Auto kopen waar op letten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Auto kopen waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 12:18

Beste bokkers,

Mijn oude autootje heeft het begeven dus er moet een nieuwe komen.
Ik heb nog nooit zelf een auto gekocht en heb er geen verstand van. Geen idee waar ik op moet letten.
Ik heb niemand in mijn omgeving die mee kan kijken want ook hun hebben er geen verstand van.
Wat zijn nu dingen om op te letten bij aankoop? Wat moet ik echt controleren?

Dus help :')

Froukje
Forever young

Re: Auto kopen waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 12:22

Heb je een vaste garage waar je een goed gevoel bij hebt? Dan zou ik daar eens gaan vragen of ze een betrouwbare auto voor je willen zoeken.

Want de kans dat je opgelicht gaat worden als verkopers merken dat je er geen enkel verstand van hebt is best aannemelijk.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 12:23

Ik heb daar ook geen verstand van. Ik heb een goede band met de garage waar ik al meer dan 20 jaar kom, die zoeken er eentje voor me op, zodat ik zeker weet dat ik een betrouwbare auto koop. Kan je zoiets niet vragen aan de garage waar jij je auto laat onderhouden? En als je niemand hebt/weet, bij de anwb kan je volgens mij ook aankoopkeuringen laten doen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 12:24

Dit is wat er bij mij zo even naar boven komt.

- Wat is je budget?
- Denk na over wat voor soort auto je nodig hebt. Hoeveel mensen moeten erin passen? Welke opties zijn belangrijk voor jou, zoals airconditioning, navigatie.
- Controleer het kenteken. Daar krijg je al veel informatie mee naar boven.
- Ga proefrijden.
- Vraag naar het onderhoudsboekje, kijk of er regelmatig onderhoud is gedaan.
- Probeer de prijs wat omlaag te krijgen.
- Kijk naar de buitenkant voor roestplekken, controleer de banden en let op eventuele schade.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 12:28

Toen ik op zoek was naar een auto heb ik op een Facebook groep van het model dat we zochten een berichtje geplaatst over specifieke zwakke punten van die auto.
Bij onze auto was dat bv slecht rubber bij de achterdeuren wat een lekkage kon veroorzaken, en iets met de draagstang ofzo, en ook nog een aantal standaard punten werden daar genoemd.
Ik heb toen een lijstje gemaakt, wat ik tijdens de bezoekjes en testritten makkelijk kon afvinken. Dat kan ik echt aanraden, en heeft ons een miskoop bespaard :D

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 12:29

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 12:34

Ik wilde de tips van 8nnemiek geven in combinatie met die van Sem_ dus bij deze een bevestiging. Als je beide combineert moet je zeker ver kunnen komen. Door de check vooraf bespaar je je wellicht al een aankoopkeuring.

Heb je in ieder geval al enig idee wat voor auto je wilt?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 12:40

Douce schreef:
Ik wilde de tips van 8nnemiek geven in combinatie met die van Sem_ dus bij deze een bevestiging. Als je beide combineert moet je zeker ver kunnen komen. Door de check vooraf bespaar je je wellicht al een aankoopkeuring.

Heb je in ieder geval al enig idee wat voor auto je wilt?

Ja dat weet ik al. Ik hoef geen grote auto want ik ben alleen en rij niet veel snelweg. Ik kwam nu uit bij de Toyota Aygo.

Bedankt voor alle tips!

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 12:41

Kijk dat is stap 1. Wie weet heeft er nog een meelezer ervaring mee ;) . Ik weet wel dat er daar meerdere modeljaren van zijn dus wellicht is dat nog goed om te vermelden.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:26

Sem_ schreef:
Eventueel kun je een aankoopkeuring laten doen: https://www.anwb.nl/auto/kopen/aankoopkeuring-auto

Ik heb toen ik mijn auto kocht een externe keuring laten doen waar hij ook op de brug geweest is. Maar daar bleek later een van de Wiel dragers toch helemaal doorgeroeste te zijn met flinke gaten. Dus zo'n keuring zegt helaas ook zeker niet altijd alles

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:30

Google goed van te voren, bepaalde auto’s en types hebben vaak dezelfde problemen. En zoek uit wanneer hij een nieuwe distributieriem moet, dan zijn toch altijd best wel kosten

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:43

Wij moesten er ook een kleine auto bij.

Ik kwam uit op de aygo en up.
Vind ze beide grappig.

Heb mijn garage gevraagd bij welke zie je de minste problemen en hij gaf aan de up.

Dus wij hebben vorige week een up cross gekocht uit 2014 met 80.000 km op de teller.

Succes met de zoektocht je kan altijd via een kenteken het verleden achterhalen.

Wij hebben 500 euro extra betaald voor extra service.

