identiteitsbewijs kinderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

identiteitsbewijs kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 20:39

Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat kinderen vanaf de leeftijd van 14 jaar verplicht zijn een identiteitsbewijs te hebben.

Mijn kinderen zijn 10 en 11 en hebben geen identiteitsbewijs. We gaan nooit op vakantie en zeker niet naar het buitenland, dus ik heb nog geen noodzaak om dit voor ze te regelen.

Maar nu las ik deze site:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... licht-zorg

Blijkbaar is het volgens deze site wel nodig voor jongere kinderen om een identiteitsbewijs te hebben als ze zorg nodig hebben of naar een tandarts gaan. Nou hebben wij gelukkig vrijwel nooit zorg nodig, wel uiteraard tandartscontroles. Er is ons nog nooit naar een id bewijs gevraagd eigenlijk. Is dit iets nieuws? Ik had er nooit eerder van gehoord.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 20:41

Onze zoon heeft al sinds hij baby is een ID maar wij wonen ook vlak aan 2 grenzen (BE en DL) en zijn dus vaak ook in het buitenland waar je zover ik weet ook verplicht bent te kunnen identificeren van kinderen. Vorig jaar hebben we aanvullend ook nog paspoorten gekocht voor een trip naar de UK.

Voor de zorg heb ik dan bv ook altijd het zorg pasje van m’n zoon in de beurs.

Tatjanaa

Re: identiteitsbewijs kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 20:46

Ja, dat klopt. In het ziekenhuis dient een BSN controle plaats te vinden en dat kan enkel met een geldig identificatiemiddel. Volwassen hebben vaak een rijbewijs welke hiervoor gebruikt kan worden. Voor kinderen geldt hier ID of paspoort.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 20:48

Het kunnen identificeren van kinderen bij zorg is al langere tijd. Bij een normale controle is er hier ook niet om gevraagd. Maar doorgestuurd om een kies te laten trekken, wel. En ziekenhuis vraagt ook om id. Andersoortige zorg ook, denk aan onderzoek ADHD/ASS, psycholoog, fysiotherapie etc.

Bij spoed zullen ze heus geen kinderen weigeren, maar het is een kleine moeite om een id-kaart voor ze aan te vragen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 20:50

Dit is niet nieuw of althans toen bij mij de oudste geboren werd +-5 jaar geleden was het niet nieuw.

Heb het zelf in het ziekenhuis nog niet nodig gehad maar ja dat betreft het ziekenhuis waar ze beiden zijn geboren. Kan me voorstellen dat een vreemd ziekenhuis er wel naar vraagt.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 20:50

Geen idee of het iets nieuws is. Ik weet niet beter, (zoon 10, dochter 6) maar hier hebben we helaas ook al veel zorg nodig gehad, (zelfs in het buitenland) maar de ID kaarten waren dus al aanwezig. Ambulance vraagt er altijd om. Ziekenhuis af en toe. (Niet alle afspraken maar 1x in de zoveel tijd moet je gegevens controleren, het staat wel altijd in de afspraken brief dat je een ID kaart moet kunnen laten zien) Tandarts heeft er nooit om gevraagd.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 20:55

Tatjanaa schreef:
Ja, dat klopt. In het ziekenhuis dient een BSN controle plaats te vinden en dat kan enkel met een geldig identificatiemiddel. Volwassen hebben vaak een rijbewijs welke hiervoor gebruikt kan worden. Voor kinderen geldt hier ID of paspoort.

Toevoeging: heeft te maken met de declaratie van de zorg bij de zorgverzekering. Als zij geen bsn controle kunnen uitvoeren dan kunnen zij de rekening niet doorsturen naar de verzekering. Dan krijg jij die op de mat. Wat ik wel weet is dat je zeker zeker niet elke moet hoeft te tonen. Zodra de controle heeft plaatsgevonden is het vaak goed voor dat ziekenhuis.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 20:57

Zorgpasjes heb ik wel altijd bij me, daar staat ook het bsn nummer op.

In onze gemeente ben ik ruim 100 euro kwijt voor 2 id bewijzen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 20:58

Is al vanaf 2012 zo… daarvoor moesten kinderen op het paspoort van de ouders. Sinds 2012 moeten kinderen vanaf de geboorte een eigen ID-bewijs hebben als ze naar het buitenland gaan of zorg nodig hebben.
En vanaf 14 jaar geldt de identificatieplicht en moeten kinderen hun ID bewijs buitenshuis bij zich dragen net als volwassenen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 23-03-25 20:59, in het totaal 2 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 20:58

Je haalt 2 dingen door elkaar.

Vanaf 14 heb je een identificatieplicht. Dus moet je vanaf 14 altijd je ID kunnen tonen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:01

Douce schreef:
Dit is niet nieuw of althans toen bij mij de oudste geboren werd +-5 jaar geleden was het niet nieuw.

Heb het zelf in het ziekenhuis nog niet nodig gehad maar ja dat betreft het ziekenhuis waar ze beiden zijn geboren. Kan me voorstellen dat een vreemd ziekenhuis er wel naar vraagt.

Wij hadden gelijk na de geboorte veel zorg nodig en ziekenhuis bleef er wel op hameren. Als zij controle krijgen zijn ze best de pineut.
Maar ze zijn wel coulant en begrijpen wel dat je met een pasgeboren baby niet direct een pasfoto laat maken en een paspoort aanvraagt.
Maar na een paar maanden kwamen wij er niet meer onderuit.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 21:03

secricible schreef:

Vanaf 14 heb je een identificatieplicht. Dus moet je vanaf 14 altijd je ID kunnen tonen.

