We willen op de slaapkamer graag een mobiele airco.betreft een huurhuis, dus kan denk ik niet op een andere manier zonder door de gevel te hoeven gaan? Slaapkamer is op het westen. Met kachel uit en 1 raam open is het nu al 20-21c snachts. Dat vind ik al aan de warme kant. Slaapkamer heeft 2 dakramen op de westkant met verduisterende gordijnen, daar ga ik nog sun eclipse screens voor bestellen. We hebben aan de noordkant een draai-kiepraam op het zijraam, daar zou ik de mobiele airco willen plaatsen. Er zit echter geen ruimte tussen het raam en kozijn zeg maar, dus om de slang eruit te kunnen hangen, kan het raam niet op de kiepstand,maar zal hij 3/4 open gedraaid moet worden. Ik weet dat daar afdichting voor te krijgen is, maar vraag mij of of je dan toch niet teveel warmte binnenkrijgt? We hebben een mechanisch ventilatiesysteem, zou je de airco daarop kunnen aansluiten?
Vanwege zonnepanelen die vanaf de middag beginnen op te wekken, zou ik de airco vanaf dan aanzetten, tot ik ga slapen, of bij niet teveel herrie eventueel ook snachts.de slaapkamer is ongeveer 25m2 groot. Wat raden jullie aan? Linkjes zijn welkom.
Elisa2
Geplaatst: 22-03-25 09:39
Volgens mij kan een airco niet op een ventilatie systeem.
In ieder geval, de mobiele airco kan wel maar dan zou ik er een nemen met heel erg veel vermogen en inderdaad een die je dan de hele nacht aan kunt laten.
De Longhi is wel een goed merk.
chanicha
Geplaatst: 22-03-25 09:50
Wij hebben ook de slang uit een draai/kiepraam, het wat dat of de balkondeur, maar dat kan best met een afsluiting. Zorg wel dat je er een hebt met een goed vermogen voor de ruimte! Wij hebben nu een 14000 en dat is heerlijk in de zomer.
Ik vind mobiele airco's ontzettend veel herrie geven, en veel vermogen betekent ook veel koude lucht. Dus dat is niet erg comfortabel. Ik had hem dus liever uit 's nachts.
De airco's met dubbele slang zijn beter (je koelt dan alleen de binnenlucht, maar er ontstaat geen onderdruk.) Je moet ze dan zo richten dat de warme lucht niet direct in de aanvoer komt want dan oververhit de boel. Maar als je de aanvoer naar de oostkant en onderen richt, en de afvoer hoger en richting west richt (en een beetje van je muur af als het kan) heb je daar geen kans op.
Afdichting kun je op maat maken en isoleren, omdat het op het noorden zit komt er niet veel zon op, ik denk dat dat niet zo'n probleem zou zijn. (Een hard frame met beschermde buitenkant, dan een laag isolatie en dan nog een afdichting aan de binnenkant, volgens mij eenvoudig en niet duur.)
Eens met bovenstaande dat de ervaring met een mobiele airco vooral een hele luide is Bij ons koelde 'ie wel goed, maar op echt hete dagen moest het raam openblijven om de slang naar buiten te hangen, waardoor met de airco uit de warmte snel weer toenam. Slapen met dat ding aan was lastig, dus uiteindelijk hadden we 'm vaker uit dan aan... Alleen als we anders echt wakkerlagen van de hitte gebruikten we 'm.
Wij hebben de slang uit een draairaam hangen en zelf een houten frame gemaakt om de raamopening helemaal af te sluiten met een gat voor de slang erin. Dit houdt de warmte beter buiten als die afdichtingen die je kunt kopen.
Bij mij werd het soms 36 graden (!) op de slaapkamer en met airco krijg ik het naar 20/21 graden. Heb een afdichting voor het draai/kiepraam, met daaroverheen een verduisterend rolgordijn. Werkt perfect.
Hij moet hartje zomer wel de hele nacht blijven draaien en maakt inderdaad veel geluid, maar dat wende bij mij. Ik kan nu niet meer slapen zonder dat geluid haha, dus in de winter staat hij puur voor het geluid op ventilatorstand.