Wij hadden dit ook bij onze volvo gedaan en die is 2x weg gesleept en uiteindelijk het probleem gevonden maar als ik geen extra garantie had gehad dan was het een flinke kostenpost geweest.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:57

Wat volgens mij nog niet voorbij is gekomen; controleer of het chassisnummer ergens geregistreerd staat als frauduleus, ook bij erkende verkoopbedrijven.
En een carfax-rapport kan ook veel informatie geven.
https://www.carfax.eu/nl/autogegevens

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:05

Vooral de reviews van de garage checken. Google reviews en Trust pilot.
Met proefrijden snelweg pakken maar ook even net iets hard over drempels rijden en een scherpe bocht pakken.
In de oude Aygo zit weinig maar toch even alle lampen, ventilatie en radio etc aan dat dat werkt.

Kentekencheck is makkelijk via bv Independer.
Ik heb voor de auto die ik serieus op het oog had het hele rapport gekocht voor €10 geloof ik. Dan zie je ook schade en wat er telkens met de APK is gedaan.

Als de kilometers laag zijn, vragen of de auto stil heeft gestaan want dat is er ook niet zo goed voor.
En idd wanneer de distributie riem is vervangen want dat is een flinke kostenpot.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:10

Er worden veel auto’s geïmporteerd en daarbij is het extra belangrijk dat de complete onderhoudshistorie aanwezig is, anders is de kans groter dat er met de kilometerstand is gerommeld. Sowieso is de onderhoudshistorie handig om in te zien, dat er geen achterstallig groot onderhoud is.

Een aankoopkeuring kan zeker aan te raden zijn als je er zelf geen technisch inzicht in hebt. Het sluit niet alles uit, maar voorkomt meestal wel dat je een miskoop doet. Ze kunnen ook auto’s van particulieren keuren, dat maakt dat je keuze groter is. Ik koop liever een auto bij een particulier welke de auto al jaren in het bezit heeft, dan bij een vage handelaar. Nu heb ik voldoende inzicht om een auto zelf te kopen, ik importeer altijd mijn auto’s zelf (met uiteraard de complete en gecheckte historie).

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:17

Onderhoudsboekjes moeten er bij zitten, beide sleutels het liefste ook. Als je een jongere auto koopt welke uit de lease komt worden vaak de laatste grote onkosten niet meer gedaan wat onderhoud betreft, kijk daar naar, zitten de apk papieren erbij, klopt de km-stand, is simpel terug te zien op het rdw. Heeft een auto erg lang stil gestaan is dat voor veel onderdelen niet best, die kosten zijn niet mals ( helaas pas bij de hand gehad met een jonge auto met weinig km-ters) Is het een automaat dan kijken of deze wat km-ters betreft ook een spoeling heeft gehad van de automaat, veel doen dat niet maar verlengd zeker de levensduur van een automaat. Ditzelfde geldt ook voor de distributieriem.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:22

Is er echt helemaal niemand die mee kan? Ook niet via via?

Mijn man zit wel in de auto's en toch heeft onze zoon laatst een occasion gekocht zonder dat wij hem irl hadden gezien.
Wel de problemen over dat soort auto's gezocht, meegekeken en geluisterd en ook wat standaard tips meegegeven. Maar onze zoon hoort en voelt wel dingen aan een auto.

Hoeveel rij ervaring heb je? Hoor je snel een geluidje? Voel je aan de auto iets met sturen bijv?

Wij hebben gezegd;
De auto koud mogen starten daar. Dan een rondje er omheen en luisteren.
Alle deuren en motorkap en achterklep moeten makkelijk open en dicht gaan.
Vering testen.
Met rijden zonder muziek aan rijden. Een keer optrekken, zacht remmen en wat harder remmen. Goede bocht naar links en goede bocht naar rechts.
Km's zeggen niet altijd zoveel.

Eigenlijk zou je een auto ook even op de brug willen zien, maar met een vrij recente APK, moet je er maar een beetje vanuit gaan dat hij aardig oke is. Is niet altijd zo, maar je moet wat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:34

Garage vragen staat hier ook op de planning voor inruilen deze.
Aygo zijn sec leuke autotjes (ouders hebben er 1), maar dat miniachterluik is waardeloos voor grotere dingen vervoeren. Dus als je wat meer wil dan 2 tassen boodschappen er in doen, neem een 3 of 5 deurs met hele kont is deur achterklep model.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:31

De oude Aygos (zelfde model als de 107 en C1 van de franse merken) was ook erg gevoelig op lekken.

Wat is je budget?

Wij zijn zelf als tweede auto voor een AygoX gegaan, wel nieuw maar ze zijn er ook 2e hands, vind het een heel leuke auto :j normale achterklep, kan best wat in de kofferbak!

Bedankt voor je pB met het budget! Ik zou voor dat budget echt kijken naar goed aangeschreven garages, in die prijscategorie zijn er een hoop beunhazen en handelaren die puur autos 'pushen' te vinden.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 18:06

Mando schreef:
Wij moesten er ook een kleine auto bij.