Dan heb ik dat kennelijk totaal gemist. Er is nog nooit naar gevraagd.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:04

Hier ook, baby van 1 Maand op de SEH. Moest gewoon een id bewijs van haar laten zien destijds..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:08

juval schreef:

Ja hier ook.
Maar je hebt al 200€ bespaard voor de eerste 2 ID bewijzen van ze :')

Een van 0-5 jaar en de tweede van 5-10 jaar.

juval schreef:
secricible schreef:

Dan heb ik dat kennelijk totaal gemist. Er is nog nooit naar gevraagd.

Wel gek want een HA of tandarts moet ook controleren of jouw kinderen zijn wie jij zegt dat ze zijn. :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:14

Ik weet niet beter of mijn dochter had vanaf jongs af aan (baby) al een paspoort. Later is er een id bewijs bijgekomen. Die heeft ze nu (vaak) bij zich maar altijd bij een doktersbezoek of ziekenhuis.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:19

Dit is al járen zo. Voorheen stonden kinderen bij de ouders op het paspoort/de ID-kaart. Nu moeten ze een eigen hebben. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Dus ik zou dit z.s.m. regelen.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:21

Bsn nummer van je kind krijg je na aangifte van de geboorte,dus dat document is prima mocht het ziekenhuis daar om vragen.
Je kind hoeft zo jong helemaal geen eigen id te hebben(uiteraard wel als je op vakantie gaat)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:22

tyleysmiley schreef:
Bsn nummer van je kind krijg je na aangifte van de geboorte,dus dat document is prima mocht het ziekenhuis daar om vragen.
Je kind hoeft zo jong helemaal geen eigen id te hebben(uiteraard wel als je op vakantie gaat)

Want jij weet het beter dan de Rijksoverheid die zegt van wel?

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:22

Ik ben laatst met onze jongste 11 naar het ziekenhuis geweest, dat werd ook een probleem met de rekening. (was voorheen nooit een probleem )
Ziekenhuis wil/kan hem niet indienen bij verzekering zonder nr van idkaart .
Verzekering gaf mij aan dat zelf indienen van de factuur niet gaat omdat ze met het ziekenhuis een afspraak hebben over declaraties en niet met de patient zelf.
Het ziekenhuis wilde even wachten met de rekening tot wij de id kaart hadden. En we zijn wel geholpen die dag.
Voor onze oudste 2 moeten we ook nog maar aanvragen. Hebben het wel 13 jaar zonder gered :j
Laatst bijgewerkt door SARINO op 23-03-25 21:31, in het totaal 2 keer bewerkt

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:23

In 2018 kwam mijn baby van toen 9 weken in het ziekenhuis terecht vanwege een ernstige infectie. Ik kreeg als ouder geen inzicht in zijn patiëntendossier zonder legitimatiebewijs van mijn zoon. Dat vond (en vind) ik nog steeds bizar. Alsof ik met een wildvreemde baby in een ziekenhuis ga liggen.

Mijn zoon kreeg wel de zorg, maar ik mocht het dossier niet inzien. Uiteindelijk moest ik een geboortecertificaat overhandigen (!) en een verklaring van de behandeld arts. Toen kreeg ik 1 jaar toestemming om zijn gegevens in te zien. Daarna moest ik alsnog langskomen met zijn id bewijs.

Sindsdien heb ik voor al mijn kinderen al jong een ID bewijs. Het geeft echt enorm veel stress als je kind iets gebeurt en je moet het dan nog regelen.

Maar het hoeft dus niet alleen te gaan om zorgverlenen voor je kind, dan doen ze wel bij spoed. Maar in mijn geval dus ook om zaken voor je kind te kunnen regelen.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:29

En lees je goed in voor de aanvraag van de id kaarten. Ik stond zonder haar vader bij het gemeentehuis maar je moet als beide ouders mee voor de aanvraag.........
Mochten we nog een keer.......

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:30

juval schreef:

Het is inderdaad een klap geld maar 5 jaar geldig dus omgerekend een tientje per jaar.

Hier ook van jongs af aan al ID kaart, sowieso vanwege vakantie (en daar ook een keer medische spoedzorg nodig gehad) en verder: beter mee verlegen dan om verlegen

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:30

tyleysmiley schreef:

Helaas niet meer waar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:31

tyleysmiley schreef:

Nee hoor, een ziekenhuis (of welke zorgverlener dan ook) is verplicht een ID controle uit te voeren.
Dat doe je met een ID-bewijs en niet met je document van de gemeente.

Zoals ik al zei is er enige coulance als het gaat om zorgverlener bij pasgeboren baby’s maar na een aantal maanden wordt je echt dringend verzocht dan wel verplicht een ID-bewijs te tonen aan het ziekenhuis.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:32

SARINO schreef:
En lees je goed in voor de aanvraag van de id kaarten. Ik stond zonder haar vader bij het gemeentehuis maar je moet als beide ouders mee voor de aanvraag.........
Mochten we nog een keer.......

Dit heb ik ook al 2x gehad :')

Snap trouwens niks van die regel. Het is verplicht om er een te hebben, wat doen ze dan als een van de ouders niet wil tekenen :?