Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nonna1984

Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 17:48

Nou ff van me afschrijven hoor ;(

Vandaag even een nieuwe i.d. kaart aangevraagd dus pasfoto's moeten maken a 14.50 dan 43 euro voor de kaart zelf.

Zegt m'n dochter; "mam zullen we een ijsje halen?" Nou de zon schijnt lekker dus vooruit dan maar. Zij neemt 2 bolletjes + slagroom, ik ook 2 bolletjes maar dan zonder slagroom. Moet ik afrekenen..... €10,20 :(

Echt wtf gebeurd er in vredesnaam in de wereld. Kijk ik snap inflatie best en die krimpflatie is echt heul irritant maar dit... moet er nog van bijkomen gewoon. Volgende keer ga ik wel naar de supermarkt.

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 17:56

Mijn id kaart was al bijna het dubbele, blijkbaar woon ik in de verkeerde gemeente :')

tamary

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 17:58

Het voelt verkeerd idd, maar helaas inflatie is overal en dus moet overal de prijs omhoog.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 18:00

Heb je nog mazzel. Hier kost een nieuwe € 78,50.

Maar idd. Het is allemaal erg duur.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 18:01

Daarom vermijd ik de horeca tegenwoordig. In de supermarkt betaal ik nu de prijs die dicht in de buurt komt van wat ik vroeger in de horeca betaalde.

Gewoon een bak ijs meenemen en dat thuis op eten.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 18:02

Nou, gekke is: wij hebben een productiebedrijf en als wij de prijsstijgingen van onze inkoop en kosten zouden doorberekenen, verliezen we onze klanten. Die gaan dan naar China of Oost-Europa. Die inflatie waar de consument last van heeft, geldt dus vooral voor voedsel en energie, denk ik.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 18:07

Ik ben serieus aan het sparen voor nieuwe id kaart. 75 euro hier := dat heb ik niet zomaar liggen en ook niet zomaar bij elkaar.
Alles is veel duurder, wegenbelasting is na jaren gelijk ook bijna 10 euro duurder, verzekeringen werd bijna 20 euro duurder := energie ook, kreeg melding dat ik veel terug kon krijgen dus dat maandbedrag omlaag mocht. Ik heb het iets omlaag gedaan, maar bij lange na niet wat zij aanraadde. Moest ik bij jaarrekening bijbetalen en hebben de maandbedrag weer veel hoger gemaakt als dat het hiervoor origineel was. (Terwijl als ik het niet verlaagd had ik geld terug gekregen had, dus waarom ze het weer 50 euro duurder maakte geen idee. Heb het weer terug gezet, want die 50 euro heb ik voor andere dingen nodig)

Het is echt niet leuk meer. De supermarkt ook niet, met hetzelfde budget nog maar kwart van de boodschappen kunnen halen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 24-03-25 18:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 18:10

mysa schreef:
Die inflatie waar de consument last van heeft, geldt dus vooral voor voedsel en energie, denk ik.

Is dat ook niet waar die hele hoge inflatie mee is begonnen. Paar jaar terug stegen de energie en voedselprijzen opeens gigantisch.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 18:12

Die 43€ is denk ik de ID kaart voor haar dochter…

Dat is bij ons iig 43€ en voor een volwassene 78€.
Paspoort is 86€.

Vind ik ook bizar duur :=

Over inflatie begrijp ik niet zo goed waarom dat alleen in NL zo sterk is en in de omringende landen niet zo drastisch als hier.

Nonna1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 18:14

DuoPenotti schreef:
Heb je nog mazzel. Hier kost een nieuwe € 78,50.

Maar idd. Het is allemaal erg duur.

Voor volwassenen idd ook bij ons die prijs, deze was voor mn dochter. Staat er een beetje vreemd zie ik

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 18:14

Ik moet binnenkort nieuw rijbewijs aanvragen + bestuurderskaart. Samen kost dat bijna €200 Geld voor de maand april is alweer op dan :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 18:18

Ah zo. Ja dat begreep ik idd niet uit te tekst. :)

Ja vind het ook belachelijk veel geld.
Moet hem hier binnenkort ook weer halen.

Rijbewijs 2 maanden terug.
Niet grappig.