Ik kwam uit op de aygo en up.
Vind ze beide grappig.

Heb mijn garage gevraagd bij welke zie je de minste problemen en hij gaf aan de up.

Dus wij hebben vorige week een up cross gekocht uit 2014 met 80.000 km op de teller.

Succes met de zoektocht je kan altijd via een kenteken het verleden achterhalen.

Wij hebben 500 euro extra betaald voor extra service.

Wij hadden dit ook bij onze volvo gedaan en die is 2x weg gesleept en uiteindelijk het probleem gevonden maar als ik geen extra garantie had gehad dan was het een flinke kostenpost geweest.

Die garage weet wel waarom hij de VW up boven de Toyota aygo aanraadt :')
Volkswagen kan kwalitatief nog niet eens aan Toyota's kont ruiken en zal dus vaker bij de garage staan en vaker vervangen moeten worden dan Toyota :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 18:14

Reviews niet altijd geloven. Autoland Oss heeft mij echt een heel groot oor aan genaaid. Mijn negatieve review gaf een bom aan bel contacten, sms enz. Ze gingen alles oplossen en mocht hun bedrijf niet ten gronde richten. Onder druk review verwijderd. Nog niet de helft van de gemaakte afspraken zijn ze uiteindelijk na gekomen. Ik heb long covid en vecht al erg lang daarmee. Gezien mijn gezondheid heb ik het gelaten voor wat het is helaas. Echter hun reviews zijn wel top want de meeste mensen stoppen net als ik uiteindelijk maar onder hun druk.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 18:15

Dat valt ook wel een beetje mee.

Zeker met de Aygo dat is namelijk gewoon een citroen c1.. en franse auto's zijn een stuk minder degelijk.

De up/mii/citigo zijn ook allemaal zelfde en dat zijn nou eenmaal gewoon auto's waar ze niet veel problemen mee zien.

Hier een skoda citigo. Hebben de auto al 9 jaar. Gekocht met 80.000 op de teller inmiddels heeft die bijna 300.000 gelopen. Auto loopt altijd nog nooit wat mee geweest. Ik zou hem zo weer kopen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 18:33

Ik heb niet alle tips gelezen, maar wat ik je wil meegeven is:

Check de verkoper,
Google de naam in combinatie met woorden als “ervaring, miskoop, opgelicht etc” ook als je van een particulier koopt. Het zal niet de eerste keer zijn dat een handelaar zich verschuilt als particulier.
Hoe lang zit het bedrijf op dat adres. Veel louche handelaren verkassen regelmatig of veranderen de naam geregeld.
Staat de naam van de eigenaar op de gevel of is het een meer algemene naam, bijv. straatnaam.

Blijf weg uit de buurt van Apeldoorn, tenzij je bij een merkdealer koopt. Er zitten hier veel dubieuze handelaren en eendagsvliegen.

Check de auto op ovi.nl daar staan alle rdw gegevens gratis ter inzagen. Ook of een km stand logisch is of niet.

Klopt de prijs met het overige aanbod?
Kleine auto’s met een lage kmstand zijn duur, vindt je er eentje een stuk goedkoper dan gemiddeld wees dan op je hoede, zeker als het een import auto betreft. Grote kans dat de teller is teruggedraaid.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 18:39

Nog een belangrijke: laat je vooral niet onder druk zetten om hem NU te kopen.

Die gladde types durven nog wel eens dingen te zeggen als "Er is veel interesse in deze auto, dus wacht niet te lang" of "Ik verwacht hem dit weekend nog kwijt te zijn."
Oké vriend, prima, maar niet aan mij dan. Het is nogal een uitgave en ik wil er meerdere proefrijden, ook bij je concurrenten.
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 27-03-25 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 18:40

Let op dat als je bij een autobedrijf gaat kijken naar een auto dat je goed de reviews leest en dat de desbetreffende garage vindbaar is in Google maps.
Is dit laatste niet het geval maar vind je wel goede referenties op trustpilot ga dan niet bij de auto kijken.
Een bedrijf kan namelijk heel makkelijk zelf goede referenties zetten op trustpilot (en aangesloten zijn bij de bovag, dat zegt niets!).
Maar als ze niet bekend zijn in maps betekend dit dat ze niet zijn aangemeld bij Google.
In Google reviews kan je namelijk slechte recensies niet (makkelijk) verwijderen!

Laat je in geen geval opjagen door verkopers onder mom veel interesse in de auto, je moet snel beslissen.

Als je een auto hebt die je interesse hebt zoek dan zelf wat de mindere punten zijn van de auto.

Laat altijd een aankoopkeuring doen door je eigen garage, mocht er toch gebreken zijn dan sta je sterker tegen de verkoper.

Ik zou zeggen vermijd alles wat autohuis ........ in de naam heeft in vlaardingen.

Succes met je zoektocht.