Workshop kopshouten snijplank maken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaravdW

Workshop kopshouten snijplank maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 13:47

hoi bokt!

Ik wil graag zelf een kopshouten snijplank/snijblok maken in een (meerdaagse?) workshop.
Ergens later dit jaar ga ik (als het lukt met plannen) zelf een koksmes maken (www.florispostmes.com) en het lijkt me heel fijn om ook een echt goede snijplank te hebben om met mijn supermooie zelfgemaakte koksmes, zodat het zo lang mogelijk scherp blijft enz enz. De mes-workshop zal met een aantal vrienden zijn, en ik kan me inbeelden dat zij ook geïnteresseerd zijn in een kopshouten snijplank (en dus mee willen doen met een dergelijke workshop).

Google helpt me nog niet heel goed uit de brand dus ik wend me even tot bokt: wie heeft de gouden tip?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 13:59

Misschien eens in het engels op Youtube zoeken :) (butcher block cutting board end grain)
Mijn tip is iig héél véél lijm gebruiken, want je wilt nergens kleine gaatjes houden.
Een druiprandje/opvangcirkeltje is handig.... leuk om te doen als je een frees hebt :)
En afwerken met 100% plantaardige olie die voedselveilig is.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 14:15

BarbaravdW

Re: Workshop kopshouten snijplank maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 14:42

Hmmm ik wil het dus niet helemaal alleen zelfstandig doen... heb geen werkruimte/schuur/gereedschap/materialen. Ik dacht meer aan een workshop ergens waar ze dat allemaal hebben en ik hun spul kan gebruiken en ze je helpen als je in de knel komt en zo!

DubbelFun

Re: Workshop kopshouten snijplank maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 15:44

Ik weet dat er bij ons in het dorp een voorziening is -gerund door vrijwilligers- wat een werkplaats is met diverse apparatuur die je als lid kunt gebruiken. En hulp/helpende handjes zijn er ook altijd wel.
https://socialekaart.ede.nl/is/organisa ... utclub-ede

Misschien is er ook zoiets bij jou in de buurt :)