Maar ja we doen er niks aan.
Ook niemand die eens met hesjes de straat op gaat zoals in Frankrijk.
We betalen gewoon braaf.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 18:18

verootjoo schreef:
Over inflatie begrijp ik niet zo goed waarom dat alleen in NL zo sterk is en in de omringende landen niet zo drastisch als hier.

WNL van gisteren even terugkijken, daar wordt het duidelijk uitgelegd door Klaas Knot.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 18:22

Ik moest ook een nieuw paspoort. €86 geloof ik. En mijn pasfoto was te oud (1.5 jaar is blijkbaar te oud, half jaar max) dus nieuwe foto's a €13,50. Gelukkig is het weer 10 jaar geldig...

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 18:23

mysa schreef:
Nou, gekke is: wij hebben een productiebedrijf en als wij de prijsstijgingen van onze inkoop en kosten zouden doorberekenen, verliezen we onze klanten. Die gaan dan naar China of Oost-Europa. Die inflatie waar de consument last van heeft, geldt dus vooral voor voedsel en energie, denk ik.

Maar hoe werkt dat dan? Want ik kan me niet voorstellen dat je geld toelegt op je producten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 18:38

Lieser schreef:
mysa schreef:

Maar hoe werkt dat dan? Want ik kan me niet voorstellen dat je geld toelegt op je producten.

Minder winst.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 18:49

En is klein bedrijfje dus de winst is ons inkomen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 19:20

Ik heb een óók de balen van. Honden voer niet meer te betalen, inderdaad wegenbelasting en verzekering omhoog, zorgverzekering omhoog en dan de prijzen in de supermarkt -:(- |(

Vroeger (2016-2017) kon ik voor €20 per week m'n boodschapjes doen en kon ik gezond en redelijk gevarieerd eten. Nu red je het met €40 al geneens meer....

Een simpele maaltijd AVG of bijvoorbeeld Spaghetti kost nu zowat het dubbele ondertussen.

Gehakt half om/ gemengd in de aanbieding regelmatig €4 per kg toen (nu met heel veel mazzel €6, maar eerder €8 in de aanbieding)

Soepgroente €0,60 voor 250g. Nu bijna alleen nog grote 400g zakken te koop (veel te veel voor 1 persoon, en invriezen wordt één bende snot) Voor een klein zakje Soepgroente betaal ik nu €1,29... das gewoon méér dan verdubbeld.

Dan de Spaghetti zelf, óók stevig duurder geworden en het pakje saus ook.

Zelfde voor AVG. Kg sperziebonen is méér dan verdubbeld, vleesje (hamburger, speklapje, karbonade) niet meer te betalen, om over de aardappelen maar niet te spreken... vorige week de aardappelpuree weer can €0,79 naar €0,99 gegaan...

Wanneer stopt deze inflatie eindelijk eens?

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 19:45

Ik word er ook doodongelukkig van. Wij moeten ook binnenkort beide een nieuwe ID kaart aanvragen, dat zal ook een duur grapje worden :(

Het hondenvoer is ondertussen ook al makkelijk 150 euro per maand (barf/kvv voor 2 honden) en dan tel ik nog niet de supplementen en de gezonde snoepjes/trainers erbij..

En dan de benzine, de boodschappen, de verzekeringen...

Wij mogen echt niet klagen met ons inkomen maar toch zijn we iedere maand aan het puzzelen om uit te komen zonder over budget te gaan.. Er moeten beduidend meer leuke dingen gelaten worden om alles rond te krijgen..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 20:06

In december moest paspoort en rijbewijs vernieuwd worden. Ik had niet goed gepland en nagedacht dus had vorig jaar geboekt voor BE rijbewijs dit jaar in februari. Gehaald gelukkig dus kon wederom om nieuw rijbewijs. Omdat ik in 10 jaar niet naar ver weg geweest ben had ik nieuwe ID genomen ipv paspoort. Tot ik vorige week gevraagd werd komend jaar een weekend mee te gaan naar Engeland....ik wacht nog maar even voor het gaan om het paspoort en voortaan hou ik het bij paspoort pffff. Die kosten zijn absoluut niet leuk meer inderdaad. Hondenvoer haal ik overigens veel via marktplaats. Mijn honden eten zonder problemen vrijwel alle merken en smaken dus kan daar zo flink op bezuinigen. Afgelopen winter 3 zakken acana van 11,4 kg per stuk voor 150 euro. Daarna 15 kg belcando voor 10 euro, 15 kg profine voor 20 euro, 18 kg royal canin voor 40 euro enz. Zo eten ze lekker gevarieerd en leuk voor de portemonnee.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 20:09

