruikt als gazonvervanger. Wij hebben de "Blue foot" en het gazon is een blauwe bloemenzee.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 11:07

nimbletje schreef:
Engels gras? Dat heeft roze bloemen. Campanula is niet wintergroen. Een phlox wel. Phlox heb je ook in meerdere kleuren en groeit redelijk snel dicht.

Allemaal zonliefhebbers, gaan het niet doen in de schaduw.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 11:10

Neonlight schreef:
Isotoma. Groeit hier ook tussen het gras (stond ergens anders en is uitgezaaid, was niet de bedoeling :)) ) en je kunt daar prima over lopen, wordt ook gebruikt als gazonvervanger. Wij hebben de "Blue foot" en het gazon is een blauwe bloemenzee.

Ook niet geschikt voor schaduw.

Het is best lastig bodembedekkers voor in de schaduw te vinden, een hoop redden het gewoon echt niet.

Hier doen Vinca, Pachysandra en Ajuga het al jaren goed onder de bomen (schaduw en ook nog droogte) van de niet-gele bloeiers. Gele dovenetel doet het ook goed, maar bloeit dus geel.

En de klimop hier doet het een beetje té goed als bodembedekker, die raad ik niet aan :))

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 11:15

Mos? :+

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 11:26

Maagdenpalm

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 11:34

Grappig dat zoveel vinca benoemen, ik ben er dus niet erg over te spreken. Ik vind het er rommelig uitzien en het groeit niet overal mooi/gelijkmatig dicht

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 11:35

Ibbel heb je een foto van de ajuga of heeft iemand anders er ook ervaring mee? Dat lijkt me nog wel een optie

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 15:18

Wij hebben kruip phlox als bodembedekker, blijft groen in de winter, heeft bloemetjes (zijn meerdere kleuren van, wij hebben roze) en kan in halfschaduw. En we doen er helemaal niks aan qua onderhoud :D

Ik weet alleen niet of ze het leuk vinden als je er overheen rijdt met de kliko.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 19:04

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 19:38

Ik vind het altijd zo jammer dan pollenvormende planten (zoals ook engels gras en dus hier Liriope) als bodembedekker worden verkocht. Dat zijn pollenvormers, geen bodembedekkers. Dan kan je iedere pollenvormende vaste plant wel een bodembedekker noemen.

Bodembedekkers zijn woekeraars die uitlopers maken. Je wilt het liefst een beetje beschaafd woekeren, en korte uitlopers om het behapbaar te maken. Maar alles wat geen uitlopers vormt, is geen bodembedekker.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 19:53

En lippia?

Edit: Leptinella deed het bij mij ook goed in de schaduw hoewel er wel zon/halfschaduw bij staat. Alleen niet echt bloemen.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 20:38

Ik hou zo van bodembedekkers <3
Penningkruid (bloeit geel)
Zenegroen (paarsig blad met paarsige bloemetjes)

Ik heb nu zaad van kruipmunt en kruiptijm besteld. Daar heb ik verder geen ervaring mee, maar hopelijk gaat het lekker de tuin door fietsen. We gaan het zien!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 20:44

Zenegroen is ook een mooie, ik heb hier eens een tuinman gehad die was geweest terwijl ik aan het werk was en bij thuiskomst lag het zenegroen in de grote hoop onkruid.

Hij kende het alleen als onkruid...

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 20:45

Kattenkruid (Nepeta). Is een echte bodembedekker met paarse bloemetjes. Ziet er ook mooi uit en woekert (zonder agressief te worden, zoals een braam of munt) ook mooi/goed op de grond. Staat hier ook op een donkere plek en doet het echt super goed.

Komt nu al op en heb je heel lang plezier van.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 20:48

Neonlight schreef:

Oohhh ik ben heel benieuwd hoe dat eruit ziet als gazon :D Klinkt wel mooi!