Ik kon afgelopen winter 83,85 afrekenen voor een nieuw paspoort :Y)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 20:16

Bellatrix schreef:
Ik moest ook een nieuw paspoort. €86 geloof ik. En mijn pasfoto was te oud (1.5 jaar is blijkbaar te oud, half jaar max) dus nieuwe foto's a €13,50. Gelukkig is het weer 10 jaar geldig...
n Dan heb ik het voordeel dat ik op een paar rimpels meer geen meter ben veranderd. Ik heb 2 maanden terug mijn paspoort aangevraagd (en gekregen) met dezelfde foto als die er op de vorige stond _O-. Dus 10 jaar oud :'). Bij de aanvraag keek ze me aan, knikte, moest een vingerafdruk en krabbeltje zetten, betalen en vervolgens wachten tot-ie thuis kwam.

Maar inderdaad, de kosten zijn echt met alles gewoon bizar hoog. Blijft jammer dat alle salarissen de afgelopen jaren gigantisch omhoog zijn gegaan, maar dat onze CAO tevreden was met 6,2% in anderhalf jaar :roll: ,

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 20:19

Ik heb hierom geen huisdieren meer. :n omdat ik het niet eer aandurf de kosten ervoor te moeten dragen. En ik ben langzaam aan het land aan het verlaten en steeds meer dingen komen van elders. De meeste boodschappen komen ook al van over de grens. Een huur of koophuis kan ik hier niet meer betalen, mijn toch spotgoedkope koopwoning met een hypotheek <600 euro ging niet meer door de enorm oplopende lasten belastingen, afval, riool enz enz :n

Ook ben ik een deels zelfvoorzienend aan het opbouwen over de grens kwa fruit groente enz. Dus eigen oogst, eigen jam.

En dan lees je verbouwing hier, dure vakantie daar, nieuwe kleding, nieuwe autos enz. En denk ik hoe dan? Je moet met twee een top salaris hebben om nog soort van comfortabel te kunnen leven in nederland.

Bizar juist omdat ik nu deels over de grens zit valt pas op hoe duur het hier is. -O- Kleine vergelijk havermelk hier >2 euro. Hetzelfde pak in duitsland 0,95 ct. Tandarts een kroon ongeveer de helft van hier, zou mijn ziektekosten verzekering al op orde zijn was ie gratis geweest. Afval peperduur tegen nagenoeg gratis. Btw, arbeidsloon, zoveel verschil.

Binnenkort moet mijn gehandicaptenkaart vernieuwd worden. Andere gemeente en geen idee of ik dit keer weer door de medische molen moet. Zo ja dan gaat me dat meer dan 200 euro kosten en daarna de kaart nog a 85 euro.

Vorig jaar paspoort was 89,00 euro -O- rijbewijs verlengen 65 euro. Eigen bijdrages aan mediactie die maar deels wordt vergoed. Ik kan nu goddank wat sparen weer maar kan me weinig gekke dingen veroorloven. Met een huis hier was de maand langer dan het inkomen reikte. Mijn inkomen indiceert nagenoeg niet mee. Afgelopen 3 jaar ben ik er 18 euro per maand bruto op vooruit :+ gegaan maar het leven is vele malen duurder geworden dan dat. -O-

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 20:20

Yv_ schreef:
Maar inderdaad, de kosten zijn echt met alles gewoon bizar hoog. Blijft jammer dat alle salarissen de afgelopen jaren gigantisch omhoog zijn gegaan, maar dat onze CAO tevreden was met 6,2% in anderhalf jaar :roll: ,

Tussen 2019 en 2023 zijn de salarissen met gemiddeld ruim 24% gestegen in NL.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 20:22

Pffff echt bizar hè. Elke keer als ik afreken bij de supermarkt dan denk ik echt, wat heb ik nou in mijn mandje/winkelwagen… En dan denk ik vaak aan de mensen die maar een klein budget hebben voor boodschappen en vraag ik mij echt af hoe die dat doen…